S
Çevrimdışı
ingilterede bulunan farklı ülkelerden mevcut olan müslümanlara (saudi, tunus, cezayir) sorduğum soruda iki bireyin birbirinden ayrıldığı vakit söylediği şeyin(helallık alma) "hakkını helal diye söylenen bir söz" mevcut olmadığını, iki bireyin bir birinden ayrıldığı vakit söylemesi gereken birbirleri için yaptıkları hatalar sonucu af istemesinin gerektiğini belirtiler. bunun dışında herhangi bir borcu varsa bu borcun ödenmesini farz olduğu belirtilmiştir.
bu belirtilen hadislerde Borç verilen mal hakkinda belirtilmiştir. "deyn"
abdul muizz fidanın hakkını helal etme hakkında verdiği hadisler soru cevap bölümünde "Kul hakkı, Allah (c.c.)nin birinci planda mağdur olan kula bırakmış olduğu bir haktır.
Ebû Hurayra (r.anh) rivâyet eder: Allah Rasûlu (aleyhisselam) şöyle buyurmuştur:
"Kimin yanında kardeşinin vakar ve onurunu sarsacak cinsten veya kıymeti bulunan bir şeyden zulüm ve haksızlık ile elde edilmiş bir hak varsa, altın ve gümüşün bulunmayacağı gün gelmeden önce bu gün, dünyada iken helâlleşsin. Yoksa sâlih ameli varsa, haksızlığı kadar alınır, hak sahibine verilir. Şâyet hasenâtı yoksa hak sahibinin günahları alınır, onun üzerine yüklenir."
(Sahih-i Buhari) muflis iflas eden para çalan, zulm yapan, kendine ait olmayana alan, borcunu ödemeyen vs..
Ebû Katâde Hâris b. Rib'iy (r.anh) rivâyet eder: Rasûlullah (aleyhisselam) buyurdu:
"Allah yolunda cihad ve Allah'a îman amellerin en efdâlidir."
Bir adam ayağa kalktı ve: "Yâ Rasûlallah! Eğer Allah yolunda öldürülürsem, benden sâdır olan günahlarım örtülür mü?" diye sordu.
Allah Rasûlu (aleyhisselam): "Eğer sabrederek, sevabını umarak ve arkanı dönmeden harbe yönelmiş halde iken öldürülürsen, kul hakkından başka günahlarına kefâret olur. Bunu bana şüphesiz Cibrîl söyledi." buyurdu.
(Riyazu's Salihin, 217)"
şimdi hakkını helal et kişinin öteki bireye yaptığı emeller, iyilikler, sadakalar ve bu yapılan haraketler karşılığında Allah swt tarafından ödüllenecektir
Ancak borç olayı bireyin aldığı ödünç para, mal, mülk sonucu geri ödeme yapmasına denir ve yukarıdaki hadisler kul hakkı değil insanın aldığı borcu ödemediği takdirde cennete giremeyeceğini belirtmiştir. tabiki kul hakkı borç parayla eşit değerde görülebilir ancak ayrı anlamlara gelmektedir.
borç ödenmesi gereken sorumluluk.
kul hakkı büyük bir kapsamı olmakla bir birey başka müslüman üzerinde yaptığı güzel hareket, davranış, harcadığı sadaka, iyilikler vs ise geri ödenmesi gereken sorumluluk değildir, ancak zulm, borç para vb şeyler ise ödenmesi veya af istenmesi gereken dayranışlardır.
leyl 19 "Mal vererek ihsanda bulundukları hiçbir kimsenin, kendilerine bir mukabeleleri bir şükran borçları da yoktur."
veya peygamber efendimizin hasta olduğu vakit söylediği"......herkese olan borcumu ödedim hz ebubekir sıddik ra hariç"
bir insan Anne ve babasının üzerinde olan hakkı ödeyemez.
yanlışım varsa düzeltin
bu belirtilen hadislerde Borç verilen mal hakkinda belirtilmiştir. "deyn"
abdul muizz fidanın hakkını helal etme hakkında verdiği hadisler soru cevap bölümünde "Kul hakkı, Allah (c.c.)nin birinci planda mağdur olan kula bırakmış olduğu bir haktır.
Ebû Hurayra (r.anh) rivâyet eder: Allah Rasûlu (aleyhisselam) şöyle buyurmuştur:
"Kimin yanında kardeşinin vakar ve onurunu sarsacak cinsten veya kıymeti bulunan bir şeyden zulüm ve haksızlık ile elde edilmiş bir hak varsa, altın ve gümüşün bulunmayacağı gün gelmeden önce bu gün, dünyada iken helâlleşsin. Yoksa sâlih ameli varsa, haksızlığı kadar alınır, hak sahibine verilir. Şâyet hasenâtı yoksa hak sahibinin günahları alınır, onun üzerine yüklenir."
(Sahih-i Buhari) muflis iflas eden para çalan, zulm yapan, kendine ait olmayana alan, borcunu ödemeyen vs..
Ebû Katâde Hâris b. Rib'iy (r.anh) rivâyet eder: Rasûlullah (aleyhisselam) buyurdu:
"Allah yolunda cihad ve Allah'a îman amellerin en efdâlidir."
Bir adam ayağa kalktı ve: "Yâ Rasûlallah! Eğer Allah yolunda öldürülürsem, benden sâdır olan günahlarım örtülür mü?" diye sordu.
Allah Rasûlu (aleyhisselam): "Eğer sabrederek, sevabını umarak ve arkanı dönmeden harbe yönelmiş halde iken öldürülürsen, kul hakkından başka günahlarına kefâret olur. Bunu bana şüphesiz Cibrîl söyledi." buyurdu.
(Riyazu's Salihin, 217)"
şimdi hakkını helal et kişinin öteki bireye yaptığı emeller, iyilikler, sadakalar ve bu yapılan haraketler karşılığında Allah swt tarafından ödüllenecektir
Ancak borç olayı bireyin aldığı ödünç para, mal, mülk sonucu geri ödeme yapmasına denir ve yukarıdaki hadisler kul hakkı değil insanın aldığı borcu ödemediği takdirde cennete giremeyeceğini belirtmiştir. tabiki kul hakkı borç parayla eşit değerde görülebilir ancak ayrı anlamlara gelmektedir.
borç ödenmesi gereken sorumluluk.
kul hakkı büyük bir kapsamı olmakla bir birey başka müslüman üzerinde yaptığı güzel hareket, davranış, harcadığı sadaka, iyilikler vs ise geri ödenmesi gereken sorumluluk değildir, ancak zulm, borç para vb şeyler ise ödenmesi veya af istenmesi gereken dayranışlardır.
leyl 19 "Mal vererek ihsanda bulundukları hiçbir kimsenin, kendilerine bir mukabeleleri bir şükran borçları da yoktur."
veya peygamber efendimizin hasta olduğu vakit söylediği"......herkese olan borcumu ödedim hz ebubekir sıddik ra hariç"
bir insan Anne ve babasının üzerinde olan hakkı ödeyemez.
yanlışım varsa düzeltin
Son düzenleme: