HZ. PEYGAMBER IN NAMAZ KILMA SEKLI
KABE'YE YÖNELMEK
"Hz. Peygamber (S.A.V.), farz veya nafile namazlar için, namaza kalktigi zaman, Kabe'ye yönelir. Kabeye yönelmeyi emr ederdi. Bu sebeple, namazini güzel kilmayan birine söyle buyurdu: "Namaza kalktigin zaman, abdesti tam al, sonra kibleye yönelerek tekbir al."Buhari,müslüm
"Hz. Peygamber (S.A.V.), seferde iken nafile namazlari ve vitir namazini binegi üzerinde kilar binegi, onu sark ve garb hangi yöne dogru yöneltirse o tarafa dogru kilardi."Buhari,müslüm
Bu konuda Allah Telâlâ söyle buyuruyor . "Ne tarafa dönerseniz, Allah'in yüzü oradadir." (el-Bakara,2/115)
"Hz. Peygamber (S.A.V.), bazen devesi üzerinde nafile namaz kilmak isteyince, onu da kibleye dogru yöneltip öyle tekbir alirdi, daha sonra binegi ne tarafa yönelirse o sekilde kilmaya devam ederdi."ebu davud
"HzPeygamb er (S. A. V.) binegi üzerinde basi ile ima ederek rüku' ve secde yapar, secdeyi ruku'dan daha fazla egilerek yapardi." Ahmed b. Hanbel ve Tirmizi. (Tirmizi onu sahih kabul eder.)
"Hz. Peygamber (S .A.V.) farz namazlari kilmak isledigi zaman, devesinde n iner namazi öyle kilardi."- Buharî ve Ahmed b. Hanbel.
Siddetli korku zamanlari nda kilinan namaza gelince, Hz. Peygamber (S.A.V.) bu namazi ümmetine yaya giderken ayakta; binekli iseler, kibleye, yahut kible disina yönelerek kilmalari ni mesru' kildi."Buharî ve Müslim.
ve söyle buyurdu: "Ordular bir birine girdigi zaman, namaz ancak, tekbir almak, ve bas ile isarette bulunmakt an ibarettir ."Buharî ve Müslim'in isnadi ile Beyhakî.
Hz. Peygamber (S.A.V.), yîne:"Dogu ile bati arasi kibledir." buyurdu.-- Tirmizi ve Hâkim nakletmis ve sahih oldugunu söytemislerdir. Ben de irvaul-Galilde (292) tahriç ettim.
Câbir (R.A.) söyle dedi: "Biz Resululla h ile birlikle bir yolculukt a yahut askerî bir birlikte bulunuyor duk. Bu esnada hava bulutland i. Kibleyi arastirdi k, fakat kible konusunda farkli görüslere sahip olduk. Herkes namazini tek basina kildi, içimizden biri, yerini belirleme miz için, önüne bir çizgi çiziyordu. Sabah olunca, o çizgiye baktik ki, kibleye ters bir yöne dogru namaz kilmisiz. Durumu Hz. Peygamber e söyledik. Bize namazin iadesini emretmedi . Ve "Namaziniz caizdir" buyurdu. Dârekutnî, Hâkim, Beyhakî, Tirmizi, Ibn Mace, Taberanî. Bu hadis "Irva"da da zikr edilmisti r. (296)
"Resululla h (S.A.V.) "Yüzünün göge çevrildigini görüyoruz. Simdi seni hosnut olacagin bir kibleye döndürüyoruz. Artik namazda yüzünü Mescid-i Haram yönüne çevir",(el-Bakara.2/144) âyeti indirilme den önce, Kabe önünde oldugu halde, yüzünü Kudüs'e dogru çeviriyordu. Âyet inince, Kabe'ye yöneldi. Bir ara Küba'da halk sabah namazini kilarken, onlara bir kimse gelerek söyle dedi: Bu gece, Resululla n"(S.A.V.)'e bir âyet indi ve Kâ'be'ye dogru yönelmesi emredildi . Siz de hemen Kabe'ye yöneliniz."Bunun üzerine, Sam'a dogru yönelmis bulunan halk, imamlari ile birlikte yönleri kibleye gelinceye kadar döndüler."*Buhari, Müslim, Ahmed, Serraç, Taberanî (3/108/2), ibn Sa'd, (243) el-irva (290).
NAMAZ'DA KIYAM
Hz. Peygamber (S.A.V.), Allah Teâlâ'nin "Gönülden boyun egerek Allah için namaza kalkin." (el-Bakara,2/238) emrine uyarak farz ve nafile namazlari ayakla kilardi. Fakat, seferde nafileler i binek üzerinde kilardi.S iddetli korku zamanlari nda (savasta), yukarida geçtigi gibi, ayak üzerinde, ya da binekli olarak namaz kilmalari ni ümmetine mesru' kildi. Bu husus Allah Teâlâ'nin "Namazlara ve orta namaza devam edin.', "Gönülden boyun egerek Allah için namaza kalkin. Eger korkarsan iz, yaya yahut binekte iken kilin. Güvene erisince, bilmedikl erinizi size Ögrettigi gibi, Allah'i anin." (el-Bakara,2/238) ayetleriy le ilgilidir .
"Resululla h (S.A.V.), ölümüne neden olan hastaligi nda namazlari oturarak kildi."*Tirmizi bu hadis Için "Sahih" demistir
Bundan önce de bir defasinda namazi böyle kilmisti. :Hz. Peygamber hastalanm is, cemaat da onun arkasinda ayakta namaz kilmisti. Onlara oturmalar ini isaret etti, onlar da oturdular . Namazdan çikinca söyle buyurdu: Az önce, siz nerede ise iranlilar in ve Rumlarin yaptigi gibi yapiyordu nuz. Onlar, krallari otururken ayakla dururlar. Siz böyle yapmayin. Imam ancak kendisine uyulmasi için tâyin edilmisti r, îmam rüku' edince siz de rüku' edin; rüku'dan basini kaldirinc a siz de kaldirin. Imam oturarak namaz kilinca, siz de birlikte oturarak namaz kilin."'Müslim ve diger kaynaklar
Hastalari n Oturarak Namaz Kilmalari
Imran b. Husayn (R.A.) söyle demistir "Bende basur hastaligi vardi. Durumu Resululla h (S.A.V.)'e sordum. Buyurdu ki; namazi ayakta kil. bunu yapamazsa n oturarak kil. Buna da gücün yetmezse, yan yatarak kil.Buharî, Ebû Dâvud ve Ahmed b. Hanbel
Yine Imran söyle demistir: "Oturarak namaz kilan bir kimsenin hükmünü Hz. Peygamber'e sordum. Buyurdu ki; ayakta namaz kilmak daha faziletli dir. Oturarak namaz kilan kimse, ayakta kilanin yari sevabini alir. Bir kimse (Bir rivayete göre, yatarak) namaz kilarsa, ayakta namaz kilanin yari sevabini alir." Bu namazdan hastanin namazi kast edilmisti r. Enes (R.A.) da söyle demistir "Resululla h (S.A.V.), hastalikt an dolayi oturarak namaz kilan bir grup insanin bulundugu yere çikti ve oturanin namazi ayakta kilanin namazinin yarisina denktir." buyurdu.1 9- Ahmed b. Hanbel, Ibn Mâce. saglam bir isnatla rivayet ettiler.
"Hz. Peygamber {S.A.V.) bir hastayi ziyareti esnasinda onu yastigi üzerinde namaz, kilarken gördü. Yastigi kaldirip atti. Bu sefer hasta namaz kilmak için bir tahta aldi. Resululla h (S.A.V.) onu da kaldirip attiktan sonra buyurdu ki: Gücün yeterse namazini toprak üzerinde kil. Degilse isaretle kil ve secdeni rükuundan biraz daha fazla egilerek yap."Taberani,Bezzar
Gemide Namaz Kilmak
"Hz. Peygamber'e, gemide namaz, kilmanin hükmü soruldugu nda söyle buyurdu: Gemide iken namazi ayakla kil. Bogulmakt an korkarsan o baska."-Bezzar 68
"Hz. Peygamber in yasi ilerleyin ce, üzerine yaslanmak için namazgahi nda bir dayanak edindi."Hakim. Hakim ve Zehebî "Sahih" demislerd ir
Gece Namazini Ayakta ve Oturarak Kilmak
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazi geceler, ayakta uzun süre namaz kilar, bazi gecelerde de oturarak uzun süre namaz kilardi. Kiraati ayakta yapinca, rüku'u da ayakta yapar; oturarak kiraat yaptigi zaman ise, rüku'u da oturarak yapardi."Müslim ve Ebû Dâvud
"Yine Hz. Peygamber, bazi zamanlar, oturarak namaz kilar; kiraati oturarak yapar; geride otuz yahut kirk âyci kalinca ayaga kalkar; bunlari ayakta okur; sonra rüku' ve secdesini yapardi. Ikinci rekâtta da bunun gibi yapardi." Buhari ve Müslim.
"Hz. Peygamber iyice yaslandig i zaman, hayatinin son dönemlerinde sünnet namazlari oturarak kilardi. Bu durum vefatinda n bir gün Öncesine raslamakt aydi." Müslim ve Ahmed b. Hanbel.
"Hz. Peygamber bazen de bagdas kurarak namaz kilardi." Nesaî ve Ibn Huzeyme (Sahih (1/107/2); el-Makdisî, Sünen (80/1, Hâkim. Sahih demis. Zehebî de ona katilmist ir
AYAKKABIL ARLA NAMAZ KILMAK
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen yalinayak, bazen de ayakkabil arla namaza dururdu."Ebû Dâvud ve Ibn Mace, Bu mütevatîr bir hadistir. Tahavî de böyle demistir.
bunu Ümmeti için de mubah kilarak söyle buyurdu: "Sizden biri, namaz kilarken ayakkabil arini giysin, yahut da bunlari çikararak ayaklan arasina koysun; baskalari na eziyette bulunmasi n.'" Ebû Dâvud
"Hz. Peygamber, bazen ayakkabi ile namaz kilma konusunda daha tekitli konusarak söyle buyururdu: "Yahudiler in yaptiklar inin aksini yapin. Zira onlar ne ayakkabi, ne de mestleri ile namaz kilarlar."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S. A.V.) bazen de namazda iken ayaklarin dan ayakkabil arini çikarir, sonra namaza o sekilde devam ederdi."Ebu Davud
Nitekim Ebû Saîd el-Hudrî de söyle demistir:
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir gün bize namaz kildirdi. Namazin bir kismim kilinca ayakkabil arim çikarip sol tarafina koydu. Cemaat bunu görünce, onlar da ayakkabil arini çikardilar. Namazi bitirince, Resululla h (S.A.V.) buyurdu ki; size ne oluyor ki, ayakkabil arinizi çikardiniz? Söyle cevap verdiler BIz senin ayakkabil arini çikarip attigini görünce, ayakkabil arimizi çikarip attik. Bunun üzerine Hz. Peygamber buyurdu ki; Cebrail (A.S.) bana gelerek, ayakkabil arda pislik oldugunu haber verdi. Bunun üzerine ben de onlari çikarip attim. Sizden biri camiye geldigi zaman ayakkabil arina baksin. Eger onlarda bir pistik görürse, silsin ve ayakkabil arla namaz kilsin."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S.A.V.), namazda ayakkabil arini çikarinca, onlari sol tarafina koyar"32 ve söyle buyururdu: "Sizden bîri namaz kilarken ayakkabil arim sagina koymasin. Baskasini n sagina gelecek sekilde soluna da koymasin. Eger solunda biri bulunmazs a, o takdirde soluna koysun. Solunda biri varsa o zaman ayaklari arasina koysun."Ebu Davud,Nesei
MINBER ÜZERiNDE NAMAZ KILMAK
"Bir defasinda Resululla h (S.A.V.) minber üzerinde (Bir rivayette üç basamakli minber üzerinde) namaz kilmisti. Minber Üzerinde kiyam yapti; tekbir aldi; cemaat da arkasinda tekbir aldilar. Sonra Hz. Peygamber minber üzerindeyken, rüku'a gitti, sonra rüku'dan basini kaldirdi ve geri inerek minberin dibinde secde yapti, ikinci rekâtta da ayni sekilde yapti. Namazi bu sekilde bitirdikt en sonra cemaata karsi dönerek söyle buyurdu: "Ey cemaat! Bana uymaniz ve nasil namaz kildigimi ögrenmeniz için böyle yaptim." Buhari, Mislim. Ibn Sa'd (1/253). Bkz. "el-Irvâ".545
NAMAZDA SÜTRENlN LÜZUMU
"Hz. Peygamber (S.A.V.), namazda sütreye yakin durur, sütte ile kendisi arasinda üç arsinlik bir mesafe bulunurdu ." Buhari* ve Ahmed b. Hanbel.
"Secde yeri ile sütre arasinda ise; bir koyun geçecek kadar bir mesafe bulunurdu ."Buhari ve Müslim.
"Hz. Peygamber yine söyle buyururdu: "Sütresiz namaz kilma, önünden herhangi bir kimsenin geçmesine müsaade etme. Eger geçmek isterse, onunla mücadele et. Çünkü seytan onunla beraberdi r." Ibn Huzeyme, (Sahih", 1/93/1) saglamca bjr senet ile.
"Yine Resullah (S.A.V.) söyle buyuruyor Sizden biri, sütreye dogru namaz kilarsa, ona yaklassin da seytan onun namazini kesmesin."Ebû Davud ve Bezzar
"Bazen Resululla h (S.A.V.) kendi mescidind e, namaz kilmak için, arastirir ve direk arkasinda namaz kilardi."A. Hanbel
"Resululla h (S.A.V.) sütre olabilece k herhangi bir seyin bulunmadi gi bir boslukta namaz kilarken, kendi önüne bir kargi diker ve ona dogru namaz kilar, cemaat da arkasinda kilardi."Buharî, Müslim ve ibn Mâce
"Bazen de binegini önünde yan sekilde durdurur, ona dogru namaz kilardi."Buharî ve Ahmed.
"Deve agillarin da namaz kilmak böyle degildir. Buharî ve Ahmed
Çünkü Hz. Peygamber buralarda namaz kilmayi yasaklami stir. "Bazen de binegin semerini alir, onu kibleye gelecek sekilde ve arkasina durarak namaz kilardi."
"Hz. Peygamber (S.A.V.) yine söyle buyururdu: Sizden biri, önüne koyacak semerin arka kasi kadar bir sütre bulunca ona dogru namazini kilsin. Sütrenin arkasinda n geçenlere aldiris etmesin." Müslüm
"Bir defasinda da Resululla h (S.A.V.) bir agaca dogru namaz kildi. "Bazen de Hz. Âise(R.A.)'n üzeri örtülü olarak yattigi divana dogru namaz kilardi."Buhari
"Hz. Peygamber (S.A.V.), sütre ile kendisi arasindan hiçbir seyin geçmesine müsaade etmezdi. Bir defa namaz kilarken, önünden bir koyun geçmek isterken onunla adetâ yarisarak öne geçti ve karnini duvara yapistird i. Koyun ise Hz. Peygamber'in arkasinda n geçmek zorunda kaldi." lbn Huzeyme"Sahih'inde(1/95/l);Taberânî(3/140/3); Hâkim Sahih demis, Zehebî de ona katilmist ir.
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir defasinda farz namaz kiliyorke n yumrugunu sikti. Namazi bitirince cemaat: Yâ Resululla h! Namazda bir sey mi oldu? dediler. Hz. Peygamber de: Hayir, dedi ve söyle devam etti: Seytan önümden geçmek istedi. Ben de onu yakalayip bogdum, öyle ki, dilinin soguklugu nu ellerimde hissettim . Allah'a yemin ederim ki,kardesim Süleyman (A.S.) benden önce davranmas aydi, seytan mescidin direkleri nden birine baglanir, Medine çocuklari da onun etrafinda dolanirdi . Kiblesi ile kendi arasina herhangi bir kimsenin girmesine mani olabiliyo rsa olsun."Ahmed,Darekutni
"Yine Resululla h (S.A.V,) buyuruyor ki;sifcden biri kendisini insanlard an gizleyen bir seye karsi namaz kilarken, birisi önünden geçmek istese unu gögsünden itsin. Gücü yettiginc e iki defa engel olmaya çalissin. Sayet israr ederse, onunla mücadele etsin. Çünkü o seytandir ."Buharî, Müslim, ibn Huzeyme'den baska bir rivayet için Bkz.. (1/94/1)
"Yine Hz. Peygamber buyuruyor ki; namaz kilanin önünden geçen kisi bunun ne kadar günah oldugunu bilseydi, kirk gün beklerdi de onun önünden geçmezdi." Buhari, Müslim, ibn Huzeyme'den baska bir rivayet için Bkz. (1/94/1)
NAMAZI KESEN SEYLER
Peygamber Efendimiz bu konuda söyle buyuruyor "önünde semerin arka kasi gibi bir sütre bulunmaya n kimsenin namazini; hayizli kadin (Yani baliga olan kadin. Buluga eren kadin),, esek, ve siyah köpek geçtigi zaman keser. "Ebû Zer (R A.) diyor ki; "Yâ Resûlellah! Siyahin beyazdan farki ne?" diye sordum. Söyle cevap verdi: "Siyah köpek seytandir . "Müslim. Ebu Dâvud ve ibn Huzeyme (1/95/2).
MEZARA DOGRU NAMAZ KILMAK
Hz. Peygamber (S.A.V.) mezara karsi namaz kilmayi yasaklar ve söyle buyururdu: "Kabirlere dogru namaz kilmayin ve onlarin üzerine oturmayin ."Müslim. Ebu Dâvud ve ibn Huzeyme (1/95/2).
NAMAZA NlYYET ETMEK
Resululla h (S.A.V.) söyle buyururdu: "Ameller niyetlere göredir. Herkes için niyet ettigi seyin karsiligi vardir."Buhari,Müslüm
NAMAZDA TEKBÎR
Resululla h (S.A.V.) namaza "Ellahu Ekber" diyerek baslardi. Daha önce de geçtigi üzere, namazini güzel kilmayan kimseye böylece emredip ona dedi kî; Yerli yerince abdest alip sonra da "Ellahu Ekber" demeyen hiç kimsenin namazi tamam olmaz. Taberani
Hz. Peygamber bu konuda yine söyle buyuruyor: "Namazin anahtari temizlik, baslangic i iftitah tekbiri, bitimi de selâmdir."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S.A.V.), tekbir alirken, arkasinda kilere duyuracak sekilde sesini yükseltirdi." Ahmed b. Hanbel ve Hakim nakletti. Hakim Sahih dedi
"Hz. Peygamber (S.A.V.), hasta olunca, Hz. Ebu Bekir, O'nun tekbir sesini arkadaki cemaata ulastiriy ordu."Müslüm ve Nesei
"Resululla h (S.A.V.) söyle buyuruyor ." Imam Ellahu Ekber deyince, siz de Ellahu Ekber deyin." Saglam bir isnatla Ahmed ve Beyhakî
Tekbir Alirken Elleri Kaldirmak
Hz. Peygamber, bazen tekbir ile birlikte ellerini kaldirir,"Buhari ve Ebû Davud
bazen tekbirden sonra ellerini kaldirir", bazen de tekbir almadan önce ellerini kaldirird i."Buhari ve Nesaî.
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ellerini kaldirirk en parmaklar ini düzgün tutar; aralarini ne ayirir, ne de bitistiri rdi." Ebû aivud ve ibn Huzeyme (1/62/11/; Hâkim. Hakim sahih oldugunu söylemis. Zehebî de ona uymustur.
"Tekbir alirken ellerini omuz hizasina kadar kaldirird i." Buharî, " Bazen de kulak yumusagi hizasina kadar kaldirird i." Buharî
Namazda Sag Eli Sol El Üzerine Koymak
"Hz. Peygamber (S.A.V.) namazda sag elini sol eli üzerine ve söyle buyururdu: Biz peygamber ler toplulugu, iftarda acele etmek, sahuru geciktirm ek ve namazda sag ellerimiz i sol ellerimiz üzerine koymakla emr olunduk." Ibn Hibban ve saglam bir isnatla "el-Ziya el-Makdisî.
"Hz. Peygamber, sol elini sag eli üzerine koyarak namaz kilan birine rastladi ve sag elini alttan çikarip sol eli üzerine koydu." Saglam bir isnatla Ahmed b. Hanbel ve Ebû Dâvud (Sahih)
Elleri Gögüs Üzerine Koymak
"Resululla h (S.A.V.), sag elini sol elinin sirti üzerine, bilegi üzerine ve kolu üzerine kor,"Ebû DaVud-Nesaî ve saglam bir isnadla îbn Huzeyme (1/54/2). Ibn Hibban "Sahih" oldugunu söylemistir. (485,"" " ashabinin da böyle yapmalari ni emrederd Malik. Buhari ve Ebû Avane.i." " Bazen de sag eli ile sol elini tutardi." Saglam bir isnatla Nesaî ve Dârekutnî. "Ve ellerini gögsü üzerine koyardi."Ebu Davud,Ibn Huzeyme 1/54/2,Ahmed
"Yine Hz. Peygamber (S.A. V.) namazda elleri bögür üzerine koymayi yasakladi," Buharî, Müslim. Bkz el-Irvâ. 374 v' "Bu elleri bögür üzerine koymak, Hz. Peygamber in yasaklami s bulundugu elleri beline koymak demektir." Nesaî,Ebu Davud
NAMAZDA SECDE YERÎNE BAKMAK VE HUSU'
"Hz. Peygamber (S A.V.), namaz kilarken basini eger ve gözü ile yere bakardi. Kabe'ye girince, çikana kadar gözünü secde yerinden ayirmamis ti." Beyhaif. Hakim "Sahihtir" dedi . "Buyurdu ki; evde namaz kilan kimseyi mesgul edecek bir seyin bulunmasi uygun degildir," Saglam bir isnatla Ebû Dâvud ve Ahmed
"Hz. Peygamber (S.A. V.), namaz kilarken göge dogru gözünü dikmeyi yasakladi .Buhari, " B u yasaklama yi su sözü ile de kuvvetlen dirdi:" Namazda göge dogru bakan bir takim insanlar, bundan vazgeçsin. Aksi takdirde, gözleri onlara geri dönmez. (Bir rivayetle: gözleri kör olur.)Müslüm
Baska bir hadis-i serifte söyle buyurulmu suir;'' Namaz kilar ken saga sola bakinmaym . Süphesiz Allah, saga sola bakinmadi gi surece, yüzünü namaz kilan kuluna çevirir."Tirmizi ve Hâkim nakletmis . ve bu hadisin "sahih" oldugunu söylemislerdir, Bkz. "Sahihu't-Tetgîb", No: (353) " Yine Resululla h namaz kilarken saga sola bakinmakl a ilgili olarak söyle buyurdu: "Bu, seytanin namaz kilandan çaldigi seydir."Buhari
Yine Hz. Peygamber (S. A.V.) söyle buyurdu: "Kul, namazda sagasola bakinmadi gi sürece, Allah ona bakmaya devam eder. Kisi namaz kilarken yüzünü saga sola çevirince Allah da ondan yüz çevirir." Hadisi Ebû Dâvud ve digerleri nakletmis
"Hz. Peygamber (S.A.V.) namaz esnasinda su üç seyi yapmayi yasakladi: Horozun yem topladigi gibi namaz kilmayi, köpek oturusu gibi oturmayi, tilkinin bakindigi gibi sagasola bakinmayi ."Ahmed ve Ebu Yala
"Yine Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyurmust un Dünyadan veda edecekmisçesine. Allah'i görür gibi namaz kil. Sen Allah'i görmüyorsan da o seni görüyor.""Bkz. el-Muhallis "Ehadîsü-Müntekât"; "Taberani
Yine Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyuruyor: "Bir kimse; farz namazin vaktine ulasir, güzel bir sekilde abdestini alir, rüku' ve husu'unu güzel yaparsa, büyük günah islemedig i sürece, bu namaz onun geçmis günahlarina keffaret olur. Bu durum her zaman
için böyledir." Müslim
Hz. Peygamber (S.A.V.), yünden yapilmis bîr elbise ile namaz kilmisti. Elbisedek i çizgilere dikkatlic e bakmisti. Namazi bitirince, söyle buyurdu: "Bu elbiseyi Ebû Cehm'e götürünüz ve O'nun Enbicaniy yesini getiriniz . Çünkü o elbise, az önce beni mesgul etti ." "Bir rivayetle: namazda ben onun çizgilerine baktim, nerede ise benim huzurumu kaçiracakti.)" Buharî. Müslim ve imam Mâlik. Bkz. "el-lrvâ",(376).
Hz. Âise'nin, sofraya serdigi resimli bir yaygisi vardi. Hz. Peygamber (S.A.V.) bu yaygiya dogru namaz kilmisti. Namazdan sonra söyle buyurdu: "Bu yaygiyi benden uzaklasti r." (Çünkü onun üzerindeki resimler, namazda beni mesgul ediyor.)""" Buharî. Müslim
Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyuruyor: "Yemek hazir iken, küçük ve büyük abdest sikistiri nca, namaz kilmak uygun olmaz"Buhari
NAMAZDA KIRAATE BASLAMADA N ÖNCEKI DUALAR
Hz. Peygamber (S.A.V.), kiraate baslamada n önce, çok çesitli dualar okurdu: Bu dualarda Allah'a hamd eder, O'nu över sânini yüceltirdi. Namazini güzel kilmayan kimseye de, böyle yapmayi emretmis ve söyle buyurmust u; "Tekbir almadan ve Allah'a hamd etmeden, O'na senada bulunmada n ve Kur'an'dan kolay gelen ayetlerde n okumadan, bir kimsenin kildigi namaz tamam olmaz.""el-Irva no:8
Hz. Peygamber (S.A.V.) zaman zaman degisik dualar okurdu. Bu dualar sunlardir: "Allahim! Dogu ile bati arasini bir birinden uzaklasti rdigin gibi, beni de hatalarim dan uzaklasti r. Allahim! Beyaz elbise kirden temizlend igi gibi, beni de hatalarim dan temizle. Allahim! Su, kar ve dolu ile benim hatalarim i yikayip temizle." Hz. Peygamber, bu duayi farz namazlard a okurdu." Müslüm
"Müslüman oldugum halde, yüzümü, gökleri ve yeri yaratan Allah'a yönelttim. Ben müsriklerden degilim. Benim namazim, hacca ait ibadetler im, dirim ve ölüm, kâinatin yaraticis i, esi ve ortagi bulunmaya n Allah içindir. Bununla emrolundu m ve ben ilk müslumanlardanim ." "Allahim! Mülkün yegâne sahibi sensin. Senden baska bir Ilah yoktur. Seni tesbih ederek överim. Sen benim rabbimsin, ben ise senin kulunum. Kendime zulmettim . Günahlarimi itiraf ettim. Benim bütün günahlarimi ört Çünkü senden baska bir bagislayi ci yoktur. Beni en güzel ahlâka ulastir. Zira, senden baska, ahlâkin en güzeline ulastiran yoktur. Beni kötü ahlâktan uzak tut Zira senden baska, ahlâkin en kötüsünden insanlari uzaklasti racak yoktur. Emrindeyi m, mutluluk vermeni istiyorum . Bütün hayirlar senin elindedir . Kötülükler sana ait degildir. Senin hidayete ulastirdi gin kimse esas hidayette dir. Ben seninim ve sana dönecegim. Senden sana siginmakt an baska çare yoktur. Mübareksin ve sânin yücedir. Senden magfiret diler ve sana tevbe ederim." Nesai
Peygamber yukaridak i duayi hem farz, hem de nafile namazlard a okurdu.
"Allahim! Seni Överek tesbih ederim. Senin ismin mübarektir. Sânin yücedir. Senden baska bir Ilah yoktur."Nesai, ' Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyuruyor; "Allah katinda en sevimli söz, kulun" Sübhanekellahumme..." duasini okumasidi r." Ebû Dâvud ve siglam bir isnatla "Tahavî"
Gece namazinda Hz. Peygamber (S.A.V .), yukaridak i duaya "üç defa LâilâheilleIlah,üçdefada Ellahu Ekber Kebiren ilâvesini yapardi." Müslim
"Allah en büyüktür. Bütün övgüler Allah içindir. Sabah-aksam Allah'i noksanlik lardan beri kilarim." Sahabîlerden biri namaza bu dua ile baslayinc a Hz. Peygamber (A.S.) söyle buyurdu: "Ben bunlara sastim. Bunlar sebebiyle gögün kapilari açildi." Müslim
"Allah'a hamd olsun." Bir baskasi kiraata bu dua ile baslayinc a Hz. Peygamber ona da söyle buyurdu: "Hangimiz önce Allah in katina yükseltecek,diyerek, oniki melegin bu dua için yaris yaptiklar ini gördüm."Müslüm
"Allahim! Hamd sana mahsustur . Göklerin, yerin ve aradaki varliklar in nuru sensin. Gökleri, yeri ve bunlar arasindak ileri ayakta tutan sen, sensin. Bütün övgüler sanadir. Sen Haksin; va'adlarin ve söylediklerin Haktir. Sana kavusmak haktir. Cennet haktir, cehennem haktir; peygamber ler haktir. Miihammed haktir. Allahim! Kendimi sana teslim ettim. Sana güvendim. Sana inandim. Sana dönecegim. Sana dayanarak hasimlast im. Seni hakim seçtim. Sen bizim rabbimizs in. Varis sanadir. Benim geçmis ve gelecek, açik ve kapali bütün günahlarimi bagisla. Benden daha iyi bildigin günahlarimi da bagisla. En evvel sen vardin, en son yine sen var olacaksin . Sen benim ilâhimsin. Senden baska Ilah yoktur."Buhari,Müslüm
Hz. Peygamber, gece namazlari nda asagidaki dua çesitlerini okurdu:
"Cebrail'In, Mîkail'in ve israfil'in rabbi olan; göklerin ve yerin yaraticis i olan, görünen ve görünmeyen her seyi bilen Allahim! ihtilâfa düstükleri zaman, kullarin arasinda gerçek hükmü veren sensin. Gerçegi bulmada Ihtilâfa düsülünce, izninle beni dogruya ulastir. Çünkü sen diledigin i dogru yola ulastirir sin."Buharî. Müslim, Ebû Avane,
9- Hz. Peygamber (S.A.V.) on kerre tekbir alir, on kere hamd eder, on kere tesbih eder, on kere Lâilâhe illellah der, on kere istigfar eder ve on kere söyle dua ederdi:
"Allahim! Beni magfiret et; beni dogru yola ilet, bana rizik ver, afiyet ver." Yine on kere:
"Allahim! Hesap gününün darligind an sana siginirim ."Ahmed "- Hz. Peygamber (S.A.V.) yine üç defa:
"Melekût, ceberut, kibriya ve azamet sahibi olan Allah en büyüktür." derdi."Ebu Davud
NAMAZDA KIRAAT
Hz. Peygamber (A.S.) Allah'a siginir ve söyle derdi: "Allah'in huzurunda n kovulmus olan seytanin dürtmesinden, üflemesinden ve kötü nefesinde n Allah'a siginirim ." Resûlullaii (S.A.V.), bazen de ilaveli olarak: "Seytanin serrinden her seyi en iyi isiten ve bilen Allah'a siginirim ." der, ondan sonra gizli olarak: "Rahman ve Rahîm olan Allah'in adiyla.." ibaresini okurdu."Ebu Davud
Ayet Ayet Okumak
Besmele çektikten sonra Hz. Peygamber (S.A.V.), Fatiha'yi da âyet âyet bölerek okurdu.: "Bismillah irrahmani rrahîm" der; sonra biraz durur; sonra "el-Hamdü lillahi rabh il -âlemin" der; sonra bir müddet daha durur, "er-Rahmanirrahim" der; daha sonra yine bir müddet durarak; "Mâliki yevmiddin" der; sûre bitinceye kadar da bu sekilde okurdu. Hz. Peygamber'in bütün okuyuslar i böyle idi. Âyet baslarind a durur ve o âyeti sonraki âyetlere bitistirm ezdi."Ebu Davud
Hz. Peygamber "Mâliki yevmiddin"i "meliki yevmiddin" tarzinda da okurdu."
