Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Şevkani rahımullah’ın Mezheb Taassubu Fakihin İntisabına ve Taklit ile Alakalı Bazı Tenkitler’i

EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
ibn Teymiye Rahimehullah şöyle der:

“Kim belirli bir imamı taklit etmenin vacip olduğunu söylerse, tevbe etmesi istenir, tevbe ederse ne âlâ,etmezse öldürülür. Mutlaka bir imamı taklit etmek gerekir, diyorsa, cahil ve sapmış biri olur.”

İbn-i Teymiye, el-İhtiyaratu’l-Fıkhiyye, 333
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
İbn-i Abdilber, İbn-i Mes’ud’dan Radıyallahu Anhu şöyle dediğini rivayet eder:

“Hiçbiriniz, iman ediyorsa iman edecek ve küfrediyorsa küfredecek şekilde, dininde başkasını taklit etmesin.Çünkü kötülükte örnek olmaz

“Camiu Beyani’l-İlmi” isimli kitabında
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
İmam Şenkîtî Şöyle Demiştir:

"Sahabilerin we Kendilerine Hayırla Şahitlik Edilen Diğer Nesillerin Karşı Çıktığı Bu Tür Taklit, Bütün Ulemanın Bir Kısmını Değil De Muayyen Bir Şahsı Taklittir. Bu Tür Taklit Hakkında Kitab we Sünnet'te Hiç Bir Delil Gelmemiştir, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in Ashabından we Hayırla Yad Edilen İlk Üç Nesilden Hiç Kimse Bu Taklidi Kabul Etmemiştir. Allah Hepsine Rahmet Etsin. Bu Müçtehit İmamların Görüşlerine De Aykırıdır. Onlardan Hiç Kimse, Bütün Müslüman Âlimlerden Diğerlerini Bırakıp Da Muayyen Bir Şahsın Görüşü Üzerinde Donup Kalmayı Kabul Etmemiştir. Muayyen Bir Âlimin Taklid Edilmesi Dördüncü Asrın Bid'atlerindendir. Bunun Akisini İddia Eden, Bize İlk Üç Asırdan Muayyen Bir Şahsın Mezhebine Bağlanan Tek Bir Şahıs Göstersin. Bunu Hiç Bir Zaman Yapamayacak, Çünkü Kesinlikle Böyle Bir Şey Olmamıştır."

[Edvâu'l-Beyan, 4/388-389]
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
İmam Ahmed b. Hanbel (Rahimehullah);
"Beni taklid etmeyin, Malik'i de, Şafiî'yi de, Evzaî ve Sevrî'yi de taklid etmeyin. Onlar nereden aldılarsa siz de oradan alın.”

[İbnu'l-Kayyım, İ'lam, 2/302]
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
İmam Malik ise mezhebi taassubu yerme babında aynen şöyle diyor:
'Nebi(s.a.v)den sonra ve onun dışında istisnasız herkesin sözü alınır da terk edilir de.
(İbni Abdu'I-Ber(2/91-eI-Cami)
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
ben imam müslimden nakil yaparak bie soru sordum... hiç o konuya değinmemişsin???? google çıkmadı mı yoksa kardeş???
ebu bekir sifilin videodaki sözleriyle ilgilenmiyyorum... zira şevkani den de yanlış görüşünü aktardığım gibi bazen hocaların çok büyük hataları olabiliyor (hz aliye aleyhis selam demesi gibi) ama onu çöpe atmıyoruz değil mi?
seb sadece şu soruma cevap ver : 4 mezhep içinden dileğininin dilediği görüşünü araştırıp güçlü gördüğünü alacak kişi (yani 1 mezhebi taklid etmeyen kişi) ile ben 4 mezhebin alimlerinin de üstünde bir bilgiye sahibim ki onların hatalarını tespit edip görüşlerinden en doğruyu alıyorum diyen kişi (ki senin durumunda olan ve daha arapça bile bilmeyen kişiler) arasında ki fark nedir??? bu soruma bi türlü cevap alamıyorum... kaldı ki yazımda naklettiğim gibi sahih hadisin tanımıyla ilgili en temel bir mesele de bile (muanan hadis) sorduğum soruya kimse cevap veremiyor???

Cevap;

El-Bani şöyle der:

“İbn-i Abdilber özetle şöyle der:Bütün bunlar avamdan olmayanlar içindir. Avamın, herhangi bir durumda alimlerini taklit etmesi kaçınılmaz olur. Çünkü delili bilmez, anlamadığı için de bunun bilgisine ulaşamaz. İlim derece derecedir ve en üstüne ulaşmak
için en alttan başlamak gerekir. Bu da avam halk ile delil arasında engeldir.Avamın alimleri taklit etmesi ve “Bilmiyorsanız, zikir ehline sorunuz” ayetinde bunların kastedildiği konusunda alimler arasında ihtilaf yoktur. Birmüşkile ile karşılaştığı zaman, avamın ve bilgisi olmayan veya dini nasıl
yaşayacağını bilmeyen insanların kıble ehlinden olduğuna inandığı alimlerdenbirinin söylediğini taklit etmesi kaçınılmazdır. Avamın fetva vermesinin caiz olmadığında da alimler ittifak etmişlerdir. Çünkü helal ve haram olduğunusöylemek için manaları bilmemektedirler.
Bununla beraber avam hakkında mutlak konuşmanın ve mutlaka taklit etmesi gerektiğini söylemenin abartılı olduğu görüşündeyim. Çünkü taklidin,delili bilmeden başkasının sözü ile amel etmek olduğunu hatırlarsak, avamdanzeki olan bazı kişilerin, eline geçen nasstaki hücceti anlaması mümkündür.Çünkü bu tür nasslarda hüccet açıktır. Mesela, “Teyemmüm, bir kezelleri ve yüzü silmektir” ifadesini avamdan hangi insan anlamaz ki? Bunedenle, “delili bilmek ve anlamaktan aciz olanların taklit etmeleri gerekir”demek daha doğru olur. Çünkü Allahu Teala kimseye gücünün üstünde bir şey yüklemez.

El-Bani, el-Hadisu Huccetun Binefsihi, 85-86
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
1. benim muanan hadisle ilgili soruma hala cevap alamadım??? elbaniden alakasız bir nakil yapmışsın ki muanan hadisin durumuyla alakası ne??? konuyu başka yere taşıma lütfen, ayrıca sen şimdi mesela bir bakkal mezheplerin görüşlerini inceleyip onların delillerine vakıf olabiliyor mu ve bu durumda onların üstünde bir yeterliliğe sahip olup, onların eksiklerini tespit edip kendi tercihini ortaya koyabiliyor mu? bu mümkün mü ya da sen mezhep takip etmem deyince bundan farklı birşey mi söylüyorsun? bu soruma da bir türlü cevap vermiyorsun neden????
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
ibn Teymiye Rahimehullah şöyle der:

“Kim belirli bir imamı taklit etmenin vacip olduğunu söylerse, tevbe etmesi istenir, tevbe ederse ne âlâ,etmezse öldürülür. Mutlaka bir imamı taklit etmek gerekir, diyorsa, cahil ve sapmış biri olur.”

İbn-i Teymiye, el-İhtiyaratu’l-Fıkhiyye, 333
[/QUOTE2.



sana önceden de yazdım, burada ibni teymiyyenin sözü çok doğru, bu sözün manası şudur, kim tüm müslümanlar şafiiyi ya da maliki her görüşünde taklit etmek zorundadır derse... demektir, ben sana bunu ne zaman ima ettim, hanbeli olmak kimsenin takvasını artırmadığı gibi hanefi olmak da kimseyi 2. sınıf müslüman yapmıyor... bence sen önce kopyala yapıştır yaptığın sözün manasını iyice anlayıp fehmetmelisin...

sana önceden de yazdım, burada ibni teymiyyenin sözü çok doğru, bu sözün manası şudur, kim tüm müslümanlar şafiiyi ya da maliki her görüşünde taklit etmek zorundadır derse... demektir, ben sana bunu ne zaman ima ettim, hanbeli olmak kimsenin takvasını artırmadığı gibi hanefi olmak da kimseyi 2. sınıf müslüman yapmıyor... bence sen önce kopyala yapıştır yaptığın sözün manasını iyice anlayıp fehmetmelisin...
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
1. benim muanan hadisle ilgili soruma hala cevap alamadım??? elbaniden alakasız bir nakil yapmışsın ki muanan hadisin durumuyla alakası ne??? konuyu başka yere taşıma lütfen, ayrıca sen şimdi mesela bir bakkal mezheplerin görüşlerini inceleyip onların delillerine vakıf olabiliyor mu ve bu durumda onların üstünde bir yeterliliğe sahip olup, onların eksiklerini tespit edip kendi tercihini ortaya koyabiliyor mu? bu mümkün mü ya da sen mezhep takip etmem deyince bundan farklı birşey mi söylüyorsun? bu soruma da bir türlü cevap vermiyorsun neden????

Kardes yazdigim nakiller acik.Ayrica su karsindakini kucuk gormedende vazgec.

Elbaninin sozu sorun icin cevaptir.

Ayrica ben avam oldugumdan.dolayi naklederim.Kopyalayip yapistirmam gayet normal.Ve bu konuda ise sitem etmemenizi beklerdim.Savundugunuz fikire binaen.
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
sana önceden de yazdım, burada ibni teymiyyenin sözü çok doğru, bu sözün manası şudur, kim tüm müslümanlar şafiiyi ya da maliki her görüşünde taklit etmek zorundadır derse... demektir, ben sana bunu ne zaman ima ettim, hanbeli olmak kimsenin takvasını artırmadığı gibi hanefi olmak da kimseyi 2. sınıf müslüman yapmıyor... bence sen önce kopyala yapıştır yaptığın sözün manasını iyice anlayıp fehmetmelisin...

Yahu be adam senin yazdiklarini okuyan ilk okul talabesi bile mezhep taassubcusu oldugunu anlar.Yazin asagida ve bu yaziya binaen ibn teymiyye ra sozunun ustune cikiyorsun.
yukarda renklerini kırmızıyla belirttiğim ve büyüttüğüm eleştirilerin mercii buhari ali ibnül medeni ve imam şafi gibi alimler.. imam müslim onların bu görüşünü bu ifadelerle eleştiriyor... eee hadis kitapları da muanan hadislerle doludur buhari ve müslimde dahil.. şimdi en muteber sahih hadis kitaplarının sahipleri bile bu meselede böyle davranıyor, şimdi siz nasıl çıkıpta "hadis sahih oldu mu mezhebim odur" diyebilirsiniz.. müslimdeki 100 lerce hadis buhariye göre sahih değil... siz daha hadisin sıhhati meselesini halledmemişken, hadisin dirayeti (sıfatı) meselesi ki hadisleri fıkh etmedeki en önemli mesele budur, keza sahih hadis kitaplarının kendi içinde bile birbirine muhalif rivayetler doludur...
şimdi müctehidleri beğenmeyip mezhebe ittibayı taassup gören müctehideri soruyorum????
daha önce de buna benzer bir çok yazı yazdım ama mezhep taklidini reddeden arkadaşlardan hiç cevap gelmedi...
sizlere tavsiyem tövbe edin, kendinizin de saptırdığınız insanlarında vebalini üzerinize almayın...

Mezhep taklidin hukmu nedir ?Bu soruma cevap verebilirmisiniz
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İbn-i Abdilber, İbn-i Mes’ud’dan Radıyallahu Anhu şöyle dediğini rivayet eder:

“Hiçbiriniz, iman ediyorsa iman edecek ve küfrediyorsa küfredecek şekilde, dininde başkasını taklit etmesin.Çünkü kötülükte örnek olmaz

“Camiu Beyani’l-İlmi” isimli kitabında
İmam Şenkîtî Şöyle Demiştir:
"Sahabilerin we Kendilerine Hayırla Şahitlik Edilen Diğer Nesillerin Karşı Çıktığı Bu Tür Taklit, Bütün Ulemanın Bir Kısmını Değil De Muayyen Bir Şahsı Taklittir. Bu Tür Taklit Hakkında Kitab we Sünnet'te Hiç Bir Delil Gelmemiştir, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in Ashabından we Hayırla Yad Edilen İlk Üç Nesilden Hiç Kimse Bu Taklidi Kabul Etmemiştir. Allah Hepsine Rahmet Etsin. Bu Müçtehit İmamların Görüşlerine De Aykırıdır. Onlardan Hiç Kimse, Bütün Müslüman Âlimlerden Diğerlerini Bırakıp Da Muayyen Bir Şahsın Görüşü Üzerinde Donup Kalmayı Kabul Etmemiştir. Muayyen Bir Âlimin Taklid Edilmesi Dördüncü Asrın Bid'atlerindendir. Bunun Akisini İddia Eden, Bize İlk Üç Asırdan Muayyen Bir Şahsın Mezhebine Bağlanan Tek Bir Şahıs Göstersin. Bunu Hiç Bir Zaman Yapamayacak, Çünkü Kesinlikle Böyle Bir Şey Olmamıştır."

