İmam İbni Teymiyye'yi öven 126 tane alimin sözleri
111- imam Mulla Ali el-Kari.
Buyuk Hanefi alimi Muhaddis Mulla Ali El-Kari, bazi kisilerin imam ibni Teymiyye’ye ve talebesi olan imam ibnulkayyim’e dil uzatmasini ve Mucessime olduklarini iddia ettiklerini zikretmistir.
İmam Mulla, İbni Hacer el-Heysemi’ye reddiye verirken soyle demistir:
Derim ki(imam Mulla diyor) : Allah onlari bu kotu vasiftan uzak tutsun. Kimde Menazilus Sairin adli eseri okursa, bu ikisinin (ibni Teymiyye – ibnul Kayyim) Ehli Sunnet ve Cemaatin buyuklerinden oldugunu, ummetin evliyalarindan oldugunu anlayacaktir. Zikredilen şerhte sunlarida zikretmistir: “Bu soz Şeyhulislamin sozundendir”. Yani; Seyh Abdullah el-Ensari el-Hanbeli. Allah onu mukaddes kilsin. Buda onun Sunnet’teki mertebesini, ilimde seviyesini gosterir. Yine onun dusmanlari olan Cehmiyye’lerin onun hakkinda Teşbih ve Temsil yalan oldugunu iddia ettiklerinden beri ve ayri oldugunu gostermektedir.
Onlar zaten kendi adetleri uzere Ehli Hadis ve Sunneti bu gibi seyler ile itham ederler. Nasil ki Rafiziler onlarin Nasibi oldugunu soylerler. Nasibi’lerde onlarin (Ehli sunnetin) Rafizi oldugunu soylerler. Mutezile’de onların Haşeviyye oldugunu soylerler. İşte bu Allah Rasulu’nun s.a.v. ve arkadaslarinin dusmanlari tarafindan onlara atilan iftiralarin tekrarlanmasidir. Buda Ehli sunnete (Peygamberden ve ashabindan) Miras kalmistir. Onlar Peygamberin Ashabinin Sabii olduklarini, Din‘de yeni şeyler ortaya cikarip Bidatler cikarttiklarini ddia ederler. Buda Ehli Hadis ve Sunnet’in oncediklerden aldiklari miraslaridir(Yani müslüman alimler he böyle ötü iftiralara maruz kalırlar). Bunu Peygamberlerinden almistir. Ehli Batil hep onlari kotu sozler ile isimlendirmislerdir.
Allah Şafii’nin ruhunu mukaddes kilsin, o Rafizi’lige nisbet edilmisti, bu nedenle soyle derdi:
Eger Peygamberin Ailesini sevmek Rafizi’lik ise = Sekaleyn Şahid olsunlar ki ben rafizi’yim
Allah, hocamiz Ebu Abdullah ibni Teymiyye’den razi olsun. O şöyle derdi: Eger Muhammed’in s.a.v. arkadaslarini sevmek Nasibi olmak ise, Sekaleyn bilsin ki ben Nasibi’yim.
Allah ucuncusundende razi olsun (ibnul Kayyim’i kasd etmekte) o soyle derdi:
Eger Allah’in sifatlari oldugunu soylemek Mucessimlik ise = Butun iftiraci Tevilcinin tevilinden uzak tutup Allah’i bundan tenzih etmek Mucesimelik ise
O zaman Allah’a sukur herkes bilsin ki ben de Mucessimim = Ey şahidler gelin buraya, butun her yerde bunu yayin!
Sonrada zikredilen şerhte onun yazilan pis ve kotu şeyden ayri ve beri olduguna dair bir sey zikretmistir. O da Esma ve Sifat hurmetini korumak, bu konuda gelen haberleri zahirine gore almak ile olur. Bu sekilde anlamakta genelin anlayisidir. Genel derkende Cahil halk kasd edilmez, halbuki ummetin geneli kasd edilir. Nasil ki imam Malik –Allah ondna razi olsun– Allah şu sozu hakkinda soruldugunda (Rahman Ars’a istiva etti)(taha suresi 5.ayet) nasil istiva etti? Bunun uzerine Malik biraz duraklamis ve soyle demiştir: istiva bilinen bir seydir. Nasil oldugu ise bilinmez. Iman etmek ise Caviptir. Bu konuda osoru sormak ise Bidattir.
Bu lafizdan bilinen mana ile, insanlarin algiliyamadigi keyfiyyet arasinda fark vardir. Malik’ten r.h. olan bucevapta geneldir. Sıfat konusundaki butun sifatlari icerir. Duyma, Gorme, ilim, Hayat, Kudret, irade, inmek(her gece Dunya semasina inmek), Rahmet, Gülme. Bunlarin hepsinin manasi bilinmektedir. Ama keyfiyyet ise bilinmemektedir. Keyfiyyetini akil algiliyamaz. Bunlarin keyfiyyetini ve nasil oldugunu anlamak icin Zatin nasil oldugunu algilamak gerekir. Eger Zatin keyfiyyeti bilinmiyorsa, nasil sifatlarin keyfiyyesi bilinsin ki?
(Mirkatu El-Mefatih bi Şerhi Muskatu El-Mesabih 13.clt. 87-90 / Cemul Mesail Fi Şerhi eş-Şemail ).
Derim ki: Imam Mulla, elbette imam ibni Teymiyye’nin talebesi degildir. Imam ibni Teymiyye’den cok sonra yasamistir. Ama ihtiram ve sevgi babindan bunu soylemistir.
Nasibi: Aslinda Peygamberimizin s.a.v. ailesine düşmanlik besleyenlere denir. Ama Sapik Rafizi’ler ve Şii’ler, Ehli sunneti boyle isimlendirirlerdi. Imam ibni Teymiyye’de onlara bu sekilde reddiye vermistir.
Sekaleyn: Insanlar ve Cin’ler.
Derim ki: İmam Mulla Kari, ibni Hacer el-Heysemi adindaki iftiraciya ilk reddiye veren kisidir. Sonradan bir cok alim ona reddiye vermistir.
Ehli sunnet dusmanlari, imam Mulla’nin Seyhulislam ibni Teymiyye’ye dil uzattigini iddia edip şu sozleri nakletmislerdir:
Bir: Hanbelîlerden İbni Teymiyye, ifrata kaçmış bulunmaktadır Zira Resulullah efendimizi ziyaret için yolculuk yapmayı haram saymıştır Halbuki ziyaretin yakınlık sebebi olduğu bilinmektedir Onu inkara kalkan üzerine küfür ile hükmolunmuştur Zira müstehab olduğunda ulemanın icmaı bulunan bir şeyi haram kılmak küfür olur Bu, mübah olduğunda icma bulunan bir şeyi haram kılmanın da ötesinde bulunmaktadır” (s188)
Ikinci olarak şunu naklederler: “İbni Teymiyye’nin bozucu aklı ile muhalefette bulunduğu her şey, kendi uydurmasıdır Kendi fasid inanışına göre, def edecek boş bir şüphe bulamadığı zaman “O yalandır” diye başka bir davaya geçer Onun hakkında “İlmi aklından büyüktür” diyen, insaflı davranmıştır” (s189)
Üçüncü olarakta şunu naklederler: “Ben, İbni Teymiyye’nin Minhacü’s-sünnet kitabında Allahü tealaya cihet [yön] isnadını tafsilatı ile görmüş bulunuyorum Selef-i salihinden boyle bir söz varid olmamıştır. Bilakis [İbni Teymiyye] onu kendi nefsinden çıkarıp ortaya atmış ve birçok yerde tekrarlayıp durmuştur” (s203)
Derim ki: Muhalifler bu üç nakilin Mulla’nin “Şerhuşşifa” adli eserinde oldugunu iddia etmislerdir.
Bizler bu nakilleri tek tek elimize alip Arapçasindan inceledigimizde, cok ilginç bir sey ortaya cikiyor.
Birinci nakilin gercek cevirisi ise su sekildedir: Iste bu, Şabi’den ve Nehai’den ve baskalarindan kabri ziyaretin Mekruh olduguna dair dedikleride Şazdır. Bu gorusler sayilmaz. Cunku icma’ya muhalefet etmistir.
