Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Mezhep Taklidi mi Yoksa Tercih mi?

Sükunet Çevrimdışı

Sükunet

Twitter: @sknttt
İslam-TR Üyesi
Allah sana rahmeti ile muamelede bulunsun, Güzel kardeşim:

Bizim seninle anlaşamadığımız noktayı bir belirleyelim inşaAllah.

1- Avamdan olan her bir ferd’in, mezheplerden birisine uymasının zarureti mi?

2- Avamdan olan birisinin sahip olduğu mezhebin görüşünü, “APAÇIK” sandığı hadis ile terketmesi mi?

3- Yoksa avamdan olan birisinin ibtidâen’de olsa delilleri bilmesinin zaruretimi.

Şimdi tek tek kendi ilmimi aktarayım:

(Avam kelimesinden kastettiğim domatesçi, biberci vs gibi ilmi konularla alakasız olan cahil kişiler.)

1- Avamdan olan birisinin deliller arasında tercih yapacak salâhiyete sahip olana kadar bir mezhebi taklit etmesi vaciptir.

2- Avamdan olan birisinin sahip olduğu mezhebin görüşünü, “APAÇIK” sandığı hadis ile terketmesi doğru değildir. Eğer o görüşü terk edecek olsa bile kendisi delillere dönmeyecek, delillerden ahkâmı istinbat eden ulemaya başvuracak. Çünkü avam delilden anlamaz. Misâlen senin söylediğin at eti meselesi. Hanbeli uleması mübah, Malikîler Mekruh, Hanefîler haramdır diyor. (İbn Kudâme, el muğni) Hanefîlerden de Ebu Hanîfe’nin görüşü bu. (Ebu Hanîfe’nin mekruh dediğide rivayet edilmiş) Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ise helal olduğu görüşünü tercih ederek Ebu Hanîfe’ye muhalefet etmiştir. Sen bu görüşünü bu iki şeyh’e dayandırarak terk etseydin sana tek kelime etmezdim. Lakin sen açık hadis var diyorsun ve Ebu Hanîfe’yi ve haram diyen sâir ulemayı ta’n altında bırakıyorsun.

Şimdi sana bir örnek vereyim. APAÇIK dediğin hadis ile amel ediyorsun ya bak Ebu Hanîfe hangi hadis ile amel ediyor:

“Eşek, at ve katır size haramdır” (Ebu Davud, İbn Mace, Darekutni)

Şimdi bana söyle bu hadisin neresi kapalı? Bir hadisin açık veya kapalı olduğuna kim karar verecek?

3- Âvamdan olan birisi üzerine fıkhın dayandığı delilleri bilmesi teklif edilmemiştir. O müftüsüne sorar ve onun fetvası ile amel eder. Müctehidler için delil ne ise, âvam için müftünün fetvâsıda odur. Delili bilmesi ilim talebesi ismiyle isimlendirildiği ve deliller hakkında bilgi sahibi olduğu vakit söz konusu olur.

1. Not: Sıfatus Safua kardeşim, Size mes’elenin burada dallanıp budaklanmaması ve ana konunun sulûkunden kaymaması adına özelden cevap vereceğim. Yalnız şunu bilin ki; Ben fıkhi mesâil’de bana göre değişik amel eden hiçbir kimseyi “selefi değil” diyerek menhec dışına itelemedim.

2. Not: Ben fıkhî meselelerde hanbeli mezhebinin mukallidiyim. At eti meselesini de arkadaş açmasaydı açmazdım. Bu meselede de hanbeli mezhebine tabi olarak mubahtır görüşünü tercih ediyorum. Ebu Hanîfe’nin görüşünü tercih ettiğim için mes’eleyi gündeme getirmiş değilim. Arkadaşın galîz bir şekilde itham ettiği gibi ne mezhebimi dinimin önüne geçirdim, Nede alimlere kayıtsız şartsız itaat ettim ki bu dînen müşriklik, ahlâkende sefihliktir. Bundan Allah'a sığınırım.

