ATEŞLE YAKARAK CEZALANDIRMANIN VE ÖZEL KISASIN HÜKMÜ!
Ateşle yakarak
cezalandırmak yasağı umumdur/geneldir,
fakat kısas cezası olarak ateşle ceza vermek ise hastır/özeldir. Ateşle yakarak ceza vermek islam fıkhında ancak kısas yoluyla meşrudur.
Diyelim ki; bir insan,
birini bıçakla, silahla, taşla öldürse veya boğmak suretiyle öldürse
ateşle yakılarak ölüm cezası verilmez çünkü "لا يعذب بالنار إلا رب النار ateşle cezayı ancak ateşin Rabbi verir" sahih hadisi umum ifade ettiği için ona ateşle yakılma cezası verilmez. Misliyle ceza verilir.
Fakat katil,
müslüman masumları veya ferdi
kimyasal maddelerle, bombalarla yakarak öldürürse,
ona verilecek hüküm değişir. Bu durumda nasıl öldürdüyse, maktul'un ailesi misliyle öldürülmesini talep edebilir, İşte bu durumda genel hükümden has hükme dönülür ve misliyle kısas uygulanır. İşte deliller:
"Eğer ceza verecekseniz, size yapılan işkencenin misliyle ceza verin. Ama sabrederseniz, elbette o, sabredenler için daha hayırlıdır." (Nahl-126) "Ey iman edenler! Öldürülenler hakkında size kısas farz kılındı. Hüre hür, köleye köle, kadına kadın (öldürülür). Ancak her kimin cezası, kardeşi (öldürülenin velisi) tarafından bir miktar bağışlanırsa artık (taraflar) hakkaniyete uymalı ve (öldüren) ona (gereken diyeti) güzellikle ödemelidir. Bu söylenenler, Rabbinizden bir hafifletme ve rahmettir. Her kim bundan sonra haddi aşarsa muhakkak onun için elem verici bir azap vardır." (Bakara-178)
Şeyh Muhammed Muhtar eş-Şankıti hafizahullah
Zâdu'l Mustakni/Kısas babının şerhinde şöyle der : "Katil/cani, yakıcı kimyasal maddelerle işlediği katliamın, tıpkı misliyle cezalandırılır"
Bu konuda selef ve halef ilim ehli ihtilaf etmemiştir.
Hatta son dönem Hanefi fıkıhçılarından Ömer Nasuhi Bilmen eserinde bunu izah eder. Lütfen bakınız.
Ubeydullah Arslan bunu paylaşmış...
Ateşle yakarak
cezalandırmak yasağı umumdur/geneldir,
fakat kısas cezası olarak ateşle ceza vermek ise hastır/özeldir. Ateşle yakarak ceza vermek islam fıkhında ancak kısas yoluyla meşrudur.
Diyelim ki; bir insan,
birini bıçakla, silahla, taşla öldürse veya boğmak suretiyle öldürse
ateşle yakılarak ölüm cezası verilmez çünkü "لا يعذب بالنار إلا رب النار ateşle cezayı ancak ateşin Rabbi verir" sahih hadisi umum ifade ettiği için ona ateşle yakılma cezası verilmez. Misliyle ceza verilir.
Fakat katil,
müslüman masumları veya ferdi
kimyasal maddelerle, bombalarla yakarak öldürürse,
ona verilecek hüküm değişir. Bu durumda nasıl öldürdüyse, maktul'un ailesi misliyle öldürülmesini talep edebilir, İşte bu durumda genel hükümden has hükme dönülür ve misliyle kısas uygulanır. İşte deliller:
"Eğer ceza verecekseniz, size yapılan işkencenin misliyle ceza verin. Ama sabrederseniz, elbette o, sabredenler için daha hayırlıdır." (Nahl-126) "Ey iman edenler! Öldürülenler hakkında size kısas farz kılındı. Hüre hür, köleye köle, kadına kadın (öldürülür). Ancak her kimin cezası, kardeşi (öldürülenin velisi) tarafından bir miktar bağışlanırsa artık (taraflar) hakkaniyete uymalı ve (öldüren) ona (gereken diyeti) güzellikle ödemelidir. Bu söylenenler, Rabbinizden bir hafifletme ve rahmettir. Her kim bundan sonra haddi aşarsa muhakkak onun için elem verici bir azap vardır." (Bakara-178)
Şeyh Muhammed Muhtar eş-Şankıti hafizahullah
Zâdu'l Mustakni/Kısas babının şerhinde şöyle der : "Katil/cani, yakıcı kimyasal maddelerle işlediği katliamın, tıpkı misliyle cezalandırılır"
Bu konuda selef ve halef ilim ehli ihtilaf etmemiştir.
Hatta son dönem Hanefi fıkıhçılarından Ömer Nasuhi Bilmen eserinde bunu izah eder. Lütfen bakınız.
Ubeydullah Arslan bunu paylaşmış...