Rahman ve Rahim olan Allah'in adiyla
Allah'in goklerin ustunde olduguna dair 14tane ehli sunnet icma'si
Allah'in izni ile bu bolumde Ehli Sunnet'in Allah'in goklerin ustunde olduguna dair icmalarini zikredecegiz.
Icma: Ummetin hepsinin bir konuda ayni gorus uzerinde olmalarina denmektedir. Bu nedenle Icma'ya muhalefet etmek ise cok tehlikelidir.
Bir Icma, eger Allah Rasulunun s.a.v. zamanindan itibaren baslamis ise, iste o Icma'ya muhalefet etmek asla caiz degildir. Ama eger bir Icma, asri saadetten sonraki bir donemde gerceklesmis ise, iste sahih olan goruse gore bu icma ile amel etmek veya itikad etmek mecbur degildir. Cunku o Icma'dan once ihtilaf olmustur(daha fazla bilgi icin imam Sirazi'nin "Elluma Fi Usuli El-fikih" adli eserine vb. bak).
Bizim uzerinde konustugumuz "Allah'in goklerin ustunde oldugu" meselesi ise, Peygambermizin s.a.v. zamanindan itibaren "Icma" edilmis bir meseledir. Bu nedenle bu Icma'ya muhalefet etmek cok tehlikelidir. Hatta eski Es-ari ulemasi bile Allah'in goklerin ustunde oldugunda ihtilaf etmemislerdir. Sadece sonradan gelenlerin bir kismi eskilerine muhalefet ederek, Allah'in goklerin ustunde oldugunu inkar ederek Mutezileye uymuslardir.
Benim burada zikredecegim alimlerin sozleri, yaklasik olarak sadece besinci yuz yila kadar olacaktir. Cunku kisi her ne kadar asri saadete yakin olursa onun itikadi o kadar daha temiz ve saf olur. Bu nedenle ilk yuz yillardaki muteber alimlerin sozlerinin pesinden gitmek dogru yoldan gitmek demektir.
Ben bu risalede, Allah'in goklerin ustunde oldugunu soyleyen alimlerin sozlerini degil, sadece Icma'yi zikreden alimlerin sozlerini zikredecegim. Veya icma ve ittifak sozu gecmesede icma oldugunu aciklayan sozleri nakledecegim insallah.
Umarim Rabbim bu ameli sadece kendi rizasi icin halis eglesin insallah.
Sunuda unutmamak lazim: Bizler "Allah gokte" veya "Goklerin ustunde" derken, Allah'i bir seyin icine sikistirma gibi bir manayi asla kasd etmiyoruz. Bizim kasd ettigim sey, Kuran'da ve Sunnet'te ve Icma'da geldigi gibi, Allah'in goklerin ustunde olduguna iman etmektir.
Yine, Arapcada gök "Sema" demektir. Araplar "Sema" kelimesini, yerden yuksek olan her seye soylerler. Yani bize gore yukarida olan hersey "Sema'dir". Bu yonden "Allah Semadadir" derken, yani yarattigi herseyin ustundedir demek istiyoruz. Gokler ve goklerden sonra Ars, onun ustunde ise Allah c.c. idir. Iste iman edilmesi gereken sey budur.
Sanirim bu aciklama yeterlidir. Bu aciklamayi yapmamin nedenide, bazi Maturidi'lerin, bizim Allah'in bulutlarin yaninda kucuk bir sey gibi inancimiz oldugunu gostermeye calistiklarindandir. Veya "Vehhabiler Allah'in goklerin icinde ufak bir sey oldugunu soyluyorlar" gibi sozler soylerler. Boyle yapan bir surusunu gordum. Allah onlari islah etsin.
Simdi ehli sunnet'i ayakta tutan imamlarin sozlerini aktaralim:
1- Imam Ishak bin Rahuyeh (hicri 238.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
ALLAH SOYLE BUYURMUSTUR: (RAHMAN ARS'A ISTIVAS ETTI)(Taha 5.ayet). ISTE ILIM EHLI ONUN ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINDE ICMA ETMISLERDIR. VE O YEDI KAT YERIN DIBINDEKI HERSEYI DAHI BILMEKTEDIR.
Derim ki: Bunu imam Zehebi El-uluv adli eserinde zikretmistir. Senedi ise sahihtir. Bu sozde icma oldugunu zikretmistir.
2- Imam Kuteybe bin Said (hicri 240.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
BU EHLI SUNNET VE EL-CEMAAT'IN IMAMLARININ SOZLERIDIR: BIZLER RABBIMIZI YEDINCI KAT GOGUN USTUNDE ARS'ININ UZERINDE OLARAK BILIRIZ. ALLAH'IN SOYLE BUYURDUGU GIBI: (RAHMAN ARS'A ISTIVA ETMISTIR).