Fatiha'nin Rükün Olusu ve Faziletle ri
Hz. Peygamber Fatiha sûresinin sanini yücelterek söyle buyurdu: "Namazda Fatihayi okumayan kimsenin namazi yoktur." Bir rivayete göre, (Fatiha ve ilave ayetleri okumayan. .) ibaresi yer almaktadi r."Müslim, Baska bir lâfizla gelen rivayette: "Kisinin Fatiha okumadan kildigi namaz caiz degildir." denilmist ir."Darekutni
Hz. Peygamber bir defasinda da söyle buyurdu: "Bir kimse Fatiha okumadan namaz kilarsa, o namaz noksandir, noksandir, noksandir, tamam degildir.'Müslim
Baska bir rivayette yine söyle buyuruyor "Yüce Allah söyle buyuruyor: "Ben namazi kendim ile kulum arasinda ikiye ayirdim. Yarisi benim için, yarisi da kulum içindir, istedigi seyler kulumundu r."; "Fatiha'yi okuyun: Kul orada elhamdu lillahi rabbil-âlemin diyor. O zaman Allah'da, kulum beni övdü" der. Kul "er-Rahmanirrahîm" deyince: "Kulum bana sena etti" der. Kul "Mâliki Yevmiddin" der. Yüce Allah da: "Kulum beni yüceltti." der. Kul"Iyyâke Nâ'budü ve lyyâke Nestaîn" der. Allah da "Bu benim ile kulum arasindad ir; kulum ne isterse onundur." buyurur. Kul Ihdinessi râtâl-Müstakim sitratâllezîne en'amte aleyhim gayril-magdûbi aleyhim veleddâllîn." der. Allah Teala da: "Bunlar kulumundu r, kulum ne islerse onundur" buyurur, Müslüm
Hz. Peygamber (S.A.V.) yine söyle buyururdu: "Allah Teâlâ; ne Tevratta, ne incil'de Fatiha'nin benzerini indirmemi stir. Fatiha, Seb'ul-Mesanî'dir." (Bir rivayete göre; bana verilen o büyük Kur'an'dir.) Hz. Peygamber (A.S.), namazini güzel kilmayan kimseye,
namazinda Fatiha okumasini emretmis ve Fatiha'yi ezberleye miyen birine söyle buyurmust ur; "Subhanall ahi vel-hamdü lillahi velâ ilahe illelahu vallâhu ekber velâ havle velâ kuvvete illâ bilillâh" de."Ebu Davud
Yine Hz. Peygamber namazini güzel kilmayan kisiye söyle buyurdu: "Eger ezberinde Kur'an varsa onu oku. Yoksa Allah'a hamd et; O'nun sanini yücelt ve tehlil getir." Yani el-hamdü lil-lah, Ellahu Ekber, la ilahe illallah de."Ebu Davud
imam Sesli Okurken Cemaatin Sükut Etmesi
Hz. Peygamber (A.S.), cebrî namazlard a, imamin arkasinda ki cemaatin de Fatiha'yi okumasina cevaz vermisti. Bu cevaz, Hz. Peygamber'in sabah namazini kildirmak la oldugu sirada vuku' bulmustu. Sabah namazinda Hz. Peygamber Kur'an okuyor, fakat okumakla zorluk çekiyordu. Namazi bitirince söyle buyurdu: "Galiba imaminizi n arkasinda siz de okuyorsun uz."? Cemaat söyle cevap verdi: "Evet, yâ Resûlellah! süratlice okuyoruz." Bunun üzerine Hz. Peygamber söyle buyurdu; "Böyle yapmayin. Ancak sizden biri Fatiha okuyabili r. Çünkü Fatiha'siz namaz olmaz."Buharî, Cüz 'ül-Kiraa, Ebû Dâvud
Bundan sonra, Hz. Peyamber (S.A.V.), cehri namazlard a cemaatin okumasini yasakladi . Bu durum Hz. Peygamber (S.A.V.) kiraati cehri olan bir namazdan (Bir rivayette de bunun sabah namazi oldugu söyleniyor) çiktiktan sonra meydana gelmisti. Resululla h (S.A.V.) buyurdu ki; "Az önce sizden biri benimle birlikte kiraatta bulundu mu?" Cemaattan biri: "Ben okudum, yâ Resûlellah!" dedi. Bunun üzerine Resululla h (S.A.V.) söyle buyurdu: "Ben diyorum ki; ne oldu ki, bana ortak olunuyor:" Ebû Hureyre söyle buyuruyor; "Bundan sonra, Peygamber (A.S.)'in bu sözünü isiten cemaat, asikâre okudugu namazlard a, Hz. Peygamber'e istirak etmekten kaçindilar, Imamin açiktan okumadigi yerlerde de kendi kendileri ne gizlice okuyusta bulundula r."Malik
Hz. Peygamber (A.S.), imamin okudugunu dinlemele ri için, cemaatin susmasini imama uymayi tamamlaya n islerden saymis ve söyle buyurmust ur: "imam kendisine uyulmasi için tâyin edilmis kimsedir. O tekbir alinca siz de tekbir alin. imam okurken siz sükût ediniz." IbnEbî Seyhe (1^7/1); Ebû Dâvud, Müslim, Ebû Avane,
Nitekim imami dinlemegi, arkasinda kileri kirattan muaf tutmak olarak kabul etmis ve söyle buyurmust ur "Her kim imama uyarsa, imamin okumasi onun okumasi sayilir."Ibn Ebî Seybe (1/96/1); Direkutnî; Ibn Mâce; Tahavî ve Ahmed b. Hanbel müsned
Bu, asikâre okunan namazlar içindir.
Sirri Namazlard a Kiraatin Vücubu
Sirrî, yani imamin asikara Kur'an okumadigi gündüz namazlari nda, Hz. Peyamber Ashabinin imamin arkasinda namaz kilarlark en, kiraatta bulunmala rini tasvip etmistir. Câbir diyor ki; biz öyle ile ikindi namazlari ni imamin arkasinda kilarken ilk iki rekâtta Fatiha ve zamm-i sûre, son iki rekâtta ise, yalniz Fatiha Okurduk."Ibn Mâce
Hz. Peygamber, kendisi okurken cemaatin kiraatind an dogan karisikli gi hos karsilama mislar. Bu durum ögle namazim ashabina kildirirk en meydana gelmistir . Hz. Peygamber namazdan sonra söyle buyurdu: "Sebbihism e Rabbikel-A'lâ" süresini hanginiz okudu?" Ashabtan biri "Ben okudum. Fakat, hayirdan baska bir maksadim yoktu." dedi. Hz. Peygamber bunun üzerine buyurdu ki; "Gerçekten anladim ki, biriniz onu benim agzimdan aldi."Müslüm
Baska bir hadiste söyle deniliyor: "Ashap Hz. Peygamber'in arkasinda namaz kilarken açiktan okuyorlar di. Bunun üzerine Resululla h (S.A.V.) buyurdu ki; okudugum Kur'an-i karistird iniz."Buhari cüz ünde,Ahmed
Yine Hz. Peygamber buyurdu ki; "Namaz kilan kimse rabbiyle gizlice konusuyor demektir. Kiminle konustugu na dikkat etsin. Biriniz kiraatta bulunurke n, digeri açiktan okuyarak onun okuyusunu karistirm asin." Malik, Buhari
Hz. Peygamber baska bir hadis-I serifte buyuruyor ki; "Herkim Allah'in Kitabinda n bir harf okursa ona bir hasene vardir. Bir hasene on misli ile karsilik görür." Elif lâm mim" tek bir harftir demiyorum, fakat "elif bir harftir, "lam" bîr harftir, "mim" bir harftir diyorum."Tirmizi
Namaz'd a Amin Demek
Hz. Peygamber (S.A.V.) Fatiha'yi okuyunca sesli olarak ve uzatarak "âmîn" derdi. Cemaate de "âmin" demelerin i emrederek söyle buyururdu: "îmam gayril-magdûbi aleyhim ve laddâllîn) deyince siz de "âmin" deyin. Çünkü imam âmin deyince melekler de âmin derler." Buhari, Cüz'ül-Kiraa; saglam bir isnatla Ebu Davud.
