Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Kerahat Vakitleri Nelerdir? Hadislerin Sıhhati Ve Neden Namaz Kılınmaz?

Bilal-i Habeşi Çevrimdışı

Bilal-i Habeşi

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum Kardesler.
Benim bir sorum olacak kerehat vakitleri neden namaz kilmak haram kilinmistir, bilen kardesler varsa yardimci olabilirlermi?
Allah hepinizden razi olsun, hayirli gunler.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah

Abdullah İbnu Amr İbni'l-As (radıyallahu anhumâ) anlatıyor: "Rasûlullah (aleyhissalâtu vesselam) buyurdular ki:

"Öğlenin (başlama) vakti, güneşin (tepe noktasından batıya) meylettiği zamandır. Kişinin gölgesi kendi uzunluğunda olduğu müddetçe öğle vakti devam eder, yani ikindi vakti girmedikçe.
İkindi vakti ise güneş sararmadıkça devam eder.
Akşam vakti ufuktaki aydınlık (şafak) kaybolmadığı muddetçe devam eder.
Yatsı namazının vakti orta uzunluktaki gecenin yarısına kadardır. Sabah namazının vakti ise fecrin doğmasından (yani şafağın sökmesinden) başlar, güneş doğuncaya kadar devam eder. Güneş doğdu mu namazdan vazgeç. Çünkü o, şeytanın iki boynuzu arasından doğar."
(Muslim, Mesâcid 173, (612); Ebu Dâvud, Salât 2, (396); Nesâî, Mevâkît 15, (l, 260)
İbnu Hacer şöyle izah eder:
"Şeytanın iki boynuzu başının iki tarafı demektir. Denir ki:' 'Şeytan güneşin doğduğu yerin hizasında dikilir. Öyle ki o, doğunca (şeytanın) başının iki yanı ortasında olur. Ta ki, güneşe tapanların güneş için yaptıkları secde onun için yapılmış olsun. Batma sırasında da aynı hal mevzubahistir. Durum böyle olunca güneşin, şeytanın iki boynuzu arasından doğması, doğuşu esnasında güneşi seyredene nisbetendir. Şöyle ki, eğer şeytanı seyretmiş olsaydı, onu güneşin yanında dikilmiş olarak görecekti."

Fıkıh alimleri, namaz kılınmasının caiz olmadığı (güneşe tapanların ameline benzememesi için) 3 ana vakti belirlemişlerdir.

Bunlar da güneş doğarken (yükselirken), tam tepe noktasından, batıya meyledinceye kadar ve güneşin batması zamanlarda yaklaşık 40- 45' mekruh görülmüştür. Bununla birlikte kılınırsa da namaz geçerlidir.
Sabah namazını kaçıran kişi uyandığında kerahat vakti de çıkmışsa hemen namazını kılabilir, aksi taktirde kerahat vaktini beklemesi gerekir.

kerahat_zamanlari.jpg


namaz_ve_kerahat_vakitleri.jpg



180/1050- Ebû Abdillah es-Sunâbih'den (Radıyallahu anh):
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) Şöyle dedi:
"Güneş şeytanın boynuzları arasından doğar, biraz yükselince ondan uzaklaşır. Gün ortasına geldiğinde tekrar ona yaklaşır, zevalden meylettiğinde ondan uzaklaşır, batma vakti geldiğinde ona yaklaşır, battıktan sonra ondan uzaklaşır. Bu üç vakitte namaz kılmayın!"
(Sahih: Ahmed bin Hanbel, Musned, IV / 348, Hadis no:18964; Başka bir benzer rivayet, Musned IV/349, Hadis no: 1897I - 18972; Mâlik, Kur'ân, 44; Nesâî, Mevâkît, 31, Hadis no:559; îbn Mâce, İkâme, 148, Hadis no: 1253)

İzâhat :
Güneşin doğması ile ilgili tasvir, şeytanın o vakitte güneşe tapanları kandırmasından kinaye olsa gerek. Ayrıca 103 / 1003 nolu hadis ve açıklamasına bakıla bilir. (İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/101)

181/1051- Ukbe b. Âmir el-Cuheni'den (Radiyallahu anh):
Üç vakit var ki onlarda namaz kılmamızı ya da cenaze defnetmemizi Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) bize yasakladı:
Güneş parlak olarak doğduğunda (biraz) yükselinceye kadar,
Öğle sıcağı oluştuğunda (gün ortasında) güneş (biraz) meyledinceye kadar,
Güneş batmaya meyledib batıncaya kadar.