Derim ki: Imam Zehebi bu sozu El-uluv adli eserinde zikrettikten sonra soyle demistir: Iste imam Kuteybe dogru sozlu ve imam olmasi ile birlikte bu meselde Icma'yi zikretmistir. Bu kisi, Malik'i ve Leys'i ve Hammad bin Zeyd'i ve buyuk imamlari gormustur. Ve uzun muddet yasamistir. Ve hadis hafizlari bu imamin kapisinda (hadis dinlemek icin) izdiham etmislerdir(El-uluv).
Eger bu imam imam Malik gibi alimleri gormus ise, demekki onlarinda bu sozu soylediklerini duymuski bu icma'yi zikretmistir.
3- Imam Evza-i (Selefi salihin'in buyuk imamlarindandir. Hicri 157. Yilda vefat etmistir) soyle demistir:
Bizler ve tabiinler her tarafta idik. Ve soyle derdik:
SUPHESIZ KI ALLAH C.C. ARS'ININ UZERINDEDIR. VE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDA SUNNET'TEN RIVAYET OLUNANLARADA IMAN EDERDIK.
Derim ki: Bunu imam Beyhaki Esma ve Sifat adli eserinde sahih bir senedle rivayet etmistir. Imam Zehebi ise El-uluv adli serinde ve imam ibni teymiyye El-hameviyye'de zikretmislerdir.
4- Imam Ibni Ebi hatim, babasi Ebu hatim'e (hicri 277.yilda vefat etmistir) ve hocasi Ebu Zur-a Er-razi'ye (hicri 264.yilda vefat etmistir) "Ehli Sunnet'in dininin usulu (akide) konusundaki goruslerini ve bu kondaki kendi bulustuklari alimlerin sozlerinin ve goruslerinin ne oldugunu sormustur. ikiside soyle cevap vermislerdir:
BULUSTUGUMUZ "HICAZ'DAKI" VE "IRAK'TAKI" VE "SAM'DAKI" VE "YEMEN'DEKI" VE HER YERDEKI ALIMLERIN GORUSLERI SU SEKILDE IDI: "IMAN SOZ VE AMEL'DIR" "AZALIR VE COGALIR" … VE "ALLAH ARS'ININ UZERINDEDIR". VE "YARATIKLARINDAN AYRIDIR". VE "O KENDINI BIZLERE KENDI KITABINDA VE PEYGAMBERININ S.A.V. DILINDE NASIL VASFETTI ISE O SEKILDEDIR". VE "NASIL DENILMEMELIDIR". VE "ILMI HERSEYI KUSATMISTIR". (ONUN BIR BENZERI YOKTUR, VE O DUYANDIR VE GORENDIR)(Sura 11.ayet).
Derimki: Bunu imam Lalekai itikad kitabinda zikretmistir.
Yine imam ibni Ebi hatim'in babasindan duydugu bir sozdeki su sozunu zikretmekte fayda goruyorum: Cehmiyye'nin alameti ise (yani bir kisi Cehmiyye'den olup olmadigini anlamak istersen) Ehli Sunnet'i Musebbihe diye isimlendirmeleridir.
Derim ki: Bunu zikretmemin sebebi, zamanimizin Cehmiyye'leri bu zikrettigim alimlerin coguna "musebbihe" ve "mucessime" derken (ikisinide ayni anlamda kullanirlar), kendilerinide Ehli sunnet'ten olduklarini iddia ederlerken, aslinda onlarin Cehmiyye olduklarini isbat etmek icin zikrettim.
5- Imam Osman bin Said Ed-darimi (hicri 280.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
… Ve Muslumanlarin hepsi ALLAH'IN ARS'ININ UZERINDE VE GOKLERIN UZERINDE OLDUGUNDA ITTIFAK ETMISLERDIR.
Derim ki: Bunu imam kendisi En-nakd ala bisr el-merrisi adli eserinde zikretmistir.
6- Imam Zekeriyya Es-saci (hicri 307.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
HADIS EHLINDEN OLAN (Ehli sunnet'i kasd etmektedir. Eski zamanlarda ehli sunnete hadis ehli denilirdi) KARSILASTIGIMIZ ARKADASLARIMIZIN UZERINDE OLDUKLARI ITIKAD ISE, "ALLAH'IN ARS'ININ UZERINDE OLDUGU" VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGU" VE "ISTEDIGI SEKILDE YARATIKLARINA YAKLASMAKTA OLDUGUDUR".
Derim ki: Imam Es-ari Mutezili'likten tovbe ettikten sonra bu imamdan ders almis ve dizinin dibinde oturmustur(bunu, imam Zehebi El-uluv adli eserinde zikretmistir). Bu nedenle imam Es-ari'nin sozununde El-ibane adli eserinde buna uymasini hatirlatmak gerekir.
Bu sozu imam Zehebi El-uluv adli eserinde ve ibnulkayyim Ictimai El-cuyus adli eserinde zikretmislerdir.