Bu konuda ayni mânada degisik lâfizla baska bir rivayet daha vardir. Bu lâfizlardan birinde söyle denilmekt edir: "Sizden biri namazda "âmin" der, melekler de gökte âmin derler ikisi ayni âna denk gelirse o kimsenin geçmis günahlari bagislani r."'-'' Baska bir rivayette: "Âmin deyiniz ki, Allah kabul etsîn." Buharî, Müslim, buyrulmus tur.
Yine Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyururdu: "Yahudiler sizin selâminiza ve imanim arkasinda "âmin" deyisiniz e hased ettikleri kadar, hiçbir seye hased etmezler." Buhari", el-Edebül-Müfred, Ibn Maee, Ibn Huzeyme, Ahmed
Hz. Peygamber'in Fatiha'dan Sonraki Kiraati
Hz. Peygamber (S.A.V.), Fâtiha'dan sonra baska bir sûre daha okurdu. Bazen bu sûreyi uzatir; bazen de yolculuk, öksürük, hastalik veya çocuk aglamasi gibi arizî sebeplerl e kisa tutardi. Nitekim Enes b. Mâlik, söyle demistir: Bir gün sabah namazinda, Hz. Peygamber kisa okudu. (Diger bîr hadiste: Hz. Peygamber, sabah namazini kildirdi ve Kur'an'daki sûrelerden en kisa olan ikisini okudu.) Kendisine: Yâ Resulalla h! Niçin kisa okudun? diye sorulunca, söyle buyurdu: "Bir çocuk aglamasi isittim. Annesinin bizimle birlikte namaz kildigini tahmin ettim. Bunun üzerine, hemen annesinin ona yetismesi ni istedim."
Yine Hz. Peygamber söyle buyuruyor "Ben uzun okumak niyetiyle namaza baslarim. Bir çocuk aglamasi isitirim. Onun aglamasin dan dolayi annesinin üzülecegini bildigim için de namazi kisa tutarim." "Bazen de, Hz. Peygamber, sûrenin basindan baslar, çogu zaman onu tamamlard i." Ve söyle buyururdu: "Her sûreye rüku' ve secdeden nasibini verin. (Yani her rekâtla bir
sûre okuyun)" Ibn Ebî Seybe, (1/100/1); Ahmed b. Hanbel, "Baska bir ifadede: Her sûre bir rekâtla okunur."Tahavî
"Bazen Hz. Peygamber (S.A.V.), bir sûreyi iki rekâta böler," Ahmed, bazen de tamamini Ikinci rekâtta tekrarlar di."
"Bazen bir rekâtla iki ya da daha fazla sûreyi birlestir irdi,,
"Ensar dan bir zat, Küba Mescidind e cemaate imamlik yapiyordu . Namaz kildirirk en her rekâtta okuyacagi zamm-i sûreye baslamada n önce "Kul Huvellahu Ehad" sûresini okur, sonra onunla birlikte baska bir sûre daha okurdu, ve bunu her rekatta böyle yapiyordu . Arkadasla ri bu konuda kendisi ile konustula r ve dediler ki; sen kiraate bu sûre ile basliyors un, sonra bunu yeterli görmeyip baska bir sûre daha okuyorsun . Ya yalniz bu sûreyi (Kul Huveîlahu Ehad) oku, ya da onu birakip baska bir sûre oku. Buna karsilik, o imam söyle cevap verdi: Ben bunu birakmam. Eger size imamlik yapmami istiyorsa niz, ben böyle okurum. Eger hoslanmiy orsaniz imamligin izi birakirim ." Cemaat o zati içlerinde en faziletli kisi olarak görüyorlar ve baskasini n kendileri ne imamlik yapmasini istemiyor lardi. Hz. Peygamber, onlara gelince, durumu kendisine haber verdiler. O da söyle buyurdu: "Ey filan, arkadasla rinin söyledigini yapmana engel olan sey nedir? Her rekâtta bu sûreyi okumanin lüzumuna seni sevk eden sey nedir?" Imam olan sahabi söyle cevap verdi: "Ben o sûreyi (Kul huvellahu Ehad) okumayi çok seviyorum" Bunun üzerine Peygamber imiz (S.A.V.) söyle buyurdu:" O sûreye olan sevgin seni cennete sokacakti r."Buhari,Tirmizi
Hz. Peygamber'in Bir Rek'atta Birkaç Sureyi Birlestir mesi
"Hz. Peygamber (S.A.V.), Mufassal sûrelerden benzer olanlarin i kiraatta birlestir irdi. Bir rekâtla (Rahman ,55/78)151 ve (Necm,53/62) sûrelerini; bir rekâtla (Ikterebet .54/55) ve (el-Hâkka,69/52) sûrelerini; bir rekâtta (et-Tûr,52/49) ve (ez-Zâriyât,51/60); bir rekâtta (Izâ Veka'at, 56/96) ve (Nûn,68/52) sûrelerini; bir rekâtta (Se'ele Sâi1ün,70/44) ve (en-Nâzi'at,79/46) sûrelerini; bir rekâtta (Veylün lil-Mutaffifîn,83/36) ve (Abese,80/42) ; bir rekâtta (el-Müddessir,74/56) ve (el-Müzzemmil,73/20); bir rekâtla (Hel Etâ.76/31) ve (La uksimu biyevmiIK iyame,75/40); bir rekâtta (Amme, 78/40) ve (el-Mürselât,77/50); bir rekâtta da (ed-Dühân,44/59) ve (Izes-Semsü Küvviret,80/29) sûrelerini okurdu.'"Buhari,Müslüm
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen, gece namazlari nda (ileride gelecegi üzre) bu rekâtta (el-Bakara, en-Nisâ ve Âl-i I'mrân) gibi uzun yedi sûre (es-Seb'ut-Tival)'ler arasini berlestir ir ve söyle buyurdu: "En faziletli namaz, kiyami uzun olan namazdir.'"Müslüm,Tahavi
"Hz. Peygamber namazda (Eleyse zâlike bikadirin âlâ en yuhyiyelm evlâ) âyetini okuyunca (Sübhâneke febelâ=Seni noksan sifatlard an beri kilarim, evet kadirsin) derdi. (Sebbihism e Rabbikel-A'lâ)'yi okuyunca (Sübhane Rabbiyel-A'lâ) derdi."Saglam bir isnatla Ebû Davud
Sadece Fatiha ile Yetinmeni n Caiz Olmasi
"Muaz b. Cebel Hz. Peygamber (S.A.V.) ile birlikte yatsi namazini kilar, sonra da gidip arkadasla rina namaz kildirird i. Yine bir gece, gidip onlara namaz kildiriyo rdu. Seleme ogullarin dan Selîm adindaki bir genç de onun arkasinda namaz kiliyordu . Namaz o gence uzun gelince, namazdan ayrilarak mescidin bir kösesinde namazini kilmis, sonra da devesinin yularinda n tutup oradan uzaklasmi sti. Muaz namazi bitirince bu durumu kendisine anlattila r. Muaz söyle dedi." Bu adamin yaptigi münafikliktir. Onun yaptigi bu isi Hz. Peygamber e haber verecegim ." O genç de bunu duyunca: "Ben de onun yaptigini Hz. Peygamber e haber verecegim" dedi. Sabahleyi n hepsi Hz. Peygamber in yanina gittier. Muaz o gencin yaptigini Hz. Peygamber'e anlatti. O genç de dedi ki; "Yâ Resûlullah! Senin yaninda uzun süre eglesiyor, sonra dönüp bize uzun uzadiya namaz kildiriyo r." Bunun üzerine Resûlullah (S.A.V.) Muaz'a: "Sen fitneci misin? ey Muaz!" dedi ve o gence dönerek: "Yegenim! Sen namaz kilinca nasil yapiyorsu n? diye sordu: Genç söyle cevap verdi:
"Fatiha'yi okuyorum, Allah'tan cennet istiyorum, cehennem'den O'na siginiyor um. Fakat, sen ve Muaz'in neyi mirildand iginizi bilemiyor um." Bunun üzerine: "Ben ve Muaz cennet ile cehennemi mirildani yoruz." buyurdu. Delikanli söyle dedi: "Ordu toplandig i zaman, düsmanin geldigi haberini alinca, Muaz durumu anlayacak ." Râvi diyor ki; düsman geldi ve genç sehit düstü. Bundan sonra Resûlullah (S.A.V.) Muaz'a: "Ikimizin hasmi (olan genç) ne yapti?" diye sordu. Muaz: "Yâ Resûlellah! -Allah dogrudur, ben yalanci çiktim- o genç sehit oldu." dedi.Ibn Huzeyme, Sahih (1634), saglam bir isnada Beyhakî
Bes Vakit Namaz'da Açik ve Gizli Kur'an Okumak
Hz. Peygamber (S.A.V.) sabah namazi ile aksam ve yatsi namazlari nin ilk iki rekâtlarinda sesli olarak kiratla bulunurdu . Ögle ve ikindi namazlari ile aksamin üçüncü, yatsinin üç ve dördüncü rekâtlarinda gizli okurdu." Ashâb Hz. Peygamber'in sirrî namazlard aki okuyusunu sakalinin hareketin den ve bâzi âyetleri zaman zaman cemaat duyacak sekilde sesli okumasind an anlarlard i." '' Yine Hz. Peygamber (S.A.V.) cuma ve bayram namazlari ile istiskâ ve küsûf namazlari nda sesli olarak kiraatta bulunurdu ."Buhari,Müslüm,Ebu Davud,
Gece Nafileler inde Sesli ve Sessiz Okuyus
"Hz. Peygamber (S.A.V.), gece namazlari nda bazen sesli, bazen de sessiz okurdu." Evde iken okuyunca, odada bulunan kimseler onun kiraatini duyardi."Ebu Davud
"Bazen sesini daha da fazla yükseltir, odanin disinda bulunan kimseler de okuyusunu duyabilir di." Nesaî, Tirmzî "Semail'de; Beyhakî de "ed-Delâil'"de hasen bir sened ile rivayet etti.
