Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Futbol Haram mı?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
zaten günümüz profesyonel futbolunun haramlığında bir şüphe yoktur. içine kumar, vakit israfı ve bunlardan daha tehlikeli de olabilecek islamdan saptırıcı ögeler katılmıştır. oyun olarak ise oynanırken harama götürmeyecek futbol helaldir ve eğer at, koşu sporları gibi vücudu geliştirmeye de vesile oluyorsa müstehab oluşundan bile bahsedilebilir(Allahu alem).

Tamam kardeşim bu konuda mutabık olduk ama eşyada aslolan mübahlıktır kaidesine dair bir delil göremiyorum. Halbuki ulema buna dayanarak bir çok fetva vermiştir. Bu ne gibi sonuçlara yol açmakta biliyormusunuz. Kuran-i Kerîm üzerinde gerektiği gibi yoğunlaşmadan bir hüküm bağlamak.

Bakınız şunu derseler anlarım. Allah Kuranda haram bildirmedi, Allah rasulude haram olduğunu bildirmedi veya sahabelerde böyle bir uygulama haram kabul edilmiyordu diye ama aslolan eşyada mübahlıktır demek ve buna göre hüküm vermek daha fazla somut delil gerektiriyor.
 
Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bakınız şunu derseler anlarım. Allah Kuranda haram bildirmedi, Allah rasulude haram olduğunu bildirmedi veya sahabelerde böyle bir uygulama haram kabul edilmiyordu diye ama aslolan eşyada mübahlıktır demek ve buna göre hüküm vermek daha fazla somut delil gerektiriyor.

altını çizdiğim şey zaten eşyada aslolan mübahlığıdır görüşünü savunanların bu görüşü savunurlarken dayandıkları sebeptir. eşyada aslolan mübahatıdır, Allah ve Rasulünün haramlığını bildirdiği şeyler ise haramdır.
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
altını çizdiğim şey zaten eşyada aslolan mübahlığıdır görüşünü savunanların bu görüşü savunurlarken dayandıkları sebeptir. eşyada aslolan mübahatıdır, Allah ve Rasulünün haramlığını bildirdiği şeyler ise haramdır.

Kardeşim keşke öyle olsa. Nezamanki bir fetva verseler ilk önce o dediğim kaideyi zikrediyorlar. Bu şekilde fetva vermek nekadar doğru bunu konuşmak lazım
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Tamam ikhvetul imaan size futbol haram mı helal mi değil de bir müslümana yakışır mı futbol oynamak sorusunu sorsam cevabınız ne olur.
Mesela usame bin ladin rahmetullahi aleyh gibi bir futbol oynarmıydı? Veyahut futbol dediğin bir topun arkasında deli gibi koşturmak değilmi? Müslüman böyle şeylere alet olmamalı diye düşünüyorum. Yani bir kere kişinin haysiyeti söz konusu. Siz mesela (boş zamanında arkadaşları ile) futbol oynayan bir halife düsünebiliyormusunuz. Böyle bir durum ile karşılaşsanız tepkiniz ne olur.
 
Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Tamam ikhvetul imaan size futbol haram mı helal mi değil de bir müslümana yakışır mi deli gibi topun arkasından koşmak
yakışır mı lardan gireceksek pek çok şey sayılır ki. başka bir bakış açısıyla "bir müslümana saatlerce pc de oturmak hiç yakışır mı" demek de mümkündür. oysa bunun doğru bir şey olmadığı bellidir.
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
yakışır mı lardan gireceksek pek çok şey sayılır ki. başka bir bakış açısıyla "bir müslümana saatlerce pc de oturmak hiç yakışır mı" demek de mümkündür. oysa bunun doğru bir şey olmadığı bellidir.

Evet doğru diyorsun. Yakışık almaz ama kişiyi rezil durumada düşürmez. Futbol fiziksel birşey ve amacı yoktur. Sen bilgisayarda eğer islami davet işleri ile uğraşıyorsan neden kınayalımki seni. Hatta çok güzel iş yapmış olursun. Kaldı ki geç saatlere kadar internette olmanın başka amaçlarıda olabilir. Bir meseleyi araştırmak öyle kolay değil. Bu saatlerce sürüyor. İnternetten bir çok kaynağa rahatça ulaşabiliyorsunuz

Futbol benim gözümde dans etmek gibi. Amaçsız gavur icadı boş bir iştir, eğlence heva ve heves istediği birşey. Kişinin buna ihtiyacı yok. Futboldan bir kişi hiç bir şekilde savaşa hazırlanamaz.
 
Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
yani bu iş kişinin zevk ve tercihine kalmış bir şey, bir başka kardeş futboldan haz alır mutlu olur ve bunda da dinen sıkıntı taşıyan bir durum yoksa neden onu kötü görelim.
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
yani bu iş kişinin zevk ve tercihine kalmış bir şey, bir başka kardeş futboldan haz alır mutlu olur ve bunda da dinen sıkıntı taşıyan bir durum yoksa neden onu kötü görelim.

Bilmiyorum kardeş şimdi atıcılıkta, binicilikte ve güreşte cihadı düşünebilirsin. Ama futbol oynayan adam Allahı o anda hatırdan çıkarıyor. Futbol oynarken islamî hiç birşey yapmıyor. Bu bazen bir saat bazen iki saat sürebiliyor. Bazıları birileri ile futbol oynamayı İslama davette önemli bir olay olarak görüyor. Neymiş efendim kaynaşma oluyormuş. Bu Rasulullahın sav metoduna tamamen aykırıdır. Din ciddi bir meseledir. Müslümanlar ciddi olmalılar. Boş işlerden uzak durmaları gerekiyor. Öyle halı sahada yapılan davetin etkisi ne kadar olur bilmem ama böyle bir metodun bizim tanıdığım İslama davete aykırıdır.
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Peki kardeşim osmanlı döneminde mufazakarlar niçin futbola çok karşı idi;

İkinci Meşrutiyetten 1908′e kadar Türkiye’de spor yapmak hem padişah yönetiminin baskısı, hem de muhafazakarların tutumu nedeniyle hemen hemen olanaksız gibiydi. Spor yapanlar o dönemde ataerkil bir zihniyetle ayıplanırdı. Türkiye’de modern Beden Eğitimi öncüsü Selim Sırrı Tarcan 1919 yılında beden eğitimini geliştirmek amacıyla bir salon açmak için İzmir’e geldi. Onun bu girişimi “Sarıklılar” tabir edilen aşırı muhafazakarlar tarafından engellendi. Selim Sırrı Tarcan salon açamamasına rağmen, o dönemde Vali Rahmi Bey, Necati Bey, Vasıf Çınar Beyle görüştü. Tarcan’ın spor sevgisi aşısı sonucu Rum ve Ermeniler ile diğer azınlığın etkinliği nedeniyle artık Türk gençleri spor yapma gereğini duyuyorlardı.
Kaynak: Osmanlı ve Futbol - osmanlivetarih - Blogcu.com
 
S Çevrimdışı

Salman Raduyev

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
afganistandaki ve suriyedeki mücahidlerin futbol oynadıkları videolarla sabit.onlar futbol oynayarak boş iş yapıyor bizmi dolu dolu yaşayıp hayırlara vesile oluyoruz..birde futbol basketbol voleybol gibi oyunlar çok sayıda kişi tarafından oynanması güreş ata binmek vb. diğerlerine göre bulunan herkesin katılabildiği için çok daha avantajlı..
 
E Çevrimdışı

Ebu & Dücane

Misafir
Mübah olan şeyleri faydalı işlerde ve yerlerde kullanmak islama aykırı neden olsun.Önemli olan nasıl ve nerede kullandığındır.İnsana faydalı olan her şeyi kullanmak müstehaptır.Misal,bıçak kesme aletidir.Demir ve çelikten yapılır.Allah gücün sembolü olarak demiri insanlara faydalı olsun indirdiğini açıklar.Şimdi bıçağı kafir icat ederse onu kullanmayacakmıyız.Allahın nimetlerini o zaman inkar etmiş olmayacakmıyız.Ama o bıçağı faydalı işlerde ve yerlerde değil de,insan öldürmek,tehdit etmek,hayvanları öldürmek için kullanırsak,bu bıçağı icat edenden ve bıçaktan dolayı mı günaha girmiş olacaksın.