(Sahih: Ahmed bin Hanbel, Musned, IV/152, Hadis no: 17310; Benzer rivayet için Ahmed bin Hanbel, Musned, IV/152, Hadis no: 17315; Muslim, Musâfirûn, 293; Ebû Dâvûd, Cenâiz, 51, Hadis no: 3192; Tirmizî, Cenâiz, 41, Hadis no: 1030 (hasen-sahih); Nesâî, Mevâkît, 31, 34, Hadis no: 558, 563; Cenâiz, 89, Hadis no: 2013; İbn Mâce, Cenâiz, 30, Hadis no: 1519; Dârimi, Salât, 142, Hadis no: 1439)

İzâhat :

Üç vakitte (güneş doğarken, tam tepedeyken veya batarken) farz ya da sünnet namaz kılınmaz.
Ancak bazı namazların kılınmasında ihtilaf edildi;

a- Hanefî'lere göre hiçbir namaz kılınmaz, ancak ikindi namazına başlanmışsa güneş batarken tamamlanabilir. Çünkü bunu açıklayan hadis vardır,

b- Mâlikî, Şafiî ve Hanbelî muctehidlerine göre bu vakitlerde kaza kılınabilir, çünkü Rasullullah uyuyarak ya da unutarak namazı geçirenin hatırladığında namazı kaza etmesini emrediyor.

c- Bu üç vakitte cenaze namazı caiz değildir. Mâlikîler ve İmam Şafiî ile Ahmed b. Hanbel'den gelen diğer rivayete göre caizdir.
(İmam Şafiî, Umm, 1/93; Nevevî, Ravzatu't-tâlibîn, 1/193; İbn Kudâme, Muğnî, 1/749, 750; Aliyyu'1-Kârî, Fethu babi'l-İnaye, 1/189; İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/101-102)

182/1052- Safvan b. Muattal es-Sulemî'den (Radiyallahu anh):
Kendisi Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve sellem) sordu:
'Ey Allah'ın Peygamberi! Senin bildiğin ve benim cahil olduğum bir konuyu sana soracağım.'
Rasûlullah: "Nedir o?"
'Gece ve gündüz vakitlerinden namazın mekruh olduğu bir vakit var mı?'
Rasûlullah şöyle buyurdu: "Sabah namazını kılınca güneş doğuncaya kadar namazı bırak! Güneş doğunca namaz kılabilirsin. Şubhesiz namaz (meleklerin) gördüğü ve kabul edilen bir ibadettir.
Güneş başının üstündeyken (yani tepe noktasına ulaşıb) mızrak gibi (dik) oluncaya kadar (namaz kılarsın). Güneş başınla aynı noktaya (tepe noktasına) ulaşınca, işte bu vakitte (sanki) cehennem kaynaması artırılır / tesiri hissedilir, bütün kapıları açılır ve güneş sağ kaşından uzaklaşıncaya (zevalden batıya meyledinceye) kadar devam eder.
Güneş sağ kaşından uzaklaşınca (zevalden batıya meyledince) namaz kılabilirsin, şubhesiz namaz (meleklerin) gördüğü ve kabul edilen bir ibadettir, ikindi namazı kılıncaya kadar (böyle devam eder)
."
(Hasen: Ahmed bin Hanbel, Musned, V/312, Hadis no: 22560; Benzer rivayetler için Ahmed bin Hanbel, Musned, V/385,Hadis no: 19326; V/385, Hadis no: 19328; İbn Mâce, İkâme, 148, Hadis no: 1252 -Senedinde Safvân b. Muattal ile Makburî arasında Ebû Hurayra da bulunmaktadır- ; Heysemî, bu rivayetin zevâidden olduğunu belirtir. Mecma',X/2. Bazıları Makburî'nin Safvan'dan önce vefatını dikkate alarak hadis işitmediğini iddia etseler de bu doğru değildir, önce vefat etmesi hadis almamasına işaret değildir. Hadis sahihtir. Bu hadis uzunca bir hadisin parçasıdır. İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/102-103)