3. Not: Bazı kardeşler beni anlamadan riyâkarlık ve cidâl uslûbu ile hitap ettiğimi söylemişler. Eğer arapça konuşmak veya latîfe babından arapça iki kelime bir şey yazmak riyâ ise cumlelerim bu bağlamda kiyafetsiz kalıyor.
 
H Çevrimdışı

HasanMuhacir

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Allah sana rahmeti ile muamelede bulunsun, Güzel kardeşim:

Bizim seninle anlaşamadığımız noktayı bir belirleyelim inşaAllah.

1- Avamdan olan her bir ferd’in, mezheplerden birisine uymasının zarureti mi?

2- Avamdan olan birisinin sahip olduğu mezhebin görüşünü, “APAÇIK” sandığı hadis ile terketmesi mi?

3- Yoksa avamdan olan birisinin ibtidâen’de olsa delilleri bilmesinin zaruretimi.

Şimdi tek tek kendi ilmimi aktarayım:

(Avam kelimesinden kastettiğim domatesçi, biberci vs gibi ilmi konularla alakasız olan cahil kişiler.)

1- Avamdan olan birisinin deliller arasında tercih yapacak salâhiyete sahip olana kadar bir mezhebi taklit etmesi vaciptir.

2- Avamdan olan birisinin sahip olduğu mezhebin görüşünü, “APAÇIK” sandığı hadis ile terketmesi doğru değildir. Eğer o görüşü terk edecek olsa bile kendisi delillere dönmeyecek, delillerden ahkâmı istinbat eden ulemaya başvuracak. Çünkü avam delilden anlamaz. Misâlen senin söylediğin at eti meselesi. Hanbeli uleması mübah, Malikîler Mekruh, Hanefîler haramdır diyor. (İbn Kudâme, el muğni) Hanefîlerden de Ebu Hanîfe’nin görüşü bu. (Ebu Hanîfe’nin mekruh dediğide rivayet edilmiş) Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ise helal olduğu görüşünü tercih ederek Ebu Hanîfe’ye muhalefet etmiştir. Sen bu görüşünü bu iki şeyh’e dayandırarak terk etseydin sana tek kelime etmezdim. Lakin sen açık hadis var diyorsun ve Ebu Hanîfe’yi ve haram diyen sâir ulemayı ta’n altında bırakıyorsun.

Şimdi sana bir örnek vereyim. APAÇIK dediğin hadis ile amel ediyorsun ya bak Ebu Hanîfe hangi hadis ile amel ediyor:

“Eşek, at ve katır size haramdır” (Ebu Davud, İbn Mace, Darekutni)

Şimdi bana söyle bu hadisin neresi kapalı? Bir hadisin açık veya kapalı olduğuna kim karar verecek?

3- Âvamdan olan birisi üzerine fıkhın dayandığı delilleri bilmesi teklif edilmemiştir. O müftüsüne sorar ve onun fetvası ile amel eder. Müctehidler için delil ne ise, âvam için müftünün fetvâsıda odur. Delili bilmesi ilim talebesi ismiyle isimlendirildiği ve deliller hakkında bilgi sahibi olduğu vakit söz konusu olur.

1. Not: Sıfatus Safua kardeşim, Size mes’elenin burada dallanıp budaklanmaması ve ana konunun sulûkunden kaymaması adına özelden cevap vereceğim. Yalnız şunu bilin ki; Ben fıkhi mesâil’de bana göre değişik amel eden hiçbir kimseyi “selefi değil” diyerek menhec dışına itelemedim.

2. Not: Ben fıkhî meselelerde hanbeli mezhebinin mukallidiyim. At eti meselesini de arkadaş açmasaydı açmazdım. Bu meselede de hanbeli mezhebine tabi olarak mubahtır görüşünü tercih ediyorum. Ebu Hanîfe’nin görüşünü tercih ettiğim için mes’eleyi gündeme getirmiş değilim. Arkadaşın galîz bir şekilde itham ettiği gibi ne mezhebimi dinimin önüne geçirdim, Nede alimlere kayıtsız şartsız itaat ettim ki bu dînen müşriklik, ahlâkende sefihliktir. Bundan Allah'a sığınırım.

3. Not: Bazı kardeşler beni anlamadan riyâkarlık ve cidâl uslûbu ile hitap ettiğimi söylemişler. Eğer arapça konuşmak veya latîfe babından arapça iki kelime bir şey yazmak riyâ ise cümlelerim bu bağlamda kifayetsiz kalıyor


Bende sana diyorumki elbette 4 büyük mezhebten birine uyulur ancak imamın her söylediği mutlak doğru kabul edilmemeli at eti sadece bir örnektir 1200 sene önceki iletişim imkanlarıyla şimdi bir değil her imam aynı derecede ha deyince istediği delile ulaşamıyordu diyorumki kişi illa da avam diye bir imamın delilini ayet gibi algılamaya gerek yok diğer imamların getirdikleri delillerede bakıp o delillerede uyabilir haşa biri buyuk muctehid biri kucuk muctehid değildir hepsi bizim gözümüzde aynıdır
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
"İmamlarin her sôzü dogrudur. Kişi bir imamın mezhebine uyduysa artik katiyen o mezhebin dışına çıkamaz." şeklinde bir iddiayı savunan yoktur.
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ben bir mezhebin ilmihal kitabina göre amel ederim, muayyen bir meselede başka bir alimin fetvasinin daha isabetli olduguna kalbim meylederse o fetva ilede amel edebilirim." dersen sana itiraz edilmez.
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ama illet olarak 1200 sene önceki iletişim imkanları vb nedenleri öne sürersen itiraz kapısını açmiş olursun. Sana itiraz edilir.

Senin googleden okudugun hadisleri Hanefi fakihleri hafizalarinda taşıyordu.
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Usul farkliliklarindan ötürü fetvalar farklilik arzediyor. Yoksa delilin ulaşmaması nadir vuku bulur.
Hanefi alimi Tahavi (rahimehullah) ın eserlerini tetkik edersen onlarin muhaliflerin delillerine vakif oldugunu gorursun
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Eger bir kişi hanefi mezhebine tabi ise ve bir konuda o mezhebe muhalefet ediyorsa bunu baska bir muctehidin fetvasina dayanarak yapabilir. Ayetlere hadislere dayanarak muctehidlere muhalefet edemez. Cunku avam taklid mertebesindedir. Allahualem
 
E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
İbn Kayyım rahımullah Taklitçiler hakkında şöyle der: “Siz yarın Allah’ın huzurunda kulların cinayetleri, nikahları, malları ve cezalarıyla ilgili mesellerde taklide dayanarak verdiğiniz hukumlerden ve Allah’ın dininde bu helaldir, bu haramdır diye verdiğiniz fetvalardan dolayı sorguya cekileceğinizi biliyorsunuz. Allah “bu fetvaları neye gore verdiniz” diye sorarsa, nasıl cevap vereceksiniz? Kiminiz, “İmam Muhammed, “Kitabu’l- Asl” adlı eserinde İmam Ebu Hanife ve İmam Ebu Yusuf’un goruslerini rivayet etmistir. Biz de o kitaptaki goruslere gore fetva verdik” diyecek, kiminiz de pesinden gittiği diğer imamların eserlerine zikredecek. Boylece Allah ve Resulunden tabaka tabaka asağı indiğinizi itiraf edeceksiniz. Ne var ki dinin kaynakları bellidir. Allah’ın huzurunda bunlardan baskası delil olarak kabul edilmeyecektir. İbn Kayyım, İ’lamu’l-Muvakkiin, s. 188
 
Ebu Abdullahh Çevrimdışı

Ebu Abdullahh

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
İbn Kayyim bu sözleri kime hitaben soyluyor? Avam halka mı, yoksa alimlere,kadılara mı hitap ediyor. Yoksa her iki kesime birden mi hitap ediyor? Tahkik ettiniz mi?
 