Muhakkak Biz, elçilerimizi, açık delillerle gönderdik ve insanların adaleti yerine getirmeleri için, beraberlerinde kitap ve ölçüyü indirdik. Biz, demiri de indirdik ki, onda şiddetli güç ve insanlar için menfaatler(yararlar) vardır. Bu, Allah'ın, dinine ve elçilerine gaybi olarak yardım edenleri belirlemesi içindir. Muhakkak Allah, Kavi'dir(kuvvetlidir), Aziz'dir(üstün-şereflidir).
[HADİD(57)/25

Aynı şekilde futbol vücudun koşarak enerjiye sahip olmasını sağlayan bir oyundur.Bu oyunu,kuran ilmi öğrenmek farz iken,cihad etmek farz iken,namaz kılmak farz iken yada kafirlerle dostluk ve onlara sevginden dolayı oynarsan,kafirlerin hükmüne tabi olmak için oynarsan,bunu bir meslek haline getirirsen,futbolu icat edenin yada futbol oyununun ne suçu var.Burada niyetin çok önemi var.Çünkü niyet hadisi şerifte belirtildiği gibi nice büyük amelleri küçültür,nice küçük amelleri de büyütür.

Abdülaziz b. Ebî Revâd (rah) der ki: “Benim ulaştığım salih kişiler, hayırlı amelleri işlemek içinbüyük bir gayret gösterirlerdi. Ameli işledikten sonra da, amelin kabul edilip edilmediğini düşünerek korkarlardı!”Mâlik b. Dînâr (rah) şöyle der: “Amelin kabul edilip edilmediği yönündeki endişe ve korku, o ameli işlemekten daha zordur.
”İbnu Aclân (rah) şöyle der: “Bir amel ancak şu üç şey ile geçerli olup salih amel niteliği kazanır:ALLAH için takva sahibi olmak, iyi niyet taşımak ve onu doğru olarak yapmak.
”“O, hanginizin amelinin daha güzel olacağı hususunda sizi imtihan etmek için ölümü ve hayatı yaratmıştır”107 ayet-i kerimesini Fudayl b. Iyâz (rah) şöyle açıklar: “Yani kimin daha ihlaslı ve kimin dosdoğru yaptığını sınamak için...
” Bunun nasıl olacağını kendisine soranlara şöyle der: “Bir amelde ihlas bulunur fakat amel ilme göre doğru olmaz ise kabul edilmez.”

et-Tiyâhî şöyle der: “Şu dört şeyin bir amelde bulunması gerekir:
Yüce ALLAH'ı tanımak,
hakkı tanımak,
ihlas sahibi olmak ve
ameli sünnet üzere işlemek.

Bunlar olmadan yapılan hiçbir amel fayda vermez.

Önemli olan taşlar değil,taşları yerine koyabilmektir.Nasıl derseniz,Bir ev yaparken taşları yerine koyamazsan,ev bir metre sonra yada yaptıktan sonra yıkılır.Ama taşı yerine koymayı bilebilirsen yıllarca muhafazada kalır,emeklerin de boşa gitmez.Allah bazı insanlara ilminin bir gereği olarak bazı nimetlerinin ortaya çıkmasını kendisi istemiştir.Bu nimetlerini açtığı kişi gayret ve çabalarına ve niyetlerine göre bir kafir yada müslüman olabilir.Allahın dünyadaki rahmeti sadece müslümanlar için değildir.Hatta kafirler dünya nimetlerini daha çok arzu ettikleri için onlara ahirette arzu ettiklerini bulamayacaklarını hatırlatır.

Araf(175-176) Onlara, kendisine âyetlerimiz hakkında ilim nasib ettiğimiz kimsenin de kıssasını anlat: Evet, o adam bu ilme rağmen o âyetlerin çerçevesinden sıyrıldı, şeytan da onu peşine taktı, derken azgınlardan biri olup çıktı. Eğer dileseydik, onu o âyetler sayesinde yüksek bir mevkiye çıkarırdık, lâkin o, dünyaya saplandı ve hevasının esiri oldu. Onun hali tıpkı köpeğin durumuna benzer: Üzerine varsan da dilini sarkıtıp solur; kendi haline bıraksan da yine dilini salar solur! İşte bu, tıpkı âyetlerimizi yalan sayan kimselerin misalidir. Sen olayı onlara anlat, olur ki düşünüp kendilerine çekidüzen verirler.

Dolayısıyla dünya, insanın hem sahip olma, haz alma duygularına, hem de başkalarına hâkim olma, yönetme arzularına hitap etmektedir. “Kadınlar, oğullar, yığın yığın biriktirilmiş altın ve gümüş, güzel cins atlar, davarlar ve ekinlere olan istekler/arzular insanlar için süslendirilmiştir.” (Âli İmran 3: 14)
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Mübah olan şeyleri faydalı işlerde ve yerlerde kullanmak islama aykırı neden olsun.Önemli olan nasıl ve nerede kullandığındır.İnsana faydalı olan her şeyi kullanmak müstehaptır.Misal,bıçak kesme aletidir.Demir ve çelikten yapılır.Allah gücün sembolü olarak demiri insanlara faydalı olsun indirdiğini açıklar.Şimdi bıçağı kafir icat ederse onu kullanmayacakmıyız.Allahın nimetlerini o zaman inkar etmiş olmayacakmıyız.Ama o bıçağı faydalı işlerde ve yerlerde değil de,insan öldürmek,tehdit etmek,hayvanları öldürmek için kullanırsak,bu bıçağı icat edenden ve bıçaktan dolayı mı günaha girmis

Bıçak eşyadır futbol fiziksel birşeydir mesela dans etmek gibi. Bunu birbirinden iyice ayırtetmek gerekir. Eşya olan ve olmayanlar!

Aynı şekilde futbol vücudun koşarak enerjiye sahip olmasını sağlayan bir oyundur.Bu oyunu,kuran ilmi öğrenmek farz iken,cihad etmek farz iken,namaz kılmak farz iken yada kafirlerle dostluk ve onlara sevginden dolayı oynarsan,kafirlerin hükmüne tabi olmak için oynarsan,bunu bir meslek haline getirirsen,futbolu icat edenin yada futbol oyununun ne suçu var.

Horon tepen biri daha çok enerjiye sahip. Eğer meseleye enerji açısından bakacak daha çok örnekleri var. Futbolu icat eden hayırına yapmadı herhalde. Amaçsız birşey icad edene siz ne dersiniz bilmem. Buna bir deli kuyuya taş atar kırk akıllı çıkaramaz. Futbol dediğin nedir ki? Deli gibir bir topun peşinde koşmak değil mi? Amaçsız boş bir iştir. Hiç bir faydasından bahsedilemez. Ben futbolu dansa benzetiyorum. İkiside amacı olmayan bir oyundur.
 
Ömer İbn Abdulaziz Çevrimdışı

Ömer İbn Abdulaziz

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bunu Kuran mı, Allah rasulu mu veya sahabeler mi dedi? Bu sözün delili nedir? Aklî mi Naklî mi?

Bu Usul kaidesini herhangi bir mezhebin usul-ü fıkıh kitabını açtığında göreceksin. Nitekim Ehli sünnet uleması, kelamcılar, zahiriler de dahil olmak üzere tüm ümmet bu kaideyi nakletmiş. Sadece iki meseleyi bundan istisna etmişlerdir. Bunlarda nikahlanacak kadın ve et. Ancak bu ikisinde asıl olan haramlıktır demişler.

Öncelikle şunu belirtelim ki İslam Allah'ın dinidir ve senin benim değerlerime, ölçülerime göre belirlenmez. Bir şeyin bizim hoşumuza gitmemesi onun haram olduğunu, bizim hoşumuza gitmesi de helal olduğunu göstermez. Bir şeye haram demek için şeriatten bir nas olması gerekir ki Allah azze ve celle şöyle buyuruyor:"Dilleriniz yalana alışageldiğinden dolayı, Allah’a karşı yalan uydurmak için, “Şu helaldir”, “Şu haramdır” demeyin. Şüphesiz, Allah’a karşı yalan uyduranlar, kurtuluşa eremezler."

Nahl Suresi 116. Ayet

Yine Allah azze ve celle buyuruyor ki:"De ki: Rabbim ancak, açık ve gizli çirkin işleri, günahı, haksız saldırıyı, hakkında hiçbir delil indirmediği herhangi bir şeyi Allah’a ortak koşmanızı ve Allah’a karşı bilmediğiniz şeyleri söylemenizi haram kılmıştır."

Araf Suresi 33. Ayet

Futbol konusuna gelince, futbolda asıl itibariyle diğer spor dalları gibi "helaldir". Ancak bundan sonra bu helali haramlaştıracak hususlar olabilir. Örneğin bahis ve kumar gibi. Sen Rasulullah(aleyhisselatu vesselam)'ın bazı sporları söylediğini yazmışsın. Evet doğrudur fakat bu diğerlerini haram kılmaz. Aksine içerisinde haram bulunmadığı sürece İslam dininde spor yapmanın caiz olduğunu gösterir. İçinde haram olmadığı sürece tüm sporlar helaldir. Mesela Kickbox sporu eğer yüze vurma varsa haramdır. Çünkü yüze vurmak şeriat tarafından yasaklanmıştır.

Benim sana nasihatim, bir şeye haram veya helal derken daha itidalli olmandır. Allah hakkında ilimsiz ve bilgisizce konuşmamandır. Ki Allah bunu kendisine şirk koşmakla beraber zikretmiştir. Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) buyuruyor ki:"Sizin fetva vermeye en cüretkar olanınız, cehenneme girmeye en cüretkar olanınızdır"

"Bu boş iştir öyleyse haramdır" gibi bir mantık olamaz. Sahabe'nin, Rasulullah(aleyhisselatu vesselam)'ın hanımlarının kendi aralarında şakalaştıkları meşhurdur. Senin bu mantığınla bunlarında haram olması gerekir ki böyle cahilce biz sözden Allah'a sığınırız.

Ayrıca eğer kişi futbolu spor maksadıyla yapıyorsa, bunda ki niyeti kendini cihad'a hazırlamaksa bundan ecir dahi alır. Tıpkı diğer sporlar gibi. Bu boş iş deyip durmuşsun, profesyonel olarak futbol oynayan, sürekli idman yapan biriyle spor yapmayan birinin arasındaki farkı görebilirsen bunun aslında boş bir iş olmadığını anlarsın diye düşünüyorum.
 
E Çevrimdışı

Ebu & Dücane

Misafir
Horon tepen biri daha çok enerjiye sahip. Eğer meseleye enerji açısından bakacak daha çok örnekleri var. Futbolu icat eden hayırına yapmadı herhalde. Amaçsız birşey icad edene siz ne dersiniz bilmem. Buna bir deli kuyuya taş atar kırk akıllı çıkaramaz. Futbol dediğin nedir ki? Deli gibir bir topun peşinde koşmak değil mi? Amaçsız boş bir iştir. Hiç bir faydasından bahsedilemez. Ben futbolu dansa benzetiyorum. İkiside amacı olmayan bir oyundur.

Amel ilme tabidir.Eğer futbolu kafirin ilmine tabi olarak bunda onun hükmünü kabul ederek oynuyorsan bu oyun olmaktan çıkmıştır.Aynı şekilde,ahiretin için, bir saat sonra öldüğünde ömrünü nerede nasıl geçirdiğin konusunda hesap verebilecek şekilde,nefsine,insanlara,hayvanlara faydalı olacak bir amelin varsa mübah olan şeyler harama götürmez.Ama şüphelerden kaçınmak haramlardan uzaklaştırır.İlk önce haramlardan kaçarak,bilinen hayırlı amelleri yapmakta acele etmek gerekir.Horonu müzik eşliğinde oynarsan şeytana bir kapı açmış olursun.Çünkü içinde islamda haram olan çalgı aleti var,ve bu oyunda insana faydalı olmayı sağlayacak bir hareket var mı tartışılır.Çalgısız bir oyun olsaydı insanın içi biraz da mübahlık konusunda rahat olurdu.
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Öncelikle şunu belirtelim ki İslam Allah'ın dinidir ve senin benim değerlerime, ölçülerime göre belirlenmez. Bir şeyin bizim hoşumuza gitmemesi onun haram olduğunu, bizim hoşumuza gitmesi de helal olduğunu göstermez. Bir şeye haram demek için şeriatten bir nas olması gerekir ki Allah azze ve celle şöyle buyuruyor:"Dilleriniz yalana alışageldiğinden dolayı, Allah’a karşı yalan uydurmak için, “Şu helaldir”, “Şu haramdır” demeyin. Şüphesiz, Allah’a karşı yalan uyduranlar, kurtuluşa eremezler."
m.

Eyvallah bilader bak bu yazından istifade ettim gerçekten. Tamam haram demek için katî bir delile ihtiyaç var. Peki bu mekruh demek içinde geçerlimi? Bu konuda bir fikriniz var mı? Mesela İslamî bir devlette müfrezeler futbol oynayan kişilere müdahil olmalı mı yoksa sadece onları uyarmakla mı yükümlü? Veya İslamî devlette süper lig, millî takıma gibi profesyonel futbola müsade edilir mi? Edilmez ise buna delil nedir?
 
Ömer İbn Abdulaziz Çevrimdışı

Ömer İbn Abdulaziz

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Eyvallah bilader bak bu yazından istifade ettim gerçekten. Tamam haram demek için katî bir delile ihtiyaç var. Peki bu mekruh demek içinde geçerlimi? Bu konuda bir fikriniz var mı? Mesela İslamî bir devlette müfrezeler futbol oynayan kişilere müdahil olmalı mı yoksa sadece onları uyarmakla mı yükümlü? Veya İslamî devlette süper lig, millî takıma gibi profesyonel futbola müsade edilir mi? Edilmez ise buna delil nedir?

İslam'i bir devlet olduğunda bunun muhatabı sende bende olmayız, İslam alimleri, kadıları olur istişare ve ictihad ederler. Ulu'l Emr izin verirse olur izin vermezse olmaz. Tüm alimler toplanıp futbol spor olarak yapılsın dese fakat Ulu'l Emr yasaklasa, kimse bu sporu yapamaz.

Mekruh meselesine gelince, haramın altı mekruhtur. Buda aslında helal olan fakat bazı arızlar sebebiyle üzerinde şüpheler bulunan, harama benzeyen şeyler için kullanılıyor. Futbol kafirlere benzemek babından belki mekruh olabilir ama buda tartışmaya açıktır. Sen kendi nefsinde bunu mekruh görürsün fakat dediğim gibi bizim tercihlerimiz ümmetin üzerine hüccet olmaz.

Alimler açık bir şekilde haram olmayan, hoş görmedikleri şeyler için "Ben kerih görürüm" demişlerdir. Sende bu konuda böyle diyebilirsin.

Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) buyuruyor ki:"Haram-helal açıktır. Bunların arasında şüpheliler vardır. Kim bunlardan uzak durursa dinini korumuş olur"
 
A Çevrimdışı

Almunadil

Üyeliği İptal Edildi
Banned
İslam'i bir devlet olduğunda bunun muhatabı sende bende olmayız, İslam alimleri, kadıları olur istişare ve ictihad ederler. Ulu'l Emr izin verirse olur izin vermezse olmaz. Tüm alimler toplanıp futbol spor olarak yapılsın dese fakat Ulu'l Emr yasaklasa, kimse bu sporu yapamaz.

Mekruh meselesine gelince, haramın altı mekruhtur. Buda aslında helal olan fakat bazı arızlar sebebiyle üzerinde şüpheler bulunan, harama benzeyen şeyler için kullanılıyor. Futbol kafirlere benzemek babından belki mekruh olabilir ama buda tartışmaya açıktır. Sen kendi nefsinde bunu mekruh görürsün fakat dediğim gibi bizim tercihlerimiz ümmetin üzerine hüccet olmaz.

Alimler açık bir şekilde haram olmayan, hoş görmedikleri şeyler için "Ben kerih görürüm" demişlerdir. Sende bu konuda böyle diyebilirsin.

Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) buyuruyor ki:"Haram-helal açıktır. Bunların arasında şüpheliler vardır. Kim bunlardan uzak durursa dinini korumuş olur"

Peki ululemr keyfî olarak yasaklayabilir mi? Şimdi Nisa suresinin 59. ayetine göre Ululemr ile anlaşmazlağa düşüldüğünde onu Allah ve rasulune havale etmemiz gerektiği belirtiliyor. İslamî devlette yasama organını yüklenen ulema değil mi? Başka bir değimle fetvaları veren onlar değilmi? Çünkü kitap ve sünnet bilgisine en iyi onlar vakıf değil mi?
 
