Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Kan Abdesti Bozar Mi ? ( Selefi Salihin)

S Çevrimdışı

selefi bin mesut

Üye
İslam-TR Üyesi
Kan abdesti bozar mı delille açıklayınız ?

Kanın abdesti bozduğuna dair alimler, Peygamberden gelen hadisler ışığında görüş ayrılığı ortaya koymuşlardır.

1.Görüş : Kan abdesti bozmaz diyenler ki İmam Şafi, İmam Malik’tir.
1.Delil : Eşyada asıl olan sahih bir delil onun abdesti bozduğuna dair delil ispat etmesidir.Rasulullah’dan çok savaşlarda sahabenin yaralanmasına rağmen kanın abdest bozduğuna dair bir delil söylememiştir.

2.Delil : Ashab, Rasulullah’la beraberken yaralarından kan akardı buna rağmen Rasulullah (s.a.v.) kanın abdest bozduğunu söylemedi. Yıkanmasını emretmedi. Kan abdest bozsaydı Rasulullah söylemez miydi ? Rasulullah’ın bunu gizlemesini düşünmek de mümkün değildir. Zira, O sadık el-Emin bir elçidir.

3.Delil : Hasan : “Müslümanlar yaralı oldukları durumlarda namaz kılarlardı.” (Buhari-İbn Ebi Şeybe sahih senedle)
Açıklama : Müslümanlar Rasulullah ve ashabını kastetmektedir. Onlar yaralı iken namazlarını kıldıklarını beyan etmesi kanın necis olmadığına ve abdesti bozmadığına delildir. Yaradan kanın akmaması veya üzerinde kanın olmaması da mümkün değildir.

4.Delil : Ensar’dan bir sahabi Gece namaz için kalkmıştı. Müşriklerden bir ona doğru ok attı. Ok isabet etti. Sahabi o oku çıkarttı. Müşrik üç tane daha ok attı. O ise rüku ve secde etti. Bedeninden kan akarken namazı bitirdi.” (Buhari-Ahmed İbn Hanbel)
Açıklama: Delil çok açıktır.Kan necis olsaydı ve kan abdesti bozsaydı sahabi onu yıkamaz mıydı ve namazı terk etmez miydi ?[1][4]
5.Delil : Ömer İbn Hattab’ın şehadeti esnasında “ Bedeninden kan akarken namaz kıldı.” (Malik-Beyhaki-sahih senedle)
Açıklama : Ömer İbn Hattab’ın ameli çok açıktır. Kan akarken bile namaz kılmıştır. Eğer kan necis olsaydı ve abdesti bozsaydı ölüm döşeğindeki bu takva eri kanı temizlemeyi veya abdest almayı düşünmez miydi ?

6.Delil : Hasan el-Basri : “ Müslümanlar yaraları ile namaz kılarlardı.” (Buhari)
Açıklama : Hadis, çok açıktır.

2.Görüş : Kan abdesti bozar diyenler ki İmam Ebu Hanife ve eğer çoksa diyerek İmam Ahmed bin Hanbel’dir.
1.Delil : Rasulullah (s.a.v.) : “ Her akan kandan dolayı abdest al.” (Darekutni-zayıftır.)
Açıklama : Hadis, kanın abdesti bozduğunu söyleyen alimlerin delildir. Fakat hadis sahih hadislere kıyasen zayıftır. Zayıf hadisle de bu sahih hadisler dururken amel etmek ise usule ters düşer.




selefi salihin akides'inde sahih gorus abdest'ti bozmaz,

Not: ( alim'ler bu goruste ittifak etmis'ler sahih hadis bulunamamissa itikadi ve ameli meseleler'de o zaman zayif hadis ile sened ve metin saglamligiyla bakilir sonra onunla amel edilebilir derler).

ALLAH'u alem (en iyisini ALLAH (c.c.) bilir).

 
M Çevrimdışı

miraç burak

Üye
İslam-TR Üyesi
imam ebu hanife ve imam ahmet bin hanbelin çok kan akarsa bozulur demesindeki çokluk miktarı nekadardır acaba dişi çekilmiş bir şeker hastası ne yparsa yapsın 8-10 saat hatta bir kaç gün bile sürecek şekilde bir mikatar kan akacaktır çok dan kasıt bir kaza sonucu yada vurululma sonucu akan hızlı kanmıdır bunu hakında bir belirtme yamışlarmı.
 