Sabah Ve İkindi Namazını Kıldıktan Sonraki Vakitte Namazın Yasaklanması

183/1053- Sâd b. Ebî Vakkas'tan (Radıyallahu anh):
Rasûlullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle dediğini duydum:
"İki namaz vardır ki onlardan sonra namaz kılınmaz;
Sabah namazı (kılındıktan sonra) güneş doğuncaya kadar ve ikindi namazı (kılındıktan sonra) güneş batıncaya kadar (başka namaz kılınmaz).
"
(Sahih: Ahmed bin Hanbel, Musned, 1/171, Hadis no: 1469; Benzer rivayet için Ahmed bin Hanbel, Musned, 1/171, Hadis no: 1470; Bennâ hadisin isnadının ceyyid olduğunu söyler. Bulûğu'l-emânî, 11/291; Heysemî, hadisi Ebû Ya'lâ ve Ahmed b. Hanbel'in naklettiğini, râvilerinin sahih hadis ricali olduklarını belirtir. Mecma', 11/225.
Senedindeki Muâz et-Teymî el-Mekkî'yi İbn Hıbbân Sikât'ta zikretmiş, Buhârî herhangi bir cerh ve ta'dilde bulunmamıştır. et-Târfhu 't-kebir, VI1I/362; İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/103-104)

184/1054- Ebû Saîd el-Hudrî (Radıyallahu anh):
Rasulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle dediğini nakletti: "Sabah namazı (kılındıktan) sonra güneş doğuncaya kadar ve İkindi namazı (kılındıktan) sonra güneş batıncaya kadar başka namaz kılınmaz."
(Aynı râviden -Radıyaillaha anh- gelen benzer rivayetler);
-Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) şu iki namazı yasakladı: İkindi namazı kılındıktan sonra güneş batıncaya kadar ve sabah namazı kılındıktan sonra güneş doğuncaya kadar.
-Şu iki vakitte namazı yasakladı: Sabahı (kıldıktan) sonra güneş doğuncaya kadar ve ikindiyi (kıldıktan) sonra güneş batıncaya kadar.
-Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) sabahtan sonra iki vakitte namaz kılmayı yasakladı: Abdulvehhab dedi ki: sabah namazından sonra güneş doğuncaya ve ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar.
-"İkindi namazı (kılındıktan) sonra güneş batıncaya ve sabah namazı (kılındıktan) sonra güneş doğuncaya kadar namaz kılınmaz."
-"Şu iki namazdan sonra namaz kılınmaz: Sabah namazı (kılındıktan) sonra güneş doğuncaya kadar ve ikindi namazı (kılındıktan) sonra güneş batıncaya kadar başka namaz kılınmaz."
-"Şu iki namazdan sonra namaz kılınmaz: Sabah namazı (kılındıktan) sonra güneş doğuncaya kadar ve ikindi namazı (kılındıktan) sonra güneş batıncaya kadar başka namaz kılınmaz."
(İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/104-105)

185/1055- İbn Ömer'den (Radıyallahu anhumâ):
Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) dışarıdan pazara mal getirenleri (satıcıları/üreticileri) yolda karşılamayı ve şehirlinin köylü adına satış yapmasını yasakladı.
(Sahih: Ahmed b. Hanbel, Musned, 11/42, Hadis no: 5010; Hadisin konumuzla ilgili kısmının benzer rivayetleri için 11/24, Hadis no: 4771: II/23, Hadis no: 4756)
(Senedinde yer alan Kudüme'nin şeyhi mubhem olduğu için hadisin senedi zayıftır. Ebû Davud'un rivayetinde Kudâme ile Ibn Ömer arasında üç şeyh bulunmaktadır. Ebû Dâvûd, Tatavvu', 10, Hadis no: 1278 lafzı ile nakledilir.
Tirmizî'nin rivayetinde ise Eyyûb b. Husayn yerine Muhammed b. Husayn bulunmakladır. Tirmizî, Salât, 192, Hadis no: 419 Tirmizî hadisin Abdullah b. Amr ve Hafsa annemizden de nakledildiğini, İbn Ömer rivayetinin garib olduğunu belirtir. Ahmed Muhammed Şâkir, her ne kadar Kudâme'nin şeyhinin isminde ihtilâf etseler de Ebû Dâvûd ve Tirmizî'nin isnadlarının muttasıl ve sahih olduğunu ifade eder. Şeyhinin ismini Muhammed b. Husayn olarak tercih eder; Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, 11/465; Zeylaî, Nasbu'r-râye, 1/255-257; Aynca 195/1065 ve 198/1068
Hadisin senedinde yer alan Muslim el-Habbât, Muslim b. Ebû Muslim el-Habbât el-Mekkî'dir. Tabiînden sika biridir. Buhârî, et-Târîhu'I-kebir, VIII/260. Habbât, Hayyât ve Hannât olarak da telaffuz edilmiştir.
Ali'den (Radıyallahu anh) merfû olarak şahidi: Taberânî, el-Mu'cemu'l-evsat, IV/71, Hadis no: 3638.
Hadisin konumuzla ilgili kısmı haricindeki ticaret/alışveriş ve nikâh İle İlgili bölümleri kutub-i sitte'de nakledilir. Ticaret/alışveriş ile ilgili kısım : 167/5191. hadis ve devamındaki rivayetler. Nikâh ile ilgili bölümü için 34/6073. hadis)

