Yine Mürtedden cizye alınmayacağına ve Ehli Kitab'ın dinine girse de ona yaşama hakkı verilmeyeceğinde de alimler ittifak etmişler ki mürted'in cezası İslam devletinde öldürülmesidir.
Kur'an'da mürtedin öldürülmesini emreden bir hüküm var mıdır?
Bunlar dışında kalan kafirlere gelince, Şafii ve Hanbeli alimleri Hristiyan, Yahudi ve Mecusiler dışındaki diğer kafir müşriklerle zımmet akdi yapılmaz görüşündedirler. Hanefiler demişler ki: Arap müşrikler dışındaki kafirlerle zımmet akti yapılır. Malik ve Evzai'ye göre de tüm kafirlerle zımmet akdi yapılabilir, İslam devletinde cizye karşılığı yaşayabilirler.
Sonuç: Ehli kitab ve mecusilerin cizye karşılığı yaşayabileceğinde ve Mürtedden cizye alınmayağında İslam uleması ittifak halindeler. Fakat diğer müşriklere gelince burada ihtilaf vardır. Yahudi ve Hristiyanlar dışında kalan kafirlerle zımmet akdi yapılabileceğini söyleyenler "Mecusilere ehli kitap muamelesi yapın" hadisini delil getirmişler. Aksi görüş sahipleri de bu hükmün yalnızca Mecusilere has olduğunu, Allah Kur'an'da "Müşrikleri nerede bulursanız öldürün" buyurduğunu vb ayetleri delil getirmişlerdir.
Kur'an'da müşriklerle anlaşma yapma bahsi geçer. Rivayetlerde ise Hudeybiye Anlaşması'ndan bahsedilir.
Kur'an'daki "müşrikleri öldürme emri" (Tevbe 5) anlaşmayı bozan müşriklerle alakalı bildiğim kadarıyla.