Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

EBU HANİFENİN KIYAS YAPARAK KASITLI ŞEKİLDE SAHİH HADİSE MUHALEFET ETTİĞİNİ SÖYLEYENLERE KARŞI ŞEYHÜ

bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
«Ebû Yûsuf rahimehullâh –ki o, Ebû Hanîfe’nin arkadaşlarının en büyüğüdür ve kadılar kadısı lakabını alan ilk kişidir- Mâlik [b. Enes] ile bir araya geldiğinde, ona bu meseleler hakkında sordu.
...
Malik ona, Medîne ehlinin mutevâtir nakli ile cevap verdi. Ebû Yûsuf [da kendi görüşünü bırakıp] Mâlik’in görüşüne döndü ve dedi ki: “Eğer arkadaşım da benim gördüğümü görmüş olsaydı, benim görüşümden döndüğüm gibi o da dönerdi.” Böylece Ebû Yûsuf bu türde bir naklin –başkaları yanında hüccet olduğu gibi- arkadaşı Ebû Hanîfe yanında da hüccet olduğunu aktarmış oldu. Ancak bu nakil Ebû Hanîfe’ye ulaşmamıştır. Nitekim ona da, ondan başka imâmlara da hadîslerden birçoğu ulaşmamıştır. O halde, kendilerine ulaşmayan bir ilmi terk etmeleri sebebiyle kınanmazlar. Ebû Yûsuf’un bu nakle dönmesi; onun ve arkadaşı Muhammed’in, hocalarının [Ebû Hanîfe’nin] görüşünü bırakıp, pek çok hadîse ittiba etmeleri türünde bir dönüştür. Bunu onlara hocaları öğretiyor ve diyordu ki: “Muhakkak ki bu hadisler de –eğer sahîh iseler- hüccettir.” Ancak bu hadîsler ona ulaşmadı.

Her kim, Ebû Hanîfe’nin veya müslümanların imâmlarından bir başkasının, kıyas veya başka bir şeyden dolayı sahîh hadîse kasıtlı muhalefet ettiklerini zannederse, şüphesiz ki onlar hakkında hata etmiş, ya zan ile ya da hevâ ile konuşmuştur.»

Şeyhulislâm İbnu Teymiyye el-Harrânî ed-Dımeşkî (vefâtı: 728 hicrî)

Mecmû‘u Fetâvâ (20/304)
 
M Çevrimdışı

Mhmt89

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
İmam Ebu Hanife, Hadis konusunda farklı bir metod takip etmiş olabilir. Ondan dolayı başka bir alime göre sahih olan bir hadis onun için zayıf veya uydurma da olabilir. Çünkü sahih hadisin hatta mütevatir hadisin bile şartları hakkında ittifak yok diye biliyorum.

Ayrıca bir örnek verirsek, bakire kızın veli izni olmadan evlenebileceği görüşü İmam Ebu Hanife ye göre caizdir. Oysa velisiz bakire kızın evlenemeyeceği hakkında sahih hadisler vardır. İmam Ebu Hanife Irak ulemasındandır ama Irak ulemasından onun bu ictihadına muhalif olanlar çok daha fazladır. Bu durumda İmam Ebu Hanife o hadisi farklı yorumlamış olabilir. Hadislerin ulaşamamasıyla ilgili değil de hadislerin yorumlanmasıyla ilgili de olabilir buna benzer durumlar.
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt