Kuran’da “yarıldı” ve benzerî ifadeler:Kamer suresinin bu ilk ayeti, yani “ay yarıldı” ifadesi esasen Kur’an’daki benzerlerinden birisidir. Bil*hassa kıyamet sahnelerini tasvir eden, ahiret ahvalin*den bahseden surelerde ve ayetlerde, bu şekilde “gök yarıldı” “yer yarıldı”gibi deyimler kullanılmıştır. Biz şimdi bu ayetlerden bazılarını okuyucunun dikkatine sunacağız:l- “O gün gökyüzü beyaz bulutlar halinde yarılıp melekler bölük bölük indirilirler.”(6)2 – “Gök yarılıp da erimiş yar gibi kıpkırmızı bir gül olduğu zaman”(7)3 – “Gök de yarılmış, çatlamıştır.” (8)4 – “Gök yarıldığı zaman“(9)Bu ayetlerin hepsinde de “yarılma” olarak tercü*me edilen fiiller ş-a-k-k-a fiilinin türevleridir ve hepsi de mazî (di’li geçmiş zaman) sîgasıyla kullanılmıştır. Yani hepsi de gele*cekte, kıyametin kopması anında vuku bulacak hadise*leri bildirmesine rağmen, hep mazi (geçmiş) sigasıyla anlatılmıştır. Ama bu ayetler nasıl “yarılacak”, (”o gün) yarılır” gibi tercüme ediliyorsa, Kamer suresinin ilk ayetinin de bu şekilde tercüme edilmesi olanaksız değildir ve tercüme edilmese de biz o anlama geldiğini bilmeliyiz.5- “Bundan dolayı neredeyse gökler çatlayacak, yer varılacak,dağlar yıkılıp dağılacaktır. (10)Bu ayet, Hıristiyanların “Rahman çocuk edindi” diye iftira etmeleri üzerine inmiştir.6 – “Sonra toprağı bir yarışla yardık.“(l1)7 – “O gün yer yarılır, onlar kabirlerinden dışarı çıkarlar…(12)8- “…öylesi (taşlar)da var ki çatlar da onlardan su fışkırır.”Yukarıda dediğimiz gibi, bizzat ‘ş-a-k-k-a” türev*li fiillerin kullanıldığı bu ayetlerin dışında), anlam ola*rak yine aynı, yani “yarılma” olayından bahseden, değişik kelime ve fiiller Kur’an’ın Mekki ayetlerinde kullanılmaktadır. Bunlardan birisi Müzzemmil suresinin (ki ilk inen surelerdendir) 18. ayetinde geçen “münfetir” kelimesidir: “Gök kubbe yarıldığı zaman” Bir diğeri ise Nebe suresinin 19. ayetindeki “fütiha” kelimesidir: “O gün gökyüzü açılır…”Daha bu ayetlerin dışında, Mekke’de nazil olup, kıyametin kopuşu ve ahiret ahvalini tasvir eden sure*lerde böyle, alışılmışın dışında olayların cereyan ede*ceği çok sık bir şekilde vurgulanmaktadır.“Yer yarıldığı (zaman) (13);“Güneş katlanıp dürüldüğünde, yıldızlar kararıp döküldüğünde,dağlar sallanıp yürütüldüğünde… denizler kaynatıldığında…”(14) gibi ay*etler sözünü ettiğimiz tasvir ayetlerinden sadece bir kaçıdır.Şimdi Kamer suresinin ilgili ayetini bu ayetlerden ayırmaya imkan var mıdır? “Ay yarıldı” ayetinin, bu yukarıdan beri sıraladığımız ayetlerden hiç bir farkı yoktur anlam itibariyle. Yani o da kıyametin -tıpkı se*manın yarılmasından bahsedildiği gibi, dağların atılmasından denizlerin kaynatılmasından ilh. söz edildiği gibi- ayın da yarılacağı bildiriliyor…Kur’an’ın anlattığına göre kıyamet denen olayın normalin ötesinde bir hadise olacağı anlaşılıyor. Ama insanoğlunun tecrübe edemediği ve mahiyeti hakkında şimdilik fazla bir bilgi sahibi olmadığı bu sahnenin bir parçası olan ay yarılmasının da nasıl vuku bulacağı hakkında bir şey dememiz zordur.Verdiğiniz ayet ,kıyameti tasvir eden bir ayettir..
- - - Updated - - -
Kuran’da “yarıldı” ve benzerî ifadeler:Kamer suresinin bu ilk ayeti, yani “ay yarıldı” ifadesi esasen Kur’an’daki benzerlerinden birisidir. Bil*hassa kıyamet sahnelerini tasvir eden, ahiret ahvalin*den bahseden surelerde ve ayetlerde, bu şekilde “gök yarıldı” “yer yarıldı”gibi deyimler kullanılmıştır. Biz şimdi bu ayetlerden bazılarını okuyucunun dikkatine sunacağız:l- “O gün gökyüzü beyaz bulutlar halinde yarılıp melekler bölük bölük indirilirler.”(6)2 – “Gök yarılıp da erimiş yar gibi kıpkırmızı bir gül olduğu zaman”(7)3 – “Gök de yarılmış, çatlamıştır.” (8)4 – “Gök yarıldığı zaman“(9)Bu ayetlerin hepsinde de “yarılma” olarak tercü*me edilen fiiller ş-a-k-k-a fiilinin türevleridir ve hepsi de mazî (di’li geçmiş zaman) sîgasıyla kullanılmıştır. Yani hepsi de gele*cekte, kıyametin kopması anında vuku bulacak hadise*leri bildirmesine rağmen, hep mazi (geçmiş) sigasıyla anlatılmıştır. Ama bu ayetler nasıl “yarılacak”, (”o gün) yarılır” gibi tercüme ediliyorsa, Kamer suresinin ilk ayetinin de bu şekilde tercüme edilmesi olanaksız değildir ve tercüme edilmese de biz o anlama geldiğini bilmeliyiz.5- “Bundan dolayı neredeyse gökler çatlayacak, yer varılacak,dağlar yıkılıp dağılacaktır. (10)Bu ayet, Hıristiyanların “Rahman çocuk edindi” diye iftira etmeleri üzerine inmiştir.6 – “Sonra toprağı bir yarışla yardık.“(l1)7 – “O gün yer yarılır, onlar kabirlerinden dışarı çıkarlar…(12)8- “…öylesi (taşlar)da var ki çatlar da onlardan su fışkırır.”Yukarıda dediğimiz gibi, bizzat ‘ş-a-k-k-a” türev*li fiillerin kullanıldığı bu ayetlerin dışında), anlam ola*rak yine aynı, yani “yarılma” olayından bahseden, değişik kelime ve fiiller Kur’an’ın Mekki ayetlerinde kullanılmaktadır. Bunlardan birisi Müzzemmil suresinin (ki ilk inen surelerdendir) 18. ayetinde geçen “münfetir” kelimesidir: “Gök kubbe yarıldığı zaman” Bir diğeri ise Nebe suresinin 19. ayetindeki “fütiha” kelimesidir: “O gün gökyüzü açılır…”Daha bu ayetlerin dışında, Mekke’de nazil olup, kıyametin kopuşu ve ahiret ahvalini tasvir eden sure*lerde böyle, alışılmışın dışında olayların cereyan ede*ceği çok sık bir şekilde vurgulanmaktadır.“Yer yarıldığı (zaman) (13);“Güneş katlanıp dürüldüğünde, yıldızlar kararıp döküldüğünde,dağlar sallanıp yürütüldüğünde… denizler kaynatıldığında…”(14) gibi ay*etler sözünü ettiğimiz tasvir ayetlerinden sadece bir kaçıdır.Şimdi Kamer suresinin ilgili ayetini bu ayetlerden ayırmaya imkan var mıdır? “Ay yarıldı” ayetinin, bu yukarıdan beri sıraladığımız ayetlerden hiç bir farkı yoktur anlam itibariyle. Yani o da kıyametin -tıpkı se*manın yarılmasından bahsedildiği gibi, dağların atılmasından denizlerin kaynatılmasından ilh. söz edildiği gibi- ayın da yarılacağı bildiriliyor…Kur’an’ın anlattığına göre kıyamet denen olayın normalin ötesinde bir hadise olacağı anlaşılıyor. Ama insanoğlunun tecrübe edemediği ve mahiyeti hakkında şimdilik fazla bir bilgi sahibi olmadığı bu sahnenin bir parçası olan ay yarılmasının da nasıl vuku bulacağı hakkında bir şey dememiz zordur.Verdiğiniz ayet ,kıyameti tasvir eden bir ayettir..