Ahmed bin Teymiyye namazda elin koyulacağı yer hakkında diyor:“İbn Kudame dedi: ellerini (bağladıkdan) sonra göbeğinin altında tutar.İbn Teymiyyenin şerhi: Yani, tekbir getirildikden sonra ellerini aşağı salar, sağ elini sol elinin bileyi üzerine, sağ eliyle bileyi tutacak şekilde ve ya sağı solun üzerinde yayarak her iki elinin parmaklarını dirseklere doğru yöneldecek şekilde tutar. (sonra bu mevzuda delilleri zikr eder)…Rukudan kalkanda ise böyle etmek (elleri bağlamak) müstehab değil. Çünki, sünnetde bu cür varid olmamışdır. Diğer bir sebeb ise odur ki, namaz m
kılanın rükudan kalkanda az zamanı var ve bu zamanda secdeye hazırlanmalıdır.(elin yeri hakkındada Ahmed bin Hanbelden gelen görüşler)elini göbeğinin altında ve ya göğsünün altında (mide üzerinde) tutmalıdır. Bu varyantların her ikisi de kerahetsiz olarak caizdir. İlk varyant (göbek altı) İmam Ahmedden gelen rivayetlerden birine göre daha efdaldır. (Hanbelilerden) Hiraki, Kadı ve başkaları bu görüşe üstünlük vermişler.Bunu Ahmed, Ebu Davud ve Darakutni Ebu Cuheyfeden boyle rivayet etmişler: “Ali(ra) dedi: eli elin üzerine koyub göbek altında tutmak sünnetdendir.”Bu, aynı zamanda İbn Mesud kanalıyla Nebiden(s.a.v) rivayet edilmişdir. İmam Ahmed bu hadisi delil getirmişdir.İbn Batta Ebu Hureyreden(r.a)şöyle rivayet etmişdir: “Namazda elini göbek altında tutmak sünnetdendir. Sahabe “sünnetdendir” dedikde bundan Nebinin (s.a.v) sünneti anlaşılır.(Eli göbek altında tutmağa diğer bir sebep ise)b
u şeklin mekruh olan tekfirden (namazda eli gögüse koymakdan) uzak olmasıdır. Diğet bir r
ivayete göre göğüsden aşağı (mide üzerine) koyması daha efdaldır. Bunu ashabımızdan (Hanbelilerden) bir grup, aşağıdakı hadisler sebebiyle tercih etmişdir.Cerir ed Dabbi dedi: “Alinin (ra) sağ eliyle solun bileğinden tutup, göbek üzerine koyduğunu gördüm.” Bunu Ebu Davud rivayet etmişdir. Her iki formada aynıdır (eli göbek altına ve üzerine koymak). Bu mevzudakı hadislerin mühtelif olması sebebiyle Ebu Musa ve başkalari bu görüşü tercih etmişler.Namazda ellerin göğüse koyulmasına gelince bu mekruhdur! İmam Ahmedde şöyle demişdir.Ebu Eyyubdan, onun da Ebu Meşerden böyle dediyi zikr edilmişdir: “Namazda tekfir mekruhdur”. Sonra ise tekfiri açıkayarak boyle demişdir: Tekfir – Namazda elini göğsüne yakın (ve ya göğsü üzerine) koymasıdır.”Kaynak: Ahmed ibn Teymiyye: Şerhul Umde fil Fıkıh : 1/236.Mektebetul Ubeykan: 1413/1993 İbn Kayyim da aynì görüşü kayd ediyor:“ellerin koyulacağı yer hakkinda Ahmedden farkli rivayetler gelib. Göbeğin üzerine ve altına koyulacağı rivayet edilib.Ebu Talibin rivayetinds
e diyiliyor: “Ahmedden Namaz kılarken elini nereye koyduğunu sordum, “göbeğin üzerine ve ya biraz aşağı, her ikisinde de serbestlik var, ister göbeğinn üzerinde, ister altında tutar” diye cevap verdi.Aliden (r.a) boyle gelmişdir: “eli elin üzerine koyub göbek altında tutmak sünnetdendir.”Amr bin Malik, Ebul Cevzeden o da İbn Abbasdan Alinin hadisinin benzerini rivayet etmişdir. Ancak bu rivayet sahih deyil.Sahih olan Alinin (r.a) hadisidir. Muzeni rivayetinde ise diyor: “Göbekden azacık aşağı koyulmalıdır.Elleri gögüse koymak ise mekruhdur. Çünki Nebiden(s.a.v) tekfiri yasak etdiyi rivayet edilib. Tekfir-elleri göğüse koymakdır Kaynak: İbn Kayyim: Bedeiul Faveid: 3/981-983 Daru Alemil Faveid