I
Çevrimdışı
arapçada bid'at: aslı olmayan şeyler demektir.
lugatte bid'ad: daha önce modeli benzeri geçmemiş yeni icat demektir.
dinde bid'ad: dinde aslı olmayan amellerdir. dinde aslı olmayan amellerden kasıt ibadette peygamberimize bir haber gelmemiş ve yahutta peygamberimiz s.a.v sahabelerine bu konuda herhangi bir şey bildirmemiş, önce yoktu , sonradan vukuu bulmuş amellerdir.
bid'at iki çeşittir:
1) örfte adette olan bid'ad: bu bid'ad türü insanların örfte ve adette olan değişiklikleridir. dün insan yaya giderlerdi , develere binerlerdi. bugün ise insanlar arabaya biniyor uçağa biniyor dün insanlar elle yemek yerdi bugün insanlar çatal bıçakla yemek yerler. bunlar nedir; bunlar örfte ve adette olan bid'at çeşitleridir. örfte ve adette ki olan bid' at türlerine alimler yapılmasını uygun görmüşler caiz görmüşler. yani bunların yapılmasında bir mübah yoktur diyorlar.
2) dinde bid'ad: bu bid'ad türü allah cc ve resullünün emretmediği bid'ad türüdür. dinde peygamberimizden sonra çıkan gerek ibadi gerek itikkadi konularda dine ekleme yapmak veya dinde azaltma yapmaktır. ibadi ve itikadi amellere örnek verirsek; aslı olmayan bi şeyi ibadettir deyip dine sokmak, bu ibadet konusu. allah diyor ki; elim var bazıları der ki; hayır allahın eli yok bundan kudret kastediliyor( mutezile kadiriye) tarikatları gibi.
yüce allah cc şöyle buyuruyor:
'' bugün dininizi kemale erdirdim (maide 3)
peygamberimiz şöyle buyurmaktadır;
''dinde uydurulmuş işlerden sakının. çünkü uydurulmuş her şey bid'adtır her bid'ad sapıklıktır. her sapıklık da ateştedir (ebu davut tirmizi )
imam malik der ki; kim derse güzel bir bid'ad var bilsin ki o peygambere en büyük ihanetti yapmıştır''
yine imam malik der ki; femalem yekun yevme izin dinen felem yekunun yavmine din'' o zaman dinde olmayan şey bugün de dinde yoktur.
şeyh muhammed elbani diyor ki; ne kadar küçük bi bid'ad te yapsa o büyük bi günah işlemiş olur.
şimdi bu delillere dayanarak bid'dı hasene var diyen kişi mutlaka delilini de yanında getirmelidir bütün müfesir alimlere göre maide 3 ayete göre dinin tamamlama manası bundan sonra peygamberimizin ölümünden sonra bu dine ne bi şey ilave edilir, ne de bi şey eksiltebilir
...Eğer siz doğru söyleyenlerseniz, delillerinizi getirin." (neml 64)
lugatte bid'ad: daha önce modeli benzeri geçmemiş yeni icat demektir.
dinde bid'ad: dinde aslı olmayan amellerdir. dinde aslı olmayan amellerden kasıt ibadette peygamberimize bir haber gelmemiş ve yahutta peygamberimiz s.a.v sahabelerine bu konuda herhangi bir şey bildirmemiş, önce yoktu , sonradan vukuu bulmuş amellerdir.
bid'at iki çeşittir:
1) örfte adette olan bid'ad: bu bid'ad türü insanların örfte ve adette olan değişiklikleridir. dün insan yaya giderlerdi , develere binerlerdi. bugün ise insanlar arabaya biniyor uçağa biniyor dün insanlar elle yemek yerdi bugün insanlar çatal bıçakla yemek yerler. bunlar nedir; bunlar örfte ve adette olan bid'at çeşitleridir. örfte ve adette ki olan bid' at türlerine alimler yapılmasını uygun görmüşler caiz görmüşler. yani bunların yapılmasında bir mübah yoktur diyorlar.
2) dinde bid'ad: bu bid'ad türü allah cc ve resullünün emretmediği bid'ad türüdür. dinde peygamberimizden sonra çıkan gerek ibadi gerek itikkadi konularda dine ekleme yapmak veya dinde azaltma yapmaktır. ibadi ve itikadi amellere örnek verirsek; aslı olmayan bi şeyi ibadettir deyip dine sokmak, bu ibadet konusu. allah diyor ki; elim var bazıları der ki; hayır allahın eli yok bundan kudret kastediliyor( mutezile kadiriye) tarikatları gibi.
yüce allah cc şöyle buyuruyor:
'' bugün dininizi kemale erdirdim (maide 3)
peygamberimiz şöyle buyurmaktadır;
''dinde uydurulmuş işlerden sakının. çünkü uydurulmuş her şey bid'adtır her bid'ad sapıklıktır. her sapıklık da ateştedir (ebu davut tirmizi )
imam malik der ki; kim derse güzel bir bid'ad var bilsin ki o peygambere en büyük ihanetti yapmıştır''
yine imam malik der ki; femalem yekun yevme izin dinen felem yekunun yavmine din'' o zaman dinde olmayan şey bugün de dinde yoktur.
şeyh muhammed elbani diyor ki; ne kadar küçük bi bid'ad te yapsa o büyük bi günah işlemiş olur.
şimdi bu delillere dayanarak bid'dı hasene var diyen kişi mutlaka delilini de yanında getirmelidir bütün müfesir alimlere göre maide 3 ayete göre dinin tamamlama manası bundan sonra peygamberimizin ölümünden sonra bu dine ne bi şey ilave edilir, ne de bi şey eksiltebilir
...Eğer siz doğru söyleyenlerseniz, delillerinizi getirin." (neml 64)