Selamun Aleykum. Tekfir, dinin aslından mıdır abi ?
Aleykum selam,
Tekfir dinin aslı mıdır değil midir? Tekfir dinin aslıdır sözü de tekfir dinin aslı değildir sözü de batıldır. Şunu sormamız gerekir Tekfirin hangi yönü dinin aslıdır? Hangi yönü dinin asıllarından değildir?
Allah hükümlerini bir Peygamber aracılığıyla açıklayarak bizlere öğretmiştir. Bu dinde her meselenin bir tafsilatı vardır.
Tekfir'in dinin aslı olan yönü vardır ve kişi o yönünü gerçekleştirmeden Müslüman olamaz. Dinin tüm emir ve yasaklarını yerine getirse dahi bu yönlü bir tekfiri gerçekleştirmiyorsa kafirdir, Müslüman değildir.
Bu tür tekfire örnek; Kadı İyad'ın naklettiği icma'da olduğu gibidir. Eş Şifa adlı eserinde "Müslümanların dini olmayan yahudilik, hristiyanlık ve diğer din sahiplerini tekfir etmeyenin kafir olduğunda icma vardır" demiştir.
Ve bunun gibi İslam iddia eden fakat kendisinden apaçık şirk ve küfürler sadır olan. Misalen İbn Arabi. Eğer bir kimse İbn Arabi'nin sözlerini işitse, bu sözlerin İbn Arabi'ye ait olduğuna da itikad etse, fakat bundan sonra İbn Arabi'nin bu itikadına rağmen Müslüman olduğunu söylese bu kimse tıpkı Yahudi ve Hristiyanları tekfir etmeyen kimse gibi kafirdir. Hatta bir görüşe göre onlardan daha kafirdir.
Şeyhulislam İbn Teymiyye Vahdet-i Vücud itikadını anlattıktan sonra diyor ki:"Putlara tapanların, putları bırakmaları durumunda, bu putları bıraktıkları ölçüde hakkı terk etmiş olacaklarını söyleyenler, Yahudi ve Hıristiyanlardan daha kafirdirler. Onları tekfir etmeyenlerde Yahudi ve Hıristiyanlardan daha kafirdir. Çünkü Yahudi ve Hıristiyanlar putlara tapanları tekfir ederler."
(Takiyuddin İbn Teymiyye - Mecmuat'ul Fetava 2/83 )
Eğer bir kimse İbn Arabi'nin itikadını bilmiyorsa o kimseye anlatılır. Eğer buna rağmen "Ben tekfir etmem, Allah beni bununla sorumlu kılmadı" gibi iddialarda bulunursa bu kimsenin durumu nedir?
Şeyhulislam yukarıdaki sözün devamında diyor ki:"Onların itikadlarının ne olduğunu bilmediğini söyleyenlere bu gerçekler anlatılır. Buna rağmen onları dışlamaz ve reddetmezse, kendisine onlardan olduğu söylenir. İslam’ı ve bu kimselerin söylediklerini öğrendikten sonra onların kafir olduğundan şüphe edenler, müşriklerin, Yahudi ve Hıristiyanların küfründen şüphe edenler gibi kafir olurlar."
Tağutların durumuna gelince, tağutlar Allah'ın dışında ibadet edilen varlıklardır. Alimler tağutlara ibadet eden bir kimsenin tekfirinden bahsederken bizim bu asırda bizzat tağutun tekfirin konuşmamız musibetten başka nedir?
Dinin asıllarından olmayan tekfire gelince, üzerinde ihtilaf olan meseleler bu babtandır. Misalen; namaz kılmayanın tekfiri meselesi. Ümmet arasına bu konuda meşhur bir ihtilaf vardır. İmam Ebu Hanife, Malik, Şafii namaz kılmayanı tekfir etmezken, İmam Ahmed'in meşhur görüşüne göre tekfir etmektedir. Fakat bu konuda kimse birbirini tekfir etmemiştir. İşte böyle durumlarda tekfir etmeyen taraf tekfir edilmez. Tekfirin bu kısmı dinin aslına taalluk etmez.
Veya Haccac'ın tekfiri meselesi gibi. Haccac'ın küfrü gizliydi ve birçok kişiye kapalıydı. Hatta tarih kitaplarına baktığımız zaman çeşitli rivayetler görüyoruz. En doğrusunu Allah bilir. Tabiin ulemasından bir kısım Haccac'ı tekfir ettiler fakat tekfir etmeyenlerin kafir olduğunu söylemediler.
Bu meseleler alimlerin kitaplarında detaylarıyla açıklanıp anlatılmış. Biraz çaba ve gayretle bu ihtilaflar çözülecektir inşaAllah.