Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Ibni Teymiyye: Ali (r.anh) Sarhoş Olarak Kıldırdığı Namazda Kıraati Yanlış Okudu Demesi Doğru mu?

Y Çevrimdışı

Yasin Sucu

Üye
İslam-TR Üyesi
İbni Teymiye nin böyle bir şey dediği iddia ediliyor. Bu doğru mu?

“Ali namaz kılarken sarhoş olduğu için kıraatinde sözleri karıştırdığından Allah Ali hakkında şu ayeti indirdi “Ey iman edenler! Sarhoşken, ne dediğinizi bilene kadar ve cünüpken, yolcu olan müstesna, gusledene kadar namaza yaklaşmayın.” (Nisa suresi 43-cü ayet) (Minhacus-sünne, 7/237)
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
İbni Teymiye nin böyle bir şey dediği iddia ediliyor. Bu doğru mu?

“Ali namaz kılarken sarhoş olduğu için kıraatinde sözleri karıştırdığından Allah Ali hakkında şu ayeti indirdi “Ey iman edenler! Sarhoşken, ne dediğinizi bilene kadar ve cünüpken, yolcu olan müstesna, gusledene kadar namaza yaklaşmayın.” (Nisa suresi 43-cü ayet) (Minhacus-sünne, 7/237)
Ali b. Ebî Tâlib (r.anh)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
Abdurrahman b. Avf içki yasaklanmazdan önce bizim için bir yemek hazırlatıp bizi davet etti. Bize yemekler yedirip şaraplar içirdi. Şarap bizi sarhoşlattı ki namaz vakti girdi beni imam olmam için öne geçirdiler. Ben de Kafirün sûresini sarhoşluktan dolayı “Ey kafirler sizin ibadet ettiğinize ben ibadet etmem ve biz sizin ibadet ettiğinize ibadet ederiz” şeklinde okudum. Bunun üzerine Allah Nisa sûresi 43. ayetini indirdi: Ey iman edenler sarhoş iken namaz kılmaya yaklaşmayın ne dediğinizi bilinceye kadar bekleyin…”
(Tirmizi, Tefsir, Bab 5, Hadis no: 3026; Ebû Dâvûd, Eşribe, Bab 1, Hadis no : 3671)
Tirmizî: Bu hadis hasen sahih garibtir.


Sualinize gelirsek, İbn Teymiyye (rahimehullah) eserinde bu rivayeti alması normaldir.
Şimdi rivayeti değerlendirecek olursak; Nisa suresi 43. ayetin nuzul sebeblerinden biri olarak geçen rivayetlerden birinde Abdurrahman bin Avf, diğerinde sarhoşkan sureyi hatalı okuyan Ali bin Ebu Tâlib (r.anh)'dir.

Tirmizî'nin rivayetine göre Ali, namazda "Kâfirûn" sûresini sarhoşluğun tesiriyle, "Kulyâ eyyuhel Kâfirûne lâ a'budu ma ta'budun ve nahnu na'budu ma ta'budun" şeklinde okunmuştur. Her ne kadar musannif Ebû Davud'un bu rivayetiyle Tirmizî'nin rivayetinde, akşam namazını sarhoş iken kıldıran ve sarhoşluğun tesiriyle sûreyi yanlış okuyan kimsenin Ali olduğu ifade edilmekte ise de; Avnu'l-Ma'bûd yazarının açıklamasına göre, Hâkim'in sahih olarak rivayet ettiği bir hadis-i şerifte sarhoş iken namaz kıldıran zatın Ali olmayıp başka bir adam olduğu ifade edilmektedir.
Hâkim'in bu rivayeti, söz konusu hâdisede sarhoşluğu ve Kâfirûn sûresini mananın fahiş şekilde bozulmasına sebeb olacak şekilde yanlış okuma olayını Ali'ye isnad etmek isteyen Haricîler aleyhine büyük bir delildir. Esasen bu hadisin ravisinin bizzat Ali (r.anh)'nin kendisi olduğu düşünülürse, sarhoş olan ve yanılan kimsenin başka birisi olduğu kolayca anlaşılır. Çünkü ne söylediğini bilmeyen bir sarhoşun, kendisine geldikten sonra sarhoşluk halindeki sayıklamalarını tam tamına hatırlayıp naklettiği düşünülemez.

Ayrıca bu hadisin senedinde Atâ b. Sâib vardır. Hafız Munzirî'nin açıklamasına göre, "Yahya b. Maîn ile İmam Ahmed (rahimehumullah) onun her rivayetine güvenilemeyeceğini söylemişlerdir." Bu durum, bu mevzuda doğru olan rivayetin Hâkim'in rivayeti olduğunu gösterir.

Yine Hafız Munzirî'nin açıklamasına göre, bu hadis değişik şekillerde rivayet edilmektedir. Meselâ musannif Ebû Dâvûd ile Tirmizî'nin rivayetlerinde bu hadis Atâ b. es-Sâib yoluyla Ali'ye muttasıl bir senetle ulaştırılırken; Sufyân-i Sevrî ile Ebû Ca'fer'in rivayetlerinde, Ali ile Atâ b. es-Sâib arasındaki Ebû Abdurrahman es-Sulemî'den bahsedilmemektedir. Hadisin senedinde böyle bir ihtilâf bulunduğu gibi metninde de ihtilâf vardır.

Meselâ Tirmizî ve Ebû Davud'un rivayetlerinde sarhoş iken namaz kıldıran zatın Ali olduğu ifade edildiği halde, Nesâî'nin rivayetinde bu zatın Abdurrahman b. Avf olduğu açıklanmakta, Ebû Bekir Bezzâr'ın rivayetinde ise bu zatın isminden bahsedilmemektedir. Bunların dışındaki rivayetlerde ise sadece cemaatin içinden birisinin öne geçip namaz kıldırdığından bahsedilmekle yetinilmektedir.
Bütün bu ihtilâflar bu mevzudaki rivayetlerin en sahihinin Hâkim'in rivayeti olduğunu göstermektedir
 
Üst Ana Sayfa Alt