Soru İbn Hacer el Heytemi Namaz Kılmayanlara Kâfir mi Diyor?

MuslimElAlmani

Üye
İslam-TR Üyesi
Selam aleykum kardeslser, ben Ibn hacer el heyteminin, islamda helaler ve haramlar diye tercüme edilen kitabin, kasten namazi terk edenlerin bölümünde sonunda kendisinnde böyle inandigini söylüyor. hatta ittak var diyor, resmini de ekledim. Bu kitabin orjinalindan bu ibareyi bana serh ede bilen bir kardes varmi?
27941
 

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
Selam aleykum kardeslser, ben Ibn hacer el heyteminin, islamda helaler ve haramlar diye tercüme edilen kitabin, kasten namazi terk edenlerin bölümünde sonunda kendisinnde böyle inandigini söylüyor. hatta ittak var diyor, resmini de ekledim. Bu kitabin orjinalindan bu ibareyi bana serh ede bilen bir kardes varmi? Ekli dosyayı görüntüle 27941
Yani böyle bir görüş var ama mesele ihtilaflı. Hatta çoğu ulema fasıl olmasada kafir olacağını söylemiş, dört mezheb içinden yalnız Hanbeliler namaz kılmayanın kafir olacağını söylemiştir.
İbni Hacer-i Heytemi neden böyle bir nakil yaptı gerçekten bilmiyorum, mezkur eserin aslına bir bakmak lazım.
Meselede ittifak olmadığı gibi Ehli Sünnetin cumhuru diğer görüşü benimsemiştir
 

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bu konu burada işlenmiş. Ben hanbeli görüşündeyim ve ayrıca yazıda şu ayet değerlendirilmemiş.
Bakara suresi 143. Ayet
İşte böylece bütün insanlara tanıklık etmeniz, Peygamberin de size tanık olması için sizi, doğru yolun tam ortasında giden bir ümmet yapmışızdır. Zaten evvelce yöneldiğin Ka'be'yi kıble yapışımızdan maksat da ancak Peygambere uyacak olanları, iki topuğu üstünde gerisin geriye döneceklerden ayırt etmektir. Bu, elbette Allah'ın doğru yolu gösterdiği kimselerden başkalarına ağır gelecek. Allah, imanınızı zayi etmez. Şüphe yok ki Allah, insanları esirgeyicidir, rahimdir.

burada sahabe kıblenin değiştirilmesi üzerine geçmişte kıldıkları namazların durumunu soruyor. Namazlarınız zayi olmaz yerine imanınız zayi olmaz ifadesi geçiyor kuranda. Yani iman ve namaz eşdeğer kelimeler olarak kullanılmış. Buradan bile konu açık aslında. Mezheplerr mezheplerr.

bu hadis geldi bir de aklıma. Allah doğru yola iletsin.
Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

"Münafıklara en ağır gelen namaz yatsı namazıyla sabah namazıdır. Eğer bu iki namazdaki hayrın ne olduğunu bilselerdi, emekleyerek de olsa onları kılmaya gelirlerdi. [Nefsimi kudret eliyle tutan Zât'a kasem olsun!] Ezan okutup namaza başlamayı, sonra halkın namazını kıldırması için yerime birini bırakmayı, sonra da beraberlerinde odun desteleri olan bir grup erkekle namaza gelmeyenlere gitmeyi ve evlerini üzerlerine yıkmayı düşündüm." [Buhârî, Ezân 29, Husûmât 5, Ahkâm 52; Müslim, Mesâcid 252, (651); Muvatta, Salâtu'l-Cemâ'a 3, (1, 129-130); Ebû Dâvud, Salât 47, (548, 549); Tirmizî, Salât 162, (217); Nesâî, İmâmet 49, (2, 107)].
 

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
Selam aleykum kardeslser, ben Ibn hacer el heyteminin, islamda helaler ve haramlar diye tercüme edilen kitabin, kasten namazi terk edenlerin bölümünde sonunda kendisinnde böyle inandigini söylüyor. hatta ittak var diyor, resmini de ekledim. Bu kitabin orjinalindan bu ibareyi bana serh ede bilen bir kardes varmi? Ekli dosyayı görüntüle 27941
Namazın terki bazı sahabeler tarafından da kafir olabilce söylenmiş diye biliyorum yani Hanefi ulama ne kadar namaz kılmayan kâfir değil dese bile en çok delil gene Allah Resulu Muhammed Mustafa da yani hadisler de burda şuna bakacak olursak ehli eser yani hadis burda hak sahibi ve hanefi alimler ise burda kaybeder.
 

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
Namazın terki bazı sahabeler tarafından da kafir olabilce söylenmiş diye biliyorum yani Hanefi ulama ne kadar namaz kılmayan kâfir değil dese bile en çok delil gene Allah Resulu Muhammed Mustafa da yani hadisler de burda şuna bakacak olursak ehli eser yani hadis burda hak sahibi ve hanefi alimler ise burda kaybeder.
Ehl-i hadistende bu görüşte olanlar var. Bu sadece hanefilerin değil aynı zamanda Malikî ve Şafiilerinde görüşüdür.

Bu konu burada işlenmiş. Ben hanbeli görüşündeyim ve ayrıca yazıda şu ayet değerlendirilmemiş.
Bakara suresi 143. Ayet
İşte böylece bütün insanlara tanıklık etmeniz, Peygamberin de size tanık olması için sizi, doğru yolun tam ortasında giden bir ümmet yapmışızdır. Zaten evvelce yöneldiğin Ka'be'yi kıble yapışımızdan maksat da ancak Peygambere uyacak olanları, iki topuğu üstünde gerisin geriye döneceklerden ayırt etmektir. Bu, elbette Allah'ın doğru yolu gösterdiği kimselerden başkalarına ağır gelecek. Allah, imanınızı zayi etmez. Şüphe yok ki Allah, insanları esirgeyicidir, rahimdir.

burada sahabe kıblenin değiştirilmesi üzerine geçmişte kıldıkları namazların durumunu soruyor. Namazlarınız zayi olmaz yerine imanınız zayi olmaz ifadesi geçiyor kuranda. Yani iman ve namaz eşdeğer kelimeler olarak kullanılmış. Buradan bile konu açık aslında. Mezheplerr mezheplerr.

bu hadis geldi bir de aklıma. Allah doğru yola iletsin.
Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

"Münafıklara en ağır gelen namaz yatsı namazıyla sabah namazıdır. Eğer bu iki namazdaki hayrın ne olduğunu bilselerdi, emekleyerek de olsa onları kılmaya gelirlerdi. [Nefsimi kudret eliyle tutan Zât'a kasem olsun!] Ezan okutup namaza başlamayı, sonra halkın namazını kıldırması için yerime birini bırakmayı, sonra da beraberlerinde odun desteleri olan bir grup erkekle namaza gelmeyenlere gitmeyi ve evlerini üzerlerine yıkmayı düşündüm." [Buhârî, Ezân 29, Husûmât 5, Ahkâm 52; Müslim, Mesâcid 252, (651); Muvatta, Salâtu'l-Cemâ'a 3, (1, 129-130); Ebû Dâvud, Salât 47, (548, 549); Tirmizî, Salât 162, (217); Nesâî, İmâmet 49, (2, 107)].
En doğrusunu Allah(a.c) bilir...
 

Muhammed087

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bu konu burada işlenmiş. Ben hanbeli görüşündeyim ve ayrıca yazıda şu ayet değerlendirilmemiş.
Bakara suresi 143. Ayet
İşte böylece bütün insanlara tanıklık etmeniz, Peygamberin de size tanık olması için sizi, doğru yolun tam ortasında giden bir ümmet yapmışızdır. Zaten evvelce yöneldiğin Ka'be'yi kıble yapışımızdan maksat da ancak Peygambere uyacak olanları, iki topuğu üstünde gerisin geriye döneceklerden ayırt etmektir. Bu, elbette Allah'ın doğru yolu gösterdiği kimselerden başkalarına ağır gelecek. Allah, imanınızı zayi etmez. Şüphe yok ki Allah, insanları esirgeyicidir, rahimdir.

