Şeyh Şankıtiy, itaatte şirk konusunda şöyle diyor:
Rasulullah sallAllahu aleyhi ve sellem, hıristiyan ve yahudilerin kendi haham ve rahiblerini rab edindiklerini anlatan;
"Onlar Allah'ı bırakıp haham ve rahiplerini rabler edindiler..."(Tevbe: 31)
Ayetini okurken, daha önce hristiyan olan ve müslüman olmak için gelen Adiyy b. Hatem Rasulullah sallAllahu aleyhi ve sellem 'den bu ayetin açıklanmasını istedi. Bunun üzerine Rasulullah sallAllahu aleyhi ve sellem bu ayeti; "O kimseler Allah'ın haram kıldığını helal, helal kıldığını da haram kıldıkları zaman haham ve rahiplerine itaat edince onları rab edinmiş oldular", şeklinde açıkladı.
Allah'ın kanunlarından (şeriatinden) başka kanunlarla muhakeme olmayı isteyenlerin şirke girdiklerini Nisa: 60 ayeti apaçık bir şekilde bildiriyor. Ve böylelerinin müslümanlık iddiasını hayretle karşılıyor. Çünkü hem iman ettiklerini iddia ediyorlar, hem de Allah'ın kanunlarından başka kanunlarla muhakeme olmayı istiyorlar. Oysa aynı kalpte Allah-u Teâlâ'ya iman ile tağuta muhakeme olmaya rıza gösterme bir arada bulunamaz. İşte bu onların iman iddialarında yalancı olduklarını ortaya koymaktadır.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Ey Muhammed! Sana indirilen Kur'an'a ve senden öncekilere indirilenlere inandıklarını iddia edenleri görmüyür musun? Reddetmeleri emrolunmuşken tağuta muhakeme olmak istiyorlar. Şeytan onları derin bir sapıklığa saptırmak ister."(Nisa:60) (Edvaul Beyan c:4, s:82)
İmam Şankıtiy başka bir yerde Nisa: 60 ayetini zikrettikten sonra şöyle diyor:
"tağutu reddetmedikçe hiçbir kimsenin iman etmiş sayılmayacağını aşağıdaki ayet çok iyi açıklamaktadır.
Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:
"Kim tağutu reddedip Allah'a iman ederse, kopmak bilmeyen sağlam bir kulpa tutunmuştur." (Bakara:256)
Dikkat edilirse ayette, tağutu inkar etmeksizin kopmak bilmeyen sağlam bir kulpa tutunmanın söz konusu olmadığı vurgulanmaktadır. Yani, bu durumda kişi imandan mahrumdur.
Zira "sağlam kulpa tutunma" diye vurgulanan şey, imanın ta kendisidir. tağutu inkar etmeme hadisesi hiçbir zaman iman ile bir arada bulunmaz. İkisinin bir arada bulunması imkansız bir şeydir." (Edvaul Beyan c:1, s:293)
Tağut kavramı neyi ifade eder?
Kişi bunu bilsin ki, ona karşı çıkıp Allah-u Teâlâ'ya iman edebilsin.