Aleyküm selam we rahmetullahi we berekatuh,
Kardeşim tevafuk bugün konuyla ilgili ayetin tefsirini İbn Kesir tefsirindem okudum.
وَاِذِ ابْتَلٰٓى اِبْرٰه۪يمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَاَتَمَّهُنَّۜ قَالَ اِنّ۪ي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ اِمَامًاۜ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّت۪يۜ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِم۪ينَ
(Hatırla!) Hani Rabbi, İbrahim’i bazı kelimelerle/olaylarla imtihan etmişti de İbrahim imtihanı (başarıyla) tamamlamıştı. (Allah) demişti ki: “Seni insanlara imam yapacağım.” (İbrahim) demişti ki: “Soyumdan gelenleri de (imam yap).” (Allah) demişti ki: “Benim bu sözüm zalimler için geçerli değildir.”
(2/Bakara, 124)
بِكَلِمَاتٍ ( kelimelerle)
Burayı imam ibni Kesir,
بشرائع و اوامر ونواه
Olarak tefsir etmiş. Yani şeriatlarla (hükümlerle) emirlerle ve nehiylerle.
Aynı ayetin tefsirinde ibni abbas'tan rivayet ile şöyle diyor;
Allah onu taharetle denedi, ibtila etti.
5'inin başta 5'inin bedende olduğunu söylüyor devamında.
Ardından ağızda su çalkalamak, buruna su çekilmesi, misvak kullanımı, gaita ve bevl'den su ile temizlenme, sünnet olma... gibi bazı hükümleri sayıyor.
Devamında da sahih-i Müslim'de buna yakın bir hadisin sabit olduğunu söyleyerek şu hadisi aktarıyor
«On şey fıtrattandır (yaratılıştan olması gereken âdetlerdendir): bıyığı kısaltmak, sakalı bırakmak, misvak kullanmak, buruna su çekmek, tırnakları kesmek, parmak aralarını yıkamak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak, istinca ve istibra.» (Müslim, Tahare 56; Neseî, Zinet 1)
Hadisi rivayet eden 10. sunu unuttum ama onun da مخمصة olması gerektiğini söylüyor.
Kendim bu kadar çevirebildim. Allahu a'lemu bissevâb