Hz. Peygamber (SA.V.) Ebû Bekir ile Ömer'e de böyle yapmalari ni emretti. Söyle ki; bir gece Hz. Peygamber (S.A.V.) evinden disari çikti, Ebû Bekir'in sessiz olarak namaz kildigini gördü. Ömer'e ugradi; o da yüksek sesle namaz kiliyordu, ikisi Hz. Peygamber'in huzurunda bir araya geldikler i zaman Resululla h (S.A.V.) söyle buyurdu: "Ey Ebû Bekir! Sana ugradim; sessiz olacak namaz kiliyordu n? Ebû Bekir dedi ki; münacatta bulundugu ma sesimi duyurdum, yâ Resulalla h! Ömer'e de: "Sana ugradim, sesini yükselterek namaz kiliyordu n?" buyurdu. Hz. Ömer de söyle cevap verdi: "Yâ ResûluIlah! Dalginlar i uyariyoru m ve seytani kovuyorum ." Bunun üzerine Hz. Peygamber buyurdu ki; "Ebû Bekir! Sen sesini biraz yükseli; Ömer sen de sesini biraz alçalt."Ebu Davud
"Hz. Peygamber (S. A.V.) yine buyuruyor ki; asikare Kur'an okuyan, asikâre sadaka veren gibidir. Gizlice Kur'an okuyan, gizlice sadaka veren gibidir."Ebu Davud
HZ. PEYGAMBER IN NAMAZLARD A OKUDUGU SÛRE VE ÂYETLER
Hz. Peygamber'in namazlard a okudugu sûre ve âyetler, bes vakit namaz ile diger namazlard a degisikti r. Simdi bes vakit namazin ilkinden baslayara k genis bilgi verelim:
I- Sabah Namazi
Hz.. Peygamber (S.A.V.), sabah namazinda uzun mufassal (Tival-i Mufassal diye adlandiri lan) sûrelerden okurdu. Bazen iki rekâtta "el-Vâki'a" (56/96) ve benzeri sûrelerden okurdu." Ahmed ve Ibn Huzeyme (1/69/1). Hâkim "Sahih" demis, Zehebî de onu benimsemi stir.
Hz. Peygamber (S.A.V.) Veda Baççinda "et-Tûr" (52/49) sûresini okumustu. Bazen birinci rekâtta "Kâf' (50/45) ve benzeri süreleri okurdu." Müslim
Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen de "Izes-Semsü Küvviret" (81/15) gibi kisa sûreler (Kisarul-Mufassal)'den okurdu." Bir defasinda da her iki rekâtla da "Izâ Zülzilet" (99/8) suresini okumustu. Hatta râvi, Resululla h (S.A.V.), bilerek mî, yoksa unutarak mi böyle yapti? bilemiyor um." demistir." Bir defasinda seferde "Felâk" (113/5) ve "Nâs" (l 14/6) sûrelerini okumustu." Ibn Huzeyme (1/76/1) ve Ebu Davud
Hz. Peygamber (S.A.V.) Ukbe b. Âmir'e söyle demistir: "Namazinda Muavvizet eyn'i (Felâk ve Nâs sûrelerini) oku. (Bu iki sûre ile sigindigi gibi, hiç kimse Allah'a siginamaz .)"*
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen de daha fazlasini, altmis âyet ve daha çogunu okurdu." Râvilerden biri diyor kî; bunu bir rekâtta mi, yoksa iki rekâtta mi, okudugunu bilemiyor um?"
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen "er-Rum"(30/60) sûresini, bazen de "Yasin" (36/83) sûresini okurdu." Bir defasinda Mekke'de sabah namazini kildirirk en "el-Mü'minûn" (23/118) sûresini okumaya baslamist i. Bu sûrede geçen "Musa" ve "Harun", yahutta "îsa kelimeler inin geçtigi âyetlere gelince öksürügü tutmus, o da hemen ruku'a varmisti."
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen, sabah namazinda cemaata "es-Sâffât" (77/182) sûresini okuyarak imamlik yapardi."Ahmed ve Ebû Yâ'lâ "Müsned'"lerinde;
"Cuma günü sabah namazini kildirirk en; birinci rekâtta "es-Sec-de" (32/30) sûresini, ikinci rekâtla- "insan" (76/31) süresini okurdum
"Hz. Peygamber (S.A.V.) birinci rekâtla uzun, ikinci rekâtta kisa okurdu."Buhari ve Müslüm
Sabah Namazinin Sünnetinde Kiraat
"Hz. Peygamber, sabah namazinin sünnetinin iki rekâtinda da çok az kiraatte bulunurdu ." Öyle ki, Hz. Âise söyle derdi: "Hz. Peygamber acaba Fatiha okudu mu?"1
Bazen Fatiha'dan sonra, birinci rekâtla (Külü Amenna bill-âhi),2/i36) âyeüni, diger rekâtla (Kul Yâ ehlel-Kilabi tcalcv,3/64) âycüni okurdu." Bazen de bu ayetin yerine (Felemmâ EhasseIsa minhumul-küfr... 23/52) , bazen de birinci rekâtta (Kâfirûn, 109/6); ikinci rekâtta (Ihlâs,112/4) suresini okurdu."Müslim
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir adamin birinci rekâtta ilk süreyi (Kâfirûn) okudugunu duydu ve "Rabbine iman etmis bir kul" buyurdu. Diger rekâtla da ikinci sûreyi (Ililâs) okumustu. Bunun üzerine de Hz. Peygamber: "rabbini taniyan bir kul." buyurdu," Tahavî, Ibn Hibban
II- Ögle Namazi
"Hz. Peygamber (A.S.), ilk iki rekâtla Fatiha ile birlikte iki sûre okur, birinci rekâtta kiraati uzatir, ikinci rekâtta uzatmazdi ." Buharî ve Müslim.
"Bazen Hz. Peygamber kiraati o kadar uzatirdi ki, ögle namazi için ikamet getirilin ce, bir kimse Baki' mezarligi na gider, orada ihtiyacin i görür, sonra da evine gelir, abdestini alir, sonra da namaza gelirdi ki, Hz. Peygamber hâlâ birinci rekâttadir." "Ashab, böyle yapmakla Hz. Peygamber'in maksadini n, cemaatin birinci rekâta yetismesi ni saglamak oldugunu tahmin ediyorlar di."Saglam bîr isnatla Ebu Dâvud, Ibn Huzeyme (1/165/1)
"Hz. Peygamber (S.A.V.) ilk iki rekâtin herbirind e; Fatiha dahil 30 âyet kadar (Elif lâm Mîm es-Secde,22/30 süresi miktarinc a) okurdu." Ahmed b. Hanbel ve Müslim. "Bazen (Tarik, Burûc, Leyl vb.) sûreleri okurdu."Ebu Davud
Bazen de (Insikak vb.) sûreleri okurdu." "Ashab, Hz. Peygamber'in ögle ve ikindi namazlann daki kiratini, sakalinin hareketin den anlarlard i."Buhari,
Hz. Peygamber'in Son Iki Re k'atta Fatiha'dan Sonra Okudugu Âyetler "Hz. Peygamber son iki rekâti ilk iki rekâttan yari yariya daha az yani 15 ayet kadar eksik okurdu.' "Bazen de son iki rekâtta sadece Fatiha'"yi okurdu."Buhari, "Okudugu âyetleri bazen cemaatada isittirir di. Ibn Huzeyme. "es-Sihih" (1/67)2)
"Cemaat, Hz. Peygamber'in (Sebbihism e Rabbi-kel'A'lâ.87/19) ve (nel-etâke hadisü'l-gasiye, 88/26) nagmeleri ni isitirler di."Buhari,
"Bazen (Burûc,85/22), (Târik,86/17) ve benzeri sûreleri okurdu."Müslim ' "Bazen de (Velleyli izâ yagsâ,92/21) gibi sûreler okurdu."
Buhari ve Müslim
III- ikindi Namazi
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ilk iki rekâtta Fatiha ile birlikte iki süre okur, birinci rekâtta kiraati uzatir, ikinci rekâtta uzatmazdi ."Saglam bir isnada Ebû Dâvud ve Ibn Huzeyme.
"Ashab, böyle yapmakla Hz. Peygamber'in maksadini n cemanim birinci rekata yetismesi ni saglamak oldugunu tahmin ediyorlar di."Ahmed b. Hanbel ve Müslim
"Hz. Peygamber (S.A.V.), her iki rekâtta 15 âyet kadar, yani (igle namazinin ilk iki rekâtmda okudugunu n yarisi kadar okurdu. Son iki rekâti ilk iki rekâttan yari yariya daha kisa tutardi."Ahmed b. Hanbel ve Müslim
"Son iki rekâtta sadece Fatiha'yi okurdu." "Zaman zaman cemaata okudugu âyetleri isittiril di." "Ve ikindi namazinda da. Ögle namazinda okudugu sûreleri okurdu.."
IV- Aksam Namazi
"Bazen Hz. Peygamber (S.A.V.) Kisaru'l-Mufassal (kisa sureler) okurdu. Hatla cemaat namazi Hz. Peygamber ile birlikte kilip selâm verdikten sonra, içlerinden biri namazdan çikinca, okun düstügü yeri görürdü."Nesai
"Yolculukt a ikinci rekâtla (Tin,95/8) sûresini okurdu."Ahmed, "Bazen Ti vâlü'l-Mufassal (uzun), Evsâtu l-Mufassal (orta uzunlukta) sûreler okur; bazen de (Muhammcd sûresini ,4 7/4 okurdu."Ibn Huzeyme 1/166/2 "Bazen et-Tûr,52/49)212, sûresini okur, "Bazen (el-Murselât.77/50) sûresini okurdu ki bunu en son kildigi namazda da okumustu." "Bazen de iki uzun sûrenin en uzununu " , yani heriki rekâtla (Âraf,7/206) sûresini okurdu."Buhari "Bazen de iki rekâtta (Enfal,8/75) sûresini okurdu."Taberani
Aksam Namazinin Sünnetin deki Kiraat
"Aksam namazinin farzindan sonraki sünnetinde Hz. Peygamber (S.A.V.) (Kâfirûn,109/6) ve (Ihlas,112/4) sûrelerini okurdu."Taberani,Ahmed
V- Yatsi Namazi
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ilk rekâtla orta uzunlukla (Tiva-lu'1-Mufassal) sûrelerden ,Nesei, okur; bâzen de (es-Sems,91/15) ve benzeri sûrelerden okurdu."Ahmed,Tirmizi "Bazen (însikâk34/25} sûresini okur ve secde yapardi." "Bir defasinda da yolculukt a ilk rekâtla (et-Tîn,95/8) sûresini okudu." Buharî, Müslim ve Nesaî.