İzahat :
Bu yasakların nedeni; dışardan gelenin piyasa fiyatlarını öğrenmeden ucuza satması veya şehirlinin yüksek fiyata satıb piyasayı gereksiz yere yükseltmesi şeklindeki olumsuzlukların önüne geçmektir. Rasûlullah piyasalara yapılan sun'î mudahalelerin tehlikeli olacağına dikkat çekmiştir.

Ayrıca buyurdu ki: "Sizden biri kardeşinizin evlenme teklif ettiği nişanlısına evleninceye veya onu bırakıncaya kadar yeni bir teklif götürmesin!
İkindi namazından sonra güneş batıncaya kadar ve sabah namazından sonra da güneş doğuncaya ya da duha vaktine kadar namaz kılınmaz
." (İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/105-106)

186/1056- Nasr b. Abdurrahman dedesi Muâz İbn Afra el-Kuraşî'den (Radıyallahu anh) nakletti;
Kendisi ikindiden ya da sabahtan sonra Muâz İbn Afra ile beraber Kâbeyi tavaf etti ve (tavaf) namazı kılmadı. Bu durumu kendisine sorunca dedi ki:
Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: "İki namaz (var ki onları kıldıktan) sonra başka namaz kılınmaz: Sabah namazından sonra güneş doğuncaya ve ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar."
(Sahih: Ahmed b. Hanbel, Musned, IV/219, Hadis no: 17850; Benzer rivayet için Ahmed b. Hanbel, Musned, IV/219-220, Hadis no: 17851; Nesâî, Mevâkît, 11, Hadis no: 516; Ayrıca 202-203/1072-1073. hadisler ; İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/106)

187/1057- İbn Abbas (Radıyallahu anhumâ) :
Çok kıymetli insanlar ve bunların en kıymetlisi Ömer b. Hattab yanımda Allah'ın Peygamberinin (Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle dediğine şahidlik ettiler:
"İkindi namazından sonra güneş batıncaya kadar ve sabah namazından sonra da güneş doğuncaya kadar namaz kılınmaz."
(Sahih: Ahmed b. Hanbel, Mûsned, 1/18, Hadis no: l 10; Benzer rivayetler için Ahmed b. Hanbel, Mûsned, I/20-21. Hadis no: 130; 1/39, Hadis no: 270-271; 1/50, Hadis no: 355; 1/51, Hadis no: 364; 1/19, Hadis no: l 18:
(Bu rivayetin İsnadı zayıftır. Amr b. Şuayb sika biridir. Fakat babasının dedesi Abdullah b. Amr'a yetişmemiştir. O sadece babası Şuayb b. Muhammed b. Abdullah b. Amr'dan nakletnıiştir. Babası da kendi babasından (dedesinden) nakleder. Hadisin metni sahihtir. Diğer rivayetler bunu kuvvetlendirmektedir.) 1/18, Hadis no: l 11 (Bu rivayet Halifelik ve Emirlik bölümünde 185/11074. hadiste zikredilecektir.
Buhâri, Mevâkît, 30; Muslim, Musâfîrûn, 286; Ebâ Dâvûd, Tatavvu', 10, Hadis no: 1276; Timizi Salât, 20, Hadis no: 183 (Hadis, Ali, İbn Mes'ûd, Ukbe b. Âmir, Ebû Hurayra, İbn Ömer, Semura b. Cundeb/Cundub, Abdullah b. Amr, Muâz İbn Afra, Sunâbihî -mursel olarak-, Seleme b. el-Ekva', Zeyd b. Sabit, Âişe, Ka'b b. Murrâ, Ebû Umâme, Amr b. Abese, Ya'lâ b. Umeyye ve Muâviye'den de nakiller vardır. İbn Abbas'ın tbn Ömer'den naklettiği bu rivayet ise "hasen-sahih"tir); Nesâî, Mevâkît, 32, Hadis no: 560; îbn Mâce, ikâme, 147, Hadis no: 1250; Dârim/, Salât, J42, H.no:1440; Beyhakî, «İbn-Mâce (7-AHÖ/-4,11/451-452.,; Katâde'nin Ebu'l-Âliye'den işittikleri hadisler için: 368/676. hadisin tahrici. Ayrıca 190/1060. hadis; İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/106. - 107)

İkindi Namazından Sonra İki Rekat Kılmanın Hükmü

188/1058- Ali'den (Radıyallahu anh):
Peygamber (Sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle dedi: "Güneşin yükselme (parlak, göz alıcı) vaktinde kılmanız dışında ikindi namazından sonra namaz kılmayın!"
(Sahih: Ahmed b. Hanbel, Musned, 1/129, Hadis no: 1073; Benzer rivayetler Ahmed b. Hanbel, Musned, 1/130, Hadis no: 1076; 1/141, Hadis no: 1193; 1/80-81, Hadis no: 610; Ebâ Dâvûd, Tatavvu', 10, Hadis no: 1274; Nesâî, Mevâkît, 36, Hadis no: 571; es-Sunenul-kubrâ, 1/485, Hadis no: 1552; Tayâlisî, s.17, Hadis no: l08; Ibnu'l-Cârûd, s.80, Hadis no: 281; İbn Huzeyme, 11/265, Hadis no: l284-1285; Ebû Ya'lâ, 1/329, Hadis no: 411; İbn Hıbbân, IV/414,429, Hadis no: 1547,1562; Makdisî, Muhtara, 11/381-382, Hadis no: 763-764.
Bu konuda Ali'den nakledilen bir rivayet de şöyledir:
Musned, 1/124, Hadis no: 1012; I/İ44, Hadis no: 1225-1226; 1/143, Hadis no: 12I6; Ebû Dâvûd, Tatavvu', 10, Hadis no: 1275; İbn Hacer eserinin bir yerinde İsnadının hasen, bîr başka yerde ise sahih olduğunu söyler. Fethu'l-Bârî, 11/63. İkindiden sonra namaz ile ilgili bk.189/1059. hadis)

İzâhat:
Bu rivayetteki istisnanın delâleti ile bazı âlimler ikindi namazından sonra güneş parlakken başka namaz kılınabilir şeklinde bir anlayışa ulaştılar. Diğer âlimlere göre ise ikindiden sonra namaz kılınmasının yasaklanması şeklindeki mutlakın delâleti daha kuvvetlidir. Buradaki istisna kaza namazı gibi farklı namazlar için geçerli olabilir. Doğrusunu Allah bilir. (İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/107-108)

189/1059-. Muâviye (Radıyallahu anh) anlattı:
Siz bir namaz kılıyorsunuz, biz Rasûlullah'ın (Sallallahu aleyhi ve sellem) zamanında bulunduk, bu namazı kıldığını görmedik, o ikisinin kılınmasını yasakladı, yani ikindiden sonra iki rekat kılınmasını.
(Sahih: Ahmed b. Hanbel, Musned, IV/99, Hadis no: 16850; Benzer rivayet için Ahmed b. Hanbel, Musned, IV/99-100, Hadis no: 16854; Hadisin sebebi vuûdu ile ilgili rivayet 961/1831 (Musned, VI/183-184, Hadis no: 25382) hadiste zikredilecektir. VI/311, Hadis no: :26530;
Musned, VI/303. Hadis no: 26465-26467 (hasen); İbn Ebî Şeybe, 11/133, Hadis no: 7346; Buhârî, Mevâkît, 31; Fezâil, 28; Ebû Ya'lâ, XIII/346, Hadis no: 7360;Taberânî, el-Mu'cemu'l-kebîr, XIX/333, Hadis no: 766 (Bu iki kaynakta Muâviye'nin bîr hutbesinde söylediği ifade edilir); Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, 11/452-453.
Ömer'den (Radıyallahumhâ) şahidi için 185/11074. hadis. Ömer'in Zeyd b. Hâlid el-Cuhenî'ye ve Ali'ye engel olması ile İlgili rivayet İçin sonraki 190/1060 ve 191/1061;
Aişe'den (Radıyallahu anhâ) şâhidi:
Taberânî, el-Mu'cemu'l-evsat, IV/174,Hadis no: 3899; İbn Abbas'tan (Radıyallahu anhumâ) şahidi:
Nesâî, es-Sunenu'l-kubrâ, 1/154, Hadis no: 369.