burada sahabe kıblenin değiştirilmesi üzerine geçmişte kıldıkları namazların durumunu soruyor. Namazlarınız zayi olmaz yerine imanınız zayi olmaz ifadesi geçiyor kuranda. Yani iman ve namaz eşdeğer kelimeler olarak kullanılmış. Buradan bile konu açık aslında. Mezheplerr mezheplerr.

bu hadis geldi bir de aklıma. Allah doğru yola iletsin.
Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

"Münafıklara en ağır gelen namaz yatsı namazıyla sabah namazıdır. Eğer bu iki namazdaki hayrın ne olduğunu bilselerdi, emekleyerek de olsa onları kılmaya gelirlerdi. [Nefsimi kudret eliyle tutan Zât'a kasem olsun!] Ezan okutup namaza başlamayı, sonra halkın namazını kıldırması için yerime birini bırakmayı, sonra da beraberlerinde odun desteleri olan bir grup erkekle namaza gelmeyenlere gitmeyi ve evlerini üzerlerine yıkmayı düşündüm." [Buhârî, Ezân 29, Husûmât 5, Ahkâm 52; Müslim, Mesâcid 252, (651); Muvatta, Salâtu'l-Cemâ'a 3, (1, 129-130); Ebû Dâvud, Salât 47, (548, 549); Tirmizî, Salât 162, (217); Nesâî, İmâmet 49, (2, 107)].
Kardeş mezhep imamları da yazdığın ayetin tefsirini biliyorlardı, kendince ayet hadisden hüküm vermişsin mezhep imamları her fetvasını ayet yada hadise göre verir mesela kanın abdesti bozması konusunda hepsi bir hadise göre fetva veriyorlar namazın terki konusunda sadece Ahmed b hanbelin bir görüşü dediğin gibi, cumhur ulema namazı terkedenin fasik olduğuna hukmetmistir
 

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
Ehl-i hadistende bu görüşte olanlar var. Bu sadece hanefilerin değil aynı zamanda Malikî ve Şafiilerinde görüşüdür.



En doğrusunu Alla
Kardeş mezhep imamları da yazdığın ayetin tefsirini biliyorlardı, kendince ayet hadisden hüküm vermişsin mezhep imamları her fetvasını ayet yada hadise göre verir mesela kanın abdesti bozması konusunda hepsi bir hadise göre fetva veriyorlar namazın terki konusunda sadece Ahmed b hanbelin bir görüşü dediğin gibi, cumhur ulema namazı terkedenin fasik olduğuna hukmetmistir
Ben hanefi olsam da ehli eserin delili daha kuvvetli ama burda ehli eser de mutedil olmaya çalışması lazım yoksa haricilerde namaz kılmayani tekfir eder diye biliyorum
 

JuNDuLLAH

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Kulun ilk hesabı neyden olacak ?
Ebû Hüreyre (ra)'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

"Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar. Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i: 'Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız?' der. Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir." (Tirmizî, Mevâkît 188. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 149; Nesâî, Salât 9; İbni Mâce, İkâmet 202)

Hadiste gayet açık.

Ahirette kim kaybedecek ?

İbadeti kusurlu olanlar veya hıc olmayanlar. Bu ıkısıde tehlıkelıdır. Bunun için imandan sonra önce namaz önce namaz önce namaz....
Ahirette cehennem azabından muaf tutulmak ıstıyorsak ALLAH ın kesin emir ve yasaklarına boyun eğip ona itaat etmeliyiz.Aksini tartışmanın bı manası yok. Çunku otesi kılıf aramaktır..
 

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
Kulun ilk hesabı neyden olacak ?
Ebû Hüreyre (ra)'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

"Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar. Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i: 'Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız?' der. Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir." (Tirmizî, Mevâkît 188. Ayrıca bk. Ebû Dâvûd, Salât 149; Nesâî, Salât 9; İbni Mâce, İkâmet 202)

Hadiste gayet açık.

