Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Kur'an Hakkında Münakaşa Küfürdür Hadisinin Sıhhati Nedir?

AbdulFettah Çevrimdışı

AbdulFettah

94.7 - Öyleyse, bir işi bitirince diğerine koyul.
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum ve Rahmetullah,

Ebu Hüreyre (radıyallahu anh) hazretleri anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular: "Kur'an hakkında münakaşa küfürdür"

Ebu Davud, Sünnet 5, (4603)

Hocam yukarıdaki hadisin sıhhati nedir, hadiste kastedilen münakaşa hangi tür münakaşadır, Allah radı olsun.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;

Ebu Hurayra (r.anh)'den (rivayet edildiğine göre) Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Kur'ân-ı Kerim hakkında munakaşa etmek küfürdür."
(Ebu Davud, Sunnet, Bab 4 , Hadis no: 4603;
Ahmed bin Hanbel, Musned, II, 258 - C. 14, Sf: 510-512, Hadis no: 21289-21296;
Hakîm en-Nîsâbûrî, el-Mustedrak, C. 4, Sf: 538, Hadis no: 2937-2938;
İmam Hafız İbn Kesîr, İbn Kesîr Tefsiri, C. 2, Sf: 371, Hadis no: 1365. Hafız Ebu Ya'lâ'dan.)


Ebu Davud’daki hadisin senedinde Muhammed bin Amr El-Leysi vardır. Bu ravinin sebebiyle hadiste cuzi bir zayıflık mevcuddur. Fakat aynı rivayeti aktaran imam Ahmed bin Hanbel, cok kuvvetli bir sened ile Musnedinde zikretmiştir. Bu sebeble hadis Sahih’tir.

Hadiste geçen munakaşa ise, "... Bu (Kur'ân)’dan hiç kuşkun olmasın..." (Hud 17) âyetinde olduğu gibi, şubhe, kuşku manasında kullanılmıştır. Böyle anlaşılması durumunda hadisin manası: "Kur'ân-ı Kerim'den şubhe etmek küfürdür." Aynı zamanda munakaşa, tartışma anlamına da gelir. O zaman da "Kur'ân-ı Kerim hakkında munakaşaya girmek küfürdür."
Söz konusu yasaklanan munakaşanın nasıl olduğu hususu da ihtilaf konusu olmuştur. Bazılarına göre hadis-i şerifte yasaklanan munakaşadan maksat Kur'an-ı Kerimin kıraat şekilleri üzerinde keyfi olarak bilgisizce girişilip de Peygamberden gelen rivayet şekillerini inkâra varan munakaşalardır. Oysa, peygamberin haber verdiğine göre Kur'arı-ı Kerim yedi kıraat şekli üzerine inmiştir. Hepsi de haktır. Safi ve kâfidir. Bunlardan birini inkar etmek küfürdür.
Bazılarına göre de hadis-i şerifte yasaklanan munakaşadan maksat, kelam ulemasının üzerinde durduğu kaza ve kader gibi mahiyeti bir sır olmaktan çıkmayan mevzuları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan munakaşalardır. Helal, haram, emir, nehy gibi hususları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan munakaşalar değildir. Çünkü sahabe-i kiram bu gibi mevzulara dalmışlar ve bu araştırmaları neticesinde aralarında çıkan 'fikir ayrılıklarım da Kur'an-ı Kerim ve sünnetin ışığında çözmeye çalışmışlardır.

Fakat Kur'an-ı Kerim'in ve sünnetin rehberliğine ihtiyaç duyulmaksızın yapılan Kur'an-ı Kerim hakkındaki munakaşalar sahibi her zaman İslam'ın bir rüknünü küfre götürebileceği için yasaklanmıştır.
Nitekim diğer bir hadis-i şerifte de "Kur'ân-ı Kerim hakkında kendi şahsi görüşü ile konuşan kimse bu cehennemden yerini hazırlasın.” (Ahmed bin Hanbel, Musned, c I., Hadis no: 269) buyurulmuştur.

Bir gün Ebu Bekir (r.anh)'e Abese suresinin 31. ayetinin manası sorulduğunda "Allah'ın Kitabına dair bir şeyi kendi fikrime göre tefsir edersem veya bilmediğim halde konuşursam hangi yer beni üzerinde taşır ve hangi sema beni gölgelendirir" (Tefsîru't-Taberi, I, 78, Tefsiru İbn Kesir, 1, 99) demiştir. Aynı mevzuda Hafız İbn Kayyım de şöyle diyor: Rasûlullah (s.a.v.) bu mevzuda "Kalbleriniz, Kur'an-ı Kerimle kaynaştığı sürece onu okuyunuz. Fakat onun hakkında ihtilâfa düştüğünüz zaman kalk(ıp dağıl)ınız." (Buhari, Fedailu'l Kıır'an, 37; İ'tisain 26; Muslim, ilim 3,4; Dârimî, Fedailu'l Kıır'an, 7; Ahmed b. Hanbel, IV, 313) buyurmuştur.