7- Imam ibni Huzeyme (hicri 311.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
KIM KI "ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU" VE "ARS'ININDA UZERINDE OLDUGUNU" VE "YARATIKLARINDAN AYRI OLDUGUNU" SOYLEMESSE, O KISININ TOVBE ETTIRILMESI GEREKIR. EGER TOVBE EDERSE BIRAKILIR. AMA EGER TOVBE ETMEZSE BOYNU VURULUR. SONRADA KOKUSUNDAN KIBLE EHLI'NIN(MUSLUMANLARIN) VE KITAB EHLININ(KAFIRLERDEN OLAN HRISTIYANLARIN) ZARAR GORMEMELERI ICIN COPLUGE ATILIR.
Derim ki: Bu sozunu Seyhulislam ibni teymiyye Der-i Et-tearudu El-akli ve En-nakl adli eserinde zikretmistir.
Imam ibni Huzeyme yine soyle demistir:
KIM KI ALLAH'IN ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINI VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU INKAR EDERSE, ISTE O KISI KAFIR'DIR VE KANI HELALDIR…
Derim ki: Bu sozunu imam Zehebi Siyeri Alami Ennubela zikretmistir.
8- Imam ibni ebi Zeyd El-kayravani (hicri 386.yilda vefat etmistir. Kendisi zamanindaki Maliki alimlerin en buyugudur) soyle demistir:
… ISTE UMMETIN ICMA ETTIGI DINI KONULARDAN BAZILARI VE BU KONULARIN MUHALEFETi BIDAT OLAN MESELELERDEN BAZILARIC ISE SNLARDIR: … VE ONUN "GOKLERIN USTUNDE OLDUGU" VE "ARS'ININ UZERINDE OLDUGU" VE "YERDE OLMADIGI" VE "ONUN HER YERDE DE OLMADIGIDIR"…
Derim ki: bunu kendisi El-cami fi Es-sunen ve El-edab adli eserinde zikretmistir. Bunun benzerlerini imam Zehebi El-uluv adli eserinde imamdan nakletmistir.
9- Imam Ibni Betta El-akberi (hicri 387.yilda vefat etmistir) kendi yazdigi El-ibane adli eserinde (bu eser imam Es-ari'nin El-ibane'sinden farklidir) soyle demistir:
SAHABE VA TABIIN ZAMANINDAN ITIBAREN VE MUMINLERDEN OLAN BUTUN ALIMLER VE BUTUN MUSLUMAN'LAR: "ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE OLUP", ARS'ININ UZERINDE OLDUGUNDA" VE YARATTIKLARINDAN AYRI OLDUGUNDA" VE "ILMI ISE YARATTIKLARININ HER SEYINI KUSATMIS OLDUGUNDA" ICMA ETMISLERDIR…(sozunun tamamina kendi eserinde bak).
Derim ki: Zamanimizin bazi sapiklari bu imamin mucessime oldugunu iddia etmislerdir. Ama bu imam aslinda onlardan son derece beri ve uzaktir. Bunu daha iyi anlamak icin imam Zehebi'nin El-uluv adli eserindeki ve baska eserlerindeki bu imama yaptigi ovguleri gormek yeterlidir. Imam Zehebi'nin bu imamin sozleri ile kendine delil getirmesi bile bu imamin mucessime olmadigina dair en onemli delildir.
10- Imam Ebu Omer Et-talemenki (hicri 429.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
EHLI SUNNETTEN OLAN MUSLUMANLAR (VE SIZ NEREDE OLURSANIZ OLUN O SIZIN ILE BERABERDIR)(Hadis 4.ayet) AYETININ VE BUNA BENZER OLAN EYETLERIN MANASININ "ONUN ILMI ILE OLDUGUNDA" VE ALLAH'IN "ZATI ILE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNDA" VE "ISTEDIGI SEKILDE ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINDE" ICMA ETMISLERDIR…
EHLI SUNNET (RAHMAN ARS'A ISTIVA ETTI)(Taha 5.ayet) AYETININ TEFSIRINDE SOYLE DEMISLERDIR: SUPHESIZ KI ALLAH'IN ARS'ININ UZERINE ISTIVA'SI GERCEK MANADADIR. VE MECAZEN DEGILDIR.
Derim ki: Imam Zehebi bu imamin bu sozunu El-uluv adli eserinde zikrettikten sonra ovmustur.
Bu sozu imamin kendisi "El-vusul ila marifetilusul" adli eserinde zikretmistir.
11- Imam Ebu Nuaym El-asbahani (hicri 430.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
Bizim uzerinde gittigimiz yolumuz Kitab ve Sunnet ve Ummetin Icma'si uzerinde giden Selef'in yoludur. Onlarin itikad ettigi seylerden bazilari ise:
… VE "ARS'IN OLDUGUNU SOYLEYEN HADISLERIN SAHIH OLDUGU" VE "ONUN UZERINE ALLAH'IN ISTIVA ETTIGINI SOYLERLER". ISTIVA'NIN SABIT OLDUGUNU, BENZETMEDEN VE NASIL DEMEDEN KABUL EDIP ITIKAD EDERLER. VE ALLAH'IN YARATIKLARINDAN AYRI OLDUGUNU VE YARATIKLARINDA ONDAN AYRI OLDUGUNU VE ONUNLA KARISMADIGINI (imam burada Allah'in herseyin icinde oldugunu soyleyenlere reddiye vermektedir) VE ONUN(ALLAH'IN) ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINI VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU VE YERDE OLMADIGINI SOYLERLER.
Derim ki: imam Ebu Nuaym buyuk alimlerdendir. El-hulye adli muhtesem bir eseri vardir. Bu sozunu imam Zehebi El-uluv adli eserinde bu imamin bir risalesinden nakletmistir.
12- Imam Ebu Nasr Es-siczi (hicri 444.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
BIZIM IMAMLARIMIZDAN OLAN "SUFYAN" VE "SEVRI" VE "MALIK" VE "SUFYAN BIN UYEYNE" VE "HAMMAD BIN SELEME" VE "HAMMAD BIN ZEYD" VE "ABDULLAH BIN MUBAREK" VE "FUDAYL BIN IYAD" VE "AHMED BIN HANBEL" VE "ISHAK BIN IBRAHIM EL-HANZALI" GIBILERI: ALLAH'IN ZATI ILE ARS'ININ UZERINDE OLDUGUNDA VE ONUN DUNYA SEMASINA INDIGINDE VE (istedigi zaman) KIZDIGINDA VE RAZI GELDIGINDE VE ISTEDIGI ZAMAN KONUSTUGUNDA ITTIFAK ETMISLERDIR.
ISTE KIM BU SEYLERDEN HER HANGI BIRISINE MUHALEFET EDERSE, ISTE O KISI BU IMAMLARDAN BERI'DIR VE BU IMAMLARDA O KISIDEN BERI'DIR (yani eger bir kisi muhalefet ederse o kisi ehli sunnete muhaefet etmis olup bu alimlerin sozu disinda bir soz soylemis olur. Iste burada Es-ari'lerin ve Maturidi'lerin vb. bu imamlara demediklerini nisbet ederek "onlarda bizim ile ayni itikad uzerinde idiler" diyerek, bu imamlardan beri olmus olurlar. Bununla birlikte bu imamlara ister istemez yalan soylemis olurlar. Bunun benzerleri kendi eserlerinde cok fazladir.).
Derim ki: Bu sozu imam Zehebi Siyeri Alami En-nubela'da zikrederken, Seyhulislam ibni teymiyye ise Der-u Et-tearu El-akli ve En-nakl adli eserinde zikretmistir. Bu imami cok fazla alimin ovdugunude unutmamak gerekir.
13- Seyhulislam Ebu Osman Ismail Es-sabuni (hicri 449.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
HADIS EHLI, ALLAH'IN KITABI'NIN VE UMMETIN ALIMLERININ VE SELEFIN IMAMLARININ ZIKRETTIKLERI GIBI ITIKAD EDIP SEHADET EDERLER KI: "ALLAH GOKLERIN UZERINDE ARS'ININ UZERINDEDIR". VE "HIC BIRI ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE VE ARS'ININ UZERINDE OLMASINDA IHTILAF ETMEMISLERDIR".
Derim ki: Bu imamin derslerine cikarken imam Es-ari'nin El-ibane adli eseri yaninda olmadan cikmadigi hakkinda bazi rivayetler vardir. eger sabit olsa idi guzel olurdu, ama senedinde "Mechul" vardir, bu nednele sendi zayiftir. Bu rivayeti imam ibni Asakir Tebyinu Kezibi El-mufteri adli eserinde zikretmistir.
Imam Sabuni'nin bu sozunu, imam Zahebi El-uluv adli eserinde zikretmistir. Ayrica imamin bu sozu, kendi yazdigi bir risalede gecmistir. "Akidetu Es-selef ve Ashabu El-hadis" basligi altinda Arapca basilmistir.
14- Imam ibni Abdilber (463.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
… Ve bunda da "ALLAH'IN GOKLERIN VE ARS'ININ USTUNDE OLDUGUNA DAIR BIR DELIL VARDIR. NASIL KI (ehli sunnet vel) CEMAAT BUNU DEMISTIR. VE ONLARIN BU SOZU MUTEZILE'YE VE CEHMIYYE'YE KARSI ONLARIN ALLAH'IN HER YERDE OLDUGUNU VE ARS'ININ UZERINDE OLMADIGINI IDDIA ETMELERININ KARSISINDA GETIRDIKLERI DELILLERDEN BIRISIDIR.
Derim ki: Imam bunu Et-temhid adli eserinde zikretmistir(7.clt 129.s.).
Son olarak: Allah'in izni ile bu kadar aciklama hakki arayan ve bulmak isteyen kisi icin yeterli ve kafidir.
Salat ve selam Muahammed'in s.a.v. uzerine olsun, ve Hamd Allah'a olsun.
Ebu Musa El-medeni
http://ehliilm.wordpress.com/
kardesinize dua etmeyi unutmayin
Allah'in goklerin ustunde olduguna dair 14tane ehli sunnet icma'si
Allah'in izni ile bu bolumde Ehli Sunnet'in Allah'in goklerin ustunde olduguna dair icmalarini zikredecegiz.
