İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler
İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
Bencede keske ulkemizde hanbeli ilmihalini anlatan ozel bir kitap olsa.Fakat dört mezhep fikih kitaplarindan buyuk ölçüde yararlanabilirsiniz.Abdurrahman El Cezirinin Vehbe Zuhaylinin vb...
Kardesim bu el mugni gibi eserlerde de su gibi bir seyle karsi karsiya kaliyoruz mesela bazi ictihatlari farkli veriyor hanbeli mezhebinin yada o kitabi yazan ibni kudame ictihad ediyor bilemeyecegim.Ornegin son tesehhudde salavat getirmek hanbeli mezhebinde bir yerde okudum sunnet dedi bir yerde okudum farz dedi bir yerde okudum vacip dedi hatta bir yerde okudum aline sakavat vetirmekte vacip dedHanbeki mezhebinde boyle hep farkli ictihatlarla karsilasiyorum hangisi mezhebin en uygun gorusu anlayamiyorum Allahu Alem.Yani bu mezhebin hukumleri ulkemizde tamamen toplanip ozel bir ilmihal olusturulmali bence.Bu mezheplerin öz kitaplarini el mugniyi vs. okuyunca kafa iyicene karisiyor cunku her ne kadar onlar o mezhebin mensuplari olarak kitap yazmislarsa da farkli ictihatlarda bulunabiliyorlar bazen.Tipki Imami Azamla Imami Muhammed ornegindeki gibi...
Imam ahmedin ozelliginden kaynaklaniyor o dedigin daha cok.yani imam ahmedden bircok meselede bircok gorus nakledilir.misal o konuda birden fazla hadis vardir imam ahmed ikisinden birini tercih etmez.ya da o konuda hadis yoktur hukum vermek istemez.sunnet ve farz diye iki gorusu olur vs.
Yani imami azam imam muhammed ihtilafi gibi dusunmek bence dogru degil bu konuyu.cunku imami azamdan istisnalar disinda genelde bir gorus nakledilir.cunku tek ictihadi vardir.ama imam ahmed oyle degil.bircok meselede birden fazla gorusu vardir.
Imam ahmedin ozelliginden kaynaklaniyor o dedigin daha cok.yani imam ahmedden bircok meselede bircok gorus nakledilir.misal o konuda birden fazla hadis vardir imam ahmed ikisinden birini tercih etmez.ya da o konuda hadis yoktur hukum vermek istemez.sunnet ve farz diye iki gorusu olur vs.
Yani imami azam imam muhammed ihtilafi gibi dusunmek bence dogru degil bu konuyu.cunku imami azamdan istisnalar disinda genelde bir gorus nakledilir.cunku tek ictihadi vardir.ama imam ahmed oyle degil.bircok meselede birden fazla gorusu vardir.
Mezhebin hukumleri tamamen toplanip ilmihal oluşturulsa dahi işgal giderilmez. Mezhebin hükümlerini ibn Kudame rahimehullah Mugni'de beyan ediyor.Ama insanlarin kafasindaki işgal çözulmüyor. Mezhebin butun fetvalarini bir araya toplayip oradan fikih çıkarmaktan ziyade belli bir alimin yazdiğı ilmihal kitabina baglı kalmak tavsiye edilmiştir. Avamdan olan bir kişi el-Umde kitabindaki fetvalarla amel ederek sorumlulunu yerine getirmiş olur. El-Mugni'de İbn Kudame rahimehullah'ın tercihleri ile amel eden kişi el -Umde ile amel etmiş sayılır. İki kitabida ibn Kudame yazmistir. Başka bir ilmihalde olabilir. İlim ehlinin tavsiyelerinden anladigim kadariyla en salim yol budur. Allahualem
Mezhebin hukumleri tamamen toplanip ilmihal oluşturulsa dahi işgal giderilmez. Mezhebin hükümlerini ibn Kudame rahimehullah Mugni'de beyan ediyor.Ama insanlarin kafasindaki işgal çözulmüyor. Mezhebin butun fetvalarini bir araya toplayip oradan fikih çıkarmaktan ziyade belli bir alimin yazdiğı ilmihal kitabina baglı kalmak tavsiye edilmiştir. Avamdan olan bir kişi el-Umde kitabindaki fetvalarla amel ederek sorumlulunu yerine getirmiş olur. El-Mugni'de İbn Kudame rahimehullah'ın tercihleri ile amel eden kişi el -Umde ile amel etmiş sayılır. İki kitabida ibn Kudame yazmistir. Başka bir ilmihalde olabilir. İlim ehlinin tavsiyelerinden anladigim kadariyla en salim yol budur. Allahualem
Oncelikle cok sagol kardesim beni bilgilendirdigin icin tesekkur ediyorum Allah razi olsun.Kardesim dogru zaman oyle yapmak gerekiyo fakat o zaman Ahmet bin Hanbelin goruslerinden ziyade Ibni Kudamenin ictihatlariyla amel edilmis olmuyormu?Yani birisi hanbeli mezhebini taklid edeyim derken farkli bir sahaya girmez mi?
farkli bir sahaya girmiş olmaz. Çünkü bu ilmihal İmam Ahmed (rahimehullahin) usulu esas alinarak telif edilmiştir. Onun görüşlerinden hali degildir. Muellif müctehid oldugu icin delilini daha güclu gördüğü yerde mezhebine muhalefet etmistir. Taassub sahibi
olmayan bütün alimler bu menhec
üzere hareket etmiştir. İbn kudame'nin el umde isimli ilmihaline göre amel eden kisi insaAllah genel manada imam Ahmedin mezhebine uymuş olur. Mezhebe muhalif olarak bazi meselelerde ibn kudame'nin kendi ictihatlarina tabi oldugu zamanda yine bir muctehide tabi oldugu icin insaAllah mazeret sahibi olur.
Muğni mukayeseli fıkıh kitabidır.onu okuyan 4 mezhebin görüşlerini ve delillerini ögrenmiş olur. İbn kudame rahimehullah'ta Hanbeli alimlerindendir.bu kitabi okuyan sadece ibn kudame'nin görüşlerini öğrenmiş olmaz.
Müsned'den, sahihi Buhari'den ve diger hadis kitaplarından fıkhi neticeler çıkarabilmek içtihad seviyesine ulaşmış alimlerin vazifesidir. İctihad şartlarına haiz olmayan müslümanlara vacip olan müctehidlerin cıkardığı neticelere uymasıdır.Bizim icin en külfetsiz yol ilmihal kitaplarına yönelmektir. Yeterli altyapı ve donanıma sahip olmadan hadis kitaplarına yönelip bunlardan fıkih cıkarmaya çalışan kişinin ilmi artmaz,ancak şaşkınlığı artar. Allahualem
İmam Şatibi (Rahmetullahi aleyh) şöyle demektedir:
İnsanlar ancak içlerindeki âlim zannettikleri câhiller tarafından helake sürüklenirler.
Hal böyle olunca içtihat şartlarını taşımayan kimsenin içtihat yapması yasaklanmıştır. O kişi aslında halktan birisidir.
İlim sahibi olmayan sıradan birisinin/avâmın deliller üzerinde inceleme yapması ve onlardan hüküm çıkarması haram olduğuna göre ömrünün bir bölümünü câhiliye döneminde geçirmiş ve bu yüzden üzerinde câhiliye kalıntıları bulunan kişinin durumu da onun gibidir.
Onun da delillerden hüküm çıkarması ve kendisiyle amel edilen şeyi incelemeye alması haramdır. Kendisine haram olan bir işe atıldığı zaman o kişi kesinlikle günahkâr olur.
İmam Şatıbi,el-İ’tisam Kitap Dünyası Yayınları: 1/173
İmam Şatibi (Rahmetullahi aleyh) şöyle demektedir:
İnsanlar ancak içlerindeki âlim zannettikleri câhiller tarafından helake sürüklenirler.
Hal böyle olunca içtihat şartlarını taşımayan kimsenin içtihat yapması yasaklanmıştır. O kişi aslında halktan birisidir.
İlim sahibi olmayan sıradan birisinin/avâmın deliller üzerinde inceleme yapması ve onlardan hüküm çıkarması haram olduğuna göre ömrünün bir bölümünü câhiliye döneminde geçirmiş ve bu yüzden üzerinde câhiliye kalıntıları bulunan kişinin durumu da onun gibidir.
Onun da delillerden hüküm çıkarması ve kendisiyle amel edilen şeyi incelemeye alması haramdır. Kendisine haram olan bir işe atıldığı zaman o kişi kesinlikle günahkâr olur.
İmam Şatıbi,el-İ’tisam Kitap Dünyası Yayınları: 1/173