Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh ;
Fıkıhta genel kâide; “Sütün hükmü, ete tâbidir.”
Muhammed İbnu’l-Hanefiyye anlatıyor: “Ali (r.anh), İbnu Abbas (radıyallahu anhuma) dedi ki:
“Rasûlullah (aleyhissalatu vesselam) Hayber gazvesi günü, kadınlarla mut’ayı, ehli eşek etlerinin yenmesini haram kıldı.”
(Buhari, Megazi 38, Nikah 31, Zebaih 28, Hiyel 3; Muslim, Nikah 29, (1407); Muvatta, Nikah 41, (2, 542); Tirmizi, Nikah 28, (1121); Nesai, Nikah 71, (6, 125, 126)
Bu sebeble süt, dört mezhebe göre de etin hükmünü alır. Eti helâl olanın sütü de helâldir, eti haram olanın sütü de haramdır. Ehlî merkep (evcil eşek) eti meselesinde dört mezhebce umumiyetle kabul edilen hüküm, ehlî eşeklerin etinin haram olduğu yönündedir. Dolayısiyle eşeğin sütü de helâl değildir. (Ebu’l-Hasen Burhânuddîn Alî b. Ebî Bekr b. Abdilcelîl el-Fergānî el- Merğînânî, el-Hidâye, IV, sf: 78; İbn Kudâme Ebû Muhammed Muvaffakuddîn Abdullāh b. Ahmed b. Muhammed b. Kudâme el-Cemmâîlî el-Makdisî , el-Muğnî, IX, sf: 425)
(Şaz görüşler:
Mâlikî âlimlerin bir kısmı bunu tenzîhen mekruh saymış, bazı sahâbîlerden ve Hanefî âlim Bişr el-Merisî’den ehlî eşek etinin helâl olduğu görüşü nakledilmiştir. Ama unutmamak lazım; şer’î bir zaruret ve mecburiyet bulunmadıkça bu ve benzeri şâz hükümlerle amel edilmez.)