Icma: Ummetin hepsinin bir konuda ayni gorus uzerinde olmalarina denmektedir. Bu nedenle Icma'ya muhalefet etmek ise cok tehlikelidir.
Bir Icma, eger Allah Rasulunun s.a.v. zamanindan itibaren baslamis ise, iste o Icma'ya muhalefet etmek asla caiz degildir. Ama eger bir Icma, asri saadetten sonraki bir donemde gerceklesmis ise, iste sahih olan goruse gore bu icma ile amel etmek veya itikad etmek mecbur degildir. Cunku o Icma'dan once ihtilaf olmustur(daha fazla bilgi icin imam Sirazi'nin "Elluma Fi Usuli El-fikih" adli eserine vb. bak).
Bizim uzerinde konustugumuz "Allah'in goklerin ustunde oldugu" meselesi ise, Peygambermizin s.a.v. zamanindan itibaren "Icma" edilmis bir meseledir. Bu nedenle bu Icma'ya muhalefet etmek cok tehlikelidir. Hatta eski Es-ari ulemasi bile Allah'in goklerin ustunde oldugunda ihtilaf etmemislerdir. Sadece sonradan gelenlerin bir kismi eskilerine muhalefet ederek, Allah'in goklerin ustunde oldugunu inkar ederek Mutezileye uymuslardir.
Benim burada zikredecegim alimlerin sozleri, yaklasik olarak sadece besinci yuz yila kadar olacaktir. Cunku kisi her ne kadar asri saadete yakin olursa onun itikadi o kadar daha temiz ve saf olur. Bu nedenle ilk yuz yillardaki muteber alimlerin sozlerinin pesinden gitmek dogru yoldan gitmek demektir.
Ben bu risalede, Allah'in goklerin ustunde oldugunu soyleyen alimlerin sozlerini degil, sadece Icma'yi zikreden alimlerin sozlerini zikredecegim. Veya icma ve ittifak sozu gecmesede icma oldugunu aciklayan sozleri nakledecegim insallah.
Umarim Rabbim bu ameli sadece kendi rizasi icin halis eglesin insallah.
Sunuda unutmamak lazim: Bizler "Allah gokte" veya "Goklerin ustunde" derken, Allah'i bir seyin icine sikistirma gibi bir manayi asla kasd etmiyoruz. Bizim kasd ettigim sey, Kuran'da ve Sunnet'te ve Icma'da geldigi gibi, Allah'in goklerin ustunde olduguna iman etmektir.
Yine, Arapcada gök "Sema" demektir. Araplar "Sema" kelimesini, yerden yuksek olan her seye soylerler. Yani bize gore yukarida olan hersey "Sema'dir". Bu yonden "Allah Semadadir" derken, yani yarattigi herseyin ustundedir demek istiyoruz. Gokler ve goklerden sonra Ars, onun ustunde ise Allah c.c. idir. Iste iman edilmesi gereken sey budur.
Sanirim bu aciklama yeterlidir. Bu aciklamayi yapmamin nedenide, bazi Maturidi'lerin, bizim Allah'in bulutlarin yaninda kucuk bir sey gibi inancimiz oldugunu gostermeye calistiklarindandir. Veya "Vehhabiler Allah'in goklerin icinde ufak bir sey oldugunu soyluyorlar" gibi sozler soylerler. Boyle yapan bir surusunu gordum. Allah onlari islah etsin.
Simdi ehli sunnet'i ayakta tutan imamlarin sozlerini aktaralim:
1- Imam Ishak bin Rahuyeh (hicri 238.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
ALLAH SOYLE BUYURMUSTUR: (RAHMAN ARS'A ISTIVAS ETTI)(Taha 5.ayet). ISTE ILIM EHLI ONUN ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINDE ICMA ETMISLERDIR. VE O YEDI KAT YERIN DIBINDEKI HERSEYI DAHI BILMEKTEDIR.
Derim ki: Bunu imam Zehebi El-uluv adli eserinde zikretmistir. Senedi ise sahihtir. Bu sozde icma oldugunu zikretmistir.
2- Imam Kuteybe bin Said (hicri 240.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
BU EHLI SUNNET VE EL-CEMAAT'IN IMAMLARININ SOZLERIDIR: BIZLER RABBIMIZI YEDINCI KAT GOGUN USTUNDE ARS'ININ UZERINDE OLARAK BILIRIZ. ALLAH'IN SOYLE BUYURDUGU GIBI: (RAHMAN ARS'A ISTIVA ETMISTIR).
Derim ki: Imam Zehebi bu sozu El-uluv adli eserinde zikrettikten sonra soyle demistir: Iste imam Kuteybe dogru sozlu ve imam olmasi ile birlikte bu meselde Icma'yi zikretmistir. Bu kisi, Malik'i ve Leys'i ve Hammad bin Zeyd'i ve buyuk imamlari gormustur. Ve uzun muddet yasamistir. Ve hadis hafizlari bu imamin kapisinda (hadis dinlemek icin) izdiham etmislerdir(El-uluv).
Eger bu imam imam Malik gibi alimleri gormus ise, demekki onlarinda bu sozu soylediklerini duymuski bu icma'yi zikretmistir.
3- Imam Evza-i (Selefi salihin'in buyuk imamlarindandir. Hicri 157. Yilda vefat etmistir) soyle demistir:
Bizler ve tabiinler her tarafta idik. Ve soyle derdik:
SUPHESIZ KI ALLAH C.C. ARS'ININ UZERINDEDIR. VE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDA SUNNET'TEN RIVAYET OLUNANLARADA IMAN EDERDIK.
Derim ki: Bunu imam Beyhaki Esma ve Sifat adli eserinde sahih bir senedle rivayet etmistir. Imam Zehebi ise El-uluv adli serinde ve imam ibni teymiyye El-hameviyye'de zikretmislerdir.
4- Imam Ibni Ebi hatim, babasi Ebu hatim'e (hicri 277.yilda vefat etmistir) ve hocasi Ebu Zur-a Er-razi'ye (hicri 264.yilda vefat etmistir) "Ehli Sunnet'in dininin usulu (akide) konusundaki goruslerini ve bu kondaki kendi bulustuklari alimlerin sozlerinin ve goruslerinin ne oldugunu sormustur. ikiside soyle cevap vermislerdir:
BULUSTUGUMUZ "HICAZ'DAKI" VE "IRAK'TAKI" VE "SAM'DAKI" VE "YEMEN'DEKI" VE HER YERDEKI ALIMLERIN GORUSLERI SU SEKILDE IDI: "IMAN SOZ VE AMEL'DIR" "AZALIR VE COGALIR" … VE "ALLAH ARS'ININ UZERINDEDIR". VE "YARATIKLARINDAN AYRIDIR". VE "O KENDINI BIZLERE KENDI KITABINDA VE PEYGAMBERININ S.A.V. DILINDE NASIL VASFETTI ISE O SEKILDEDIR". VE "NASIL DENILMEMELIDIR". VE "ILMI HERSEYI KUSATMISTIR". (ONUN BIR BENZERI YOKTUR, VE O DUYANDIR VE GORENDIR)(Sura 11.ayet).
Derimki: Bunu imam Lalekai itikad kitabinda zikretmistir.
Yine imam ibni Ebi hatim'in babasindan duydugu bir sozdeki su sozunu zikretmekte fayda goruyorum: Cehmiyye'nin alameti ise (yani bir kisi Cehmiyye'den olup olmadigini anlamak istersen) Ehli Sunnet'i Musebbihe diye isimlendirmeleridir.
Derim ki: Bunu zikretmemin sebebi, zamanimizin Cehmiyye'leri bu zikrettigim alimlerin coguna "musebbihe" ve "mucessime" derken (ikisinide ayni anlamda kullanirlar), kendilerinide Ehli sunnet'ten olduklarini iddia ederlerken, aslinda onlarin Cehmiyye olduklarini isbat etmek icin zikrettim.
5- Imam Osman bin Said Ed-darimi (hicri 280.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
… Ve Muslumanlarin hepsi ALLAH'IN ARS'ININ UZERINDE VE GOKLERIN UZERINDE OLDUGUNDA ITTIFAK ETMISLERDIR.
Derim ki: Bunu imam kendisi En-nakd ala bisr el-merrisi adli eserinde zikretmistir.
6- Imam Zekeriyya Es-saci (hicri 307.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
HADIS EHLINDEN OLAN (Ehli sunnet'i kasd etmektedir. Eski zamanlarda ehli sunnete hadis ehli denilirdi) KARSILASTIGIMIZ ARKADASLARIMIZIN UZERINDE OLDUKLARI ITIKAD ISE, "ALLAH'IN ARS'ININ UZERINDE OLDUGU" VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGU" VE "ISTEDIGI SEKILDE YARATIKLARINA YAKLASMAKTA OLDUGUDUR".
Derim ki: Imam Es-ari Mutezili'likten tovbe ettikten sonra bu imamdan ders almis ve dizinin dibinde oturmustur(bunu, imam Zehebi El-uluv adli eserinde zikretmistir). Bu nedenle imam Es-ari'nin sozununde El-ibane adli eserinde buna uymasini hatirlatmak gerekir.
Bu sozu imam Zehebi El-uluv adli eserinde ve ibnulkayyim Ictimai El-cuyus adli eserinde zikretmislerdir.
7- Imam ibni Huzeyme (hicri 311.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
KIM KI "ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU" VE "ARS'ININDA UZERINDE OLDUGUNU" VE "YARATIKLARINDAN AYRI OLDUGUNU" SOYLEMESSE, O KISININ TOVBE ETTIRILMESI GEREKIR. EGER TOVBE EDERSE BIRAKILIR. AMA EGER TOVBE ETMEZSE BOYNU VURULUR. SONRADA KOKUSUNDAN KIBLE EHLI'NIN(MUSLUMANLARIN) VE KITAB EHLININ(KAFIRLERDEN OLAN HRISTIYANLARIN) ZARAR GORMEMELERI ICIN COPLUGE ATILIR.