[Edvâu'l-Beyan, 4/388-389]


şu yazdıkların aslında islamda mezhep kavramıyla ve mezhepler kavramıyla maaleesef hiç bir şey anlamadığını gösteriyor...
keza ibni mesudun sözüne gelecek olursak, biz hiçbir imamı tüm görüşleriyle taklit etmenin şart olduğunu söylemiyoruz... keza hanefi mezhebinin diğer mezheplerin de gelişimini ve tarihi vakıayı gözlemlersen göreceksin ki mesela hanefi mezhebinde yaklaşık 300 000 fetva içinde ebu hanifenin görüşleri % 30 u bile bulmaz... hatta kalan % 70 in bile tamamını ebu yusuf ve imam muhammedin fetvaları oluşturmaz, aksine 100 lerce yıl içinde bir çok alimin görğşlerinin katkısıyla mezhebdeki sahih görüş ortaya çıkıyor...
mezhebe hanefi mezhebi denmesinin sebebi de ebu hanifenin sistemleştirdiği usul kaideleri sonucunda fetva ortaya çıkıyor... mesela talebeleri ebu yusuf ona ulaşmadıklarını düşündükleri birçok hadisten dolayı onun görüşünü tercih etmiyor, ama yine onun esaslarına bağlı kalarak hadisleri değerlendiriyor.. peki ebu hanife bu esasları kendisi mi ortaya koydu asla!!! o bu esasları yetiştiği kufe ekolünün kendinden önceki tabiun büyüklerinden ve onlarda ibni mesud, hz ali ve ömer gibi fakih sahabelerden nakletti... dolayısıyla usul açısından farklılık sahabe dönenimde zaten vardı.. mesela ibni abbas la aişe anamaızla ibni ömer ve ebu hureyrenin fıkhi hükümlerdeki tartışmalarını okuyan kerkes bunu görebilir... ama ancak SELİM BİR AKIL VE TAASSUPSUZ BİR NAZARLA BAKABİLEN GÖRÜR!


imam şenkiti nin sözü de bizi destekliyor .. ama sen ibarenin tamamını koymadın, yani karşı çıkılmayan taklit ne imam şenkıtiye göre onu da yazsana!! biz zaten imam şenkıti nin dediği gibi Ulemanın Bir Kısmını Değil De Muayyen Bir Şahsı Taklit etmiyoruz ki ... bunu sana km söyledi... sizin sıkıntınız burada, hanefi mezhebi deyince ebu hanifenin krallığı sanıyorsunuz... yukarda da zikrettim onun görüşlerinin ancak % 30 u bile alınmamıştır mezhebde.. ki o alınanlarda zaten çoğu hadis ve eser kaynaklı...
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
benim seni küçük görmek gibi bir düşüncem yok... ama sizler mezhep taklit etmem diyerek 1000 lerce alimin çabasını küçük görüyorsunuz.. bu görüşe saygı duymam kimse kusura bakmasın....
bu dünyaya ibni hacer gibi bir hadisçi geldi....sen bilir misin ibni haceri... ayaklı bir hadis kütüphanesi... 4 mezhebin hadisten delillerini nakleder fethul bari de aç da bir bak (tabi önce tüccarların o kitabı tercüme etmesini bekleyeceksiniz değil mi???)
ibni hacer kaç meselede şafii mezhebini muhalif fetva vermiş bu haliyle kaç meselede mezhebin görüşünü terk etmiş ki siz nereden cüret bulup bir mezhebi taklit etmem diyorsnz???
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
benim seni küçük görmek gibi bir düşüncem yok... ama sizler mezhep taklit etmem diyerek 1000 lerce alimin çabasını küçük görüyorsunuz.. bu görüşe saygı duymam kimse kusura bakmasın....
bu dünyaya ibni hacer gibi bir hadisçi geldi....sen bilir misin ibni haceri... ayaklı bir hadis kütüphanesi... 4 mezhebin hadisten delillerini nakleder fethul bari de aç da bir bak (tabi önce tüccarların o kitabı tercüme etmesini bekleyeceksiniz değil mi???)
ibni hacer kaç meselede şafii mezhebini muhalif fetva vermiş bu haliyle kaç meselede mezhebin görüşünü terk etmiş ki siz nereden cüret bulup bir mezhebi taklit etmem diyorsnz???


Yazik sana.Inan sen bendende cahilsin.
Selametle kal.
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
elbaniden naklinin muanan hadisle ilgili sorumun cevabıyla uzaktan yakından alakası yok, ibni abidin gibi haskefi gibi alimlerin nakline dayanarak diyorum ki "حكم ملفق باطل بالإجماع" telfik yapanın hükmü icma ile BATILDIR!
senin, benim ve benim çok daha üzerimde olan hocalarımın müctehid seviyesine erişene kadar bir mezhebi taklit etmesi vaciptir!!! bir şahsı demiyorum dikkat et mezhebi diyorum.. umarım yazdıklarımı okursan 2 kavramın arasını ayırmayı başarırsın...
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
ben ahlaksız bir iş yaptığımı düşünmüyorum... esas sizin zamanınıza yazık ki ümmetin 1000 yıldır hallettiği bir meseleyi kralcı suud-amerikanların gazına gelip yeniden ısıtmaya çalışıyorsunuz ki bu da ancak tağutların ekmeine yağ çalar...
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
ben ahlaksız bir iş yaptığımı düşünmüyorum... esas sizin zamanınıza yazık ki ümmetin 1000 yıldır hallettiği bir meseleyi kralcı suud-amerikanların gazına gelip yeniden ısıtmaya çalışıyorsunuz ki bu da ancak tağutların ekmeine yağ çalar...
Dunyada okadar selefi kanlarini Allah swt icin afgan cecenya suriye... akitti. Ve cihadin bayraktarligini yapti.Fazla konusma vebal altina gidiyorsun.
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah yolunda samimiyetle cihad etmek birisinin alim olmadığı ve ilmen asılsız bir rüzgara kapılabilecği gerçeğini değiştirmez...duygusal davranıyorsun... imam maliik der ki ; şu mescidde 70 kişi gördüm ki bir şey için Allah yemin etseler Allah onların yeminin geri çevirmez (o kadar ihlaslı olduklarını düşünüyor imam malik yani) ama ne var ki onların hiç birinden hadis almam diyor...
bence sen peşinden gittiğin görüşü desteklemek için alimlerin görüşlerini kırpıp onların kendi zihin dünyaya indirgeme ye çalışırak daha büyük bir vebale giriyorsun... bu tepkin hakikati zihnen gördüğün halde nefsen kabul edemediğin için olduğunu düşünyorum... direnme... alimlerin-müslümanların çoğunun gittiği yola uy, kendini yok yere germe,bu mezhep meselesi hadislerle namaz meselesi,tekfir meseleleri, vb gençlik sivilcesi gibidir... daha fazla oynayıp kanatıp kendini yorma kardeş : D .. selametle...
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İslam-tr Mudâvimi
İslam-TR Üyesi
Allah yolunda samimiyetle cihad etmek birisinin alim olmadığı ve ilmen asılsız bir rüzgara kapılabilecği gerçeğini değiştirmez...duygusal davranıyorsun... imam maliik der ki ; şu mescidde 70 kişi gördüm ki bir şey için Allah yemin etseler Allah onların yeminin geri çevirmez (o kadar ihlaslı olduklarını düşünüyor imam malik yani) ama ne var ki onların hiç birinden hadis almam diyor...
bence sen peşinden gittiğin görüşü desteklemek için alimlerin görüşlerini kırpıp onların kendi zihin dünyaya indirgeme ye çalışırak daha büyük bir vebale giriyorsun... bu tepkin hakikati zihnen gördüğün halde nefsen kabul edemediğin için olduğunu düşünyorum... direnme... alimlerin-müslümanların çoğunun gittiği yola uy, kendini yok yere germe,bu mezhep meselesi hadislerle namaz meselesi,tekfir meseleleri, vb gençlik sivilcesi gibidir... daha fazla oynayıp kanatıp kendini yorma kardeş : D .. selametle...
Arapca ogreniyorum;)
 
A Çevrimdışı

ahmet ömer

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
ebu hanife kardeş amelde selefi olmak başka itikadda selefilik başka amelde bir mezhebe bağlanmak doğrusu değilmi
 
Üst Ana Sayfa Alt