Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Neden Büyük Alimler Ehli Kelamdı?

ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selam aleykum kardesler. Sizce neden; Ibn hacer, Nevevi, Kurtubi, razi, Suyuti vb. gibi büyük Alimler Eşari ekolunu benimsemisler? Onlar bizim gördügümüz selefin nakillerini görmedimi?
Vesselam
 
عبيد Çevrimdışı

عبيد

إذا لم تخلص فلا تتعب
Selam aleykum kardesler. Sizce neden; Ibn hacer, Nevevi, Kurtubi, razi, Suyuti vb. gibi büyük Alimler Eşari ekolunu benimsemisler? Onlar bizim gördügümüz selefin nakillerini görmedimi?
Vesselam
Aleyküm selam
Benim dikkatimi çeken şey bu âlimler ve daha başka büyük âlimlerin Şafii olması
Taberî, ibn kesir, kastallani, İz bin Abdusselam, İbn Salah, Beyhakî, Gazali, İbn. huzeyme ...
Ayrıca şu saydıklarından Kurtubî hariç diğerleri de Şafii.
Ben Şafii mezhebinin fıkıhta ve -bazı konularda- akidede diğer mezheblerden daha kapsamlı, usul olarak, anlayış olarak daha sahih olduğunu düşünüyorum. Bir çok dalda hep zirvedeler
Asıl olarak iman Eşari mezhebini ilan edince imam Ahmedin itikadı üzere olduğunu söylemiştir. Fakat daha sonraki bazı Eşariler kelama girmişlerdir. İmam Gazali ve Razi gibi... söylediğim iki imam da sonradan kelamdan vazgeçmişlerdir.
Ayrıca coğrafyanın etkisi, maturidi mezhebinin bazı konularda mutezileye yakın olması, imam Ahmedin bazı konuları olduğu gibi tevil etmeden bırakması, insanları tatmin etmemiş bu yüzden insanlar diğer mezheblere yönelmişlerdir.
Takıntısı olmayan ve itikadî meseleleri oturtmuş v olanlar bu benzeri konular için Muhammed Ebu Zehranın mezhebler tarihi kitabından faydalanabilir
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Aleyküm selam
Benim dikkatimi çeken şey bu âlimler ve daha başka büyük âlimlerin Şafii olması
Taberî, ibn kesir, kastallani, İz bin Abdusselam, İbn Salah, Beyhakî, Gazali, İbn. huzeyme ...
Ayrıca şu saydıklarından Kurtubî hariç diğerleri de Şafii.
Ben Şafii mezhebinin fıkıhta ve -bazı konularda- akidede diğer mezheblerden daha kapsamlı, usul olarak, anlayış olarak daha sahih olduğunu düşünüyorum. Bir çok dalda hep zirvedeler

Bu alimlerin hayatina baktiginda hemen hemen hepsi Safi Cografyada yasamiş. Şöyle de yorumalanbilir: Şafi olan coğrafyalarda çok alim yetişmiş. Fıkıhta zaten problem yok da. Hemen hemen hepsi isim ve sıfat konusunda tevile gittiklerini görüyoruz, oysa bugunki selefin yolundan giden bu konuda farklı düşüncede. Bu büyük alimler selefin de mi öyle inandığına inanıyorlardı, bügunki maturidiler gibi? Yoksa bile bile mi muhalefet etmişler?
 
عبيد Çevrimdışı

عبيد

إذا لم تخلص فلا تتعب
Bu alimlerin hayatina baktiginda hemen hemen hepsi Safi Cografyada yasamiş. Şöyle de yorumalanbilir: Şafi olan coğrafyalarda çok alim yetişmiş. Fıkıhta zaten problem yok da. Hemen hemen hepsi isim ve sıfat konusunda tevile gittiklerini görüyoruz, oysa bugunki selefin yolundan giden bu konuda farklı düşüncede. Bu büyük alimler selefin de mi öyle inandığına inanıyorlardı, bügunki maturidiler gibi? Yoksa bile bile mi muhalefet etmişler?
Yazıya ekleme yaptım
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Yazıya ekleme yaptım
Mesela ben İbn hacer el Akalan’ı veya imam Neveviye sorsam allah nerede. Bana verecekleri cevap şerhlerinde var zaten. Allah cihetten münezzeh mekandan munezzeh.
Ama bu iki imama sorsam, 4 mezhep imami allah arşın üstündedir, allah yukarıdadır diyor. Bana evet ama biz öyle inanmıyoruz mu diyecek? Yoksa hayır omlarda bizim gibi inanıyor ama tam ifade etmemişler mi diyecek. Bu noktayı anlamaya çalışıyorum.
Selefin bazı konularda Tevil yaptığını biliyorum. Mesele isim sifat: yed/istiva gibi
Barak allahu feek
 
عبيد Çevrimdışı

عبيد

إذا لم تخلص فلا تتعب
Mesela ben İbn hacer el Akalan’ı veya imam Neveviye sorsam allah nerede. Bana verecekleri cevap şerhlerinde var zaten. Allah cihetten münezzeh mekandan munezzeh.
Ama bu iki imama sorsam, 4 mezhep imami allah arşın üstündedir, allah yukarıdadır diyor. Bana evet ama biz öyle inanmıyoruz mu diyecek? Yoksa hayır omlarda bizim gibi inanıyor ama tam ifade etmemişler mi diyecek. Bu noktayı anlamaya çalışıyorum.
Söyledikleri aynı, fakat zaman ilerledikçe yeni problemler çıkıyor ve bu problemlere itikadı bozmadan daha detaylı cevap veriyorlar. Yada Allah yarattıklarına benzemez gibi naslar üzerinden tevil de yapmış olabilirler.
Bu soruları delilleriyle Kur'an ve Sünnetten soru cevap bölümüne açarsan daha iyi olur. Bunlar daha detaylı bilgi isteyen konular. Daha önceden imam Şafiîye isnat edilen istiva ile ilgili bir risaleden alıntı paylaşmıştım. Avam bunları tevil etmeden inen etmeli, ilimde derinleşecek insanlar girmelidir. diyordu. Ben bu forumda alimlerin görünüşünü almadan bunu açıklayacak kimse bilmiyorum. Tavsiyem bu konulara kenfini ilme afamidt olanlar dışında kimsenin girmemesidir.
Allah muhafaza ya mucessime, muşebbihe
olunur yada te'vilci olunur. Ehli sünnet yolunu bulmak ise naslar olmadan bulmak çok zordur
IMG_20190927_130531.jpg
 
Son düzenleme:
Üst Ana Sayfa Alt