Es selamu aleykum hocam,
küfründe icma edilmiş bir fırkaya kendisini nispet eden şahıs ile alakalı sorum olacaktı.
1.) Küfründe icma edilmiş bir topluluğa kendisini nispet eden, örneğin ''Aleviyim'' diyen birisini direk tekfir etmemiz mi lazım yoksa sünniliğe asimile olmuş ihtimaline binaen ya da şirke bulaştığını görmediğimiz için tekfir etmemek mi lazım, bu mesele itikadı ilgilendiren bir mesele midir, ictihadî bir mesele midir? Hem kendisini islama nispet ediyor hem de icma ile kafir olan bir fırkaya nispet ediyor, hangi zahire göre hükmetmek doğrudur? Yani onun şirke bulaştığını görmediğimiz halde kendisini nispet ettiği fırkaya göre mi hüküm verilir?
2.) Bir sünni cehalet ve te'vil ederek alkolü salih kişilere helal kılsa, bir sahabinin bir ayeti yanlış yorumlayarak yaptığı gibi, bu tekfire engel olur diye biliyorum, kendisini alevilige nispet eden kişi aynı hataya düşse, bu mazeretler onun için de geçerli olur mu yoksa ilk baştan aleviyim dediği için mi bu şahsı tekfir etmeliyiz?
3.) Yanılmıyorsam örneğin Cehmiyye de batınî yorumlara dalmıştır, buna rağmen bazı alimler tarafından şahıs olarak herkes tekfir edilmemiş. Doğru mudur?
Allah razı olsun
küfründe icma edilmiş bir fırkaya kendisini nispet eden şahıs ile alakalı sorum olacaktı.
1.) Küfründe icma edilmiş bir topluluğa kendisini nispet eden, örneğin ''Aleviyim'' diyen birisini direk tekfir etmemiz mi lazım yoksa sünniliğe asimile olmuş ihtimaline binaen ya da şirke bulaştığını görmediğimiz için tekfir etmemek mi lazım, bu mesele itikadı ilgilendiren bir mesele midir, ictihadî bir mesele midir? Hem kendisini islama nispet ediyor hem de icma ile kafir olan bir fırkaya nispet ediyor, hangi zahire göre hükmetmek doğrudur? Yani onun şirke bulaştığını görmediğimiz halde kendisini nispet ettiği fırkaya göre mi hüküm verilir?
2.) Bir sünni cehalet ve te'vil ederek alkolü salih kişilere helal kılsa, bir sahabinin bir ayeti yanlış yorumlayarak yaptığı gibi, bu tekfire engel olur diye biliyorum, kendisini alevilige nispet eden kişi aynı hataya düşse, bu mazeretler onun için de geçerli olur mu yoksa ilk baştan aleviyim dediği için mi bu şahsı tekfir etmeliyiz?
3.) Yanılmıyorsam örneğin Cehmiyye de batınî yorumlara dalmıştır, buna rağmen bazı alimler tarafından şahıs olarak herkes tekfir edilmemiş. Doğru mudur?
Allah razı olsun