"Eğer rukye yapılan nefs, rukyeden etkilenip rukyeyi kabul etmez ve rukye yapanın nefsi de tesir edecek güçte olmazsa, iyleşme meydana gelmez.
Burada 3 husus vardır:
1.) İlacın hastalığa uygun gelmesi
2.) Tabibin gayreti
3.) Hastanın tabiatının ilacı kabul etmesi
Bunlardan birisi yerine getirilmezse şifa da meydana gelmez. Bu 3 şey bir arada bulunursa, Allah Subhanehu ve Teala'nın izniyle hasta mutlak şifa bulur.
Kim bunu gereği gibi bilirse rukyenin sırları kendisine açılır. Rukyenin faydalı ve zararlısını birbirinden ayırabilir. Hastalığa uygun gelen rukyeyi okur. Ve anlar ki, rukyenin 2 unsuru vardır:
1.) Rukyeyi yapan
2.) Rukyeyi kabul eden
Nitekim kılıcın durumunda da iki unsur vardır: Onu kullanan ve isabete mahal olan.
Bu kadarı, güzelce düşünüp, bunun ötesinde araştırma yapıp derinleşmek isteyenlere aydınlatıcı bir işarettir. Allah en iyisini bilir. "
İbn Kayyım el-Cevziyye rh
Medaricü’s-Salikin