Ve Hanbelîlerden olan İbni Teymiyye, başkalarinin(imam Şabi ve Nehai gibi) ifrata kactigi gibi ifrata kaçmış bulunmaktadır.
Zira Resulullah efendimizi ziyaret için yolculuk yapmayı başkalari gibi haram saymıştır.
O soyle demistir(bu ibni Teymiyye’nin sozu, Mulla aktariyor) : Ziyaretin yakınlık sebebi olduğu bilinmektedir. Onu inkara kalkan üzerine küfür ile hükmolunmuştur.
Heralde ikincisi dogruya daha yakindir. Cunku alimlerin mustehab oldugunda icma etmeyi kufur gormek, kufur olur. Cunku bu, bu konuda ittifak edilmis Mubahinda ustundedir(demek ki ibni Teymiyye vb. burada ittifak etmisler, bu nedenle onun tekfir ettigi kisilerin arasina girmezler).
(Buradan sonrasi Mulla’nin sozu, ibni Teymiyye’nin sozu nerede bitiyor tam anlamadim)Evet, onu haram gören, veya mekruh gorenlerin sözleri özel bir ziyaret şekli için has oladabilir(bu manaya cekilir. Tevil edilir). Nasil ki bu ozel bir vakitte munker bir sekilde toparlanmak gibi(kabirde toparlanmak), veya mekruh bir sifat ile kadinlarin ve erkeklerin birlikte toparlanmalari olabilir. Çünkü boyle olursa onun kabri bayram yeri haline gelir. Bu konuda gelen cezayada bu kisilerin uzerine vacip olur(Şifa serhi 2.clt. 152.s.).
Yani: ibni Teymiyye kafir oldu diyenler, Mulla’nın Nehai’yi ve Şabi’yi tekfir etti desinler o zaman. Ama bunu diyemiyorlar!! Çünkü işlerine gelmiyor…
Yani Muhaliflerimiz, imam Mulla’nin ibni Teymiyye’den naklen zikrettigi sozunu, ibni Teymiyye’nin degilde, Mulla’nin sozu gibi gosterip ibni Teymiyye’yi tekfir ettirmeye calismislar. Buda yalanin ta kendisidir.
Şimdide bu sozun arapcasini koyalim ki, hak ortaya cikip tercumemizin dogru oldugu Güneş gibi gözüktüğü gibi, muhaliflerimizin tercümesininde nasıl yalan ile dolu olduğunu ortaya çıksın inşallah:
هذا وما وقع للشعبي والنخعيوغيرهما مما يقتضي كراهة زيارة القبور شاذ لا يعول عليه لمخالفته الإجماع وقد فرط ابن تيميةمن الحنابلة حيث حرم السفر لزيارة النبي صلى الله تعالى عليه وسلم كما أفرط غيره حيث قال كون الزيارة قربة معلوم من الدين بالضرورة وجاحده محكوم عليه بالكفر ولعل الثاني أقرب إلى الصواب لأن تحريم ما أجمع العلماء فيه بالاستحباب يكون كفرا لأنه فوق تحريم المباح المتفق عليه في هذا الباب نعم يمكن حمل كلام من حرم أو كره على صورة خاصة من الزيارة من الاجتماع في وقت خاص على هيئة منكرة أو صفة مكروهة من اجتماع الرجال والنساء في وقت واحد لما فيه من اتخاذ قبره عيدا والموجب لما أورد فيه وعيدا
Muhalfilerimizin zikrettigi ikinci ve üçüncü nakilleri ise, imam Mulla’nin zikrettigi kitabinda bulamadim. Umarim bu kadar büyük yalan soylemiyorlardir. Eğer gerçekten bu iftiracılar doğru nakil yapmışlar ise, bizlere bu ikinci ve üçüncü nakillerin aslını arapça olarak bulsunlar!!!
İmam İbni Teymiyye’yi öven eski alimlerden 126 tane alimin sözleri | ehliilm