Es selamu aleykum,
Bende bunu merak ediyorum hocam, tekfire mani olan te'vilin bir sınırı var ama bu nedir ve bu sınırda hata eden ve bundan dolayı da tekfir etmeyenin hükmü nedir? Mesela bazıları rafizileri muayyen tekfir edilmesi gerekir derken, gerekçe olarak sahabeyi tekfir etmelerini, hz Aişe'ye iftira etmelerini, vs. gösteriyorlar ama hariciler de sahabeyi tekfir ediyor, sahabeyi itham ediyor onlar ise tekfir edilmiyor. Bir de rafiziler Kuran'ın tahrif olduğuna inanıyor veya inanmasa da en azından bu görüş rafizilerde meşru bir ihtilaf olarak görülüyor, rafizileri te'villerinden dolayı muayyen tekfir etmeyen ulema (ibn Teymiyye gibi) bu rafizileri de buna dahil ediyor mu yoksa mezhebinin görüşünü bilmeyen rafizileri mi kastediyor yoksa Kuran'ın tahrif olduğu küfür inancı rafzilerde sonradan (ibn Teymiyye'den sonra) mı ortaya çıkmıştır ve ayrı bir taife olarak mı muamele görmesi gerekir? Bunun şundan dolayı bir önemi var, kafire kafir demeyen kafirdir kaidesi ne zaman, nerede işleneceği konusunda günümüzde herkes farklı bir şey söylüyor, açık bir meselede eğer hataen bir kişi tekfire engel olmayan te'vili, tekfire engel bir mani olarak görürse muasır taifelerden 3 taife vardır:
1.) Kafire kafir demeyen kafirdir kaidesi, aslî kafirler ve dinden çıktığını ilan eden mürtedler için geçerli, hakikatte zındık dahi olsa kendisini islama nispet edenleri muayyen tekfir etmeyenler ve açık meselelerde tekfire mani olmayan bir te'vili, tekfire mani bir te'vil sayanlar sadece hatalı bir görüşü benimsemiş olurlar.
2.) Bu kaide kendisini islama nispet eden zındıkları muayyen tekfir etmemesi durumunda da geçerli bir kaide, bunları tekfir etmemek küfür olan bir mürcie ve cehmiyye bidatidir ve hücceti ikame ettikten sonra bu da tekfir edilir.
3.) Asli kafirleri ve mürtedleri tekfir etmeyenlerde olduğu gibi, kendisini islama nispet eden zındıkları tevillerinden dolayı tekfir etmeyenler iman ile küfrü bilmiyor demektir, böyleleri hüccetten önce de direkt kafirdir.
İbn Hazm, bir insana Allah'ın hulul ettiğini inananları bile hüccetten önce tekfir etmiyor ki ibn Hazm hata etmiş de olabilir, ben şahsen hulul itikadına sahip olanları direkt tekfir ediyorum.
İmam ibni hazm şöyle der :Cahil bir kimse Rabbinin cisim olduğunu söylerse tekfir edilmez ve onun aleyhine bir şey gerekmez o mazurdur ve bilmediği meseleyi öğrenmesi vaciptir.Eğer Kuran ve Sünnetten onan hüccet ikame edildiği halde muhalefet edip inat ederse o zaman kafir olur ve ona mürtede uygulanan hüküm uygulanır.Her kim de:Allah falan kimsedir,aynıyla bir insandır derse veya Allah teala yarattığı cisimlerden bir cisme hulul eder derse veya Meryem oğlu İsa hariç Muhammed(s.a.v) den sonra bir Nebi vardır derse bunun tekfirinde iki müslüman dahi ihtilaf etmez çünkü bu konuda hüccet herkese ulaşmıştır.Ancak bu itikada sahip bir kişiye bu konudaki hüccet eğer ulaşmadıysa hüccet ikame edilmedikçe bu kişi de asla tekfir edilmez.(El fisal 3-139)
Bunun da bir izahını yaparsanız iyi olur.