Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Hanefi Mezhebine Göre İmanın Tarifi Nasıldır?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Şeyh Hasan Karakaya İslam Âkaidi
archive mp3.jpg


Alternatif:

 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
SONUÇ ikrar/tasdik/organlarla amel
Günlerce araştırmama rağmen şu sonuca vardım imam acurni Allah suphenehu ve teala ona rahmet etsin.

Allah cc size rahmet etsin organlarla amel etmek kalbi ve lisanı tastik etmektir. İmam acurni
Screenshot_20230104_190142.jpg


En belirgin şühpelerden biri tasdik tek başına iman olsaydı Allahualem İMAN KELİMESİ nin bir anlamı kalmazdı


Müslüman olmak için ilk önce kişi ikrar eder yani şahadet getirir.Onun kalbini bilmediğimiz için ona müslüman muamelesi yaparız.Hatta müslüman olan kişinin içine iman dahi girmezse o yine müslümandır.

Bedeviler ayeti buna delildir. Onların içine iman girmediği halde yine Alah suphenehu ve teala tafanından müslüman muamelesi görmektedirler.

Bedevîler «İman etdik» dediler. De ki: «Siz îman etmediniz amma, (bari) müslüman olduk deyin. İman henüz sizin kalblerinize gir (ib yerleş) memişdir. Eğer Allaha ve peygamberine itaat ederseniz O, sizin amel (ve hareket) lerinizden hiçbir şey eksiltmez. Çünkü Allah (mü'minleri) çok yarlığayıcı, çok esirgeyicidir».Hucurât Suresi 14. Ayet

Velhasıl kişi ikrardan sonra içine iman girmesi için tasdik etmesi lazım yani şahıs ikrar etti - iman etti imanı tastik etmesi içinde amel etmesi gerekiyor.Günlerce araştırmama rağmen Tasdik etmenin bu anlama geldiğini anlamış oldum

Araştırmamın sonucu olarak şunları söyleyebilirim
Tasdik bilmekde olabilir. Birçok anlamada gelebilir. Örneğin tağutu red etmek kuranı lailaheillahı tasdik etmek anlamanıda gelebilir. Leyls suresi buna delildir.

İman yönünden ise tasdik şu anlama gelmesi en verimli sonuç oldu benim açımdan

Üstede dediğim bir kere daha tekrarlamak istiyorum
"En belirgin şühpelerden biri tasdik tek başına iman olsaydı Allahualem İMAN KELİMESİ nin bir anlamı kalmazdı"

İmanı tasdik te olabilir ama en verimli sonuç dediğim gibi tasdik imanı amel ederek tasdik etmektir. Buda kişinin içine iman girmesine sebep olacaktır. Amel etmenin insanın içine imanın girmesine neden olacağını hep birlikte anlamış olduk veselam
 
Son düzenleme:
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
SONUÇ ikrar/tasdik/organlarla amel
Günlerce araştırmama rağmen şu sonuca vardım imam acurni Allah suphenehu ve teala ona rahmet etsin.

Allah cc size rahmet etsin organlarla amel etmek kalbi ve lisanı tastik etmektir. İmam acurni
Ekli dosyayı görüntüle 30208

En belirgin şühpelerden biri tasdik tek başına iman olsaydı Allahualem İMAN KELİMESİ nin bir anlamı kalmazdı


Müslüman olmak için ilk önce kişi ikrar eder yani şahadet getirir.Onun kalbini bilmediğimiz için ona müslüman muamelesi yaparız.Hatta müslüman olan kişinin içine iman dahi girmezse o yine müslümandır.

Bedeviler ayeti buna delildir. Onların içine iman girmediği halde yine Alah suphenehu ve teala tafanından müslüman muamelesi görmektedirler.

Bedevîler «İman etdik» dediler. De ki: «Siz îman etmediniz amma, (bari) müslüman olduk deyin. İman henüz sizin kalblerinize gir (ib yerleş) memişdir. Eğer Allaha ve peygamberine itaat ederseniz O, sizin amel (ve hareket) lerinizden hiçbir şey eksiltmez. Çünkü Allah (mü'minleri) çok yarlığayıcı, çok esirgeyicidir».Hucurât Suresi 14. Ayet

Velhasıl kişi ikrardan sonra içine iman girmesi için tasdik etmesi lazım yani şahıs ikrar etti - iman etti imanı tastik etmesi içinde amel etmesi gerekiyor.Günlerce araştırmama rağmen Tasdik etmenin bu anlama geldiğini anlamış oldum

Araştırmamın sonucu olarak şunları söyleyebilirim
Tasdik bilmekde olabilir. Birçok anlamada gelebilir. Örneğin tağutu red etmek kuranı lailaheillahı tasdik etmek anlamanıda gelebilir. Leyls suresi buna delildir.

İman yönünden ise tasdik şu anlama gelmesi en verimli sonuç oldu benim açımdan
İmanı tasdik te olabilir ama en verimli sonuç dediğim gibi tasdik imanı amel ederek tasdik etmektir. Buda kişinin içine iman girmesine sebep olacaktır. Amellerin insanın içine imanın girmesine neden olacağını hep birlikte anlamış olduk veselam
Dipnot
Bir diğer meselede nasıl rububiyet ve uluhiyyet Tevhidini tastik ediyorsak aynı şekilde İTTİBA Tevhidinide tastik etmek iman etmeye en büyük delildir.

Burda şunu anlıyoruz ki gerçek iman edenlerle etmeyenlerin arasındaki fark İTTİBA Tevhidi dir. Kişinin içine iman girmesi için Gerçekten iman etmesi gerekiyor oda İttiba Tevhidini tastik etmektir.

İTTİBA Tevhidi Testim olmak örnek şeriat mahkemesine teslim olmaktır. Yani Allaha cc ve rasulüne iman etmektir.ittiba tevhidni onaylamayanlar ise gerçek iman edenler değildirler.

Velhasıl İttiba Tevhidini onaylamayanlarında nisa 60 suresinde münafık olduğunu görüyoruz.
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Dipnot
Bir diğer meselede nasıl rububiyet ve uluhiyyet Tevhidini tastik ediyorsak aynı şekilde İTTİBA Tevhidinide tastik etmek iman etmeye en büyük delildir.

Burda şunu anlıyoruz ki gerçek iman edenlerle etmeyenlerin arasındaki fark İTTİBA Tevhidi dir. Kişinin içine iman girmesi için Gerçekten iman etmesi gerekiyor oda İttiba Tevhidini tastik etmektir.

İTTİBA Tevhidi Testim olmak örnek şeriat mahkemesine teslim olmaktır. Yani Allaha cc ve rasulüne iman etmektir.ittiba tevhidni onaylamayanlar ise gerçek iman edenler değildirler.

Velhasıl İttiba Tevhidini onaylamayanlarında nisa 60 suresinde münafık olduğunu görüyoruz.
Dipnot
İmam acurni burda amelleri terkeden kişinin mümin olmadığını söylüyor. Amelleri terk eden tekzip eder diyor. Kafa karışıklığı olmaması için bu konuyu açıklamak istedim

Kişi amellerin cinsini terk eder yani amelleri komple terk ederse ameller imamdan bir cüz olduğu için ne kadsr çok günaha girersen o kadar çabuk amelin gider. Amelleri terk ettiğinden dolayı ginah işlediğin takdirde nasıl ki bşr arabanın benzini bitmeye ramak kala benzin alması gerekiyorsa günaha giren kişininde amelleri gideceği gibi amel takviye etmesi gerekir. Sadaka vs vb.


Amel etmeyen kişi amellerin cinsini terk ettiğinden yani amel etmediğünden günahlarıda artarsa kişinin amelleri gideceğinden dolayı amel bittiğü gibi kişi münafık olur.

Arkadaşlar o yüzden amel çok öneli hemen sadaka, zikir vb amellerle benzini bitmeye ramak kalan araba gibi amelerinizi takviye etmezseniz kişi harama girdiğindede de amel etmiyorsa münafık olur. Amel o yüzden çok önemli süreklide tevbe istiğfar etmek gerke günahlardan dolayı

Amel etmeyen yani amelleri terk edip de gğnah işlemeyen kimsenin ise ayağı zaten kayma noktasına gelmiştir. En basit örnek küçük günahlar dahi ameleri götürüyorsa varın bğyğk günahları siz düşünün o yüzden amel etmek çok önemli hemde çok veselam
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Tabii birde şöyle birşey var imanın gerçekten tasdik olması var aslında bu ihtilafı bir konu tasdikin ne anlama geldiğini tam olarak kesin bilmek lazım

Ekli dosyayı görüntüle 30180
Dipnot 3
İmam acurni r.a dediği gibi Tasdikin anlama lisanı (ikrar) ve kalpteki imanı tasdik etmektir. Tasdik etmek ise amel etmek ile gerçekleşir ALLAHUALEM O Halde ebu hanife rahimullahın görüşüne göre iman ikrar ce tasdiktir diyor lakin tasdik iman olsaydı eğer o halde iman kelimesinin bşr anlama kalmayacağına göre taddik de imanı ve ikrarı amel ile tasdik etmekse o halde ebu hanefe rahimullah amelleri imandan bşr cüz sayıyor ben bu şekilde anlıyorum aksini ispat eden var ise delileri ile yazabilir inşAllah

Detay geçersek Bedeviler ayetini yukarda okuduyun * kişi iman eder iman inanmak demektir. İlk önce ikrar eder (şahadet) getirir.

Organlarla amel ederekte tasdik etmiş olur.


İşte bizim itikadımıza göre amellerin imandan olmasının en güzel tesbiti

Sıralamaya göre gidecek olursak
Kişi ikrar (şahadet) eder.
Zahşren iman etmiş olur. (bedeviler ayeti buna delildir.

Organlarla amel ederek de imanını tasdik etmiş olur.

Böylece içine iman girmiş olur.


İman= ikrar/organlarla amel/tasdik tasdik ise imanı tasdik etmekrir amellerle
 
İmam Ebu Hanif Çevrimdışı

İmam Ebu Hanif

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
El vasiyye şerhi baberti okuyabilirsiniz

Daha sonra imam Azam'ın itikadi görüşleri okuyabilirsiniz imam Azam'ın 5 Eseri okuyabilirsiniz
Tahavi akidesi baberti şerhi okuyabilirsiniz

Veya Abdullah Azzam da oku oda olabilir
 
İmam Ebu Hanif Çevrimdışı

İmam Ebu Hanif

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bide ben konuyu küçümsemiyom burda durmadan açılan Facebook konusu gibi konular diye dedim bunlar bizim işimiz mi de biz bunu dert edek biz asıl ümmeti nasıl kurtarcaz ona bakalım ebu Hanife demiş dememiş ebu Hanife nin görüşünde olmak gibi şart yok Allah sana iman amelden dedinmi demedinmi diyecek
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
El vasiyye şerhi baberti okuyabilirsiniz

Daha sonra imam Azam'ın itikadi görüşleri okuyabilirsiniz imam Azam'ın 5 Eseri okuyabilirsiniz
Tahavi akidesi baberti şerhi okuyabilirsiniz

Veya Abdullah Azzam da oku oda olabilir
Kardeşim anlıyorum seni fakat tasdik meselesi ile akide kitaplarının alakası dahi yok meseleyi anlamamışsın sen akide kitaplarında tasdik ne anlama gelir diye yazmaz bunu sende biliyorsundur
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bide ben konuyu küçümsemiyom burda durmadan açılan Facebook konusu gibi konular diye dedim bunlar bizim işimiz mi de biz bunu dert edek biz asıl ümmeti nasıl kurtarcaz ona bakalım ebu Hanife demiş dememiş ebu Hanife nin görüşünde olmak gibi şart yok Allah sana iman amelden dedinmi demedinmi diyecek
SuphanAllah tabiiki bizim işimiz tasdik meselesini anlamayan bir insan imanı sözden ibaret bilirse mürcie olur kardşeim bak peygamberimiz sav ne diyor
Screenshot_20221209_204846_com.android.chrome.jpg



bu konuları kendi aramızda tartışacazki hakka ulaşalım bak ben yemedim içmedim araştırdım en son kesin delilleri ile hakka vardım misal ebu hanife r.a iman - söz ve tasdiktir diyor taddik amellerde imanı onaylamak anlamına geliyor sa ki görünen bütün deliller tasdikin amellerle imanı onaylamak anlamanına geldiği çok açık gözüküyor o halde ebu hanife r. a ameli imandan sayıyor. Bunu anlamak bile feraset ister üstteki yazımı okuyabilirsin o yüzden ebu hanife. Ra a mürciye diyen ahmaklar onun ilminin yanından dahi geçemeceği için onu anlamamış olur.
Bak nasılda hakkı bulduk İnşAllah bu konuları daha çok tartışalım ki hakka isabet edelim

Hakkını helal kardeş ama konuyu anlamaya çalış direk yaftalama inşAllah
 
İmam Ebu Hanif Çevrimdışı

İmam Ebu Hanif

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
SuphanAllah tabiiki bizim işimiz tasdik meselesini anlamayan bir insan imanı sözden ibaret bilirse mürcie olur kardşeim bak peygamberimiz sav ne diyor Ekli dosyayı görüntüle 30218


bu konuları kendi aramızda tartışacazki hakka ulaşalım bak ben yemedim içmedim araştırdım en son kesin delilleri ile hakka vardım misal ebu hanife r.a iman - söz ve tasdiktir diyor taddik amellerde imanı onaylamak anlamına geliyor sa ki görünen bütün deliller tasdikin amellerle imanı onaylamak anlamanına geldiği çok açık gözüküyor o halde ebu hanife r. a ameli imandan sayıyor. Bunu anlamak bile feraset ister üstteki yazımı okuyabilirsin o yüzden ebu hanife. Ra a mürciye diyen ahmaklar onun ilminin yanından dahi geçemeceği için onu anlamamış olur.
Bak nasılda hakkı bulduk İnşAllah bu konuları daha çok tartışalım ki hakka isabet edelim

Hakkını helal kardeş ama konuyu anlamaya çalış direk yaftalama inşAllah
imam ebu hanife iman konusunda kitaplarda ne varsa onu demiştir şurda şimdi imam malik isimli dostumuz olacaktı sana yardımcı olurdu o ama imam zaman nın harici ve mürcii ve rafidalar oldu için düzgün taksim yapmamıştır belki çünkü baskı vardı harciyye de amel imandan artar eksilir der hanbeli alimi olan imam makdisi de namaz kılmayanı tekfir etmez diye duydum ama hanefi olup da küfür işlesede kafir demeyiz diyen yok ebu suud efendi hanefiydi ve osmanlıda kadıydı imam birgivi hanefi kadızadaliler hanefi ama metodda hanbeli derler
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bu konuya bir güncelleme eklemek istiyorum.
Bu kitap play kitaplar uygulamasından Ebu Hanife r.a 'nın fıkhul Ekber adlı kitabı
kitabı okuyunca aşağıdadada ekran fotoğrafını paylaştım amellerin artıp ekseleceği yazısını gördükten sonra kendimce şu kanaate vardım.
(uzamasın diye konuyu güncelledikten sonra kendi vardığım sonucu paylaşacağım) Görüşlerinizi yazarsanız memnun olurum
Screenshot_20230320_044954.jpg

Bu imam rabbani'nin yorumu Sabuni vs âlimler de böyle şerh ediyor.
Şu kesindir ki iman; tasdik ve kalp ile yakînî imandan ibarettir. Bu manada bir artma ve eksilme düşünülemez. Artma ve eksilmeyi kabul eden, yakîn dairesine değil, zan dairesine giren şeylerdir. Bu konuda nihai söylenecek söz; salih amelleri işlemenin kalbî, yakîne parlaklık ve safiyet kazandırdığı, razı olunmayan amelleri işlemenin ise onu bulanıklaştırdığı ve ziyasını (nurunu) kararttığıdır. Binaenaleyh salih amelleri işleyip işlememeye göre meydana gelen artma veya eksilme yakînin parlaklığının artması ile ilgilidir, yakînin kendisi ile ilgili değildir.

İhtilafın semeresi şudur
Amel imandan cüz değildir diyen maturidilere göre (ki bu görüş İmamı Azam’dan alınmıştır) iman artmaz ve eksilmez. İman bölünmeyi kabul etmez. İnanılması gereken, zaruratı diniyeden bir esası inkar eden kafir olur. Ziyade eden hakeza kafir olur. Mesela imanın şartları icmalen altı esasta toplanmıştır. Yediye çıkarılamaz, beşe indirilemez. Çıkarılır veya indirilirse kabul olunmaz.

Amel ise böyle değildir. Artar ve eksilir. Mesela beş vakit namazın iki vakti kılınsa, o iki vakit kıldığı namaz, (şartlarına uygun kılınmışsa) makbuldür. İki vakit terk edildi diye beş Bununla birlikte maturidiler yakîn ve kemal cihetiyle imanın ziyadeleşip, noksanlaşacağını kabul ederler.

Eşariler amel imandan bir cüzdür derken, ameli terk edenin kafir olacağını kastetmezler. Sadece iman ile amelin et ve kemik gibi birbirinden ayrılmayacağını murad eder, amelin ziyade olması ile imanın ziyade, noksanlaşması ile imanın noksanlaşacağını söylerler.
Buradaki ihtilaf lafzidir. Zira amel ile artacak olan iman, imanın nuru, yakîni ve kemalidir. Bu cihetiyle maturidiler de artıp eksildiğinde ittifak ederler. İnanılması gereken esaslar itibarıyla artmaz ve eksilmez demek isterler.
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Bu konuya bir güncelleme eklemek istiyorum.
Bu kitap play kitaplar uygulamasından Ebu Hanife r.a 'nın fıkhul Ekber adlı kitabı
kitabı okuyunca aşağıdadada ekran fotoğrafını paylaştım amellerin artıp ekseleceği yazısını gördükten sonra kendimce şu kanaate vardım.
(uzamasın diye konuyu güncelledikten sonra kendi vardığım sonucu paylaşacağım) Görüşlerinizi yazarsanız memnun olurum
Ekli dosyayı görüntüle 30376
Bu imam rabbani'nin yorumu Sabuni vs âlimler de böyle şerh ediyor.
Şu kesindir ki iman; tasdik ve kalp ile yakînî imandan ibarettir. Bu manada bir artma ve eksilme düşünülemez. Artma ve eksilmeyi kabul eden, yakîn dairesine değil, zan dairesine giren şeylerdir. Bu konuda nihai söylenecek söz; salih amelleri işlemenin kalbî, yakîne parlaklık ve safiyet kazandırdığı, razı olunmayan amelleri işlemenin ise onu bulanıklaştırdığı ve ziyasını (nurunu) kararttığıdır. Binaenaleyh salih amelleri işleyip işlememeye göre meydana gelen artma veya eksilme yakînin parlaklığının artması ile ilgilidir, yakînin kendisi ile ilgili değildir.

İhtilafın semeresi şudur
Amel imandan cüz değildir diyen maturidilere göre (ki bu görüş İmamı Azam’dan alınmıştır) iman artmaz ve eksilmez. İman bölünmeyi kabul etmez. İnanılması gereken, zaruratı diniyeden bir esası inkar eden kafir olur. Ziyade eden hakeza kafir olur. Mesela imanın şartları icmalen altı esasta toplanmıştır. Yediye çıkarılamaz, beşe indirilemez. Çıkarılır veya indirilirse kabul olunmaz.

Amel ise böyle değildir. Artar ve eksilir. Mesela beş vakit namazın iki vakti kılınsa, o iki vakit kıldığı namaz, (şartlarına uygun kılınmışsa) makbuldür. İki vakit terk edildi diye beş Bununla birlikte maturidiler yakîn ve kemal cihetiyle imanın ziyadeleşip, noksanlaşacağını kabul ederler.

Eşariler amel imandan bir cüzdür derken, ameli terk edenin kafir olacağını kastetmezler. Sadece iman ile amelin et ve kemik gibi birbirinden ayrılmayacağını murad eder, amelin ziyade olması ile imanın ziyade, noksanlaşması ile imanın noksanlaşacağını söylerler.
Buradaki ihtilaf lafzidir. Zira amel ile artacak olan iman, imanın nuru, yakîni ve kemalidir. Bu cihetiyle maturidiler de artıp eksildiğinde ittifak ederler. İnanılması gereken esaslar itibarıyla artmaz ve eksilmez demek isterler.
Varmış olduğum sonuç
Yukarıda paylaşmış olduğum Ebu Hanîfe'nin r. a "Fıkhul Ekber" adlı kitabında iman edilmesi gereken yerde artmaz ve aksilmez demektedir.

Müminlerin hepsi de Allah'a, meleklerine, kitaplarına ve peygamberlerine iman etti.” (Bakara, 2 /285)

Ayettede geçtiği gibi Ebu Hanîfe'nin görüşüne göre iman iman edilmesi gereken yerlerde artmaz ve eksilmez deki kasıt Allaha cc rasullerine, meleklerine, kitaplarına imandır.

Yine Ebu hanife fıkhul Ekber adlı kitabında şöyle buyurmaktadır.
Fakat kesinlik ve tasdik yönünden artar bile e eksilir müminler amel yönünden birbirinden eşit değildir. Yani Ebu Hanife. Ra ameli hem imandan sayıyor hemde saymıyor. Onun yazısı ve kelam alimlerinin onun yasını şerh etmesinden şunu anlıyoruz misat İmam eşariye göre bu yazının Şerhi ini bölümü şöyledir şöyledir. Bu Şerhi (yazıyı) 3 kısma ayırdım.

1-kısım
Eşariler amel imandan bir cüzdür derken, ameli terk edenin kafir olacağını kastetmezler. Sadece iman ile amelin et ve kemik gibi birbirinden ayrılmayacağını murad eder.

Derim ki ameli terk edeceğinden kafir olmazlar cümlesi tartışılabilir. Lakin görüldüğü gibi İmam eşari ameli iman ile et kemik gibi bir tutuyor.
2.Kısım
amelin ziyade olması ile imanın ziyade, noksanlaşması ile imanın noksanlaşacağını söylerler.

Derim ki Bu kısımda şunu anlıyoruz (selefi görüşüne yakın) masiyet işleyen kişinin amelinin azalacağı söz konusu olur yine İmam eşariye göre amel ve iman et kemik gibi ayrılmaz olduğundan masiyet işleyen kişinin imanına azalır. Kafir olduğunu söylemeselerde bu konuda selefi bir çoğunun görüşüde amelin masiyet anında azalacağıdır. Yine selefi merhaba çoğuna göre amel imandan bir cüzdür görüldüğü gibi Ebu Hanife'de ra ameli imandan bir cüz sayıyor.

3.kısım
Buradaki ihtilaf lafzidir. Zira amel ile artacak olan iman, imanın nuru, yakîni ve kemalidir. Bu cihetiyle maturidiler de artıp eksildiğinde ittifak ederler. İnanılması gereken esaslar itibarıyla artmaz ve eksilmez demek isterler

Derim ki bakara suresi 285.ayettede geçtiği gibi Ebu Hanîfe'nin görüşüne göre iman iman edilmesi gereken yerlerde artmaz ve eksilmez deki kasıt Allaha cc rasullerine, meleklerine, kitaplarına imandır.
Müminlerin hepsi de Allah'a, meleklerine, kitaplarına ve peygamberlerine iman etti.” (Bakara, 2 /285)

Diğer mesele ise imanın ameller ile artıp eksilmesi meselesi
Ebu Hanîfe'nin Ra amel ile artacak iman imanın nuru, yakîni ve kamalidir. İmam eşarinin Ebu Hanîfe'nin Ra bu sözünü şerh ettiği yazı dizesine gelirsek ne demişti İmam eşrari "amel imandan bir cüzdür derken, ameli terk edenin kafir olacağını kastetmezler. Sadece iman ile amelin et ve kemik gibi birbirinden ayrılmayacağını murad eder."
Yukarıda dediğin gibi kafir olmaz sözü tartışılsada benim bu yazıdan çıkardığım sonuca göre Ebu Hanîfe'nin Fıkhul ekberi adlı kitabında yazan sonuca göre Ebu hanife İmam eşarinin Şerhinide ele alırsak Ebu Hanife masiyet ve itaat meselinde imanı amelden bir cüz sayıyor.

ve ahıru da'vahum enil hamdulillahi rabbil alemin.
 

Ekli dosyalar

  • Screenshot_20230320_070522.jpg
    Screenshot_20230320_070522.jpg
    27.5 KB · Görüntüleme: 98
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Evet kardeşler sizin görüşleriniz nelerdir.
Yanlışım varsa söyleyin yok eğer hak buysa bu büyük bir meselesidir. Üsteki son attığım yorumlara kayıtsız kalmayın inşAllah En azından fikrinizi yazın...
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hanefîler ve İman Tarifi

Ebû Hânîfe’nin görüşlerini Merv şehrinde yayanlardan İbn ‘Atıyye; Mücâhid, Tâvûs, Ömer b. Zerr ve Ebû Hanîfe’nin de içinde olduğu âlimlerin, Mekke’de Atâ b. Ebî Rebâh’ın yanında toplandıklarını ve iman konusunu müzâkere ettiklerini rivayet etmiştir. Buna göre Ömer b. Zerrşöyle demiştir:

‘‘İmân; Allah’tan başka ilah olmadığına ve Muhammed (s.a.v.)’in onun kulu ve rasûlü olduğunu tasdiktir. İkrâr; Allah’tan gelen herşeyi kabul etmektir. Ehl-i kıble olan hiç bir kimseyi günahından dolayı tekfir etmeyiz. Ehl-i Kıble’den olan herkesin namazını kılarız. Günahsız veya günahlı bütün imamların arkasında saf tutarız. Kıyâmete kadar onlarla beraber cihad ederiz’’.

Bunun üzerine Atâ b. Ebî Rebâh, Kâ‘be’ye dönerek, Ashab-ı Muhammed’in parçalanmayacağını söyleyip Allah’a şükretmiştir.

Sebezmûnî, Keşfü’l-Âsâr, 2/193-194


İman nedir?
sorusuna tabiinin büyüklerinden İbrahim en-Nehai (ra) "tasdik" diye cevap veriyor.

Senedi: Muhammed b. Yezid el Buhari ve Abdullah b. Muhammed - İbrahim b. Yusuf - Cafer b. Avn- Ebu Hanife - Hammad - İbrahim
1673373379621375-0.jpg


Ebu hanife mürciemidir?
 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
bu büyük bir meselesidir.

Es selamu aleyküm,

bu günümüzde bu haliyle büyük bir mesele değildir. Zamanında büyük bir meseleydi çünkü Mürcienin insanların imanları eşittir demeleri günahkarları fasıkları ve zalimleri müttaki müminler ile aynı kefeye koyuyordu.

Bu ilk önce Kufe'deki Haccac karşıtı insanları kızdırdı, çünkü onlar Haccac'ı fasık veya kafir olarak görüyorlardı. Haccac'a mümin denmesi insanları kızdırdı. Mürcie Haccac'a karşı savaştı, ama ona mümin diyerekten. Şabi gibilerine göre Mürcie çok barışçıldı. Said bin Cübeyr de onlara bu sebeple kızdı. Bazıları da Mürcie'yi Haccac'a karşı savaştıkları için kınadı. Bunlara göre müminlere karşı savaşmak, isyan etmek haramdı, Şerîk gibi.

Haccac'tan sonra da bu söylem havfü reca dengesinde havfi hafife indirgediği kaygısıyla kınandı, özellikle ehli hadis uleması tarafından.

Ayrıca Mürcie emri bil marufta ileri gidip yer yer sultanlara isyanı destekliyordu. Bunu da bir çok kişi tasvip etmedi.

Ebu Hanife'nin Mürci olması onun itibarını zedelemez. Bunlar onun içtihatlarıdır. Hanefiler zamanla bazı konularada görüşlerini değiştirmişlerdir. Örneğin imanla birlikte günah zarar vermez derken Ebu Muti el-Belhi, Tahavi biz böyle demeyiz yazmıştır akidesine, günahlara yol aralar kaygısıyla.

İmanın tarifi ile ilgili bu ihtilaf kalkalı çok oluyor. Sonraları ve günümüzde ulema küfür amellerinde ve küfürden tevbe meselelerinde tartışmışlar.
 
E Çevrimdışı

e.soyler.Tawheed

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İmanın tarifi ile ilgili bu ihtilaf kalkalı çok oluyor.
Evet oluyor ama farkındaysan benim paylaştığım yazı dizesine Ebu hanife ameli imandan bir cüz sayıyor.
Eşarinin Şerhinide paylaştım zaten eşaride iman amel et kemik gibidir. Ameller ile eksilir asli noktada inanılması gereken noktada eksilmez fikrindeler. Ayrıca Ebu hanifeye bu saatten sonra mürcie demen pek yakışık kalmadı bu yazı dizisi bencede sizin için büyük bir olay olmalı imanı amelden saydığının delili geldikten sonra halen mürcie demek gerekmez diye düşünüyorum
Ve aleyküm selam
 
Üst Ana Sayfa Alt