Neden Büyük Alimler Ehli Kelamdı?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

ozan27k

Aktif Üye
Üye
Selam aleykum kardesler. Sizce neden; Ibn hacer, Nevevi, Kurtubi, razi, Suyuti vb. gibi büyük Alimler Eşari ekolunu benimsemisler? Onlar bizim gördügümüz selefin nakillerini görmedimi?
Vesselam
 

عبيد

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Üye
Selam aleykum kardesler. Sizce neden; Ibn hacer, Nevevi, Kurtubi, razi, Suyuti vb. gibi büyük Alimler Eşari ekolunu benimsemisler? Onlar bizim gördügümüz selefin nakillerini görmedimi?
Vesselam
Aleyküm selam
Benim dikkatimi çeken şey bu âlimler ve daha başka büyük âlimlerin Şafii olması
Taberî, ibn kesir, kastallani, İz bin Abdusselam, İbn Salah, Beyhakî, Gazali, İbn. huzeyme ...
Ayrıca şu saydıklarından Kurtubî hariç diğerleri de Şafii.
Ben Şafii mezhebinin fıkıhta ve -bazı konularda- akidede diğer mezheblerden daha kapsamlı, usul olarak, anlayış olarak daha sahih olduğunu düşünüyorum. Bir çok dalda hep zirvedeler
Asıl olarak iman Eşari mezhebini ilan edince imam Ahmedin itikadı üzere olduğunu söylemiştir. Fakat daha sonraki bazı Eşariler kelama girmişlerdir. İmam Gazali ve Razi gibi... söylediğim iki imam da sonradan kelamdan vazgeçmişlerdir.
Ayrıca coğrafyanın etkisi, maturidi mezhebinin bazı konularda mutezileye yakın olması, imam Ahmedin bazı konuları olduğu gibi tevil etmeden bırakması, insanları tatmin etmemiş bu yüzden insanlar diğer mezheblere yönelmişlerdir.
Takıntısı olmayan ve itikadî meseleleri oturtmuş v olanlar bu benzeri konular için Muhammed Ebu Zehranın mezhebler tarihi kitabından faydalanabilir
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

ozan27k

Aktif Üye
Üye
Aleyküm selam
Benim dikkatimi çeken şey bu âlimler ve daha başka büyük âlimlerin Şafii olması
Taberî, ibn kesir, kastallani, İz bin Abdusselam, İbn Salah, Beyhakî, Gazali, İbn. huzeyme ...
Ayrıca şu saydıklarından Kurtubî hariç diğerleri de Şafii.
Ben Şafii mezhebinin fıkıhta ve -bazı konularda- akidede diğer mezheblerden daha kapsamlı, usul olarak, anlayış olarak daha sahih olduğunu düşünüyorum. Bir çok dalda hep zirvedeler
Bu alimlerin hayatina baktiginda hemen hemen hepsi Safi Cografyada yasamiş. Şöyle de yorumalanbilir: Şafi olan coğrafyalarda çok alim yetişmiş. Fıkıhta zaten problem yok da. Hemen hemen hepsi isim ve sıfat konusunda tevile gittiklerini görüyoruz, oysa bugunki selefin yolundan giden bu konuda farklı düşüncede. Bu büyük alimler selefin de mi öyle inandığına inanıyorlardı, bügunki maturidiler gibi? Yoksa bile bile mi muhalefet etmişler?
 

عبيد

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Üye
Bu alimlerin hayatina baktiginda hemen hemen hepsi Safi Cografyada yasamiş. Şöyle de yorumalanbilir: Şafi olan coğrafyalarda çok alim yetişmiş. Fıkıhta zaten problem yok da. Hemen hemen hepsi isim ve sıfat konusunda tevile gittiklerini görüyoruz, oysa bugunki selefin yolundan giden bu konuda farklı düşüncede. Bu büyük alimler selefin de mi öyle inandığına inanıyorlardı, bügunki maturidiler gibi? Yoksa bile bile mi muhalefet etmişler?
Yazıya ekleme yaptım
 

ozan27k

Aktif Üye
Üye
Yazıya ekleme yaptım
Mesela ben İbn hacer el Akalan’ı veya imam Neveviye sorsam allah nerede. Bana verecekleri cevap şerhlerinde var zaten. Allah cihetten münezzeh mekandan munezzeh.
Ama bu iki imama sorsam, 4 mezhep imami allah arşın üstündedir, allah yukarıdadır diyor. Bana evet ama biz öyle inanmıyoruz mu diyecek? Yoksa hayır omlarda bizim gibi inanıyor ama tam ifade etmemişler mi diyecek. Bu noktayı anlamaya çalışıyorum.
Selefin bazı konularda Tevil yaptığını biliyorum. Mesele isim sifat: yed/istiva gibi
Barak allahu feek
 

عبيد

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Üye
Mesela ben İbn hacer el Akalan’ı veya imam Neveviye sorsam allah nerede. Bana verecekleri cevap şerhlerinde var zaten. Allah cihetten münezzeh mekandan munezzeh.
Ama bu iki imama sorsam, 4 mezhep imami allah arşın üstündedir, allah yukarıdadır diyor. Bana evet ama biz öyle inanmıyoruz mu diyecek? Yoksa hayır omlarda bizim gibi inanıyor ama tam ifade etmemişler mi diyecek. Bu noktayı anlamaya çalışıyorum.
Söyledikleri aynı, fakat zaman ilerledikçe yeni problemler çıkıyor ve bu problemlere itikadı bozmadan daha detaylı cevap veriyorlar. Yada Allah yarattıklarına benzemez gibi naslar üzerinden tevil de yapmış olabilirler.
Bu soruları delilleriyle Kur'an ve Sünnetten soru cevap bölümüne açarsan daha iyi olur. Bunlar daha detaylı bilgi isteyen konular. Daha önceden imam Şafiîye isnat edilen istiva ile ilgili bir risaleden alıntı paylaşmıştım. Avam bunları tevil etmeden inen etmeli, ilimde derinleşecek insanlar girmelidir. diyordu. Ben bu forumda alimlerin görünüşünü almadan bunu açıklayacak kimse bilmiyorum. Tavsiyem bu konulara kenfini ilme afamidt olanlar dışında kimsenin girmemesidir.
Allah muhafaza ya mucessime, muşebbihe
olunur yada te'vilci olunur. Ehli sünnet yolunu bulmak ise naslar olmadan bulmak çok zordurIMG_20190927_130531.jpg
 
Son düzenleme:

Abdulmucib

لا اله الا الله
Yönetici
Admin
Konu bölümünde açılmadığından kilitli
Bu mesajı yeni gördüm. Az önce yanlış yerde açılmış bir kaç konusunu görünce, üyeliğin eski olması sebebiyle üyeyi uyarmaksızın banladım. Oysa burda gördüğümüz üzere yakın zamanda siz de uyarmışsınız.

Geç de olsa döner bunlar demiştim, bakalım bizler yokken başka kimler neler yapmış. Yeni üyeler ayrı, uyarıldığı halde aynı hataya devam eden eski üyelerin sadece art niyetli oldukları belli oluyor.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Benzer konular

Üst Alt