Asli olarak şeriatla hükmettiği halde bazı konularda ictihad hatası yapan ve sadece 'muayyen' olaylarda nefsi hüküm veren kadılar, küfre girmezler.
Misal olarak kadı, bi akrabasının hırsızlığını ört bas etmek suçunu işlerse, bu hükmü sistemleştirmediği ve verilmesi gereken asıl hükmün Allahın hükmü olduğunu kabul ettiği takdirde kafir olmaz.
İbn Abbas ra nın bu küçük küfürdür sözü bu kadılar içindir.
Ancak Allah'ın şeriatını ortada kaldırarak insan ürünü kanunları sadece muayyen olayda değil yasallaştırıp sistemleştirerek hükmedenler kafirdirler, Maide 44te ve İbn Kesir tefsirindeki Yesak kanunları misalindaki illet budur.
Örnek olarak, bi kadı sokakta açık gezme suçuyla ihbar edilen yakınına 'torpil gereği' tazir cezası vermezse kafir olmaz.
Fakat bi başbakan 'bu ülkede açık gezmek serbesttir' diye kanun çıkardığı an kafir olur.