Es selamu aleykum,
benim namazın terki hakkında bir kaç sorum var:
"Beş vakit namazı Allah tealâ kullar üzerine farz kılmıştır. Bunları yerine geti*rip hiç birini kaçırmayan, bu namazların hakkını hafife almayan kimseyi Allah tealâ cennete koymaya söz vermiştir. Fakat bu namazları yerine getirmeyenler hakkında böyle bir sözü yoktur. Dilerse azap eder, dilerse bağışlar."
( Ahmed, Ebu Dâvud, Neseî ve İbn Mace rivayet etmişlerdir. Neylu'l-Eviâr, I, 294)
1) Bu hadis, bir vakit namazı mazeretsiz ve kasten terk edenin kafir olacağı görüşünde olan Hanbeli mezhebinde nasıl yorumlanmıştır?
"Kıyamet gününde kulun ilk he*saba çekileceği husus farz namazdır. Eğer bu namazı tam olarak yerine getirmişse ne güzel! Eğer yerine getirmemişse şöyle denilir:
Bakın bakalım, bunun nafile na*mazı var mıdır?
Eğer nafile namazları varsa, farzların noksanı bu nafilelerle ta*mamlanır. Sonra diğer farzlar için de aynı şeyler yapılır."
( Bu hadisi beş imam rivayet etmiştir. Bu iki hadis konusunda başka hadisler de vardır. Neylu'l-Evtâr, I, 295 vd )
2) Ebu Hanzala'nın bir sohbetinde bu hadisin zayıf olduğunu duydum, bu doğru mu?
Büreyde radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: "İkindi namazını terkeden kimsenin işlediği amelleri boşa gider." Buhârî, Mevâkît 15; Müslim, Mesacid: 35)
Abdul*lah b. Ömer (r.a.)’dan nakledilen bir hadis-i şerifte Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdular: “İkindi namazını kaçıran kimse sanki ailesi ve malı helak edilmiş kimse gibidir.” (Camiu’l Ehadis)
3) Özellikle İkindi namazının terki daha büyük günah olduğu vurgulanıyor, bu durumda diğer vakit namazların terki nasıl küfür olabilir, hepsi aynı derecede olması gerekmez mi? Hanbeli mezhebi bunu nasıl yorumlamış?
4) Bazıları bir vakit mazeretsiz kasten namazı terk edenin kafir olacağını ve bunun Cumhur-u Ulemanın görüşü olduğunu ve Sahabe'nin çoğunluğunun görüşü olduğunu söylüyor, bu doğru mu?
Şimdiden cevaplarınız için Allah razı olsun.
benim namazın terki hakkında bir kaç sorum var:
"Beş vakit namazı Allah tealâ kullar üzerine farz kılmıştır. Bunları yerine geti*rip hiç birini kaçırmayan, bu namazların hakkını hafife almayan kimseyi Allah tealâ cennete koymaya söz vermiştir. Fakat bu namazları yerine getirmeyenler hakkında böyle bir sözü yoktur. Dilerse azap eder, dilerse bağışlar."
( Ahmed, Ebu Dâvud, Neseî ve İbn Mace rivayet etmişlerdir. Neylu'l-Eviâr, I, 294)
1) Bu hadis, bir vakit namazı mazeretsiz ve kasten terk edenin kafir olacağı görüşünde olan Hanbeli mezhebinde nasıl yorumlanmıştır?
"Kıyamet gününde kulun ilk he*saba çekileceği husus farz namazdır. Eğer bu namazı tam olarak yerine getirmişse ne güzel! Eğer yerine getirmemişse şöyle denilir:
Bakın bakalım, bunun nafile na*mazı var mıdır?
Eğer nafile namazları varsa, farzların noksanı bu nafilelerle ta*mamlanır. Sonra diğer farzlar için de aynı şeyler yapılır."
( Bu hadisi beş imam rivayet etmiştir. Bu iki hadis konusunda başka hadisler de vardır. Neylu'l-Evtâr, I, 295 vd )
2) Ebu Hanzala'nın bir sohbetinde bu hadisin zayıf olduğunu duydum, bu doğru mu?
Büreyde radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: "İkindi namazını terkeden kimsenin işlediği amelleri boşa gider." Buhârî, Mevâkît 15; Müslim, Mesacid: 35)
Abdul*lah b. Ömer (r.a.)’dan nakledilen bir hadis-i şerifte Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdular: “İkindi namazını kaçıran kimse sanki ailesi ve malı helak edilmiş kimse gibidir.” (Camiu’l Ehadis)
3) Özellikle İkindi namazının terki daha büyük günah olduğu vurgulanıyor, bu durumda diğer vakit namazların terki nasıl küfür olabilir, hepsi aynı derecede olması gerekmez mi? Hanbeli mezhebi bunu nasıl yorumlamış?
4) Bazıları bir vakit mazeretsiz kasten namazı terk edenin kafir olacağını ve bunun Cumhur-u Ulemanın görüşü olduğunu ve Sahabe'nin çoğunluğunun görüşü olduğunu söylüyor, bu doğru mu?
Şimdiden cevaplarınız için Allah razı olsun.