Alimlerin çoğunluğu tavla oynamamnın haram olduğu görüşündedirler.Bunun haramlığına aşağıdaki hadisleri delil getirirler:
Büreyde (r.a) den rivayete göre, allah Resulu(s.a.v.) şöyle buyurmuştur:"Kim tavla oynarsa elini domuz etine ve kanına batırmış gibidir" (Hadisi Müslim, Ahmed bin Hanbel ve Ebu Davud kaydetmiştir.)
Ebu Musa'dan rivayete göre, nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:"Tavla oynayan Allah'a ve Resulune isyan etmiştir."(hadisi Ahmed bin Hanbel, Ebu Davud, ibni Mace ve malik kaydetmiştir.)
Said Bin CÜbeyr Tavla oynayanlara rastladığı zaman onlara selam vermezdi.
Satranç onamanın haramlığı haramlığı hakkında hadisler varid olmuştur fakat bu hadslerdebn hiç biri sabit deildir.
İbni Hacer el Askalani şöyle demiştir:"Satrancın haramlığı hakkında sahih veya hasen bir hadis sabit olmamıştır"
Bu yüzden fakihler onun hükmünde ihtilaf etmişlerdir:Kimisi haram sayar, kimide mubah sayar.
Ebu Hanife, Malik ve Ahmed bin Hanbel onu haram sayanlardandır.
Şafii ve tabilerinden bazıları onun haram deil mekrh olduğunu söleyerek şöle demişlerdir:"Sahabeden bir cemaat ve tabiinden de sayılamayacak kadar kimse satranç oynamıştır"
İbni Kudame "el-muğni" adlı eserinde şöle demiştir:
"Satranç da haramlıkta tavla gibidir.Ancak tavlanın haramlığı, hakkında varid olan nasslar sebebiyle daha kuvvetlidir.Fakat Satrançda onun mansına girer.Böylece hakkında hüküm tavlaya kıyasen tesbit edilmiştir."
Ebu Hureyre Said bin Müseyyeb ve Said bin Cübeyr'in onu mubah ogördüğü nakledilmiştir.
Onlar "Eşyada aslolan mübahlıktır" kaidesiyle ihticac etmişlerdir.Onu haram kılan ne bir nass varşd olmuştur ne de nassın manasına dahil edilebilir.Bu yüzden mubahlık hükmü devam eder.
Onu mubah sayanlar, Mubahlığı için bzı şartlar koymuşlardır:
1.Dini gereklerden bir vacibi yerine getirmekten alıkoymamalı
2.Kumara karıştırılmamalı.
3.Oyun esnasından Allah'ın şeriatine muhalif şeyler sadır olmamalı.
Büreyde (r.a) den rivayete göre, allah Resulu(s.a.v.) şöyle buyurmuştur:"Kim tavla oynarsa elini domuz etine ve kanına batırmış gibidir" (Hadisi Müslim, Ahmed bin Hanbel ve Ebu Davud kaydetmiştir.)
Ebu Musa'dan rivayete göre, nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:"Tavla oynayan Allah'a ve Resulune isyan etmiştir."(hadisi Ahmed bin Hanbel, Ebu Davud, ibni Mace ve malik kaydetmiştir.)
Said Bin CÜbeyr Tavla oynayanlara rastladığı zaman onlara selam vermezdi.
Satranç onamanın haramlığı haramlığı hakkında hadisler varid olmuştur fakat bu hadslerdebn hiç biri sabit deildir.
İbni Hacer el Askalani şöyle demiştir:"Satrancın haramlığı hakkında sahih veya hasen bir hadis sabit olmamıştır"
Bu yüzden fakihler onun hükmünde ihtilaf etmişlerdir:Kimisi haram sayar, kimide mubah sayar.
Ebu Hanife, Malik ve Ahmed bin Hanbel onu haram sayanlardandır.
Şafii ve tabilerinden bazıları onun haram deil mekrh olduğunu söleyerek şöle demişlerdir:"Sahabeden bir cemaat ve tabiinden de sayılamayacak kadar kimse satranç oynamıştır"
İbni Kudame "el-muğni" adlı eserinde şöle demiştir:
"Satranç da haramlıkta tavla gibidir.Ancak tavlanın haramlığı, hakkında varid olan nasslar sebebiyle daha kuvvetlidir.Fakat Satrançda onun mansına girer.Böylece hakkında hüküm tavlaya kıyasen tesbit edilmiştir."
Ebu Hureyre Said bin Müseyyeb ve Said bin Cübeyr'in onu mubah ogördüğü nakledilmiştir.
Onlar "Eşyada aslolan mübahlıktır" kaidesiyle ihticac etmişlerdir.Onu haram kılan ne bir nass varşd olmuştur ne de nassın manasına dahil edilebilir.Bu yüzden mubahlık hükmü devam eder.
Onu mubah sayanlar, Mubahlığı için bzı şartlar koymuşlardır:
1.Dini gereklerden bir vacibi yerine getirmekten alıkoymamalı
2.Kumara karıştırılmamalı.
3.Oyun esnasından Allah'ın şeriatine muhalif şeyler sadır olmamalı.