Derim ki: Bu sozunu Seyhulislam ibni teymiyye Der-i Et-tearudu El-akli ve En-nakl adli eserinde zikretmistir.
Imam ibni Huzeyme yine soyle demistir:
KIM KI ALLAH'IN ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINI VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU INKAR EDERSE, ISTE O KISI KAFIR'DIR VE KANI HELALDIR…
Derim ki: Bu sozunu imam Zehebi Siyeri Alami Ennubela zikretmistir.
8- Imam ibni ebi Zeyd El-kayravani (hicri 386.yilda vefat etmistir. Kendisi zamanindaki Maliki alimlerin en buyugudur) soyle demistir:
… ISTE UMMETIN ICMA ETTIGI DINI KONULARDAN BAZILARI VE BU KONULARIN MUHALEFETi BIDAT OLAN MESELELERDEN BAZILARIC ISE SNLARDIR: … VE ONUN "GOKLERIN USTUNDE OLDUGU" VE "ARS'ININ UZERINDE OLDUGU" VE "YERDE OLMADIGI" VE "ONUN HER YERDE DE OLMADIGIDIR"…
Derim ki: bunu kendisi El-cami fi Es-sunen ve El-edab adli eserinde zikretmistir. Bunun benzerlerini imam Zehebi El-uluv adli eserinde imamdan nakletmistir.
9- Imam Ibni Betta El-akberi (hicri 387.yilda vefat etmistir) kendi yazdigi El-ibane adli eserinde (bu eser imam Es-ari'nin El-ibane'sinden farklidir) soyle demistir:
SAHABE VA TABIIN ZAMANINDAN ITIBAREN VE MUMINLERDEN OLAN BUTUN ALIMLER VE BUTUN MUSLUMAN'LAR: "ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE OLUP", ARS'ININ UZERINDE OLDUGUNDA" VE YARATTIKLARINDAN AYRI OLDUGUNDA" VE "ILMI ISE YARATTIKLARININ HER SEYINI KUSATMIS OLDUGUNDA" ICMA ETMISLERDIR…(sozunun tamamina kendi eserinde bak).
Derim ki: Zamanimizin bazi sapiklari bu imamin mucessime oldugunu iddia etmislerdir. Ama bu imam aslinda onlardan son derece beri ve uzaktir. Bunu daha iyi anlamak icin imam Zehebi'nin El-uluv adli eserindeki ve baska eserlerindeki bu imama yaptigi ovguleri gormek yeterlidir. Imam Zehebi'nin bu imamin sozleri ile kendine delil getirmesi bile bu imamin mucessime olmadigina dair en onemli delildir.
10- Imam Ebu Omer Et-talemenki (hicri 429.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
EHLI SUNNETTEN OLAN MUSLUMANLAR (VE SIZ NEREDE OLURSANIZ OLUN O SIZIN ILE BERABERDIR)(Hadis 4.ayet) AYETININ VE BUNA BENZER OLAN EYETLERIN MANASININ "ONUN ILMI ILE OLDUGUNDA" VE ALLAH'IN "ZATI ILE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNDA" VE "ISTEDIGI SEKILDE ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINDE" ICMA ETMISLERDIR…
EHLI SUNNET (RAHMAN ARS'A ISTIVA ETTI)(Taha 5.ayet) AYETININ TEFSIRINDE SOYLE DEMISLERDIR: SUPHESIZ KI ALLAH'IN ARS'ININ UZERINE ISTIVA'SI GERCEK MANADADIR. VE MECAZEN DEGILDIR.
Derim ki: Imam Zehebi bu imamin bu sozunu El-uluv adli eserinde zikrettikten sonra ovmustur.
Bu sozu imamin kendisi "El-vusul ila marifetilusul" adli eserinde zikretmistir.
11- Imam Ebu Nuaym El-asbahani (hicri 430.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
Bizim uzerinde gittigimiz yolumuz Kitab ve Sunnet ve Ummetin Icma'si uzerinde giden Selef'in yoludur. Onlarin itikad ettigi seylerden bazilari ise:
… VE "ARS'IN OLDUGUNU SOYLEYEN HADISLERIN SAHIH OLDUGU" VE "ONUN UZERINE ALLAH'IN ISTIVA ETTIGINI SOYLERLER". ISTIVA'NIN SABIT OLDUGUNU, BENZETMEDEN VE NASIL DEMEDEN KABUL EDIP ITIKAD EDERLER. VE ALLAH'IN YARATIKLARINDAN AYRI OLDUGUNU VE YARATIKLARINDA ONDAN AYRI OLDUGUNU VE ONUNLA KARISMADIGINI (imam burada Allah'in herseyin icinde oldugunu soyleyenlere reddiye vermektedir) VE ONUN(ALLAH'IN) ARS'ININ UZERINE ISTIVA ETTIGINI VE GOKLERIN USTUNDE OLDUGUNU VE YERDE OLMADIGINI SOYLERLER.