F Çevrimdışı

ferbay1

Üye
İslam-TR Üyesi
Bende daha önce bu konuda iki tarafın delilleri ile bir çalışma yapmıştım inşaallah faydanıza olur.
Kanın abdesti Bozmadığına dair sahih deliller.
Cabir (radıyallahu anh) anlatıyor "Rasulullah aleyhissalâtu vesselam'la birlikte Zâtu'r-Rikâ' gazvesine çıktık. (Askerlerden) bir kişi, müşriklerden birinin hanımına temasta bulundu. Kocası da:
"Muhammed'in Ashabından kan dökmeden geri dönmeyeceğim'' diye yemin etti. Evinden çıkıp Rasulullah aleyhissalâtu vesselâm'ı tâkibe koyuldu. Rasulullah aleyhissalâtu vesselâm bir yerde mola verdi ve:
"Kim bizi (nöbet tutup) koruyacak?'' diye sordu. Muhacir ve Ensâr'dan birer adam vazifeyi üzerlerine aldılar. RasuIullah aleyhissalâtu vesselâm, bunlara:
"Şu geçidin girişini tutun (orada bekleyin)!'' diye buyurdu. Bu iki zat, geçidin ağzına gelince Muhacirden olanı, yattı. Ensâri de namaz kılmaya başladı. Derken tâkipçi adam da oraya geldi. (Namazdaki nöbetçinin) siluetini görünce anladı ki, bu, askerlerin koruyucusudur, derhal bir ok attı ve ok, eliyle koymuşçasına hedefini buldu. Ensari oku çıkarıp (namazına devam etti). Müşrik (isabet ettiremedim düşüncesiyle atmaya devam etti.) Öyle ki üçüncü okunu da attı. Ensâri de (yaraya aldırmadan) aynı şekilde namazına devam etti. Bir müddet sonra arkadaşı uyandı. (Müşrik bunların iki kişi olduğunu görünce) yerinin farkına vardıklarını anladı ve kaçtı. Muhâcirden olan zât, Ensari arkadaşındaki kanı görünce:
"Sübhânallah! Sana ilk oku atınca beni niye uyandırmadın?" diye sordu. Arkadaşı:
"Öyle bir sure okuyordum ki, kesmek istemedim '' diye cevapladı.''[1]
Misver İbnu Mahreme'nin anlattığına göre: "Ömer İbnu'I-Hattab radıyallahu anh'ın hançerlendiği gece huzuruna girdi ve Ömer'i sabah namazı için uyandırdı. Ömer radıyallahu anh:
"Namazı terk edenin İslam'dan nasibi yoktur!'' buyurdu. Sonra Ömer, yarasından kan aktığı halde namaz kıldı.''[2]

Hasen el Basri r.a dedi ki; “Müslümanlar yaralarından kan akmasına rağmen namaza devam ederlerdi.”[3]

Tavus, Muhammed Bin Ali, Atâ ve Hicaz alimleri kandan dolayı abdest bozulmaz derlerdi.[4]
İbni Ömer r.a. sivilcesini sıkıp kanatmış ve abdest almadan namaz kılmıştır.[5]

İbni Ebi Evfa r.a., kan tükürdüğü halde namazına devam etmiştir.[6]

Enes r.a. hacamat olmuş (kan aldırmış) ve yeniden abdest almadan namaz kılmıştır.[7]

İbni Mesud r.a. karnında işkembe ve kurbanlık koyun kanı olduğu halde namaz kılmıştır.[8]

Aişe r.a.’dan; “Kan damlaları hasır üzerine düşse bile namaz kılabilirsin.”[9]

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz kan aldırdı, abdest almadan namaz kıldı ve kan aldırdığı yerden başkasını yıkamadı."[10]

Ebu Hureyre r.a. der ki; “Abdest ancak hadesten (önden ve arkadan çıkanlardan) dolayı gerekir.”[11]


Hanefi mezhebinin bir kısım delilleri:

"Her akan kandan dolayı abdest almak gerekir."[Darekutni, Temim ed-Dari'den rivayet etmiştir.]


Hadisin tahkiki:
Elbani: ed-Dârekutnî hadisi tahric ettikten sonra şöyle der; « râvilerinden olan Ömer b. Abdu'1-Aziz, Temîm ed-Dâri 'den duymamıştır ve onu görmemiştir. Yezîd b. Hâlid ve Yezîd b. Muhammed ise mechûldurlar.»

Bu hükme ez-Zeylaî de Zeylai Nasbur-raye adlı eserinde (1/38-39, 2/60-61) bu hadisin illetlerini açıklamış ve hüccet olamayacağını belirtmiştir. Aynı şekilde Hafız İbn Hacer de ed-Diraye'de (no:215) ve Bulugul Meram'da (74) isnadında zayıf bir ravi bulunduğunu belirtmiştir.

Ayrıca hadisin bir başka illeti de vardır, o da râvilerinden olan Bakiyye b. Velîd müdellistir, an’ana sigasıyla rivayet etmiştir.


"Her kim namazda iken kusar veya burnundan kan akarsa, namazda çıksın ve gidip abdest alsın. Ondan sonrada konuşmadığı sürece gelsin, namazını bıraktığı yerden tamamlasın.[İbni Mace bunu Hz. Aişeden rivayet etmiştir
Hadisin Tahkiki
Hafız İbn Hacer, râvîlerin arasında Süleyman b. Erkam bulunuyor ki, bu zât metruktür, diyor.[12]

İbn Abbas, İmam Mâlik, İmam Şafiî, İbn Ebî Evfâ, Ebü Hüreyre, Cabir b. Zeyd, İbn Müseyyeb, Mekhul ve Rabi'a (Allah hepsinden razı olsun) kanın abdesti bozmayacağını ifade etmişlerdir.

İbn Mace muhakkiki Busayri de (1/144) İbn macenin isnadının zayıf olduğunu söylemiştir. İbn Abdilhadi, el-Muharrar'da (no 85) Şafii, Ahmed, Darekutni ve diğer muhaddislerin bu hadis hakkında zayıf dediklerini nakleder. Hafız Êlbani de Daifu'l-Cami'de (5246) bu hadisin zayıf olduğunu açıklamıştır. diğer taraftan hadisin metninde kanın abdest bozduğuna dair sarahat olmadığı, bilakis kanı yıkamak için namazdan ayrılabilineceği ve sonra kalınan yerden devam edilebilecegine delalet ettiğini ilim ehli açıklamışlardır.
"Kanın bir damla, iki damlasından dolayı abdest gerekmez, meğerki akıntı yapan bir kan olsun.."

Hadisin Tahkiki
Ancak bu hadîsin râvilerinden biri Muhammed b. Fazıl b. Atıyye bulunuyor ki, bu zat mekrûktur. Hafız İbn Hacer de onun zayıf olduğunu söylemiştir. Ahmed b. Hanbel, "onun hadîsi, yalancı gurubun hadisidir" demiştir.[13]

İbn Abbas (r.a.)'dan rivayet edilen, "Kan aldırmanın izini kan aldırılan yerden yıkayıp gidermen senin için yeterlidir," mealindeki hadîsle daha çok İmam Şafiî istidlal ve ihticacda bulunmuştur.

[1] Buhari(1/52) Elbani Sahiha(300) Ebu Dâvud(198)

[2] Muvatta(1/3 9-40) Darekutni(2/52) Abdurrazzak(5010)

[3] Buhari(1/52) İbni Ebi Şeybe(1/92)

[4] Buhari(1/52)

[5] Buhari(1/52)

[6] Buhari(1/52)

[7] Buhari(1/52) Darekutni(1/151)


[8] Abdurrazzak(1/125) Abdurrazzak el Emali(2/51) Elbani Sahiha(300) Tamamul Minneh(s.52)

[9] Nesai(171)

[10]Dâre-Kutnî: Enes (r.a.)'den.

[11] Buhari(1/52)

16 Geniş bilgi için bak: Mîzanü'I- İ'tidal: 2/196-3427



[13] Geniş bilgi için bak: Mîzanü'I- İ'tidal: 2/196-3427 nolu Süleyman...
 
Üst Ana Sayfa Alt