Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru İbni Teymiyye Maturidi veya Eşari Değil miydi?

leyligöz Çevrimdışı

leyligöz

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İbni teymiyye maturidi veya eşari değil miydi. İnanç bakımından kendisini nereye koyuyordu?
 
ez-Zehebî Çevrimdışı

ez-Zehebî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Değildi. İbn Teymiyye rahimehullah kendisini itikad olarak Şafii, Malik ve Ahmed'in mezhebinden görüyordu. Hayırlı ilk üç neslin akidesine sahipti. Sonradan çıkan bidat taifelerden beri olmuş, onları eleştirmiştir.
 
Ahıskalı Çevrimdışı

Ahıskalı

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
İbn Teymiyye ve Eşariler...

Bu videoyu seyretmenizi tavsiye ederim.

 
عبد الرحمن Çevrimdışı

عبد الرحمن

قُل آمَنتُ بِاللهِ ثُمَّ استَقِم
İslam-TR Üyesi
Takıyyüddin İbn Teymiyye Hanbeli idi. Hanbeliler eskiden beri Eşariler ve Maturidilerin temsil ettiği kelam geleneğine karşı çıkmış, bunları bazı noktalarda eleştirmişlerdir. İbn Teymiyye de bazı farklarla aynı yolu izlemiş, Eşarilere (Maturidi ve Sabuni'yi zikrettiği de olmuştur) reddiye olarak Beyan Telibis el-Cehmiyye ve Der Tearuz el-Akl ve l-Nakl gibi eserler kaleme almıştır. Bu iki gelenek arasındaki ihtilaflarda merkezi olan Allah'ın sıfatlarını konusudur. Bunun hakkında buraya bakabilirsiniz: İslam Akaidi - Şeyh Hasan Karakaya

Onun dışında İman konusunda da farklı tarifler söz konusu. Sıfatların tevili bahsinde de geçen, akla (mantığa) verilen değişik ehemmiyet de önemli.

Ancak geçmişteki bu ihtilaflar avâmın gündemine taşınmamalı, Müslümanlar özellikle de içinde bulunduğumuz bu fitne ve harp zamanında kardeşliklerini muhafaza etmeli. Musullu Hanbeli fakih Faris bin Falih el-Hazrecî'nin de dediği gibi, bu meseleleri alimler kendi aralarında tartışır.

Ebu Hamid el-Gazzali de zamanında avam için en doğru olanın, susmak (tefviz) olan selef mezhebi olduğunu belirtmiştir (bkz. Faysal et-Tefrika). Hatta bu konuda "İlcamul Avam" diye ayrı bir kitap yazmıştır. İhyasını yazmasının sebebi de, insanları evla olan ilimlere yönlendirmektir.
 
Son düzenleme:
ez-Zehebî Çevrimdışı

ez-Zehebî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selefin mezhebinin tefviz olduğu görüşü bidat bir görüştür. Gerek İmam Buhari'nin Sahihinde gerek diğer akide ile ilgili kitaplarda istiva dahil birçok sıfata mana verildiği görülüyor.
 
طالب بن عايد Çevrimdışı

طالب بن عايد

انا لله وانا اليه راجعون
Süper Moderatör
İbn Teymiyye ve Eşariler...

Bu videoyu seyretmenizi tavsiye ederim.

İbn Teymiyye rahimehullah neyi ikrar ediyor?
İbn Teymiyye'nin herkesi tekfir eden bir harici olduğunu mu zannediyordunuz?

Neden özellikle youtube kanalınızda sürekli İbn Teymiyye'nin veya başka alimlerin sözlerini cımbızlayıp tahrif ediyorsunuz?

İbn Teymiyye'nin tevbe ettiğini ne sıfatla iddia ediyorsunuz? İbn Teymiyye rahimehullah Allah'ı swt mahlukata benzeten bir mucessime veya muşebbihe miydi ki? Açıklamasını tevbe etmiş gibi lanse ediyorsunuz! Bilakis vahdeti vucud ve şuhudçuların ta kendileri değil midir Allah'ı mahlukat ile birleştiren tebdil ettirenler!?!?

Hâşâ we kellâ..
 
M Çevrimdışı

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
İbn Teymiyye rahimehullah neyi ikrar ediyor?
İbn Teymiyye'nin herkesi tekfir eden bir harici olduğunu mu zannediyordunuz?

Neden özellikle youtube kanalınızda sürekli İbn Teymiyye'nin veya başka alimlerin sözlerini cımbızlayıp tahrif ediyorsunuz?

İbn Teymiyye'nin tevbe ettiğini ne sıfatla iddia ediyorsunuz? İbn Teymiyye rahimehullah Allah'ı swt mahlukata benzeten bir mucessime veya muşebbihe miydi ki? Açıklamasını tevbe etmiş gibi lanse ediyorsunuz! Bilakis vahdeti vucud ve şuhudçuların ta kendileri değil midir Allah'ı mahlukat ile birleştiren tebdil ettirenler!?!?

Hâşâ we kellâ..
Ben sana cevap vermek istiyorum evet vahdeti vucud böyle sapık bir şey ama imam rabbani yi sayıyorsan o öyle değil bire bir kendi reddiye yapdi tövbe etti diye biliyorum ibn arabi dersen ibn arabi hakkın da bazı alimlerin sözleri de var diye biliyorum onun eserlerine ekleme yapılmış olabilir diyenler vs var diye biliyorum bunun aynısını ibn teymiyye hakkın dada diyenler vardı herhalde yani kitaplarına ekleme olmuş olabilir mi diye belki muhammed bin Abdullvehhb da olabilir yani şuan ibn teymiyye düşman olan tek Türkiye deki hocalar değil belki Araplar bile vardır Muhammed bin Abdulvehhab da dahil buna
 
طالب بن عايد Çevrimdışı

طالب بن عايد

انا لله وانا اليه راجعون
Süper Moderatör
Ben sana cevap vermek istiyorum evet vahdeti vucud böyle sapık bir şey ama imam rabbani yi sayıyorsan o öyle değil bire bir kendi reddiye yapdi tövbe etti diye biliyorum ibn arabi dersen ibn arabi hakkın da bazı alimlerin sözleri de var diye biliyorum onun eserlerine ekleme yapılmış olabilir diyenler vs var diye biliyorum bunun aynısını ibn teymiyye hakkın dada diyenler vardı herhalde yani kitaplarına ekleme olmuş olabilir mi diye belki muhammed bin Abdullvehhb da olabilir yani şuan ibn teymiyye düşman olan tek Türkiye deki hocalar değil belki Araplar bile vardır Muhammed bin Abdulvehhab da dahil buna
Elbette kardeşim, bu kitablar Allah swt tarafından korunmamıştır. Mesela bazı nurcular da risaleler hakkında öyle der veya mevlanacılar mesnevi hakkında öyle der.

Fakat önemli bir şey vardır ki; her bir şahsın eserleri tamamen incelendiğinde, yazar hakkında genel bir fikir oluşur zihinde. Mesela İbn Teymiye'nin (rahmetullahi aleyh) bütün eserlerini islamında ve adaletinde emin olan şahıslardan toplayıp bir araya getirdiğimizde nasıl bir akidesi ve görüşü olduğunu çok net görebiliriz. Mesela Abdulkadir Geylani'ye (rahmetullahi aleyh) isnâd edilen birçok sözün bize islamında ve adaletinde emin olmayan uydurukçulardan nakledildiğine şahid oluruz, bu sebeble isnâd/râviler her yerde çok önemlidir, tarih de dahil.

Bu yöntemi herkes için kullanabiliriz, yani herhangi bir yazarın kendisine isnâd edilen yazılarını adil kişiler aracılığıyla değerlendirirsek belli bir kalıba oturtabiliriz. Çünkü bize zâhir olan odur, ancak yine de temkinli olmak için şöyle diyebiliriz; "Biz şu kitabın şura ve şuralarında açıkça şirk, bid'at vs görüyoruz ve bunun yazarını dalâlette veya şirkte görüyoruz, yazar bu hâlinden tevbe etmeden ölmüşse böyledir Allahu a'lem, yazar tevbe etmiş ise Allah swt affetsin."
 
M Çevrimdışı

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
Elbette kardeşim, bu kitablar Allah swt tarafından korunmamıştır. Mesela bazı nurcular da risaleler hakkında öyle der veya mevlanacılar mesnevi hakkında öyle der.

Fakat önemli bir şey vardır ki; her bir şahsın eserleri tamamen incelendiğinde, yazar hakkında genel bir fikir oluşur zihinde. Mesela İbn Teymiye'nin (rahmetullahi aleyh) bütün eserlerini islamında ve adaletinde emin olan şahıslardan toplayıp bir araya getirdiğimizde nasıl bir akidesi ve görüşü olduğunu çok net görebiliriz. Mesela Abdulkadir Geylani'ye (rahmetullahi aleyh) isnâd edilen birçok sözün bize islamında ve adaletinde emin olmayan uydurukçulardan nakledildiğine şahid oluruz, bu sebeble isnâd/râviler her yerde çok önemlidir, tarih de dahil.

Bu yöntemi herkes için kullanabiliriz, yani herhangi bir yazarın kendisine isnâd edilen yazılarını adil kişiler aracılığıyla değerlendirirsek belli bir kalıba oturtabiliriz. Çünkü bize zâhir olan odur, ancak yine de temkinli olmak için şöyle diyebiliriz; "Biz şu kitabın şura ve şuralarında açıkça şirk, bid'at vs görüyoruz ve bunun yazarını dalâlette veya şirkte görüyoruz, yazar bu hâlinden tevbe etmeden ölmüşse böyledir Allahu a'lem, yazar tevbe etmiş ise Allah swt affetsin."
Selamün aleyküm kardeşim Allah Razı olsun
Bir sorum var ama işin ehlimisin bilmem ben biara şarkı söyleyen bir kıza müşrik dedim söyledi sözden dolayı daha sonra ben acaba kafirmi oldum dedim kendi kendime şuan da aklıma geldi bana bı yardımcı olur musun öyle bir şey olmuş olabilir mi ya tabiki En doğrusunu Allah Azze Ve Celle bilir.
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamün aleyküm kardeşim Allah Razı olsun
Bir sorum var ama işin ehlimisin bilmem ben biara şarkı söyleyen bir kıza müşrik dedim söyledi sözden dolayı daha sonra ben acaba kafirmi oldum dedim kendi kendime şuan da aklıma geldi bana bı yardımcı olur musun öyle bir şey olmuş olabilir mi ya tabiki En doğrusunu Allah Azze Ve Celle bilir.

Eğer kadın olduğu halde kendine nikah düşmeyen birisinin yanında şarkı söylediği yani günah işlediği için bunu söylediysen bidattır ama böyle olduğunu sanmıyorum.
Eğer bir şirk sözü içeriyorsa şarkı ve bunu söyleyen kişiyi tekfir ettiysen bu şarkıda geçen söze göre değişir ama küfür değildir.
 
طالب بن عايد Çevrimdışı

طالب بن عايد

انا لله وانا اليه راجعون
Süper Moderatör
Selamün aleyküm kardeşim Allah Razı olsun
Bir sorum var ama işin ehlimisin bilmem ben biara şarkı söyleyen bir kıza müşrik dedim söyledi sözden dolayı daha sonra ben acaba kafirmi oldum dedim kendi kendime şuan da aklıma geldi bana bı yardımcı olur musun öyle bir şey olmuş olabilir mi ya tabiki En doğrusunu Allah Azze Ve Celle bilir.
We aleykum esselam kardeşim, amin ecmain.

Bazı şarkılarda bazı sözler şirk içermekte ve sahibini muşrik edebilmektedir. Mesela "bir Allah'a taptım bir sana taptım"(hâşâ) gibi sözler apaçık şirktir. Bir de toplumda ergen tribine girmiş bazı cahilleri farketmişsindir ki; şarkıyı ezberden söylüyor ama aslında niyetinin Allah'a ortak koşmak olmadığını bazı hallerinden anlayabiliyorsun. Elbette bu durumu söylenen sözü şirk olmaktan çıkarmaz ama, şahsa doğrudan kâfir muşrik demeden önce güzel bir uslub ile açıklama yapılırsa tevbe edip vazgeçtiğine de şahid olabiliriz inşaAllah. Bizzat benzeri sözleri söyleyen bir kişiyi uyardığımda, hiç farkında değilmiş gibi, sanki öncesinde sarhoşmuş da anlamını bilmiyormuş gibi şok olduğunu ve o halini terk ettiğini görmüşümdür.

Bu şirk sözleri söyleyen kişinin kız veya erkek olması farketmez, ama kızın erkeklerin yanında söylemesi veya erkeğin kızların yanında söylemesi ayrı bir haram olarak değerlendirilir. Ayrıca uyarma imkanımız var ise ve muhatab bayan olacak ise elbette mahremiyet şartlarına da riayet edilmelidir.

Soruna gelecek olursak; böyle sözleri söyleyen kişiye muşrik dediğin için senin kâfir olacağını sanmıyorum, ama temkinli olmak ve ilgili şahsa uygun bir yol ile önce gerekli izahati yapmaya çalışmak en hayırlısıdır diye düşünüyorum Allahu a'lem.
 
M Çevrimdışı

Müfteri Pezdevi

ÜYE
Banned
Eğer kadın olduğu halde kendine nikah düşmeyen birisinin yanında şarkı söylediği yani günah işlediği için bunu söylediysen bidattır ama böyle olduğunu sanmıyorum.
Eğer bir şirk sözü içeriyorsa şarkı ve bunu söyleyen kişiyi tekfir ettiysen bu şarkıda geçen söze göre değişir ama küfür değildir.
We aleykum esselam kardeşim, amin ecmain.

Bazı şarkılarda bazı sözler şirk içermekte ve sahibini muşrik edebilmektedir. Mesela "bir Allah'a taptım bir sana taptım"(hâşâ) gibi sözler apaçık şirktir. Bir de toplumda ergen tribine girmiş bazı cahilleri farketmişsindir ki; şarkıyı ezberden söylüyor ama aslında niyetinin Allah'a ortak koşmak olmadığını bazı hallerinden anlayabiliyorsun. Elbette bu durumu söylenen sözü şirk olmaktan çıkarmaz ama, şahsa doğrudan kâfir muşrik demeden önce güzel bir uslub ile açıklama yapılırsa tevbe edip vazgeçtiğine de şahid olabiliriz inşaAllah. Bizzat benzeri sözleri söyleyen bir kişiyi uyardığımda, hiç farkında değilmiş gibi, sanki öncesinde sarhoşmuş da anlamını bilmiyormuş gibi şok olduğunu ve o halini terk ettiğini görmüşümdür.

Bu şirk sözleri söyleyen kişinin kız veya erkek olması farketmez, ama kızın erkeklerin yanında söylemesi veya erkeğin kızların yanında söylemesi ayrı bir haram olarak değerlendirilir. Ayrıca uyarma imkanımız var ise ve muhatab bayan olacak ise elbette mahremiyet şartlarına da riayet edilmelidir.

Soruna gelecek olursak; böyle sözleri söyleyen kişiye muşrik dediğin için senin kâfir olacağını sanmıyorum, ama temkinli olmak ve ilgili şahsa uygun bir yol ile önce gerekli izahati yapmaya çalışmak en hayırlısıdır diye düşünüyorum Allahu a'lem.
Sokaklarina tapdim falan böyle saçma sapan sözler var kız söylüyor ergen yanu uyuz gibi :)
 
Üst Ana Sayfa Alt