Abdullah el Hanbeli Çevrimdışı

Abdullah el Hanbeli

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İbn Kayyım rahımullah Taklitçiler hakkında şöyle der: “Siz yarın Allah’ın huzurunda kulların cinayetleri, nikahları, malları ve cezalarıyla ilgili mesellerde taklide dayanarak verdiğiniz hukumlerden ve Allah’ın dininde bu helaldir, bu haramdır diye verdiğiniz fetvalardan dolayı sorguya cekileceğinizi biliyorsunuz. Allah “bu fetvaları neye gore verdiniz” diye sorarsa, nasıl cevap vereceksiniz? Kiminiz, “İmam Muhammed, “Kitabu’l- Asl” adlı eserinde İmam Ebu Hanife ve İmam Ebu Yusuf’un goruslerini rivayet etmistir. Biz de o kitaptaki goruslere gore fetva verdik” diyecek, kiminiz de pesinden gittiği diğer imamların eserlerine zikredecek. Boylece Allah ve Resulunden tabaka tabaka asağı indiğinizi itiraf edeceksiniz. Ne var ki dinin kaynakları bellidir. Allah’ın huzurunda bunlardan baskası delil olarak kabul edilmeyecektir. İbn Kayyım, İ’lamu’l-Muvakkiin, s. 188

Bu söz alimlere, müctehidlere söylenmiş akhi, fetva vermek avamın işi değil. Avam bir alimin veya mezhebin fetvasına uymak zorunda, sırf bir delilin zahirinden çıkardığı hükümle amel edemez, mutlaka bu delilleri yorumlayan, bunlardan hüküm çıkaran bir alimi olması lazım. Eğer bir konu hakkında 4 mezhepte farklı fetva verirse, avam bu fetvaları inceleyip meylettiği görüşü benimseyebilir illa tek bir mezhebe veya alime tabii olması gerekmez. Tercih, keyfi olmamalı, telfik yapılmamalı ve sırf daha kolay diye bir görüş diğer görüşe tercih edilmemeli, tamamen Allahın rızasını gözeterek bir tercihde bulunulmalı. Bir görüş tercih edemeyen kisi, tercih yapamadığı konuda bir alimi veya mezhebi o konuda taklit eder, ben tercih edemedigim, anlamadığım, cahil olduğum konularda Hanbeli mezhebinin görüşüyle amel etmeye çalışıyorum.
 
Sükunet Çevrimdışı

Sükunet

Twitter: @sknttt
İslam-TR Üyesi
İbn Kayyım rahımullah Taklitçiler hakkında şöyle der: “Siz yarın Allah’ın huzurunda kulların cinayetleri, nikahları, malları ve cezalarıyla ilgili mesellerde taklide dayanarak verdiğiniz hukumlerden ve Allah’ın dininde bu helaldir, bu haramdır diye verdiğiniz fetvalardan dolayı sorguya cekileceğinizi biliyorsunuz. Allah “bu fetvaları neye gore verdiniz”
Su kismi okuyupta bu nakli nasil avamin taklidini yerme siyakinda getirebiliyorsun hayret dogrusu. Bu sozun alimlere hitap ettigi o kadar suvardan acikki bu nakli getirisini hayretler icerisinde izledim.

1- Sen kullarin cinayetleri, nikahlari, mallari ve cezalari hususunda fetva veren avam gordun mu?

2- Seyh avama muftilik mi nispet ediyor ? Zira "verdiginiz fetvalar' diyor.

3- Taklidi yermesine ragmen bu sozu soyleyen İbn Kayyim'da hocasi İbn Teymiyye'de neden hanbeli?
 
Şamil Basayew Çevrimdışı

Şamil Basayew

Sabret nefsim Allah bizimle beraberdir..
İslam-TR Üyesi
Mezhebim ne öngürüyorsa onu uyguluyorum kaynakların kuvvetli olup olmamasına bakmıyorum çünkü biliyorum ki hanefilere göre kuvvetli olan bir delil şafiilere göre kuvvetli görülmüyor tam tersi de bunun için geçerli. Allah en doğrusunu bilendir.
 
Ç Çevrimdışı

Çakır77

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
selamun aleykum kardesler abiler
ben mezhepciyim sizce yanlis mi yapiyorum arkadaslar
 
Şamil Basayew Çevrimdışı

Şamil Basayew

Sabret nefsim Allah bizimle beraberdir..
İslam-TR Üyesi
selamun aleykum kardesler abiler
ben mezhepciyim sizce yanlis mi yapiyorum arkadaslar

İtikadda hepsi tek görüşte yani Ebu Hanife'de, İmam Şafii'de, Ahmed ibn Hanbel'de, İmam Malik'de ilah olarak Allahu tealayı görmüş, tağutları tekfir etmiştir ihtilafları ameli boyutta kişi bundan dolayı kınanmaz. Taassupçuluğa kaçmadığı sürece bir problem yok Allah en doğrusunu bilir.
 
Ç Çevrimdışı

Çakır77

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Bismillah

Mesela hanefilerde at eti mekruhtur ama Resulullah aleyhisselam at etine bi hadisinde izin vermiştir ama ebu hanife bu hadisi bilmediğinden veya ulaşamadığından böyle hükmetmiştir

Ne isse Ebu Hanife disindaki diger 3 buyuk imam bu hadise gore hukum vermis ....

apaçık hadis var diyorum imam malik imam şafi imam ahmed bu hadise göre hükmetmiş ebu hanife hadisi bilmediğinden veya hadise ulaşamadığından hadise aykırı hukmetmiş diyorum

Evvela bu bilgiler yanlis. Sahabi ibn Abbas'ta at etinin haram oldugu görüsünde. Peki onun içinde mi diyeceksin ona hadis ulasmadi yada o hadisi zayif gördü?

Ibn Rusd bidayetul muctehid'te bu konuya temas eder ve imam Malik, Ebu Hanife gibi at etinin haram oldugu görüsünde oldugunu belirtir. ayrica bununla birlikte (ilim ehlinden) bir cemaatinde bunu benimsedigini belirtir. Ayrica ben arapça kaynakta Evzai'nde at etini yemenin mekruh gördügünü okudum. Ibn Abdilberr (maliki) ise 'at eti yenmez keraheten imam Malik'e göre, haram degil' der. bu da imam Malik'ten gelen ikinci rivayet (Bir rivayete göre Ebu Hanifeninde mekruh gördügü söylenilir) ama Maliki mezhebindeki genel görüs haram oldugu yönündedir.

______________________________

ve bu imamlar zannettigin gibi hadisi terk edip, yada hadislerin kendilerine ulasmadigi icin kafalarina göre haram helal belirlemiyorlar. onlara ulasmayan hadis sana yada bana mi ulasacak? veyahut senin benim sahih yada zayif oldugunu bildigimiz hadisleri onlar mi bilmeyecek? bu makul mu sence? O imamlarin hepsi belirli bir usule göre hareket ediyorlar.

delil olarak sundugun teknoloji ve iletisim kolayligi argümani ise hiç bir dayanak olmaz. çünkü müctehid imamlar ilim ehli ile oturup kalkarlardi ve direk ravi'den hadis dinlerlerdi ve arapça diline en iyi hakim olan yine onlardi. hadisler ise ilim ehli hafizlar tarafindan hifz edilirdi müctehid imamlari sabah aksam bunlarla konusmalar yapardi senin benim gibi bugun keyfim güzel bilgisayari acayim bir kac hadis arastirayim degildi onlarin metodu. onlar ilmi kendilerine bir yasam standardi endinmisler onunla yasamislar. ve bunlar için biz cahiller zayif hadisle amel etti yada hadis ona ulasmadi gibi sözler edersek bu en kaba ifadeyle terbiyesizlik olur, insafsizlik olur ve edepsizlik olur.

Mesela imam Malik Nahl suresinin 8. ayetini delil gösterek atlarin binek ve ziynet oldugunu ve ayette yenmeleri konusunda hiç bir zikir olmadigi ile ihticac eder. Ayrica Serahsiye (Hanefi) göre ayni ayette atin menfaatlerinde bahsedilirken mesela eti yenilir olmasindan zikredilmiyor halbuki enam cinsi hayvanlardan bahsedilirken belirli ayetlerde yenildiginden bahsediliyor.

Tarihin hiç bir döneminde (benim gözlemledigim kadar) bu dönemde oldugu kadar cahillerin müctehid imamlar hakkinda ileri geri konustuklari sabit olmamistir
 
Ebu Selman et-Turkî Çevrimdışı

Ebu Selman et-Turkî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Üst Ana Sayfa Alt