Ömer İbn Abdulaziz Çevrimdışı

Ömer İbn Abdulaziz

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Peki ululemr keyfî olarak yasaklayabilir mi? Şimdi Nisa suresinin 59. ayetine göre Ululemr ile anlaşmazlağa düşüldüğünde onu Allah ve rasulune havale etmemiz gerektiği belirtiliyor. İslamî devlette yasama organını yüklenen ulema değil mi? Başka bir değimle fetvaları veren onlar değil mi? Çünkü kitap ve sünnet bilgisine en iyi onlar vakıf değil mi?

Ulu'l Emr keyfi olarak yasaklayabilir. İnsanlarda haramı emretmediği müddetçe emire itaat etmek zorundadırdır. Bununla ilgili birçok sahih hadis var. Ancak emir haram'ı emrederse ona itaat edilmez.

Doğrudur, İslam devletinde fetvaları veren kadılardır. Ancak bu tür halkı ilgilendiren meseleleri Ulu'l emir şurasıyla danışır ve hükmeder. Örneğin İslam devletinde alimler futbol oynamanın caiz olduğunu, oynanabileceğini söylüyorlar diyelim. Bu şunu gösterir: Futbol oynamak mübahtır.

Fakat Ulu'l emr çıktı gerekçeli veya gerekçesiz olarak toplumda Futbol oynamayı yasakladı. Tüm halk buna itaat etmek zorundadır üzerlerlerine vaciptir. Eğer biri bu emri çiğnerse, emir onlara tazir uygulayabilir.

Nisa Suresindeki 59. ayette bundan bahsediyor. Ayetin tefsirine bakarsan bu konuda güzel açıklamalar vardır orada. "Eğer ihtilafa düşerseniz Allah ve Rasulüne götürün" işte bu Allah'a isyan olan işlerdir. Allah ve Rasulü'nün yasakladığı bir amel emredildiğinde kişi buna itaat etmez. Aksi halde zalimde olsa, fasıkta olsa emire itaat etmek gerekir. Bu sözümden de her zalime itaat anlaşılmasın. Mesela Haccac'ta zalimdi ama küfürleri vardı. Alimler ona biat etmediler.

Hadis şerhlerinde tefsirlerde Ulu'l Emir'e itaatle ilgili bablar ve güzel açıklamalar var. Hangi durumlarda itaat edilir, hangi durumlarda edilmez gibi.
 
E Çevrimdışı

Ebu & Dücane

Misafir
Kişileri eğlendirmek maksadı ile kazanılan para haramdır.Eğer futbolu birilerini eğlendirmek ve para kazanmak için oynuyorsan her ikisi de haram olur.Şarkı söyleyerek,dans ederek kazanılan para da haramdır.Burada futbolu oynarken,eğer başkaları da seyretmeye geliyorlarsa,o zaman futbol oyunu eğlence aracı haline gelir,bu durumda yasaklanması gereken bir oyun haline gelir.Günümüzdeki lig kategorisi halinde oynanan futbol oyunu bu haramlar içindedir.Çünkü oynayanlar parası ile oynamaktalar,eğlendirmek için oynamaktalar,seyirci kitlesi kazanmak için oynamaktalar.Başkalarının da vakitlerini boşa harcatmaktalar.Bu durumdaki bir futbol oyunu yaşamın bir parçası ve bir amacı haline getirilmiştir.İslamda hiç bir zaman oyun ve eğlence amaç edilmemiştir.Hatta Bu günkü lig usulü futbol oyunu bahise konu edilerek kumara da bir araç olmuştur.Bir şeyin amacından uzaklaştırılması onun haram olmasına sebeptir.Futbol oyununu aile ortamında yada aynı yerde bulunanlar arasında cihada hazırlanmak için koşu sporunu geliştirmek,güç kazanmak için bazı müstehab olabilecek hedeflere dair gerekçelerle oynamak mübah olur.

(Suyun otu büyüttüğü gibi, şarkı, oyun ve eğlence kalbde nifakı büyütür.) [Deylemi]
(Rabbim içkiyi, kumarı, darbukayı ve şarkıcı kadınları haram kıldı.) [İ. Ahmed]
(Kur’an mizmarlardan okunmadan önce salih amel işlemekte acele edin.) [Taberani]
Resulullah çalgı aletleriyle para kazanmayı yasakladı. (Begavi)
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt