Çözüldü Dünyadakilerin Amelleri Ölülere Arzedilmesi Hakkındaki Hadisin Sıhhati Nedir?

bnm123

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu aleyküm kardeşler

Aşağıda zikredeceğim iki hadisi nasıl anlamamız gerekiyor bu konuda bildiklerinizi yazabilirseniz çok memnun olurum.

1.Hadisi Şerif

İbni Mesud -radıyallâhu anh-, Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem-’den nakletmektedir:
حياتي خير لكم تحدثون ويحدث لكم ، ووفاتي خير لكم تعرض أعمالكم عليَّ فما رأيت من خير حمدت الله ، وما
رأيت من شر استغفرت الله لكم
Hayatım sizin için hayırlıdır; siz bize anlatırsınız bizde size anlatırız. Ölümümde sizin için hayırlıdır; sizin amelleriniz bana arz olunur. Eğer hayır görürsem Allah’a hamd eder, şer görürsem Allah’ istiğfar ederim."

2. Hadisi Şerif


Riyazus Salihinden alındı.

83- عن ابن عباس ، رضيَ اللَّه عنهما ، قال : قَامَ فينَا رسولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم بمَوْعِظَةٍ فقال : « أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّكُمْ محشورونَ إِلَى اللَّه تَعَالَى حُفَاةَ عُرَاةً غُرْلاً { كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْداً علَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ } [ الأنبياء : 103] أَلا وَإِنَّ أَوَّلَ الْخَلائِقِ يُكْسى يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِبراهيم صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، أَلا وإِنَّهُ سَيُجَاء بِرِجَالٍ مِنْ أُمَّتِى، فَيُؤْخَذُ بِهِمْ ذَاتَ الشِّمال فأَقُولُ: يارَبِّ أَصْحَابِي ، فيُقَالُ : إِنَّكَ لا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ ، فَأَقُول كَما قَالَ الْعَبْدُ الصَّالِحُ : { وكُنْتُ عَلَيْهمْ شَهيداً ما دُمْتُ فِيهمْ } إِلَى قولِهِ : { العَزِيز الحَكيمُ } [ المائدة : 117 ، 118 ] فَيُقَالُ لِي : إِنَّهُمْ لَمْ يَزَالُوا مرْتَدِّينَ عَلَى أَعقَابِهِمْ مُنذُ فارَقْتَهُمْ » متفقٌ عليه​

165-83 İbn-i Abbas (r.a.) şöyle demiştir: Rasulullah (s.a.v.) efendimiz vaaz etmek üzere doğrulup aramızda ayağa kalktı ve şöyle buyurdu: “Ey insanlar! Sizler yalınayak, çırılçıplak ve sünnetsiz olarak Allah’ın huzuruna toplanacaksınız. (İlk defa yoktan varettiğimiz gibi yeniden yaratacağız. Bu bizim vadimizdir. Biz gerçekten bunu yapmaya muktediriz.) (21 Enbiya 104) Dikkat edin kıyamet günü ilk giydirilecek olan İbrahim (a.s.)’dır. Dikkat edin ümmetimden bir takım kimseler getirilip sol tarafa cehennem tarafına doğru yöneltilirler. Ben ey Rabbim, bunlar benim ashabımdır, derim. Bunun üzerine: Sen bunların senden sonra ne bidatler ortaya çıkarıp kötülükler yaptıklarını bilmezsin, denir. Bunun üzerine ben Salih kul İsa (a.s.)’ın dediği gibi derim: Ben onlara söylememi emrettiğin şeyden başkasını söylemedim. Benim ve sizin Rabbiniz olan Allah’a kulluk edin, dedim ve onların arasında yaşadığım sürece onların üzerinde kontrolcu idim. Beni aralarından tutup aldığında üzerlerinde denetleyici sadece sen kaldın. Sen zaten her şeye yeterince şahitsin. Eğer onları azaba çarptırırsan onlar senin kullarındır ve eğer onları bağışlarsan doğrusu sen, çok güçlü ve üstün olansın ve yaptığın her şeyi yerli yerince yapansın. (5 Maide 117-118)

Bunun üzerine bana şöyle denilir: Gerçekten sen onlardan ayrıldığın andan itibaren onlar tabanları üzere geri dönerek İslam'dan çıkıp dinsizliğe yapıştılar.” (Buhari, Enbiya 8, Müslim, Cennet 58)

1. Hadisi okuduğumuzda peygamberimiz sav. ümmetinin iyi ve kötü amellerinden haberdar edildiği anlaşılmaktadır.
2 hadisi okuduğumuz da peygamberimiz sav. kendisinden sonra olan kötü işlerden bidat çıkaranlardan haberdar olmadığı anlaşılmaktadır.


Bu hadisleri nasıl anlamamız gerekir. İncelikleri nedir. cevaplar için şimdiden teşekkür ederim. Allah razı olsun.
 

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh ;
Sorunuzdaki birinci rivâyet oldukça zayıf bir rivâyettir.


قَالَ الْحَارِثُ: ثَنَا الْحَسَنُ بْنُ قُتَيْبَةَ، ثَنَا جَسْرُ بْنُ فَرْقَدٍ، عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُزَنِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : " حَيَاتِي خَيْرٌ لَكُمْ، تُحَدِّثُونَ وَيُحَدِّثُ لَكُمْ، وَمَوْتِي خَيْرٌ لَكُمْ، تُعْرَضُ عَلَيَّ أَعْمَالُكُمْ، فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنَةٍ حَمِدْتُ اللَّهَ عَلَيْهَا، وَمَا كَانَ مِنْ شَيْءٍ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَكُمْ
El-Haris- el-Hasan b.Kuteybe- Casr b.Ferkad- Bekr b.Abdullah el-Muzeni:
Hayatım sizin için hayırlıdır siz bize anlatırsınız bizde size anlatırız. Ölümümde sizin için hayırlıdır sizin amelleriniz bana arz olunur. Eğer hayır görürsem Allah'a hamd eder şer görürsem Allah,a istiğfar ederim.
(İbn Hâcer, Metalibu'l Aliye , 3952: Rivâyetin isnadı şiddetli zayıftır

Farklı metin ve senetlerle Zehebî, Mîzânu’l-İ’tidâl, C. 1, Sf: 651; Nureddin el Heysemi, Mecmeu’z Zevaid, 9/24 ; Irâkî, Tahrîcu’l-İhyâ, C. 4, Sf: 182; Suyûtî’nin Hasâisu’l-Kubrâ (2/281); Aclûnî, Keşfu’l-Hafâ, C. 1, Sf: 368-369, Hadis no: 1178) adlı kitabları gibi birçok hadis kitabında yer almıştır.
Bunlardan bazıları için yukarıdaki gibi “senedi sahih” denilenler varsa da çoğunluğu hadis âlimleri tarafından “zayıf” kabul edilmiştir.
Nâsıruddîn el-Elbânî bu hadisin tüm yollarının “zayıf” olduğunu, hatta bazılarının mevzu yani uydurma olduğunu söylemiştir. (Elbânî, es-Silsiletu’d-Daîfe, 2/406)

El-Haris: 12.ci tabakadandır sikadır: el-Hatib onun hakkında sika demiştir. Dârakutni Saduktur. Zehebi de Hafız Saduk âlim olduğunu söylemiştir.

el-Hasan b.Kuteybe: 9.cu tabakatandır. Metruku'l-Hadistir: Ebu Hatim er-Razi hakkında Dâifu'l-Hadis; Dârakutni, Dâifu'l-Hadis, Metruku'l-Hadis demiştir.

Casr b. Ferkad: 6.cı tabakadandır. Dâifu'l-Hadistir: Ebu Davud hakkında Zayıftır. Nesai dedi ki Zayıftır. Dârakutni dedi ki Metruktur.

Bekr b.Abdullah el-Muzeni: 3,cü tabakadan sikadır: Ebu Zura er-Razi hakkında sikadır. İbn Hâcer Zehebi de sikadır demişlerdir.

Şeyh Elbani, Silsiletu'l Ehadîs ed-Daifa, 975 dedi ki: Zayıf'tır. Daifu'l-Camıu, 2746 dedi ki: Zayıftır. Acluni, Keşfu'l-Hafa, C. 1, Sf: 442 dedi ki: Mursel'dir.


***

Ölülerin dünyadakileri duymaları ihtilaflıdır. Bunun haricinde ölülere dünyadakilerin amellerinin sunulması hakkındaki rivâyetlerin de sıhhatlerinde problemler vardır. Üstteki ikinci rivâyet zaten sahihtir.
 

Şu an bu konuyu görüntüleyenler (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst Alt