عن أبي أمامة الباهلي -رضي الله عنه- مرفوعاً : « أنا زعيم ببيت في رَبَضِ الجنة لمن ترك المِرَاءَ وإن كان مُحِقًّا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حَسَّنَ خلقه»
[حسن.] - [رواه أبو داود.]
Ebû Umâme el-Bâhilî merfu olarak rivayet ediyor: «Ben, haklı olduğu halde munakaşayı terk eden kimseye cennetin kenarında bir köşkü garanti ediyorum. Şaka bile olsa yalanı terk edene de cennetin ortasında bir köşkü; ahlâkı güzel olana da cennetin en üstünde bir köşkü garanti ediyorum
(Ebu Davud, Edeb, 7 Hasen hadis; Tirmizî, Birr 158; Nesâî, Cihad 19; İbn Mâce, Mukaddime 7)
 
AbdulFettah Çevrimdışı

AbdulFettah

94.7 - Öyleyse, bir işi bitirince diğerine koyul.
İslam-TR Üyesi
Aleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;

Ebu Hurayra (r.anh)'den (rivayet edildiğine göre) Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Kur'ân-ı Kerim hakkında munakaşa etmek küfürdür."
(Ebu Davud, Sunnet, Bab 4 , Hadis no: 4603; Ahmed bin Hanbel, Musned)



Ebu Davud’daki hadisin senedinde Muhammed bin Amr El-Leysi vardır. Bu ravinin sebebiyle hadiste cuzi bir zayıflık mevcuddur. Fakat aynı rivayeti aktaran imam Ahmed bin Hanbel, cok kuvvetli bir sened ile Musnedinde zikretmiştir. Bu sebeble hadis Sahih’tir.

Hadiste geçen munakaşa ise, "... Bu (Kur'ân)’dan hiç kuşkun olmasın..." (Hud 17)
âyetinde olduğu gibi, şubhe, kuşku manasında kullanılmıştır. Böyle anlaşılması durumunda hadisin manası: "Kur'ân-ı Kerim'den şubhe etmek küfürdür." Aynı zamanda munakaşa, tartışma anlamına da gelir. O zaman da "Kur'ân-ı Kerim hakkında munakaşaya girmek küfürdür."
Söz konusu yasaklanan munakaşanın nasıl olduğu hususu da ihtilaf konusu olmuştur. Bazılarına göre hadis-i şerifte yasaklanan munakaşadan maksat Kur'an-ı Kerimin kıraat şekilleri üzerinde keyfi olarak bilgisizce girişilip de Peygamberden gelen rivayet şekillerini inkâra varan munakaşalardır. Oysa, peygamberin haber verdiğine göre Kur'arı-ı Kerim yedi kıraat şekli üzerine inmiştir. Hepsi de haktır. Safi ve kâfidir. Bunlardan birini inkar etmek küfürdür.

Bazılarına göre de hadis-i şerifte yasaklanan munakaşadan maksat, kelam ulemasının üzerinde durduğu kaza ve kader gibi mahiyeti bir sır olmaktan çıkmayan mevzuları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan munakaşalardır. Helal, haram, emir, nehy gibi hususları ihtiva eden ayetler üzerinde yapılan munakaşalar değildir. Çünkü sahabe-i kiram bu gibi mevzulara dalmışlar ve bu araştırmaları neticesinde aralarında çıkan 'fikir ayrılıklarım da Kur'an-ı Kerim ve sünnetin ışığında çözmeye çalışmışlardır.

Fakat Kur'an-ı Kerim'in ve sünnetin rehberliğine ihtiyaç duyulmaksızın yapılan Kur'an-ı Kerim hakkındaki munakaşalar sahibi her zaman İslamın bir rüknünü küfre götürebileceği için yasaklanmıştır.
Nitekim diğer bir hadis-i şerifte de "Kur'ân-ı Kerim hakkında kendi şahsi görüşü ile konuşan kimse bu cehennemden yerini hazırlasın.” (Ahmed bin Hanbel, Musned, c I., Hadis no: 269) buyurulmuştur.

Bir gün Ebu Bekir (r.anh)'e Abese suresinin 31. ayetinin manası sorulduğunda "Allah'ın Kitabına dair birşeyi kendi fikrime göre tefsir edersem veya bilmediğim halde konuşursam hangi yer beni üzerinde taşır ve hangi sema beni gölgelendirir" (Tefsîru't-Taberi, I, 78, Tefsiru İbn Kesir, 1, 99) demiştir. Aynı mevzuda Hafız İbn Kayyım de şöyle diyor: Rasûlullah (s.a.v.) bu mevzuda "Kalbleriniz, Kur'an-ı Kerimle kaynaştığı sürece onu okuyunuz. Fakat onun hakkında ihtilâfa düştüğünüz zaman kalk(ıb dağıl)ınız." (Buhari, Fedailu'l Kıır'an, 37; İ'tisain 26; Muslim, ilim 3,4; Dârimî, Fedailu'l Kıır'an, 7; Ahmed b. Hanbel, IV, 313) buyurmuştur.
Rabbim ilminizi arttırsın, jazakallahu hayran hocam.
 
Üst Ana Sayfa Alt