"Hz. Peygamber (S.A.V,), yatsi namazinda uzun okumayi yasakladi . Nitekim Muaz b. Cebel kendi arkadasla rina yatsi namazini kildirmis ve kiraati uzatmisti . Ensar'dan bir zat, namazdan ayrilarak tek basina namazini kaldi. Muaz, bu durumdan haberdâr olunca o kimse için "münafiktir" dedi. Bu söz adama ulasinca, Hz. Peygamber'in huzuruna gelerek Muaz'in kendisi için sarfettig i sözü ona haber verdi. Hz, Peygamber Muaz'a söyle buyurdu: "Sen fitneci mi olmak istiyorsu n Muaz! Cemaata imamlik yapmak istedigin zaman, (es-Sems,91/15), (el-A'lâ,77/19), (ikra',96/29), (el-Leyl,92/21) sûrelerinden birini oku. Çünkü senin arkanda yasli,zayif ve ihtiyaç sahibi kimseler de namaz kilmaktad ir."
VI- Gece Namazi
"Hz. Peygamber, gece namazlari nda bazen kiraati kisa yapar; zaman zaman da uzatirdi. Bir seferinde kiraati yine çok uzatmisti . Abdullah b. Mes'ûd bunu söyle anlatiyor: "Hz. Peygamber ile birlikte bir gece namaz kildim. Kiyami o kadar uzatti ki, içimden kötü bir is yapmak geçti. Ne yapmayi düsündün? dediler. "Oturup Hz. Peygamber'i yalniz birakmayi düsündüm" cevabini verdi." Buharî, Müslim
"Huzeyfe b. el-Yemân da söyle diyor: Hz. Peygamber ile birlikle bir gece namaz kildim. Okumaya bakara sûresi ile basladi, 100. âyette rüku' yapar dedim; geçti, iki rekâti da Bakara sûresi ile kildirir, dedim; geçti. Onu bitirince ruku'a varir, dedim; Nisa sûresine basladi. Onu da okudu. Sonra Âl-i Imran'a basladi ve onu da okudu."
Bu sûreleri fasilali olarak okuyordu. Tesbih âyetine gelince tesbih getiriyor, islemekte n bahs eden bir âyete gelince Allah'tan istiyor, siginmakt an bahs eden bir âyete gelince Allah'a siginiyor du. Bundan sonra ruku'a vardi..." "Bir gece hasta oldugu halde (es-Seb'ut-Tival) uzun yedi sûreyi okudu." "Bazen de her bir rekâtta bunlardan bir sûre okurdu."Ebû Dâvud
"Hz. Peygamber'in bir gecede Kur'an'in tamamini okudugu bilinmiyo r?' "Aksine, Abdullah b. Amr'in böyle yapmak istemesin e razi olmadi. Söyle buyurdu: "Kur'an'i ayda bir hatmet". Abdullah dedi ki; "Kendimde güç buluyorum ." dedim. Bunun üzerine "Yirmi gecede bir oku." buyurdu. Yine: kendimde güç buluyorum" dedim. Buyurdu ki; "yedi günde bir oku. Bundan daha fazlasini yapma." "Sonra Abdullah'in bes günde bir okunmasin a , sonra üç günde bir okumasina ruhsat verdi." Buharî, Ahmed b. Hanbel.
"Ve Onun bundan daha az bîr süre içinde Kur'an'i hatmetmes ini yasakladi ." Dârimî ve Saîd b. Mansûr, Sünen'inde saglam bit isnatla.
'"Bunun sebebini de söyle belirtti: "Herkim Kur'an'i üç günden daha az sure içinde hatmeders e ne dedigini anlamaz."Saglam bir isnatla Ahmed b. Hanbcl.
Bu sözler arasinda su ifadeler de vardi: "Her âbidin bir sirreti var. Her sirretin de bir zaafi vardir ki, ya sünnete, ya bidata götürür. Herkimin zaafi kendisini Sünnete götürürse o hidayeti bulur. Herkimin de zaafi baska seye götürürse o da helak olur. "Bu sebeple Hz. Peygamber (S.A.V.) Kur'an'i üç günden daha az bir süre içinde hatmetmez di. Hz. Peygamber söyle buyurudu: "Herkim bir gecede 200 âyet okuyarak namaz kilarsa, o kisi Allah'a tam bagli ve ihlâsli kimselerd en olarak yazilir."Ahmed ve Ibn Hibban, es-Sahih.
"Hz. Peygamber (S.A.V.} her gece namaz kilarken (îsrâ, 17/111) ve (Zümer,39/75) surelerin i okurdu."238 "Ve söyle buyurdu: Herkim bir gecede 100 âyet okuyarak namaz kilarsa gafillerd en yazilmaz. '" Ahmed b. l lanbel ve Ibn Nasr, saglam bir isnatla.
"Bazen her rekâtta elli âyet veya daha fazla Kur'an okurdu."Buhari, Ebu Dâvud "Bazen de (Müzzemmil,?3/20) sûresi miktarinc a okurdu."Ahmed b. Hanbel,
"Hz. Peygamber (S.A.V.) çok nadir olarak gecenin tamamini namaz kilmakla geçirirdi."Müslim, Ebû Dâvud
"Bir defasinda Abdullah b. Hab-bab b. el-Erett-ki o Hz. Peygamber ile birlikle Bedir savasinda bulunmust u- Hz. Peygamber i! gözetliyerek bütün gece namaz kildigini tesbit etti. Öyle ki gece namazi ile sabah namazini birlestir misti. Namaz sonunda selam verince, Habbab ona dedi ki; "Yâ Resulullâh! Anam babam sana feda olsun. Daha önce benzerini görmedigim sekilde bu gece namaz kildin?" Buna karsilik Resululla h! (S AV.) söyle cevap verdi: "Evet, o korku namazidir . Ben yüce Rabbîmden üç sey istedim. Bunlardan ikisini verdi, birini vermedi. Rabbimden ;bizden önceki ümmetlerde oldugu gibi, bizleri de helak etmemesin i istedim (Baska bir ifadede kitlikla ümmetimi helak etmemesin i istedim); bunu bana verdi. Rabbimden düsmanlarimizin bize galip gelmemele rini istedim; bunu da yerine getirdi. Rabbimden aramiza ayrilik sokmamasi ni istedim; bu istegimi bana vermedi."Nesaî, Ahmed
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bir gece namaza kalkti ve sabaha kadar su âyeti tekrarlad i: "Eger onlara azab edersen, kullarind irlar,
ve eger bagislars an süphesiz sen aziz ve nimet sahibisin ." (5/118). Bu âyeti okuyarak rüku' ediyor, onu okuyarak secde ediyor, onunla Allah'a dua ediyordu. Sabah olunca Ebu Zer kendisine söyle dedi: "Yâ Resululla h! Sabaha kadar bu âyeti okumaya devam ettin. Onunla rüku' ettin, onunla secdeye vardin, onunla Allah'a duada bulundun. Halbuki Allah Teâlâ sana Kur'an'in tamamini ögretti. Eger bizden biri böyle yapsaydi, biz ona kizardik. "Hz. Peygamber buna karsilik buyurdu ki; "Ben rabbimdan ümmetim için sefaat istedim; o da bana bunu verdi, insallah bu sefaat, hiçbir seyi Allaha ortak kosmayan kimselere ulasacakt ir."Nesaî, Ibn Huzeyme (1/70/1); Ahmed, Ibnu'n-Nasrve Hâkim. Hâkim "Sahih" demis. Zehebî de ona katilmis: tir.