Ahirette kim kaybedecek ?

İbadeti kusurlu olanlar veya hıc olmayanlar. Bu ıkısıde tehlıkelıdır. Bunun için imandan sonra önce namaz önce namaz önce namaz....
Ahirette cehennem azabından muaf tutulmak ıstıyorsak ALLAH ın kesin emir ve yasaklarına boyun eğip ona itaat etmeliyiz.Aksini tartışmanın bı manası yok. Çunku otesi kılıf aramaktır..
Namazı bu milletin başına bela haşa etmişler diyen yaşar Nuri Öztürk neyapcak acaba
 

Pangea

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Kardeş mezhep imamları da yazdığın ayetin tefsirini biliyorlardı, kendince ayet hadisden hüküm vermişsin mezhep imamları her fetvasını ayet yada hadise göre verir mesela kanın abdesti bozması konusunda hepsi bir hadise göre fetva veriyorlar namazın terki konusunda sadece Ahmed b hanbelin bir görüşü dediğin gibi, cumhur ulema namazı terkedenin fasik olduğuna hukmetmistir
Tamam ona bir şey demiyorum ama mezhep imamlarının araştırmaları incelemeleri ve kararları genelde fazlasıyla teorik. Misal maide suresinin ünlü ayetlerinde onlar zalimlerin ta kendileridir onlar kafirlerin ta kendileridir onlar fasıkların ta kendileridir deniliyor. Allah eşdeğer kelime olarak kullanıyor alimler kılı kırk yararak farklarını vs ortaya koyuyorlar tanımlamalarda bulunuyorşar. Hukuk bunu gerektirir. Ama pratik hayatta hukukun çoğu kez karşılığı yoktur. Misal halk tutuksuz yargılanmak ile beraat veya hükmün ertelenmesi arasında fark gözetmez. Adam serbest mi serbest kardeşim der. Ama hepsinin ıncığı cıncığı vardır. Şimdi konuya dönersek alimler fasık mı kafir mi ayrılıpa düşmüş ama ne konuda birleşmişler? Bu kişi tevbe etmezse öldürülür. Mğslüman olarak öldürülüp cenaze namazını kılalım mı kafir olarak öldürülüp gayri muslim mezarlığına mı gömelim işte bu üm mesele bu. Ama cezası hem dünyada hem ahirette bu kadar ağır olan bir suçu fasık mıyış kafir miymiş diyerek hafifletmeye ben karşıyım.
 

Muvahhid Mücahid

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Kardeş mezhep imamları da yazdığın ayetin tefsirini biliyorlardı, kendince ayet hadisden hüküm vermişsin mezhep imamları her fetvasını ayet yada hadise göre verir mesela kanın abdesti bozması konusunda hepsi bir hadise göre fetva veriyorlar namazın terki konusunda sadece Ahmed b hanbelin bir görüşü dediğin gibi, cumhur ulema namazı terkedenin fasik olduğuna hukmetmistir
Cumhur dediğiniz kimdir? Cumhur sadece 4 mezhep değildir ki İmam Tahavi ve İbn Kesir İmam Şafii'nin namazı terk edeni tekfir ettiğini söyler.
İbn Kesir, Meryem 59. Ayetinin tefsirinde (5/243) şöyle demiştir: “Bu yüzden seleften ve haleften imamlar ki İmam Ahmed’den ve İmam Şafii’den meşhur olduğu gibi, namazı terk edenin tekfir edilmesi görüşünde olmuşlardır.” Bu görüşü Tahavi de Muşkilu’l-Asar’da İmam Şafii’den nakletmiştir.

Yine Malikilerden İmam Baci de İmam Malik'e bu görüşü yaklaştırır:
Ebu’l-Velid el-Baci, el-Munteka’da (3/122) Malik’ten naklederek şöyle demiştir: “Yahudiliğe veya Hristiyanlığa irtidat eden mürtedin kestiği yenmez. Bunu İbn Habib rivayet etmiş ve şöyle demiştir: “Namazı terk edenin ve namazı hafife alarak zayi edenin kestiği yenmez. Çünkü bu şekilde o irtidada yaklaşmıştır.” Yine bana dedi ki: “Malik’in ashabının tamamından anladığım da budur.”
 

Usuli

ےے مِلَّةُ إِبْرَاهِيمَ ےے
İslam-TR Üyesi
Sahabeler namazı terk edenin küfründe İCMA etmişler.
İhtilaf müteahhir alimlerin arasında.
CUMHUR dediğiniz zaman müteahhir "şafiiler" = eşariler, "malikiler" = eşariler, hanefiler = maturidileri kast ediyorsanızsa evet bu alimlerin CUMHURU namazı tenbellikten terk edeni tekfir etmiyorlar.

Eski ulemadan yani mütekaddim ulemadan sadece Ebu Hanife namazı terk edeni tekfir etmiyor.

Bu tekfir etmeme görüşünü İmam Malike ve İmam eş-Şafiye nisbet edilmesi ise hatadır. Genellikle bu nisbeti edenler eşari maturidi ekoluna müntesip olanlar yapıyor.

Hanefilerden et-Tahavi iki eserinde İmam eş-Şafinin namazı terk edeni tekfir etdiğini söylemiş.

Ebû Caʿfer et-Tahâvî

وَقَدِ اخْتَلَفَ أَهْلُ الْعِلْمِ فِي تَارِكِ الصَّلَاةِ كَمَا ذَكَرْنَا، فَجَعَلَهُ بَعْضُهُمْ بِذَلِكَ مُرْتَدًّا عَنِ الْإِسْلَامِ، وَجَعَلَ حُكْمَهُ حُكْمَ مَنْ يُسْتَتَابُ مِنْ ذَلِكَ، فَإِنْ تَابَ وَإِلَّا قُتِلَ، مِنْهُمُ الشَّافِعِيُّ، وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ يَجْعَلْهُ بِذَلِكَ مُرْتَدًّا، وَجَعَلَهُ مِنْ فَاسِقِي الْمُسْلِمِينَ وَأَهْلِ الْكَبَائِرِ مِنْهُمْ.

Müşkilü'l-Âsâr 3/157
Darü'l-Kütübi'l-İlmiyye

✔

Ebû Caʿfer et-Tahâvî

قَالَ بعض حفاظ قَول مَالك : إِن من مَذْهَب مَالك ، أَن من ترك صَلَاة مُتَعَمدا لغير عذر ، حَتَّى خرج وَقتهَا ، فَهُوَ مُرْتَد وَيقتل ، إِلَّا أَن يُصليهَا ، وَهُوَ قَول الشَّافِعِي.

Muhtasaru İhtilâfi'l-'Ulemâ 4/62
Darü'l-Kütübi'l-İlmiyye

et-Tahâvî bu nakilde İmam Malikin ve İmam eş-Şafinin de namazı terk edeni mürted olarak gördüklerini söylüyor.

Bu ise İbn Kesir tefsirinden İmam eş-Şafinin görüşü (Allah rahmet eylesin).

وَلِهَذَا ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ مِنَ السَّلَفِ وَالْخَلَفِ وَالْأَئِمَّةِ كَمَا هُوَ الْمَشْهُورُ عَنِ الْإِمَامِ أَحْمَدَ، وَقَوْلٌ عَنِ الشَّافِعِيِّ إِلَى تَكْفِيرِ تَارِكِ الصَّلَاةِ، لِلْحَدِيثِ: " بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ تَركُ الصَّلَاةِ"، وَالْحَدِيثِ الْآخَرِ: "الْعَهْدُ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلَاةُ، فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ" . وَلَيْسَ هَذَا مَحَلُّ بَسْطِ هَذِهِ الْمَسْأَلَةِ.
[ تفسير القرآن العظيم (٢٦٤/٩) ] .
 

Şu an bu konuyu görüntüleyenler (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst Alt