E
Çevrimdışı
Tevhid Ve Şirk
O (Allah) ki; yeryüzünü size bir döşek, göğü de bir bina kıldı. Gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdi. (Bunları) bile bile artık Allah'a endad edinmeyin (eşler koşmayın).Bakara(22 )
Allah (c.c) devamla insanlara şöyle buyuruyor: «Rabbiniz olan Allah; yeryüzünü yuvarlak olmasına rağmen açılmış bir yaygı gibi yaparak sizlerin içinde rahatlıkla dolaşabileceğiniz, ihtiyaçlarınızı rahatlıkla giderebileceğiniz, göğü de çeşitli eziyetlerden (yıldızlar, göktaşları, gezegenler, zararlı ışınlar vb. şeylerden) korunabileceğiniz bir şekilde yarattı. Üstelik bununla da kalmadı. Sizin için gökten su indirip bununla size rızık olmak üzere yerden ürünler çıkardı. Bundan hem kendiniz faydalanmaktasınız hem de hayvanlarınız faydalanmakta. Sizler bunu bilmektesiniz. Oysa sizler kafanıza göre hareket ediyor, Allah'a eşler koşuyorsunuz. Böylece Rabbiniz olan Allah'a O'nun gösterdiği şekilde ibadet etmiyorsunuz. Allah'a gerçekten inanmış ve O'ndan hakkıyla korkmuş olsa idiniz kendi heva ve heveslerinize göre değil de Rasulünün göstermiş olduğu şekilde Allah'a ibadet ederdiniz. Sizler Allah'ın sizi ve sizden öncekileri yarattığını, yeryüzünü size bir döşek, göğü de bir bina kıldığını, gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdiğini bildiğiniz halde Allah'la birlikte taş, ağaç, güneş, ay, resul, şeyh, cin, yıldız, melek veya başka varlıklara ibadet ederek bu varlıkları Allah'a denk tutmaktasınız.»
Ayette geçen «endad» kelimesi «nid» (denk) kelimesinin çoğuludur. «Nid» ise bir mahluğu Allah'a denk tutmaktır ki bu şirktir.
Allah'a denk tutmak : Yalnız Allah'a ait olan hak, sıfat ve yetkilerden herhangi birini Allah'tan başkasına aynen Allah'a verildiği gibi verilmesidir. İbadetlerden herhangi birini Allah'tan başkasına yapmak yalnız Allah'ın hakkı olan hüküm verme yetkisini Allah'tan başkasına vermek, Allah dışındaki bir varlığı Allah gibi kudretli görmek gibi...
Allah (c.c) bu ayetinde müşriklere seslenerek onlara; «Siz varlık alemindeki benim rububiyetime delalet eden ayetleri apaçık gördüğünüz, benim rububiyetimi yakinen bildiğiniz halde bana denkler ve ortaklar tutmayın» diyerek onları azarlıyor.
Allah (c.c) bu ayetinde Rububiyet tevhidini anlatarak kullarından uluhiyet tevhidini, yani yalnız yaratıcının hakkı olan ibadeti O'ndan başkasına yapmamalarını istemektedir.
Öldükten Sonra Dirilmenin
Hak Olduğunun İspatı:
Bu iki ayet bizlere; ahiret gününde yeniden dirilişin var olduğunu üç şekilde göstermektedir:
1 - «Sizi ve sizden öncekileri yaratan» ayetinde Allah (c.c) bütün insanları yoktan varettiğini bildiriyor. O halde insanları yoktan vareden Allah onları tekrar diriltmeye de kadirdir. Çünkü bu ilkinden daha kolaydır.
2 - «Yeri bir döşek, göğü de bir bina kıldı» ayetinde, Allah (c.c) gökleri ve yerleri kendisinin yarattığını bildiriyor. Gökler ve yerler yaratılış itibarıyla insandan daha büyük şeylerdir. Öyleyse böyle büyük şeyleri yaratan Allah onlara nazaran daha basit kalan insanı yeniden diriltmeye de kadirdir. Bu Allah'a daha kolaydır.
3 - «Gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdi» ayetinde Allah (c.c) ölü olarak gözüken toprağa, yağmur göndererek yeniden can verdiğini bildiriyor. O halde bunu yapan Allah (c.c) insanı yeniden yaratmaya da kadirdir.
O (Allah) ki; yeryüzünü size bir döşek, göğü de bir bina kıldı. Gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdi. (Bunları) bile bile artık Allah'a endad edinmeyin (eşler koşmayın).Bakara(22 )
Allah (c.c) devamla insanlara şöyle buyuruyor: «Rabbiniz olan Allah; yeryüzünü yuvarlak olmasına rağmen açılmış bir yaygı gibi yaparak sizlerin içinde rahatlıkla dolaşabileceğiniz, ihtiyaçlarınızı rahatlıkla giderebileceğiniz, göğü de çeşitli eziyetlerden (yıldızlar, göktaşları, gezegenler, zararlı ışınlar vb. şeylerden) korunabileceğiniz bir şekilde yarattı. Üstelik bununla da kalmadı. Sizin için gökten su indirip bununla size rızık olmak üzere yerden ürünler çıkardı. Bundan hem kendiniz faydalanmaktasınız hem de hayvanlarınız faydalanmakta. Sizler bunu bilmektesiniz. Oysa sizler kafanıza göre hareket ediyor, Allah'a eşler koşuyorsunuz. Böylece Rabbiniz olan Allah'a O'nun gösterdiği şekilde ibadet etmiyorsunuz. Allah'a gerçekten inanmış ve O'ndan hakkıyla korkmuş olsa idiniz kendi heva ve heveslerinize göre değil de Rasulünün göstermiş olduğu şekilde Allah'a ibadet ederdiniz. Sizler Allah'ın sizi ve sizden öncekileri yarattığını, yeryüzünü size bir döşek, göğü de bir bina kıldığını, gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdiğini bildiğiniz halde Allah'la birlikte taş, ağaç, güneş, ay, resul, şeyh, cin, yıldız, melek veya başka varlıklara ibadet ederek bu varlıkları Allah'a denk tutmaktasınız.»
Ayette geçen «endad» kelimesi «nid» (denk) kelimesinin çoğuludur. «Nid» ise bir mahluğu Allah'a denk tutmaktır ki bu şirktir.
Allah'a denk tutmak : Yalnız Allah'a ait olan hak, sıfat ve yetkilerden herhangi birini Allah'tan başkasına aynen Allah'a verildiği gibi verilmesidir. İbadetlerden herhangi birini Allah'tan başkasına yapmak yalnız Allah'ın hakkı olan hüküm verme yetkisini Allah'tan başkasına vermek, Allah dışındaki bir varlığı Allah gibi kudretli görmek gibi...
Allah (c.c) bu ayetinde müşriklere seslenerek onlara; «Siz varlık alemindeki benim rububiyetime delalet eden ayetleri apaçık gördüğünüz, benim rububiyetimi yakinen bildiğiniz halde bana denkler ve ortaklar tutmayın» diyerek onları azarlıyor.
Allah (c.c) bu ayetinde Rububiyet tevhidini anlatarak kullarından uluhiyet tevhidini, yani yalnız yaratıcının hakkı olan ibadeti O'ndan başkasına yapmamalarını istemektedir.
Öldükten Sonra Dirilmenin
Hak Olduğunun İspatı:
Bu iki ayet bizlere; ahiret gününde yeniden dirilişin var olduğunu üç şekilde göstermektedir:
1 - «Sizi ve sizden öncekileri yaratan» ayetinde Allah (c.c) bütün insanları yoktan varettiğini bildiriyor. O halde insanları yoktan vareden Allah onları tekrar diriltmeye de kadirdir. Çünkü bu ilkinden daha kolaydır.
2 - «Yeri bir döşek, göğü de bir bina kıldı» ayetinde, Allah (c.c) gökleri ve yerleri kendisinin yarattığını bildiriyor. Gökler ve yerler yaratılış itibarıyla insandan daha büyük şeylerdir. Öyleyse böyle büyük şeyleri yaratan Allah onlara nazaran daha basit kalan insanı yeniden diriltmeye de kadirdir. Bu Allah'a daha kolaydır.
3 - «Gökten su indirip sizlere rızık olmak üzere ürünler meydana getirdi» ayetinde Allah (c.c) ölü olarak gözüken toprağa, yağmur göndererek yeniden can verdiğini bildiriyor. O halde bunu yapan Allah (c.c) insanı yeniden yaratmaya da kadirdir.