Derim ki: imam Ebu Nuaym buyuk alimlerdendir. El-hulye adli muhtesem bir eseri vardir. Bu sozunu imam Zehebi El-uluv adli eserinde bu imamin bir risalesinden nakletmistir.
12- Imam Ebu Nasr Es-siczi (hicri 444.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
BIZIM IMAMLARIMIZDAN OLAN "SUFYAN" VE "SEVRI" VE "MALIK" VE "SUFYAN BIN UYEYNE" VE "HAMMAD BIN SELEME" VE "HAMMAD BIN ZEYD" VE "ABDULLAH BIN MUBAREK" VE "FUDAYL BIN IYAD" VE "AHMED BIN HANBEL" VE "ISHAK BIN IBRAHIM EL-HANZALI" GIBILERI: ALLAH'IN ZATI ILE ARS'ININ UZERINDE OLDUGUNDA VE ONUN DUNYA SEMASINA INDIGINDE VE (istedigi zaman) KIZDIGINDA VE RAZI GELDIGINDE VE ISTEDIGI ZAMAN KONUSTUGUNDA ITTIFAK ETMISLERDIR.
ISTE KIM BU SEYLERDEN HER HANGI BIRISINE MUHALEFET EDERSE, ISTE O KISI BU IMAMLARDAN BERI'DIR VE BU IMAMLARDA O KISIDEN BERI'DIR (yani eger bir kisi muhalefet ederse o kisi ehli sunnete muhaefet etmis olup bu alimlerin sozu disinda bir soz soylemis olur. Iste burada Es-ari'lerin ve Maturidi'lerin vb. bu imamlara demediklerini nisbet ederek "onlarda bizim ile ayni itikad uzerinde idiler" diyerek, bu imamlardan beri olmus olurlar. Bununla birlikte bu imamlara ister istemez yalan soylemis olurlar. Bunun benzerleri kendi eserlerinde cok fazladir.).
Derim ki: Bu sozu imam Zehebi Siyeri Alami En-nubela'da zikrederken, Seyhulislam ibni teymiyye ise Der-u Et-tearu El-akli ve En-nakl adli eserinde zikretmistir. Bu imami cok fazla alimin ovdugunude unutmamak gerekir.
13- Seyhulislam Ebu Osman Ismail Es-sabuni (hicri 449.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
HADIS EHLI, ALLAH'IN KITABI'NIN VE UMMETIN ALIMLERININ VE SELEFIN IMAMLARININ ZIKRETTIKLERI GIBI ITIKAD EDIP SEHADET EDERLER KI: "ALLAH GOKLERIN UZERINDE ARS'ININ UZERINDEDIR". VE "HIC BIRI ALLAH'IN GOKLERIN USTUNDE VE ARS'ININ UZERINDE OLMASINDA IHTILAF ETMEMISLERDIR".
Derim ki: Bu imamin derslerine cikarken imam Es-ari'nin El-ibane adli eseri yaninda olmadan cikmadigi hakkinda bazi rivayetler vardir. eger sabit olsa idi guzel olurdu, ama senedinde "Mechul" vardir, bu nednele sendi zayiftir. Bu rivayeti imam ibni Asakir Tebyinu Kezibi El-mufteri adli eserinde zikretmistir.
Imam Sabuni'nin bu sozunu, imam Zahebi El-uluv adli eserinde zikretmistir. Ayrica imamin bu sozu, kendi yazdigi bir risalede gecmistir. "Akidetu Es-selef ve Ashabu El-hadis" basligi altinda Arapca basilmistir.
14- Imam ibni Abdilber (463.yilda vefat etmistir) soyle demistir:
… Ve bunda da "ALLAH'IN GOKLERIN VE ARS'ININ USTUNDE OLDUGUNA DAIR BIR DELIL VARDIR. NASIL KI (ehli sunnet vel) CEMAAT BUNU DEMISTIR. VE ONLARIN BU SOZU MUTEZILE'YE VE CEHMIYYE'YE KARSI ONLARIN ALLAH'IN HER YERDE OLDUGUNU VE ARS'ININ UZERINDE OLMADIGINI IDDIA ETMELERININ KARSISINDA GETIRDIKLERI DELILLERDEN BIRISIDIR.
Derim ki: Imam bunu Et-temhid adli eserinde zikretmistir(7.clt 129.s.).
Son olarak: Allah'in izni ile bu kadar aciklama hakki arayan ve bulmak isteyen kisi icin yeterli ve kafidir.
Salat ve selam Muahammed'in s.a.v. uzerine olsun, ve Hamd Allah'a olsun.
Ebu Musa El-medeni
http://ehliilm.wordpress.com/
kardesinize dua etmeyi unutmayin