Suudi Arabistan hicri Zilhicce ayının 10. günü - Kurban Bayramının 1. Günü - olarak 26 Ekim 2012 Cuma günü olduğunu duyurmuştur. Geniş açıklama gelecektir.
Arabistan'da Kurban Bayramı 26 Ekim'de
Suudi Arabistan Yüksek Mahkemesi, yarından (17 Ekim 2012) itibaren Hicri takvime göre Zilhicce ayının başlayacağını, buna göre Kurban Bayramı'nın başlangıcının da 26 Ekim Cuma günü olduğunu açıkladı.
Buna göre, hacı adaylarının Arafat dağındaki vakfesi Türkiye'de bayramın birinci günü olan 25 Ekim Perşembe gününe rastlayacak ve Suudi Arabistan'da Kurban Bayramı 26 Ekim'de başlayacak.
Hicri takvime göre Kurban Bayramı, Zilhicce ayının 10'unda başlıyor.
Türkiye Diyanet İşlerinden Takvim Hesabıyla Arafa Günü Bayram Yapmaya Açıklama Kılıfı :
Konuya ilişkin açıklama yapan Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı Ekrem Keleş, Suudi Arabistan Yüksek Mahkemesi'nin 17 Ekim Çarşamba gününü Hicri takvime göre Zilhicce ayının ilk günü olarak ilan ettiğini ve buna göre de Kurban Bayramı'nın başlangıç tarihinin 26 Ekim olarak açıklandığını söyledi.
Başkan Yardımcısı Keleş, Türkiye ve bazı ülkelerde Kurban Bayramı'nın Suudi Arabistan'dan bir gün önce kutlanacağını ifade ederek, Hanefi mezhebine göre hilalin dünyanın neresinde görülürse görülsün bir gün sonrasının kameri ayın başlangıcı kabul edildiğini, Şafii mezhebi gibi bazı mezheblerde ise ayın, bulunulan coğrafyada görülmesinin esas alındığını belirtti. Söz konusu durumun İslâm literatüründe 'ihtilaf-ı met ali'ye itibar edilip edilmemesi (ayın görüldüğü yerlerin coğrafyalara göre farklılık göstermesi) olarak tanımlandığını anlatan Keleş, "Zilhicce ayının hilali dün itibariyle Güney Amerika'nın batısında görüldü." dedi.
Keleş, Diyanet İşleri Başkanlığının 'ihtilaf-ı met ali'ye itibar etmeyen bir kriteri esas aldığı için ortaya böyle bir farklılık çıktığını bildirerek, hacı adaylarının Arafat Dağı'ndaki vakfesinin Türkiye'de bayramın birinci günü olan 25 Ekim Perşembe gününe rastlayacağını, Suudi Arabistan'da Kurban Bayramı'nın 26 Ekim'de başlayacağını belirtti.
Cihan
DİYANETE REDDİYE
Bayram Hilali Görülüncedir! (26 Ekim 2012 Cumua)
Hilali gözetleyenler, Zilkâde ayının 29'unda Hilali görülmesini tesbit ediyor ve Cumhura göre Hicri aya (Zilhicce 1) girilmiş oluuyor. Bu durumda bayram 26 Ekim Cumua günü ilan ediliyor. Dine laik (!) zaviyeden bakan Türkiye devletinin Diyanet işleri, bütün hesab ve planını hanefi taasubu üzerine organize etmesine rağmen, bayramın 1,5 sene evvelden bastırdığı takvime denk gelmemesi üzerine, Suud'da Hilalin görülmesi üzerine, panik içerisindeki halkı sorularına yatıştırmakla görevlendirilmiş Diyanet İşleri yardımcısı Ekrem Keleş, kendi aleyhine olacak görüşleri hatalı şekilde açıklamıştır.
Neden 26 Ekim Cumua Günü Bayramdır :
1- İhtilaf-ı Metali durumunda İmam Şafîi'nin "bulunulan coğrafyada Hilalin görülmesinin esas alınma" prensibini; 1,5 sene önceden Hilali gözetlemeden, Hilali gözetleyenlerin ilanı ile İhtilaf-ı metali'ye hatırlayarak sığınmak zorunda kalmış, Hilalin gözlemleme vaktinin de geçmesi sebebiyle (ki zaten hilali gözetlemek laikkiğe aykırı ve diyanette yasaktır!) takvimden dönmek de ilkelerinden taviz vermektense dinin emirlerinden taviz verdiren bir hukumetten dolayı avamın anlamayacağı izahatlara dalarak, halka Zilhicce'nin 9'unda Kurban kestirme vebaline kılıf bulmaya çalışmıştır.
2- İmam Şafii'nin "bulunulan coğrafyada Hilalin görülmesinin esas alınma" ilkesi, Ramadan ayının girişinde, Şeriatla yönetilen ve ibadetlere sınırlama koyulmayan ülkelerde, Hilali gözetlenmeye çalışılmasına rağmen o bölgede görülememesi durumunda gündeme gelmiştir. Üstelik İmam Şafii'nin (r.aleyh) delil aldığı mesele, ummetin ittifak etmesi gereken meselelerden olan Bayram'ın ilanı değil, Ramadan orucunun başlangıcıyla ilgilidir. Ayıca (İmam Şafîi'nin delil aldığı hadise) kendi bölgelerinde hilali gözetlemeye çabaladıkları halde görememişlerdir.
Durum böyle olduğu halde Cumhur-u ulema, kendi bölgesinde hilalin görülememesi durumunda ayın 30'a tamamlanmaya çalışılmalı; başka bir beldede hilalin görüldüğü haberi üzerine yeni aya girildiğinin ilanı ile Bayram kutlamasına geçilmesi hadisine (Tirmizi, Savm, 7, H. No: 691; İbn Mace, Savm, 6, H. No:1652; Ebu Davud, Savm, 14, H.No: 2340, 2341; Nesâî, Siyam, 8, H. No: 2115; Dârimî, Savm, 7; Hakim, Mustedrak) itibar etmiştir.
3- Diyanet işleri, İmam Şafii'nin 'Hilali gözle göremediği halde, gözlemleyenlerden önce Ramazana başlamadığını !" çok iyi bilmektedir.
Çünkü İhtilaf-ı Metali, Hilal başka memleketlerde görüldüğü halde, kendi bölgende gözetlemene rağmen görememe durumunda, görenlerin aksine ayı 30'a tamamladıktan sonra yeni aya giriş yapılmasıdır.
Fakat Diyanet, Laik devlette kurulma amacına (misyon) uygun fetvalar üretmek için devletin bünyesinde yetiştirildiği için, hem Hilal gözetlenmez, hem de gözetleyenlerden önce aya başlayabilir, Kurban (!) kesebilir.
4- Diyanet, İmam Şafîi'nin aksine, 29 Zilkâde 1433 (15 Ekim 2012 pazartesi) tarihinden sonra Hilali görmüş (!) gibi Zilkâde'yi 30'a tamamlamadan Zilhicce 1'i (16 Ekim Salı) günü takvime bastırabilmiştir.
5- Diyanet işleri, takvimdeki bayramından dönemeyerek, Hacca gönderdiği vatandaşlarıyla bayram, teşrik ve arafa (orucu) farklı günlerde uygulanacaktır. Halkının ibadet ve amellerini boşa çıkartma tehlikesine (vebal ve hesabı)rağmen, Allah'tan korkmamaktadır. Diyanet teşkilatının laik sistemde konumunu bilemeyenler hariç, muslumanlara düşen bu konuda Cumhurla (ummetle) beraber olmaktır. Bu sayede Kurbanın bayramdan evvel kesilme tehliklesi de kalmamış olacaktır.
6- Türkiyenin ve dünyanın batısı sayılacak Güney Amerika kıtasında görülen hilal, ertesi günün hilalidir. Yani dünyanın batısındaki görülen (çıkan) hilal ertesi güne ait olan hilal olacağından, bir gün sonra Zilhicce ayına başlamanız gerekirdi. Oysa sizin takvimleriniz vahy misali kabullenilildiği için, hata yapsanız da bunu düzeltmenizin, geri gönüşünüz olmadığı için, 3 gün erken bayram yapacak olsanız da sizin kılıfınız hazırdır!
Ummetin coğrafyasının işgal edildiği, kadın, çocuk ve yaşlıların kanlarıyla nehirler oluşturulduğu günlerimizde, bu şuur ve vakar ile Mu'min Muvahhid kardeşlerimin Kurban bayramını tebrik ederim.
Arabistan'da Kurban Bayramı 26 Ekim'de
Suudi Arabistan Yüksek Mahkemesi, yarından (17 Ekim 2012) itibaren Hicri takvime göre Zilhicce ayının başlayacağını, buna göre Kurban Bayramı'nın başlangıcının da 26 Ekim Cuma günü olduğunu açıkladı.
Buna göre, hacı adaylarının Arafat dağındaki vakfesi Türkiye'de bayramın birinci günü olan 25 Ekim Perşembe gününe rastlayacak ve Suudi Arabistan'da Kurban Bayramı 26 Ekim'de başlayacak.
Hicri takvime göre Kurban Bayramı, Zilhicce ayının 10'unda başlıyor.
Türkiye Diyanet İşlerinden Takvim Hesabıyla Arafa Günü Bayram Yapmaya Açıklama Kılıfı :
Konuya ilişkin açıklama yapan Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı Ekrem Keleş, Suudi Arabistan Yüksek Mahkemesi'nin 17 Ekim Çarşamba gününü Hicri takvime göre Zilhicce ayının ilk günü olarak ilan ettiğini ve buna göre de Kurban Bayramı'nın başlangıç tarihinin 26 Ekim olarak açıklandığını söyledi.
Başkan Yardımcısı Keleş, Türkiye ve bazı ülkelerde Kurban Bayramı'nın Suudi Arabistan'dan bir gün önce kutlanacağını ifade ederek, Hanefi mezhebine göre hilalin dünyanın neresinde görülürse görülsün bir gün sonrasının kameri ayın başlangıcı kabul edildiğini, Şafii mezhebi gibi bazı mezheblerde ise ayın, bulunulan coğrafyada görülmesinin esas alındığını belirtti. Söz konusu durumun İslâm literatüründe 'ihtilaf-ı met ali'ye itibar edilip edilmemesi (ayın görüldüğü yerlerin coğrafyalara göre farklılık göstermesi) olarak tanımlandığını anlatan Keleş, "Zilhicce ayının hilali dün itibariyle Güney Amerika'nın batısında görüldü." dedi.
Keleş, Diyanet İşleri Başkanlığının 'ihtilaf-ı met ali'ye itibar etmeyen bir kriteri esas aldığı için ortaya böyle bir farklılık çıktığını bildirerek, hacı adaylarının Arafat Dağı'ndaki vakfesinin Türkiye'de bayramın birinci günü olan 25 Ekim Perşembe gününe rastlayacağını, Suudi Arabistan'da Kurban Bayramı'nın 26 Ekim'de başlayacağını belirtti.
Cihan
DİYANETE REDDİYE
Bayram Hilali Görülüncedir! (26 Ekim 2012 Cumua)
Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı Ekrem Keleş, Türkiye ve bazı ülkelerde Kurban Bayramı'nın Suudi Arabistan'dan bir gün önce kutlanacağını ifade ederek, Hanefi mezhebine göre hilalin dünyanın neresinde görülürse görülsün bir gün sonrasının kameri ayın başlangıcı kabul edildiğini, Şafii mezhebi gibi bazı mezheblerde ise ayın, bulunulan coğrafyada görülmesinin esas alındığını belirtti. Söz konusu durumun İslâm literatüründe 'ihtilaf-ı met ali'ye itibar edilip edilmemesi (ayın görüldüğü yerlerin coğrafyalara göre farklılık göstermesi) olarak tanımlandığını anlatan Keleş, "Zilhicce ayının hilali dün itibariyle Güney Amerika'nın batısında görüldü." dedi.
Hilali gözetleyenler, Zilkâde ayının 29'unda Hilali görülmesini tesbit ediyor ve Cumhura göre Hicri aya (Zilhicce 1) girilmiş oluuyor. Bu durumda bayram 26 Ekim Cumua günü ilan ediliyor. Dine laik (!) zaviyeden bakan Türkiye devletinin Diyanet işleri, bütün hesab ve planını hanefi taasubu üzerine organize etmesine rağmen, bayramın 1,5 sene evvelden bastırdığı takvime denk gelmemesi üzerine, Suud'da Hilalin görülmesi üzerine, panik içerisindeki halkı sorularına yatıştırmakla görevlendirilmiş Diyanet İşleri yardımcısı Ekrem Keleş, kendi aleyhine olacak görüşleri hatalı şekilde açıklamıştır.
Neden 26 Ekim Cumua Günü Bayramdır :
1- İhtilaf-ı Metali durumunda İmam Şafîi'nin "bulunulan coğrafyada Hilalin görülmesinin esas alınma" prensibini; 1,5 sene önceden Hilali gözetlemeden, Hilali gözetleyenlerin ilanı ile İhtilaf-ı metali'ye hatırlayarak sığınmak zorunda kalmış, Hilalin gözlemleme vaktinin de geçmesi sebebiyle (ki zaten hilali gözetlemek laikkiğe aykırı ve diyanette yasaktır!) takvimden dönmek de ilkelerinden taviz vermektense dinin emirlerinden taviz verdiren bir hukumetten dolayı avamın anlamayacağı izahatlara dalarak, halka Zilhicce'nin 9'unda Kurban kestirme vebaline kılıf bulmaya çalışmıştır.
2- İmam Şafii'nin "bulunulan coğrafyada Hilalin görülmesinin esas alınma" ilkesi, Ramadan ayının girişinde, Şeriatla yönetilen ve ibadetlere sınırlama koyulmayan ülkelerde, Hilali gözetlenmeye çalışılmasına rağmen o bölgede görülememesi durumunda gündeme gelmiştir. Üstelik İmam Şafii'nin (r.aleyh) delil aldığı mesele, ummetin ittifak etmesi gereken meselelerden olan Bayram'ın ilanı değil, Ramadan orucunun başlangıcıyla ilgilidir. Ayıca (İmam Şafîi'nin delil aldığı hadise) kendi bölgelerinde hilali gözetlemeye çabaladıkları halde görememişlerdir.
Durum böyle olduğu halde Cumhur-u ulema, kendi bölgesinde hilalin görülememesi durumunda ayın 30'a tamamlanmaya çalışılmalı; başka bir beldede hilalin görüldüğü haberi üzerine yeni aya girildiğinin ilanı ile Bayram kutlamasına geçilmesi hadisine (Tirmizi, Savm, 7, H. No: 691; İbn Mace, Savm, 6, H. No:1652; Ebu Davud, Savm, 14, H.No: 2340, 2341; Nesâî, Siyam, 8, H. No: 2115; Dârimî, Savm, 7; Hakim, Mustedrak) itibar etmiştir.
3- Diyanet işleri, İmam Şafii'nin 'Hilali gözle göremediği halde, gözlemleyenlerden önce Ramazana başlamadığını !" çok iyi bilmektedir.
Çünkü İhtilaf-ı Metali, Hilal başka memleketlerde görüldüğü halde, kendi bölgende gözetlemene rağmen görememe durumunda, görenlerin aksine ayı 30'a tamamladıktan sonra yeni aya giriş yapılmasıdır.
Fakat Diyanet, Laik devlette kurulma amacına (misyon) uygun fetvalar üretmek için devletin bünyesinde yetiştirildiği için, hem Hilal gözetlenmez, hem de gözetleyenlerden önce aya başlayabilir, Kurban (!) kesebilir.
4- Diyanet, İmam Şafîi'nin aksine, 29 Zilkâde 1433 (15 Ekim 2012 pazartesi) tarihinden sonra Hilali görmüş (!) gibi Zilkâde'yi 30'a tamamlamadan Zilhicce 1'i (16 Ekim Salı) günü takvime bastırabilmiştir.
5- Diyanet işleri, takvimdeki bayramından dönemeyerek, Hacca gönderdiği vatandaşlarıyla bayram, teşrik ve arafa (orucu) farklı günlerde uygulanacaktır. Halkının ibadet ve amellerini boşa çıkartma tehlikesine (vebal ve hesabı)rağmen, Allah'tan korkmamaktadır. Diyanet teşkilatının laik sistemde konumunu bilemeyenler hariç, muslumanlara düşen bu konuda Cumhurla (ummetle) beraber olmaktır. Bu sayede Kurbanın bayramdan evvel kesilme tehliklesi de kalmamış olacaktır.
6- Türkiyenin ve dünyanın batısı sayılacak Güney Amerika kıtasında görülen hilal, ertesi günün hilalidir. Yani dünyanın batısındaki görülen (çıkan) hilal ertesi güne ait olan hilal olacağından, bir gün sonra Zilhicce ayına başlamanız gerekirdi. Oysa sizin takvimleriniz vahy misali kabullenilildiği için, hata yapsanız da bunu düzeltmenizin, geri gönüşünüz olmadığı için, 3 gün erken bayram yapacak olsanız da sizin kılıfınız hazırdır!
Ummetin coğrafyasının işgal edildiği, kadın, çocuk ve yaşlıların kanlarıyla nehirler oluşturulduğu günlerimizde, bu şuur ve vakar ile Mu'min Muvahhid kardeşlerimin Kurban bayramını tebrik ederim.