Kur'an'ı Kur'an ile Tefsir Etmesi
İbn Teymiyye, tefsir alanında yazdığı tüm eserlerin de, Tefsir usulü dalında yazığı mukaddime sinde ve bu kitapta! temel metod olarak öncelikle Kur'an'ı, Kuran ile tefsir etme prensibin i uygulamıştır:
"Kavminden ileri gelen kibirlile r dediler ki: Ey Şuayb! Kesinlikl e seni ve seninle beraber inananları memleketi mizden çıkaracağız, yahut dinimize döneceksiniz. Şuayb dedi ki: İstemesek demi? Allah bizi ondan kurtardıktan sonra tekrar sizin dininize dönersek, Allah'a karşı iftira etmiş oluruz. Rabbimiz Allah'ın dilemesi hali müstesna geri dönmemiz bizim için olacak şey değildir. Rabbimizi n ilmi her şeyi kuşatmıştır. Biz sadece Allah'a dayanırız. Ey Rabbimiz! bizimle kavmimiz arasında adaletle hükmet. Çünkü sen hükmedenlerin en hayırlısısın." (Araf: 7/88-89)
"Kafir olanlar peygamber lerine dediler ki: Elbette sizi, ya yurdumuzd an çıkaracağız, ya da mutlaka dinimize döneceksiniz! Rableri de onlara, "zalimleri mutlaka helak edeceğiz!" diye vadetti." (İbrahim: 14/13)
Bu ayeti kerimeler in tefsirind e, müfessirlerin "milletler ine dönmek" ifadesi üzerinde yaptıkları tartışmalarını zikrettik ten sonra peygamber lerin günah işleyip işlemeyecekleri ve Rasululla h (sallallah u aleyhi ve sellem)'in nübüvvetinden önce kavminin dini üzerine olup olmadığı tartışmalarına girdi.
Daha sonra Cenabı Hakkın elçilerini, insanların cinsinden seçmesi meselesin e girip, bu konudaki ayetleri zikredere k şöyle dedi:
"Cenabı Hak peygamber lerini, gönderdiği kimseleri n cinsinden seçer ki zira bu risalede güdüleri amacın gerçekleşmesi için en uygun yoldur. Cenabı Hakk şöyle buyurdu:
"Onlara iyice açıklansın diye her peygamber i yalnız kendi kavminin diliyle gönderdik." (İbrahim: 14/4)
"O gün her ümmetin içinden kendileri nin üzerine birer şahit göndereceğiz." (Nahl: 16/89)
Bu nedenle şöyle buyurdu:
"İçinizden sizi uyaracak bir adam vasıtasıyla size bir zikr (kitap) gelmesine şaştınız mı?" (A'raf: 7/63)
Sonra, peygamber'in (sallallah u aleyhi ve sellem) risaletin in umumiyeti ne işaret ederek, çeşitli ayetler zikredere k meseleye açıklık getirdi. (Bkz. Müşkil ayetlerin tefsiri (sh 234-238)
İbn Teymiyye, tefsir alanında yazdığı tüm eserlerin de, Tefsir usulü dalında yazığı mukaddime sinde ve bu kitapta! temel metod olarak öncelikle Kur'an'ı, Kuran ile tefsir etme prensibin i uygulamıştır:
"Kavminden ileri gelen kibirlile r dediler ki: Ey Şuayb! Kesinlikl e seni ve seninle beraber inananları memleketi mizden çıkaracağız, yahut dinimize döneceksiniz. Şuayb dedi ki: İstemesek demi? Allah bizi ondan kurtardıktan sonra tekrar sizin dininize dönersek, Allah'a karşı iftira etmiş oluruz. Rabbimiz Allah'ın dilemesi hali müstesna geri dönmemiz bizim için olacak şey değildir. Rabbimizi n ilmi her şeyi kuşatmıştır. Biz sadece Allah'a dayanırız. Ey Rabbimiz! bizimle kavmimiz arasında adaletle hükmet. Çünkü sen hükmedenlerin en hayırlısısın." (Araf: 7/88-89)
"Kafir olanlar peygamber lerine dediler ki: Elbette sizi, ya yurdumuzd an çıkaracağız, ya da mutlaka dinimize döneceksiniz! Rableri de onlara, "zalimleri mutlaka helak edeceğiz!" diye vadetti." (İbrahim: 14/13)
Bu ayeti kerimeler in tefsirind e, müfessirlerin "milletler ine dönmek" ifadesi üzerinde yaptıkları tartışmalarını zikrettik ten sonra peygamber lerin günah işleyip işlemeyecekleri ve Rasululla h (sallallah u aleyhi ve sellem)'in nübüvvetinden önce kavminin dini üzerine olup olmadığı tartışmalarına girdi.
Daha sonra Cenabı Hakkın elçilerini, insanların cinsinden seçmesi meselesin e girip, bu konudaki ayetleri zikredere k şöyle dedi:
"Cenabı Hak peygamber lerini, gönderdiği kimseleri n cinsinden seçer ki zira bu risalede güdüleri amacın gerçekleşmesi için en uygun yoldur. Cenabı Hakk şöyle buyurdu:
"Onlara iyice açıklansın diye her peygamber i yalnız kendi kavminin diliyle gönderdik." (İbrahim: 14/4)
"O gün her ümmetin içinden kendileri nin üzerine birer şahit göndereceğiz." (Nahl: 16/89)
Bu nedenle şöyle buyurdu:
"İçinizden sizi uyaracak bir adam vasıtasıyla size bir zikr (kitap) gelmesine şaştınız mı?" (A'raf: 7/63)
Sonra, peygamber'in (sallallah u aleyhi ve sellem) risaletin in umumiyeti ne işaret ederek, çeşitli ayetler zikredere k meseleye açıklık getirdi. (Bkz. Müşkil ayetlerin tefsiri (sh 234-238)