Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Furkan Suresi 43-44 Ayetleri Nuzul Sebepli Tefsiri Nasıldır?

Alp Arslan Çevrimdışı

Alp Arslan

.
İslam-TR Üyesi
Esselamu Aleykum ve Rahmetullahi ve Berakatuh. Bahsi geçen ayetler herhangi bir günahı sürekli işleyen örneğin; içki ve kumar gibi günahları bırakamayan kişileri de kapsar mı yoksa bu ayetlerin muhatabı Allah Tebareke ve Teala'ya şirk koşan veya inkar eden Müşrik ve Kafirler midir? Cezakallahu hayran kesira.

Kendi heva ve hevesini (nefsi istek ve tutkularını) ilah edineni gördün mü? Şimdi ona sen mi vekil olacaksın? Yoksa sen onların çoğunun (söz) dinleyeceklerini yahut akıllarını kullanacaklarını mı sanıyorsun? Onlar hayvanlar gibidirler, belki yolca onlardan daha da şaşkındırlar. (Furkan Suresi 43-44 Ayetleri)
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;

Hevâ ve hevesini ilah edineni gördün mü? Şimdi onun üzerine sen mi vekil olacaksın? (Furkan 43)


İbn Ebî Hatim ve İbn Merdûye'nin İbn Abbâs'tan rivayetinde o şöyle demiştir:
Câhiliye devrinde kişi bir zaman beyaz bir taşa tapınır, sonra ondan bıkarak tutar bir süre de siyah bir taş bularak onu sever ve onu tanrı edinerek o taşa tapınırdı. İşte bunun üzerine Allah Tealâ: "Hevâ ve hevesini ilah edineni gördün mü?..." âyet-i kerimesini indirdi.
Sevdiği her taşı tanrı edinerek ona tapınan bu kişinin el-Hâris ibn Kays es-Sehmî olduğu ve âyet-i kerimenin de onun hakkındaindiği de söylenmiştir. (Alûsî, Ruhu'l Meani, XIX, 24)

Bir hadis-i şerifte Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuşlardır:
"
Allah'tan başka kendilerine ibadet olunan sahte ilâhların Allah yanında en kötüsü, kişinin hevasıdır."
(Taberanî).

Zemahşeri, tefsirinde (Keşşaf) ayetlerde belirtilen sözlerin ve davranışların failinin Ebu Cehil olduğunu rivayet etmişlerdir.

Ayet hatta sure Mekki olub, asli kafirler hakkındadır. Yoksa sorunuzda geçtiği gibi çeşitli günahları işleyen, bu günahlarda ısrar edenler her ne kadar (hükmünü inkar etmediği muddetçe) hevaya uymuş olsalar da, ayetin ruhunda zikredilen, Rasulullah'ın davetini inkar ederek küfürde kalan kafirlerin durumu gibi değildir. Bu da dolaylı olarak iman artar, azalır mı meselesine işaret eder. İman maasiyet ile azalır, ibaadet ve taabiyet ile artar. Yoksa günahda ısrar ile azalıb azalıb yok olur, sonra da kafir olur endişesiyle bu sebeble iman artar fakat azalmaz diyen Maliki mezhebinin görüşünü hatırlatmış olalım.
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt