Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Canlı Resmi Yapmak Şirk midir?

H Çevrimdışı

HakanTR

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm, aşağıda belirttiğim rivayetlere binaen canlı resmi yapmanın caiz olmadığını biliyoruz. Benim burada sorum şu, canlı resmi yapmak şirk derecesinde bir günah mıdır? Yoksa bu hadisler, o zamanki müşriklere nazaran mı söylenmiştir?

"Her kim bir canlı resmi yaparsa, Allah ona, o resme can verinceye kadar azab eder. Ressam resmine katiyyen ruh veremez ve ebediyen azab olunur." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 6/533).

"Şu resimleri yapanlar yok mu? İşte onlar, kıyamet gününde, 'Haydi yaptığınız resimlere can veriniz?', diye azab olunacaklardır." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 12/116. Müslim 2108).

İkinci sorum da bu hadis rivayeti üzerine. Dijital mecralar üzerinde önceden yapılmış resimleri (müstehcenlik olmaması kaydı ile) kullanmak caiz midir?

Resûlullah (s.a.v.) bir seferden dönmüştü. (O yokken) ben, yüklüğün önüne, üzerinde resimler bulunan bir bez (perde) çekmiştim. Resûlullah perdeyi görünce, çekip attı, (öfkeden) yüzü de renklenmişti.

"Ey Âişe!" buyurdular, "Bil ki, kıyamet günü insanların en çok azap görecek olanı Allah'ın yarattıklarını taklit edenlerdir." Hz. Âişe (r.â) devamla:

"Biz o bezi kestik, bir veya iki minder yaptık." demiştir. (Buhârî, Libâs 91,95.).
 
H Çevrimdışı

hutbetussahra

Hayat, İman ve Cihad...
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm, aşağıda belirttiğim rivayetlere binaen canlı resmi yapmanın caiz olmadığını biliyoruz. Benim burada sorum şu, canlı resmi yapmak şirk derecesinde bir günah mıdır? Yoksa bu hadisler, o zamanki müşriklere nazaran mı söylenmiştir?

"Her kim bir canlı resmi yaparsa, Allah ona, o resme can verinceye kadar azab eder. Ressam resmine katiyyen ruh veremez ve ebediyen azab olunur." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 6/533).

"Şu resimleri yapanlar yok mu? İşte onlar, kıyamet gününde, 'Haydi yaptığınız resimlere can veriniz?', diye azab olunacaklardır." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 12/116. Müslim 2108).

İkinci sorum da bu hadis rivayeti üzerine. Dijital mecralar üzerinde önceden yapılmış resimleri (müstehcenlik olmaması kaydı ile) kullanmak caiz midir?

Resûlullah (s.a.v.) bir seferden dönmüştü. (O yokken) ben, yüklüğün önüne, üzerinde resimler bulunan bir bez (perde) çekmiştim. Resûlullah perdeyi görünce, çekip attı, (öfkeden) yüzü de renklenmişti.

"Ey Âişe!" buyurdular, "Bil ki, kıyamet günü insanların en çok azap görecek olanı Allah'ın yarattıklarını taklit edenlerdir." Hz. Âişe (r.â) devamla:

"Biz o bezi kestik, bir veya iki minder yaptık." demiştir. (Buhârî, Libâs 91,95.).
Aleykum selam.
Alim değilim ama bilgim
kadarı ile cevap vereyim.
Bildiğim kadarı ile bu konu çok ihtilaflı bir konu. Resmin ruh taşıyacak nitelikte olmadığı taktirde bir sakıncası olmadığı şeklinde de görüşler var, bu emrin zamanla gevşetildiğine dair de görüşler var, hareketli olursa sorun olmaz diye de görüş var, kati surette yasak olduğuna dair de görüşler var. Mesela ilk başlarda elbiselerdeki nakış bile yasakken sonradan serbest bırakılmış diye biliyorum. Yada galiba Abdullah ibni Mesun(r.a.)'ın üzerinde sivrisinek olan bir yüzüğü vardı diye okumuştum. Ayrıca Hz. Muhammed(s.a.v.)'in suret olan bezi ikiye kestirip o şekilde yastık olarak kullandırmasını da bu konuda delil olarak getiriyorlar. Yani kesin bir bilgim yok lakin ihtilaflı bir konu ve her halükarda mümkün olduğunca suret çizmekten vs uzak durmak en doğrusu olarak duruyor.
 
H Çevrimdışı

hutbetussahra

Hayat, İman ve Cihad...
İslam-TR Üyesi
Aleykum selam.
Alim değilim ama bilgim
kadarı ile cevap vereyim.
Bildiğim kadarı ile bu konu çok ihtilaflı bir konu. Resmin ruh taşıyacak nitelikte olmadığı taktirde bir sakıncası olmadığı şeklinde de görüşler var, bu emrin zamanla gevşetildiğine dair de görüşler var, hareketli olursa sorun olmaz diye de görüş var, kati surette yasak olduğuna dair de görüşler var. Mesela ilk başlarda elbiselerdeki nakış bile yasakken sonradan serbest bırakılmış diye biliyorum. Yada galiba Abdullah ibni Mesun(r.a.)'ın üzerinde sivrisinek olan bir yüzüğü vardı diye okumuştum. Ayrıca Hz. Muhammed(s.a.v.)'in suret olan bezi ikiye kestirip o şekilde yastık olarak kullandırmasını da bu konuda delil olarak getiriyorlar. Yani kesin bir bilgim yok lakin ihtilaflı bir konu ve her halükarda mümkün olduğunca suret çizmekten vs uzak durmak en doğrusu olarak duruyor.
az önce kazara mesajı bitirmeden yollamışım da :D düzelttim
 
Mustafa bin Yılmaz Çevrimdışı

Mustafa bin Yılmaz

''Selef,selef ve selef...''
İslam-TR Üyesi

 
B Çevrimiçi

burak12

Üye
İslam-TR Üyesi
Ben araştırdım benim anladığım hocalar genel olarak put veya tapınma amacı olmicaksa bir sakıncası yok diyorlar.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Ben araştırdım benim anladığım hocalar genel olarak put veya tapınma amacı olmicaksa bir sakıncası yok diyorlar.
Hele sen nerede araştırdın, Hocanın adlarını eserlerini ortaya koy da bakalım bir.

Bizim hocalar da aksini söylemiş oysa ;

Nevevî şunları söylemektedir: «Bizim ulemâmızla diğer bir takım ulemâ, hayvan resmi yapmanın şiddetle haram olduğunu söylemişlerdir. Hayvan resmi yapmak büyük günahlardandır. Çünkü bu hadislerde zikredilen şiddetli cezalar bunun üzerine tertib edilmiştir. Hayvan resmini küçümsenip tahkir edilen bir şey üzerine yapmakla küçümsenmeyen bir şey üzerine yapmak arasında fark yoktur, bunların ikisi de haramdır. Çunkü canlı resmi yapmakta Allan'ın yaratmasına benzeyiş vardır. yapılan resmin elbisede, yaygıda, altın veya gümüş paralarda, kaplarda, duvarda veya başka bir şey üzerinde olması hükmen hep birdir. Faıtat ağaç ve deve semeri gibi içinde canlı sûreti olmayan şeylerin resmini yapmak haram değildir. Kesim yapmanın hükmü budur. Canlı suretinin yapıldığı şey duvara asılır yahut resim, giyilen elbise ve serpuş gibi küçümsenip hor görülmeyen şeylere yapılırsa haramdır. Yaygı, döşek ve yastık gibi çiğnenip hor görülen şeyler üzerine yapılması haram değildir.

Bu hususta gölgesi olan eşya ile gölgesi olmayanların da bir farkı yoktur. Bu mes'elede bizim mezhebimizin hulâsası budur. Sahabe ve Tabiin ile onlardan sonra gelen ulemânın cumhuru da buna kaildirler. Sevrî ile Mâlik, Ebû Hanîfe ve diğer ulemânın mezhebleri dahî budur. Selefden bazıları sadece gölgesi olan şeyleri yapmanın haram olduğunu, gölgesi olmayan resimleri yapmakta beis bulunmadığını söylemişlerdir. Fakat bu mezheb bâtıldır. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kabul etmediği perdedeki suretin mezmum ve çirkin bir şey olduğunda hiç kimsenin şubhesi yoktur. Halbuki o suretin gölgesi yoktu. Bu babda vârîd olan mutlak hadîslerde bütün suretlere şâmildir.»

Zuhrî dahî nehyin umumî olduğunu söylemiş. Resim ister elbisede bir nakış olsun, ister duvara asılmış veya elbiseye yahut yaygıya yapılmış olsun, hakîr sayılsın, sayılmasın hükmün aynı olduğunu söylemiştir.
(Nevevî, Muslim Şerhi, XIV, 85).
 
B Çevrimiçi

burak12

Üye
İslam-TR Üyesi
Bu kadar geniş ruhsat verilen sadece bir yer gördüm. İhtilaflı bir konu olduğu doğru. Bence olabildiğince kaçınmak takva için en doğrusu. Bu kadar kapsamı geniş şekilde yazmanızın doğru olmadığını düşünüyorum.
Asıl ben birşeyi haramlaştırmanın doğru olmadığını düşünüyorum. Haramı helalleştirmek neyse helali haramlaştırmakta öyledir.
 
B Çevrimiçi

burak12

Üye
İslam-TR Üyesi
Hele sen nerede araştırdın, Hocanın adlarını eserlerini ortaya koy da bakalım bir.

Bizim hocalar da aksini söylemiş oysa ;


Nevevî şunları söylemektedir: «Bizim ulemâmızla diğer bir takım ulemâ, hayvan resmi yapmanın şiddetle haram olduğunu söylemişlerdir. Hayvan resmi yapmak büyük günahlardandır. Çünkü bu hadislerde zikredilen şiddetli cezalar bunun üzerine tertib edilmiştir. Hayvan resmini küçümsenip tahkir edilen bir şey üzerine yapmakla küçümsenmeyen bir şey üzerine yapmak arasında fark yoktur, bunların ikisi de haramdır. Çunkü canlı resmi yapmakta Allan'ın yaratmasına benzeyiş vardır. yapılan resmin elbisede, yaygıda, altın veya gümüş paralarda, kaplarda, duvarda veya başka bir şey üzerinde olması hükmen hep birdir. Faıtat ağaç ve deve semeri gibi içinde canlı sûreti olmayan şeylerin resmini yapmak haram değildir. Kesim yapmanın hükmü budur. Canlı suretinin yapıldığı şey duvara asılır yahut resim, giyilen elbise ve serpuş gibi küçümsenip hor görülmeyen şeylere yapılırsa haramdır. Yaygı, döşek ve yastık gibi çiğnenip hor görülen şeyler üzerine yapılması haram değildir.

Bu hususta gölgesi olan eşya ile gölgesi olmayanların da bir farkı yoktur. Bu mes'elede bizim mezhebimizin hulâsası budur. Sahabe ve Tabiin ile onlardan sonra gelen ulemânın cumhuru da buna kaildirler. Sevrî ile Mâlik, Ebû Hanîfe ve diğer ulemânın mezhebleri dahî budur. Selefden bazıları sadece gölgesi olan şeyleri yapmanın haram olduğunu, gölgesi olmayan resimleri yapmakta beis bulunmadığını söylemişlerdir. Fakat bu mezheb bâtıldır. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kabul etmediği perdedeki suretin mezmum ve çirkin bir şey olduğunda hiç kimsenin şubhesi yoktur. Halbuki o suretin gölgesi yoktu. Bu babda vârîd olan mutlak hadîslerde bütün suretlere şâmildir.»

Zuhrî dahî nehyin umumî olduğunu söylemiş. Resim ister elbisede bir nakış olsun, ister duvara asılmış veya elbiseye yahut yaygıya yapılmış olsun, hakîr sayılsın, sayılmasın hükmün aynı olduğunu söylemiştir.
(Nevevî, Muslim Şerhi, XIV, 85).
Size hem forumdaki emeklerinizden hemde bana yazmanızdan onur duydum. İsmini tek tek veremicem öğrenmek ve öğretmek ayrı şeyler neticede fakat kendim için hüküm çıkaracak kadar araştırıp öğrendim bu konuyu. Çıkardığım hükümde aynen bahsettiğim gibi hocam. Tabi herkesin fikri bir olcak diye birşey yok benimkinin mutlak doğru olduğuna dairde bir iddiam yok ama bu benim araştırmalarımdan çıkardığım sonuç neticede. Başkasıda eğer öğrenmek istiyorsa kendisi araştırıp yargıya varabilir.
 
H Çevrimdışı

HakanTR

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Bu mevzu yüzyıllardır müslümanların kaçındığı bir mesele. "Canlıya ait resim" hükmünün verilmesinde bir takım farklı görüşler var. Bu tarz konularda konuşurken dikkatli olmalıyız.
 
Son düzenleme:
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Size hem forumdaki emeklerinizden hemde bana yazmanızdan onur duydum. İsmini tek tek veremicem öğrenmek ve öğretmek ayrı şeyler neticede fakat kendim için hüküm çıkaracak kadar araştırıp öğrendim bu konuyu. Çıkardığım hükümde aynen bahsettiğim gibi hocam. Tabi herkesin fikri bir olcak diye birşey yok benimkinin mutlak doğru olduğuna dairde bir iddiam yok ama bu benim araştırmalarımdan çıkardığım sonuç neticede. Başkasıda eğer öğrenmek istiyorsa kendisi araştırıp yargıya varabilir.
Muctehidlik iddiasında bulunduğunun farkındasındır inşeAllah da, bu konuda sahabenin ve ummetin görüşü bâtıl dediğinin de farkına varabilsen bâri.

"Bu hususta gölgesi olan eşya ile gölgesi olmayanların da bir farkı yoktur. Bu mes'elede bizim mezhebimizin hulâsası budur. Sahabe ve Tabiin ile onlardan sonra gelen ulemânın cumhuru da buna kaildirler. Sevrî ile Mâlik, Ebû Hanîfe ve diğer ulemânın mezhebleri dahî budur. Selefden bazıları sadece gölgesi olan şeyleri yapmanın haram olduğunu, gölgesi olmayan resimleri yapmakta beis bulunmadığını söylemişlerdir. Fakat bu mezheb bâtıldır. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kabul etmediği perdedeki suretin mezmum ve çirkin bir şey olduğunda hiç kimsenin şubhesi yoktur. Halbuki o suretin gölgesi yoktu. Bu babda vârîd olan mutlak hadîslerde bütün suretlere şâmildir.»
 
B Çevrimiçi

burak12

Üye
İslam-TR Üyesi
Muctehidlik iddiasında bulunduğunun farkındasındır inşeAllah da, bu konuda sahabenin ve ummetin görüşü bâtıl dediğinin de farkına varabilsen bâri.

"Bu hususta gölgesi olan eşya ile gölgesi olmayanların da bir farkı yoktur. Bu mes'elede bizim mezhebimizin hulâsası budur. Sahabe ve Tabiin ile onlardan sonra gelen ulemânın cumhuru da buna kaildirler. Sevrî ile Mâlik, Ebû Hanîfe ve diğer ulemânın mezhebleri dahî budur. Selefden bazıları sadece gölgesi olan şeyleri yapmanın haram olduğunu, gölgesi olmayan resimleri yapmakta beis bulunmadığını söylemişlerdir. Fakat bu mezheb bâtıldır. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kabul etmediği perdedeki suretin mezmum ve çirkin bir şey olduğunda hiç kimsenin şubhesi yoktur. Halbuki o suretin gölgesi yoktu. Bu babda vârîd olan mutlak hadîslerde bütün suretlere şâmildir.»
Kendi çapımda dine göre yaşamaya çalışn birisi olarak kafama takılan soruları araştırıp buna göre düşünce ve davranışımı belirliyorum her müslüman gibi. Müctehid tanımını tam bilmiyorum ama heralde hüküm çıkarmaktan bahsediyorsunuz. Bunu yapmadım müctehidlerin hükümlerinden yararlandım ama baştada dediğim gibi.
 
ebuhuzeyffe Çevrimiçi

ebuhuzeyffe

Üye
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm, aşağıda belirttiğim rivayetlere binaen canlı resmi yapmanın caiz olmadığını biliyoruz. Benim burada sorum şu, canlı resmi yapmak şirk derecesinde bir günah mıdır? Yoksa bu hadisler, o zamanki müşriklere nazaran mı söylenmiştir?

"Her kim bir canlı resmi yaparsa, Allah ona, o resme can verinceye kadar azab eder. Ressam resmine katiyyen ruh veremez ve ebediyen azab olunur." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 6/533).

"Şu resimleri yapanlar yok mu? İşte onlar, kıyamet gününde, 'Haydi yaptığınız resimlere can veriniz?', diye azab olunacaklardır." (Tecrid-i Sarih Tercümesi, 12/116. Müslim 2108).

İkinci sorum da bu hadis rivayeti üzerine. Dijital mecralar üzerinde önceden yapılmış resimleri (müstehcenlik olmaması kaydı ile) kullanmak caiz midir?

Resûlullah (s.a.v.) bir seferden dönmüştü. (O yokken) ben, yüklüğün önüne, üzerinde resimler bulunan bir bez (perde) çekmiştim. Resûlullah perdeyi görünce, çekip attı, (öfkeden) yüzü de renklenmişti.

"Ey Âişe!" buyurdular, "Bil ki, kıyamet günü insanların en çok azap görecek olanı Allah'ın yarattıklarını taklit edenlerdir." Hz. Âişe (r.â) devamla:

"Biz o bezi kestik, bir veya iki minder yaptık." demiştir. (Buhârî, Libâs 91,95.).
Ne niyet ile yaptığı önemli. Biz bu adama deriz ki senin yaptığın insan suretleri ne amaçlı? Diye. Kendisi bize hoşuma gidiyor tarzı bir cevap verirse ve onu helal kabul ediyorsa hüccet ikame ederiz (islamı sabit ise kısaca makdur aleyhi ise) kabul ederse ve içine şirk katmadan devam ederse fasık olur hüccetten sonra yine iman etmezse kafir olur.
 
Üst Ana Sayfa Alt