Mazerete binâen kılamadığı öğle namazının son İki rekatını İkindiden sonra kıldığına dair rivayetler:
a-İbn Abbas'in (Radıyallahu anhumâ) rivayeti:
Tirmizî, Salât, 21, Hadis no: 184 (Bu konuda Âişe, Ummu Seleme, Meymûne ve Ebû Musa'dan da nakiller vardır. İbn Abbas rivayeti ise hasendir); İbn Hibbân, IV/442, Hadis no: 1575; Makdisî, Muhtara, X/267-269, Hadis no:277-279.
b- Âişe ve Ummu Seleme'den (Radıyallahu anhumâ):
Buhâri, Sehv, 8; Meğazî, 70; Muslim, Musâfirun, 297; Ebû Dâvûd, Tatavvu", 9, Hadis no: 1273; Dârimi, Salât, 143, Hadis no: 1443; Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, 11/457; Abdurrazzâk, 11/430, Hadis no: 3969 (Aişe ve Ummu (Radıyallahu anhumâ) Seleme'nin bu namaza cavaz verdiklerini rivayet eder).
c-Ummu Seleme'nin (Radıyallahu anhâ) rivayeti:
Taberânî, el-Mu'cemu'l-kebîr. XXIII/389, Hadis no: 929; Abdurrazzâk, 11/431, Hadis no: 3970-3971; Beyhakî, es-Sunenu'l-kubrâ, 11/457.
d- Âişe'nin (Radıyallahu anlıâ) rivayeti
VI/125-126, Hadis no: 24826; VI/188, Hadis no: 25423; Konu ile ilgili olarak bk. 192/1062. hadis.
*Ruhsat verdiğine dair rivayetler de vardır:
İbn Ömer'den (Radıyallahu anhumâ) nakledilen rivayet:
Ff)H flövflrf, Tatavvu', 11, Hadis no: 1284.
Âişe'den (Radıyallahu anhâ) nakledilen rivayette ümmetine ağır gelmesin düşüncesi İle evde kıldığı ifade edilmektedir:
n, Mevâkît, 33; Mus/im, Musâfırûn, 295; /sft&t b. Râhûye, III/697, Hadis no: 1298; Nesâî, es-Sunenu'l-kubrâ, 1/154, Hadis no: 366. 194/1064. hadis.
Musned, VI/109, Hadis no: 24664; VI/176, Hadis no: 25313; VI/113, Hadis no: 24704; VI/200, Hadis no: 2551; M1 ebu Dâvud, Tatavvu', 10, Hadis no: 1279; İbn Ebî Şeybe, 11/133, Hadis no: 7345, 7349; Dârimi, Salât, 143, Hadis no: 1441-1442; Taberânî, el-Mıı'cemu'l-evsat, VIII/26, Hadis no: 7853; Nesâî, es-Sunenu'l-kubrâ, 1/154, Hadis no: 367.
Amr b. Abese'den (Radıyallahu anh) nakledilen rivayette Amr b. Abese'nin talebesi Abdurrahman (b. el-Beylemânî'nin) İkindiden sonra iki rekat namaz kıldığı belirtilmektedir. Bk. Musned, IV/U1, Hadis no: 16955 (hasen) (İmam Ahmed b. Hanbel, El-Musned, el-Fethu’r-Rabbani Tertibi, Ensar Yayıncılık: 4/108-110)


İlgili konular :

Sabah Namazının Kazası İçin Kerahat Vakti Beklenir mi?
https://www.islam-tr.org/konu/sabah-namazinin-kazasi-icin-kerahat-vakti-beklenir-mi.27448/

Namazlardaki Sünnetlerin Farklı Dereceleri (Sunneti Muekkede, Sunneti Gayri Muekkede)
https://www.islam-tr.org/konu/namaz...sunneti-muekkede-sunneti-gayri-muekkede.9204/
 
Üst Ana Sayfa Alt