"Bir adam Hz. Peygamber'e ; "Yâ Resululla h! Benim bir komsum var, gece namaz kiliyor ve bu namazda yalniz Ihlâs sûresini tekrar edip duruyor. Fazladan hiçbir sey okumuyor." dedi. O adam sanki Ihlâs sûresinin okunmasin i az buluyordu . Hz. Peygamber buyurdu ki; "Nefsimi elinde tutan Allah'a yemin 'ederim ki; Ihlâs sûresi Kur'an'in Üçte birine denktir."AhmedveBu harî,
VII- Vitir Namazi
"Hz. Peygamber (S.A.V.) vitir namazinin birinci rekâtinda "el-A'lâ" (87/19), ikinci rekâtinda (Kâfirim,109/6), üçüncü rekâtinda da (Ihlâs,! 12/4) sûrelerini okurdu.' "Bazen de bunlara, (Felâk,) 13/5) ve (Nâs,ll4/6) sûrelerini de ilâve ederdi. Bir defasinda, üçüncü rekâta "Nisa, (4/176) suresinde n 100 âyet okumustu."Nesâî, Ahmedb. Hanbel
"Hz. Peygamber (S.A.V), Vitirden sonraki iki rekât namazda (Zilzal,99/8) ve (Kâfirûn, 109/6) sûrelerini okurdu."Ahmed
VIIl- C um'a Namazi
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bâzen Cuma namazinin ilk rekâtinda (Cuma,62/l 1) sûresini, diger rekâtta (Munafikûn, 63/11) sûresini , bazen de bunun yerine (el-Gâsiye, 88/26) sûresini okurdu." Ebû Dâvud "Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen de ilk rekâtla (cl-A'lâ,87/19), ikinci rekâtta (el-câsiye, 88/26) sûresini okurdu." Ebû Dâvud
IX- Bayram Namazlari
"Hz. Peygamber (S.A.V.) bazen bayram namazinin ilk rekâtinda (el-A'lâ, 87/19), digerinde ise (Câsiye, 88/26) sûresini, bazen de (K â f,50/45) ve (lkterebet is-Sâa.54/55) sûrelerini okurdu." Ebû Dâvud
X- Cenaze Namazi
"Sünnet olan, cenaze namazinda Fâtiha ile birlikte bir sûre okumaktir,"" "ilk tekbirden sonra, cenaze namazinda gizli okumak da sünnettir."Nesei
NAMAZDA KUR'AN'I TANE TANE GÜZEL SESLE OKUMAK:
"Hz. Peygamber (S.A.V.), Allah'in emrettigi sekilde, gevelemek sizin ve acele etmeksizi n tane tane okurdu. Hatta harf harf ve net okurdu." Ebû Dâvud "öyle ki; bir sûreyi oldugunda n daha uzun olacak sekilde tane tane okurdu."Müslim
"Hz. Peygamber (A.S.) söyle buyururdu: "Kur'an okuyan kimseye söyle denilecek: Oku, yüksel, dünyada yaptigin gibi tane tane oku. Çünkü senin merteben en son okudugun âyetin vardigi mertebedi r." Ebû Dâvud ve Tirmizî
"Hz. Peygamber (S.A.V.), Kur'an okurken med harflerin e' (uzatma harfleri) gelince uzatirdi. (Bismillah i!, (Rahmân)'i, (Rahîm)'i, (Nazîd)'î ve benzeri kelimeler i uzatirdi." "Daha önce de geçtigi üzere, ayet baslarind a dururdu." "Bazen de nagme ile okurdu. Nitekim Mekke feth edildigi gün devesinin üzerinde (Fetih ,4 8/29) sûresini yumusak bir kiraatl a okuyarak böyle yapmistir . Hz. Peygamber'in bu nagmeli okuyusunu Abdullah b. Mugaffel hikâye etmistir."Buhari
"Hz. Peygamber (S.A.V.) Kur'an'i güzel sesle okumayi emreder ve söyle buyururdu: "Kur'an'i seslerini zle süsleyin. Çünkü, güzel ses Kur'an'in güzelligini artirir."Ebû Dâvud, Dârimî; Hâkim
"Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyuruyor: "Insanlar arasinda Kur'ani güzel sesle okuyanlar in en üstünü; okuyusunu duydugunu z zaman Allah'tan korktugun u hissettig iniz kimsedir."Dârimî
"Hz. Peygamber (S.A.V.) Kur'an'i tegannî ile (Nagmeli olarak) okumayi emretmis ve söyle buyurmust ur: Allah'in kitabini ögrenin. Onu aranizda müzakere edin, muhafaza edin ve onu nagme ile okuyun. Nefsimi elinde tutan Allah'a yemin ederim ki; Kur'an zihinlerd en köstekli devenin kaçip kurtulmas indan daha fazla kaçip kurtulur."Dârimî "Ve Hz. Peygamber söyle buyurdu:
Kur'an'i tegannî ile okumayan bizden degildir.'" Ebu Dâvud ve Hâkim.
"Hz. Peygamber (S.A.V.) buyuruyor ki; Allah güzel sesli bir peygamber e, Kur'an'i açiktan terennüm ve nagme ile okumasina karsilik verdigi mükâfati hiçbir seye vermemist ir." Buhari, Müslim, Tahavi ve Ibn Menden el-Tevhid (81/1).
"Ebû Musa el-EsarI'ye Hz. Peygamber (S.A.V.) söyle buyurdu; Dün kiraatini dinledigi m zaman beni bir görseydin. Süphesiz bana Dâvudogullarinin mizmarlar indan bir mizmar verilmist ir.( alimler demislerd ir ki: buradaki mizmardan maksat güzel sestir ) * Ebû Musa söyle dedi. Yerini bilseydim, sesimi senin için güzellestirirdim."Abdurrezz ak,Buhari,Müslüm
OKURKEN IMAMIN ÖNÜNÜ AÇMAK
Peygamber (S.A.V), okurken takildigi zaman imamin önünü açmayi sünnet yapti. Kendisi bir kerre namaz kilmisti. Namazda okurken takildi. Namazdan çiktiktan sonra Übey'e; bizimle namaz kildin mi? diye sordu. O da: "Evet" cevabini verince buyurduki; benim önümü açmaktan niye geri durdun?"Ebu Davud
VESVESEYI GlDERMEK IÇIN NAMAZDA ALLAH'A SIGINMAK VE TÜKÜRMEK
Osman b. Ebi'l-As Hz. Peygamber'e söyle dedi: "Yâ Resûlallah! Seytan benimle namazim arasina girdi ve okurken kiraatimi karistird i. "Bunun üzerine Resûlullah (S.A.V.) söyle buyurdu:
"Bu Hinzib denilen seytandir . Onu hissettig in zaman serrinden Allah'a sigin ve sol tarafina üç defa tukur. "Osman diyor ki;böyle yaptim; Allah da onu benden uzaklasti rdi."Müslim, Ahmed b. Hanbel
RÜKU'
"Hz. Peygamber (S.A.V.), kiraati bitirince bir müddet sükût eder. sonra iftitah tekbir bahsinde geçtigi üzere, ellerini yüzü hizasinda kaldirir; tekbir alir ve rüku'a varirdi."Buhari "Bunlari namazini güzel kilmayan o kimseye de emrederek söyle buyurmust ur:
"Sizden birinin namazi, Allah'in emrettigi sekilde abdest alip; sonra tekbir getirmedi kçe, Allah'a hamdedip sanini yüceltmedikçe, Allah'in kendisine ögrettigi Kur'an'dan kolayina gelen bir sûre okuyup sonra tekbir getirerek rüku'a varmadikça, (Ellerini dizleri üzerine koyup) bütün eklemleri rahatlayi p tatmin oluncaya kadar ruku'da durmadikça tamam olmaz."Ebu Davud,Nesei
Rüku'un Yapilis Sekli
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ruku'da ellerini dizleri üzerine koyar, cemaata da bu sekilde yapmalari ni emrederdi . Nitekim az Önce geçtigi üzere namazi güzel kilmayan kimseye de bunu emretmist i. Ellerini dizleri üzerine simsiki yerlestir ir, sanki dizlerini tutuyor gibi yapardi.'Buhari. Ebû Dâvud.
"Hz. Peygamber (S.A.V.) ruku'da parmaklar inin arasini açik tutardi." Nitekim namazini güzel kilmayan kimseye de böyle emretmis ve söyle buyurmust ur: "Rüku'a vardigin zaman, avuçlarini dizlerini n üzerine koy. Sonra parmaklar inin arasini açik tut Ve her organ yerini bulup tatmin oluncaya kadar bekle."Ibn huzeyme
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ruku'da dirsekler ini vücudundan ayirirdi. " "Ruku'a vardigi zaman, sirtini dümdüz tutardi." "Öyle ki, üzerine su kabi konacak olsa dökülmezdi." "Namazini güzel kilmayan kimseye söyle demisti: "Rüku'a vardigin zaman avuçlarini dizlerini n üzerine koy; sirtini düzgün tut ve rüku' için saglam dur."Ebû Dâvud. Ahmed b. Hanbel, Cüz'ul-Kiraa'da Buhari. saglam bir isnatla
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ruku'da basini ne asagiya dogru eger, ne de yukari kaldirird i. Fakat, bu ikisi arasinda tutardi.' " Müslim, Ebû Avane.
Ruku'da Tâ'dil-i Erkân'in VÜCUDU (Mutmain Olmak)
"Hz. Peygamber (S.A.V.), ruku'da tam mutmain olurdu. Nitekim namazini güzel kilmayan kimseye de bunu emretmis. "Hz. Peygamber yine söyle buyurmust ur: "Rükû ve secdeleri tam yapiniz. Nefsimi elinde tutan Allah'a yemin ederim ki; siz rüku' ve secdeye vardigini zda ben sizi arkamdan görürüm."Buharî, Müslim
"Bir defasinda Hz. Peygamber (S.A.V.) rüku'unu tam yapmayan, secdeyi de tavuk yem toplar gibi yapan bir kimse gördü ve söyle buyurdu: Eger bu kimse su hali üzere Ölürse, Muhammed dininden baska bir din üzere ölür. (Karganin les gagaladig i gibi kiliyor). Rüku'unu tam yapmayan ve les gagalar gibi secde yapan kimse; bir veya iki hurma yedigi halde ona hiçbir faydasi dokunmaya n aç kimse gibidir."''Ebû Yâ'lâ
"Ebû Hureyre diyor ki; dostum Hz. Muhammed, benim namazimi horoz gagalar gibi çabuk kilmami, tilkinin bakindigi gibi namazda, saga-sola bakinmami ve maymun oturusu gibi oturmami yasakladi ."Tayalisî, Ahmed
"Hz. Peygamber yine söyle buyuryor: "Hirsizlar in en kötüsü , namazinda n çalan kimsedir. Ashab dediler ki; Yâ Resûlellah! Bir , insan namazinda n nasil çalar?" Buyurdu ki;: Rüku' ve secdeleri ni, tam yapmayara k."Ibn Ebî Scybe (1/89/2
"Hz. Peygamber (S.A.V.) namaz kilarken, göz ucuyla, rüku' ve secdede belini dogrulmay an birini gördü. Namazi bitirdikt en sonra söyle buyurdu: Ey cemaat! Rüku' ve secdesind e belini dogrultma yan kimsenin namazinda hayir yoktur.' "Ibn Ebî Scybe (1/89/2
"Baska bir hadis-i serifte söyle buyurdu: Rukü'da ve secdede, sirtini dogrultma digi (düz tutmadigi) sürece kisinin namazi sahih degildir."Ebu Avâne. Ebû Davud
Rüku'da Okunacak Dualar
"Hz. Peygamber (S.A.V.) rüku'da çesitli zikir ve dualar okurdu. Bazen birini, bazen digerini okurdu. Bu dua ve zikirler asagidadi r:
1- "Üç kere sübhane rabbiyel-Azîm. "Bazen bu zikri üçdefaden fazla tekrarlar di." Ahmed b. Hanbel ve Taberanî, Beyhakî
"Bir defa, gece namazinda o kadar tekrar etmisti ki, rüku'da kalis müddeti, nerede ise kiyamdaki kadar olmustu. O kiyam'da Hz. Peygamber, uzun sûrelerden üç tanesini, yâni Bakara, Nisa ve Al-i imran'i okumustu. Gece namazinda geçtigi üzere, buna dua ve istigfar da dahildi."
2- "Uç defa sübhane rabbiyel-Azim ve bihamdihî."Ebu Davud
3- "Sübbühun kuddûsün rabbul-Melâiketi verruh."Müslim, Ebû Avane.